تکنیک پومودورو چیست؟ معرفی بهترین برنامه های پومودورو

تکنیک پومودورو چیست؟ معرفی بهترین برنامه های پومودورو

برای شما هم احتمالا پیش آمده که نمی توانید روی کارها تمرکز کنید و یا اینکه کارها رادر زمان مناسب تمام کنید. به همین دلیل به دنبال راه کارهایی برای افزایش تمرکز ذهن و مدیریت زمان هستید، در این حالت شما می توانید از تکنیک یا فن پومودورو استفاده کنید، اما تکنیک مدیریت زمان پومودورو چیست؟

چگونه از فن پومودورو برای مدیریت زمان خود استفاده کنیم؟

This Simple Technique Can Supercharge Your Productivity

محتوای این پست بروزرسانی شده است.

تکنیک پومودورو یا Pomodoro Technique یکی از روش های مشهوری است که برای مدیریت زمان استفاده می شود. این تکنیک در سال ۱۹۸۰ میلادی توسط فرانچسکو سیریلو اختراع شد. در فن پومودورو بیان شده است که استراحت های کوتاه مابین فعالیت ها روی میزان عملکرد ذهن تاثیر مثبتی دارد. برای اینکه بتوانید به صورت بهتری از زمان خود استفاده کنید باید آن را به بخش هایی تقسیم کنید و هر کدام از این بخش ها را به فعالیت مشخصی تخصیص دهید. اما چرا نماد تکنیک پومودورو گوجه فرنگی است؟

چگونه از فن پومودورو برای مدیریت زمان خود استفاده کنیم؟

پومودورو (pomodoro) به زبان ایتالیایی به معنی گوجه فرنگی است و در اصل توسط سازنده این تکنیک Francesco Cirillo به این دلیل که خود او از یک ساعت (تایمر) گوجه‌ای شکل استفاده کرد انتخاب شده است. سیریلو در دوران دانشجویی خود از این تایمر برای زمانبندی کارهای خود استفاده می کرد و به همین علت نام تکنیک خود را پومودورو گذاشت.

نحوه اجرای تکنیک پومودورو

روش کار در تکنیک پومودورو به شرح زیر است:

  1. کاری که باید به انجام برسانید را انتخاب کنید.
  2. تایمر [ساعت] را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.
  3. وقتی ساعت زنگ زد کار را متوقف کنید و ۵ دقیقه استراحت کنید.
  4. مجدد ساعت را برای ۲۵ دقیقه تنظیم و کار را شروع کنید.
  5. تا زمانی که کار به اتمام برسد این روش را ادامه بدهید.
  6. بعد از ۴ بار زنگ خوردن ساعت مدت زمان استراحت را بیشتر کنید مثلا بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه.

با بازه های زمانی که در مراحل بالا تعریف شده است شما به مغز و جسم خود اجازه می دهید تا استراحت کند. شما در این بازه زمانی می توانید قدم بزنید، خوراکی بخورید و یا چند کار ساده انجام دهید. با تکنیک پومودورو شما می توانید روی مدیریت زمان خود تمرین کنید به طور مثال شما قصد دارید تنها ۵ دقیقه را به خواندن صفحه وبی اختصاص دهید اما وقتی به خود میایید می بینید نزدیک ۲۰ دقیقه از وقت خود را در اینترنت گذرانده اید. فن پومودورو  می تواند به شما کمک کند تا درک درستی از زمان را در اختیار شما قرار دهد، شما می توانید به تایمر خود نگاه کنید و هر وقت که دیدید زمانتان در حال اتمام است سعی می کنید زودتر کارهایتان را جمع و جور کنید.

نحوه اجرای تکنیک پومودورو

از ۱۲ تا از بهترین برنامه فارسی و انگلیسی مدیریت کارهای روزانه اندروید استفاده کنید.

دانلود نرم افزار پومودورو

اگه در دنیای فناوری اطلاعات مشغول به کار هستید و از کامپیوتر استفاده می‌کنید نرم‌افزارهای برای شبیه‌سازی این تکنیک نوشته شده اند. فرقی ندارد شما از ساعت شنی استفاده می کنید یا که از اپلیکیشن، با هر وسیله ای که بتوان زمان را با آن سنجید می توانید تکنیک پومودورو را پیاده سازی کنید. اگر قصد دارید هنگام گشت و گذار در اینترنت فن پومودورو را عملی کنید پس برنامه Marinara Timer را استفاده کنید. اگر کاربر ویندوز، مک یا لینوکس هستید از برنامه Tomighty استفاده کنید. کاربران سیستم عامل ویندوز ۷ می توانند از برنامه Pomodo7o استفاده کنند. اگر سیستم عامل OS X دارید برنامه Pomodorable را بکار گیرید. اما اگر کاربر گوشی اندروید هستید برنامه پومودورو Pomodoro Timer Pro و اگر کاربر آیفون هستید Focus Timer را نصب کنید.

دانلود نرم افزار پومودورو

برای مدیریت آنلاین کارهای خود می توانید از برنامه ترلو استفاده کنید که راهنمای استفاده از ابزار ترلو Trello را قبلا در انزلوب آموزش دادیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما به کاربردی بودن تکنیک پومودورو اعتقاد دارید؟ از کدام برنامه پومودورو برای مدیریت زمان خود استفاده می کنید؟ آیا نرم افزار پومودورو دیگری می شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • پویا says:

    مرسی از توضیحات اپ Study room هم تو کافه بازار واقعا کاربردی و عالیه برا پومودورو
    جعبه لایتنر و مسابقه و تودولیست و گروه و … هم داره
    از نظر امکانات جزو بهترین هاست