مقایسه کامل هارد دیسک پرسرعت SSD با HDD مزایا و معایب

مقایسه کامل هارد دیسک پرسرعت SSD با HDD مزایا و معایب

SSD یا به عبارت دیگر Solid State Disk منبع ذخیره سازی است که از نیمه رساناهای حالت جامد تشکیل شده است. از این تکنولوژی در ساخت حافظه های Flash نیز استفاده می شود به همین دلیل برخی SSD را حافظه Flash (تراشه EEPROM) می نامند. SSD حافظه ای مانند فلش های معمولی است، در حالی که HDD ها از صفحه های مغناطیسی و هدهایی برای خواندن و نوشتن ساخته شده است. به عبارت دیگر SSD ها بر خلاف HDD ها قطعات متحرک ندارند که مزیت های نداشتن صدا، حساس نبودن به ضربه، مصرف انرژی پایین تر، حرارت کم را به همراه دارد.

هارد دیسک های حالت جامد SSD

SSD vs. HDD: Which is Better for You?

محتوای این پست بروزرسانی شده است.

به نظر شما SSD چه تفاوتی با HDD دارد؟ مشخصات فیزیکی هارد های HDD با SSD شبیه به هم است، اما نحوه ذخیره سازی اطلاعات در آنها متفاوت است. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند اگر قصد دارید بدانید که کدام نوع هارد برای شما مناسب است می توانید ادامه پست امروز انزل وب را مطالعه کنید و بیشتر با هارد دیسک های جامد SSD آشنا شوید.

 

هارد HDD چیست؟

فن آوری درایوهای هارد دیسک به خوبی شناخته شده و آزمایش شده است. درایوهای هارد دیسک بیش از ۵۰ سال عمر دارند، و به طور مداوم ظرفیت ذخیره سازیشان افزایش پیدا کرده و حجم فیزیکی آنها کاهش پیدا کرده است. برای خواندن / نوشتن اطلاعات، هارد دیسک ها به دیسک های چرخشی یا پلاترها متکی هستند.

هارد HDD

نحوه کار هارد HDD

هاردهای HDD شال یک یا چند پلاتر حساس مغناطیسی، یک بازوی متحرک، هد خواندن/ نوشتن و یک موتور برای چرخاندن پلاتر و حرکت بازو می باشد. علاوه بر این کنترلر ورودی یا خروجی و فریم ویر وجود دارد که به سخت افزار اعلام می کند که چه کاری انجام دهد و چگونه با بقیه سیستم ارتباط برقرار کند. هر پلاتر داخل دایره های متمرکز سازماندهی شده است که تراک یا شیار نامیده می شود. تراک ها به واحدهای منطقی به نام سکتورها تقسیم می شوند.

هر سکتور و تراک دارای یک آدرس واحد هستند که برای سازماندهی و پیدا کردن اطلاعات از آن استفاده می شود. اطلاعات در نزدیکترین منطقه موجود نوشته می شوند. یک الگوریتم وجود دارد که اطلاعات را قبل از نوشتن پردازش می کند و به فریم ویر اجازه می دهد تا ارورها را شناسایی و تصحیح کند. سرعت چرخش پلاترها ۴۲۰۰ دور در دقیقه تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه می باشد، این سرعت با نرخ خواندن/نوشتن ارتباط دارد. سرعت بالاتر، قابلیت خواندن / نوشتن سریعتر را فراهم می کند.

نحوه خواندن و نوشتن در هاردهای HDD

هر بار که می خواهید اطلاعات را بازیابی و یا آپدیت کنید، کنترلر ورودی یا خروجی اطلاعاتی را در مورد جایی که بازو قرار گرفته است را اعلام می کند و هد خواندن/ نوشتن و وجود یا عدم وجود اطلاعات هر آدرس را جمع آوری می کند. اگر درخواست شما آپدیت اطلاعات باشد، هد به تراک و سکتور مربوطه انتقال داده می شود و عملیان نوشتن اطلاعات انجام می شود. یک مدت زمانی صرف می شود تا پلاتر بچرخد و بازو تراک و سکتور درست را پیدا کنید که به این مدت زمانی تاخیر یا latency گفته می شود.

معایب هاردهای اچ دی دی

از معایب HDD می توان به وجود بخش های مکانیکی که برای خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده می شود اشاره کرد، پیدا کردن و بازیابی اطلاعات ممکن است طول بکشد، قطعات مکانیکی می توانند خراب شوند. هاردهای HDD سنگین تر هستند و در مقایسه با SSD برق بیشتری مصرف می کنند.

 مزایای هارد دیسک ها

از مزایای هاردهای HDD می توان به تکنولوژی ثابت شده، ارزان بودن آنها نسبت به SSD اشاره کرد. علاوه بر این در حال حاضر هاردهای HHD موجود در بازار فضای ذخیره سازی بیشتری را نسبت به SSD دارند. برای پارتیشن بندی هارد خود از آموزش کامل پارتیشن بندی هارد در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار استفاده کنید.

هارد SSD چیست؟

درایوهای حالت جامد یک فناوری جدیدتر است که به سرعت در حال پیشرفت است و هر ساله ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را به ارمغان می آورد. هاردهای SSD متکی بر ذخیره سازی الکترونیکی است و این بدات معناست که وقتی کامپیوتر هانوش می شود اطلاعات ناپدید نمی شوند.

هارد SSD چیست؟

نحوه کار هارد SSD

هاردهای SSD را می توان به عنوان درایوهای USB در نظر گرفت، آنها از همان فناوری بیس استفاده می کنند. NAND فناوری است که در درایوهای حالت جامد استفاده می شود و یک نوع حافظه فلش است. در پایین ترین سطح ترانزیستورهای گیت شناور وجود یا عدم وجود اطلاعات را ثبت می کنند. این گیت ها در یک الگوی شبکه ای سازماندهی می شوند که بعدها در یک لوک سازماندهی می شوند. اندازه بلوک می تواند متفاوت باشد، اما هر سطری که شبکه را ایجاد می کند را یک پیج یا صفحه می نامند. یک کنترلر SSD وجود دارد که چند کار انجام می ده.

نحوه خواندن و نوشتن هارد SSD

هر بار که شما می خواهید اطلاعاتی را بازیابی یا آپدیت کنید، کنترلر SSD آدرس اطلاعات درخواست شده را نگاه می کند و وضعیت وجود اطلاعات را می خواند. اما آپدیت اطلاعات کمی پیچیده تر است. وقتی که درخواست آپدیت ارسال می شود تمام اطلاعات موجود در یک بلوک باید رفرش شوند. اطلاعات بلوک قدیمی به بلوک دیگری کپی می شود و بعد پاک می شود و اطلاعات با تغییراتشان در بلوک جدید نوشته می شود. وقتی که هارد بیکار می شود فرآیندی به نام جمع آوری زباله را انجام می دهد و اطلاعات بلوک قدیمی پاک می شود و دوباره می توان از آن برای نوشتن اطلاعات استفاده کرد.

مزایای هارد SSD

از آنجا که فرآیند خواندن/ نوشتن نیازی به حرکت بازو ندارد خواندن و نوشتن اطلاعات سریعتر صورت می گیرد. زمان لود بازی ها، برنامه ها و فیلم ها سریعتر است، سبکتر هستند، از برق کمتری استفاده می کنند و در نتیجه سیستم را خنک نگه می دارد.

معایب هارد SSD

چونکه هاردهای SSD تکنولوژی جدیدتری هستند از هاردهای HDD گرانتر هستند و دارای ظرفیت کمتری هستند. حالا که متوجه شدید که کدام هارد را برای خود انتخاب کنید شروع کنید و هارد را برای خود نصب کنید اگه نحوه این کار را یاد ندارید پست آموزش کامل تصویری نصب هارد یا حافظه SSD در کامپیوتر و لپ تاپ را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم مطلب امروز انزل وب برای شما کاربردی بوده باشد و با تفاوت هارد SSD با HDD آشنا شده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش کامل 3 روش انتقال ویندوز از هارد HDD به SSD
آموزش کامل ۳ روش انتقال ویندوز از هارد HDD به SSD
علت صدا دادن هارد لپ تاپ و کامپیوتر چیست؟ برای رفع آن چکار کنیم؟
علت صدا دادن هارد لپ تاپ و کامپیوتر چیست؟ برای رفع آن چکار کنیم؟
آموزش 10 روش کاربردی تعمیر مشکل هارد اکسترنال
آموزش کامل ۱۰ روش کاربردی تعمیر مشکل هارد اکسترنال
15 روش تست سرعت و سلامت هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر
۱۵ روش تست سرعت و سلامت هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر

نظرات