مصاحبه با جیمز گاسلینگ، خالق زبان برنامه نویسی جاوا

مصاحبه با جیمز گاسلینگ ، خالق زبان برنامه نویسی جاوا

دانستن تاریخچه یا نحوه شکل گیری یک شرکت یا اختراع موفق، همیشه برای همه ی افراد جالب بوده است. جدا از این که آگاهی از این مسائل به نوع خود جالب است و باعث می شود که با تجربه های کاری افراد مختلف آشنا شده و با عواملی که باعث موفقیت آن ها شده است آشنا شویم. امروز در انزل وب قصد داریم مصاحبه ای که با جیمز گاسلینگ، خالق زبان برنامه نویسی جاوا انجام شده است را منتشر کنیم.

مصاحبه با James Gosling معروف به «پدر جاوا»

زبان برنامه نویسی جاوا از مهم ترین زبان های برنامه نویسی است که مورد توجه افراد بسیاری است. این زبان تحت عنوان پروژه ای به نام “گرین” در شرکت سان میکروسیستمز شکل گرفت. این پروژه نرو افزاری منجر به ساخت زبان برنامه نویسی شد که در ابتدا نام آن را Oak که به معنای بلوط است گذاشتند. علت این نامگذاری درختان بلوطی بود که در اطراف محل ساختمان کاری اعضای تیم پروژه گرین وجود داشت. مصاحبه با Sridhar Vembu، مدیر سرویس‌های آنلاین ZOHO را مطالعه بفرمایید.

تعداد اعضای این تیم ۱۶ نفر بود و کار خود را در سال ۱۹۹۱ برای این پروژه آغاز کردند. تا قبل از حضور اینترنت، کار این تیم به شدت با مشکلات فراوانی روبرو بود اما بعد از حضور اینترنت، این گروه جایگاه ویژه ای برای خود در میان کاربران باز کردند. جیمزگاسلینگ ” James Gosling ” که همه او را با نام پدر جاوا می شناسند می گوید: در آن زمان همه چیزی که ما به دنبال آن بودیم، ایجاد ابزار و امکانی برای توزیع و اجرای برنامه هایمان تحت اینترنت بود؛ به همین خاطر شرکت سان در سال ۱۹۹۴ یک مرور گر وب به نام “هات جاوا” را به وجود آورد.

مصاحبه با James Gosling معروف به «پدر جاوا»

این مرورگر توانایی اجرای اپلت های جاوا را داشت. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در همان زمان این زبان برنامه نویسی از Oak به جاوا تغییر نام داد و این نام جدید از میان یک سری کلمه که به صورت کاملا تصادفی ساخته شده بودند انتخاب شد. لگوی زبان جاوا هم به شکل یک فنجان قهوه است؛ دلیل این انتخاب هم این بوده است که اعضای تیم سازنده آن به خصوص جیمز گاسلینگ علاقه بسیار زیادی به نوشیدن قهوه داشته اند. به عبارت دیگر افراد این گروه هیچ گاه خودشان را درگیر مسائلی چون انتخاب نام یا لگو نمی کردند و با استفاده از علایقشان از کنار این مسئله به سادگی می گذشتند. مصاحبه با لری پیج مدیرعامل شرکت گوگل را مطالعه بفرمایید.

مصاحبه با James Gosling معروف به «پدر جاوا»

پس از ارائه اولین نسخه جاوا، گاسلینگ شعاری را با این مضموم مطرح کرد که “یک بار بنویسید، هر جا که دوست داشتید اجرا کنید.” منظور او از این شعار این بود که اگر برنامه ای را با جاوا بنویسید به راحتی می توانید آن را در هر محیط دیگری  هم به اجرا در آورید. جیمز جاسلینگ متولد کانادا است و مدرک دکترای خود را در رشته ی علوم رایانه از دانشگاه کارنیگی ملون دریافت کرده است. او در زمان تحصیل خود نسخه یونیکس چند پرداز را نوشته است.

مصاحبه با خالق زبان برنامه نویسی جاوا، جیمز گاسلینگ

قبلا در انزل وب مصاحبه با Lars Bak، مدیر پروژه مرورگر گوگل کروم را منتشر کردیم، در ادامه مصاحبه ای که سایت cnet با James Gosling انجام داده است را در ادامه خواهید خواند.

از همان ابتدا افراد مختلف عقیده داشتند که جاوا زبان پیچیده ای است و برنامه نویسی با آن مشکل است یا این که افراد به سختی آن را یاد می گیرند. نظر شما در این مورد چگونه است؟

من معتقدم در جایی که تنوع زیاد باشد، پیچیدگی هم زیاد خواهد شد. به نظر من جاوا متنوع ترین زبان برنامه نویسی است و به همین خاطر هم شاید پیچیده تر  به نظر می رسد اما هر کس که دوست دارد امکانات بیشتری را در اختیار داشته باشد به طور حتم سختی آن را هم تحمل خواهد کرد.

فکر می کنید مهم ترین ویژگی جاوا به نسبت دیگر زبان های برنامه نویسی چیست ؟

به نظر من زبان های برنامه نویسی دیگر مانند زبان های دات نت هر چقدر هم که قوی باشد چون فقط روی سیستم عامل خاصی قابل اجرا است و این ضعف بزرگی برای آن ها به شمار می آید. جاوا برای هر منظوری مناسب است. به طور مثال برنامه هایی که با استفاده از این زبان نوشته می شود روی هر ماشینی قابل اجرا خواهد بود. از ماشین ATM  و رایانه ها با سیستم عامل های مختلف گرفته تا ماشین های دیگری مانند ماشین لباسشویی برنامه های زبان جاوا را اجرا خواهد کرد. من فکر می کنم این ویژگی از همه مهم تر است .

رقابت از نظر شما خوب است یا بد؟ تا به حال از رقابتی لذت برده اید؟

به نظر من رقابت، عاملی برای پیشرفت در کار است. رقابت سالم در کار به من انگیزه و انرژی مضاعف می دهد. من دررقابت با شرکت مایکرو سافت، نوع رقابت بسیار متفاوتی را تجربه کردم که به نظر جدا از این که رقابتی سالم بود برای من بیشتر به مبارزه ای برای زندگی و مرگ شباهت داشت.

چرا مرگ و زندگی ؟

مایکروسافت به طور واضحی ویندوز محور است و هر چه جایگاه ویندوز در میان کاربران مستحکم تر شود، دیگر محصولات مایکروسافت هم جا افتاده تر خواهد شد. من اگر در هر شرایطی از مایکرسافت شکست بخورم برایم به این معنا است که دیگر کار کردن روی  زبانی مانند جاوا، حد اقل تا مدتی بی فایده خواهد بود.

به جز کار فعلی تان به چه کاردیگری علاقه دارید ؟

من همیشه دوست داشته ام که در یک آزمایشگاه خورشیدی کار کنم و شاید برای یک روز هم که شده این کار را انجام دادم .

در آخر از شما دعوت می کنیم مصاحبه با آقای جیانفرانکو لانچی، مدیر تولید شرکت acer را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب مصاحبه ای که با جیمز گاسلینگ، خالق زبان برنامه نویسی جاوا انجام شده بود را منتشر کردیم. اگر در رابطه با موضوع امروز نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • محسن says:

    سلام علت انتخاب اسم جاوا مربوط میشه به محل کشت قهوه ای که اعضای تیم می خوردند.جاوا یکی از جزایر اندونزی هست که قهوه هاش معروفه و صادراتی

  • امیر says:

    با سلام
    سایت بسیار خوبی دارید
    ممنون از ترجمه مصاحبه تون…

  • sgh says:

    salam
    site besyar khoobi darin..omidvaram hamishe movafagh bashin va matalebeto be hamin shekl tazeo jaleb bashe. va ba ejazatoon man gahi oghat bazi az matalebe shomaro too weblogam mizaram. 🙂

    SGH