مصاحبه با پدر اینترنت،وینتون سرف

خبری از IPV7 نخواهد بود

انزل وب

اگر بخواهیم به این فکر کنیم که مهمترین اختراع بشر تا به امروز چه بوده است ، مسلما دچار تردید خواهیم شد و نمی توان با قطعیت در این مورد نظر داد اما نکته ای که به وضوح مشخص است این است که در حال حاضر اینترنت به مهمترین بخش زندگی بشر تبدیل شده است و شاید نتوان جهان را بدون آن تصور کرد .

چرخ جهان فناوری ها بدون اینترنت لنگ خواهد بود و اگر روزی قرار باشد این فناوری از زندگی بشر حذف شود ، به طور حتم بسیاری از فناوری های دیگر هم بی مصرف خواهند شد. همیشه “وینتون سرف ” که او را با عنوان پدر اینترنت می شناسند ، صحبت های زیادی در مورد وضعیت فعلی و آینده اینترنت و کاربرانش می کند که برای همه جالب است . “وینتون سرف ” متولد سال ۱۹۴۳ است و از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۳ معاون ارشد طراحی و مهندسی اینترنت بوده است . از نکات جالبی که در مورد ویژگی های ظاهری او می توان گفت این است که تا به حال کسی او را بدون کت و شلوار ندیده است و خودش هم روی این موضوع تاکید قابل توجهی دارد.

او ابتدا در IBM به عنوان مهندس سیستم ، فعالیت خود را آغاز کرد و تازه پس از آن بود که تصمیم گرفت در رشته رایانه ادامه تحصیل دهد و جالب است بدانید که پروژه بزرگ آرپانت، تز دوره دکترای او بوده است. این پروژه که به ابر رایانه ها ارتباط پیدامی کرد ، ” سرف ” را به شبکه بندی رایانه ها علاقه مند کرد و پس از آن بود که با همکاری دوستش در صدد طراحی شبکه بزرگ TCP/IP که که پایه اصلی شبکه اینترنت را تشکیل می دهد ، بر آمد. او از سال ۲۰۰۵ به خبر گزاری های مختلف اعلام کرد که طی ۴ سال آینده بین مریخ و زمین ارتباط اینترنتی برقرار خواهد شد و این ارتباط تا سال ۲۰۱۲ هم میان زمین و سیاره مشتری ایجاد خواهد شد.

او پروتکل اینترنتی جدیدی را برای ارتباط با فضا طراحی کرد به طوری که در مقابل عوامل متفاوت جوی مانند فشار هوا، درجه حرارت و میزان جاذبه متفاوت بتواند مقاوم باشد. او انسان بزرگی است که تا به حال خدمات ارزنده ای را برای انسان ها انجام داده است و شاید بتوان گفت که ارتباطات وسیع و گسترده امروز را مدیون او هستیم . “سرف ” در سال ۱۹۹۴ مرد سال جهان شد و البته هنوز هم تاثیر گذارترین فرد در جهان اینترنت است زیرا هنوز هم ارتباطات اینترنتی مهم ترین بخش از زندگی روزمره انسانها را تشکیل می دهد . سایت connected.org به تازگی مصاحبه ای را با او انجام داده است که در ادامه می خوانیم .

شما کار خود را در گوگل به عنوان یک نظریه پرداز ، بسیار جدی انجام می دهید و در پروژهایتان هدایت جهان به سمت IPV6 به چشم می خورد ، اما آیاچیزی با عنوان IPV7 هم وجود خواهد داشت؟

در حال حاظر ما تمام تلاش خود را برای گسترش فضای آدرس می کنیم اما هنوز هیچ انگیزه جدیدی برای ابداع نسخه جدیدی به چشم نمی خورد . مشکل بزرگی که فعلا وجود دارد ، این است که ما بتوانیم به صورت گسترده IPV6 را پیاده سازی کنیم . با توجه به این کهIPV4 به پایان عمر خود رسیده است این موضوع اهمیت زیادی دارد که سریعا بتوانیم جایگزین آن را سر و سامان دهیم . البته ما در دانشگاه استانفورد روی این موضوع هم کار می کنیم که اگر قرار بود اینترنت امروزه با آگاهی از تمام دانسته هایی که در مورد آن داریم ، طراحی کنیم ، این کار را به چه صورت انجام می دادید .

• آیا مصرف کننده ها خود باید از سازگاری تمامی ابزارهایشان با IPV6 اطمینان حاصل کنند ؟ یا این که تلاش های NAT ، برای ایجاد انطباق در این زمینه کافی است ؟

نه این تلاش کافی نیست و این کار به سرورها اجازه نخواهد داد تا در حوضه مصرف کننده قابل دسترسی باشند . امروزه اینترنت وضعیت جالبی ندارد و تقریبا می توان گفت به دلیل این که سرعت دانلود در آن بیشتر از سرعت آپلود است ، تقارن آن بهم خورده است . اگر این دوره به خوبی بتواند سپری شود ، پس از آن شما سرورهایی خواهید داشت که با بهره گیری از cloud ، امکانات خوبی را در اختیارتان خواهند گذاشت .

• این انطباق فقط در شبکه های تجاری ضروری است یا در خانه ها هم اهمیت دارد ؟

اگر نخواهید پروتکل IPV6 را در کنار IPV4 داشته باشیم ، ضروری است که این موضوع را در خانه ها هم به اجرا در آوریم . خوشبختانه لپ تاپ ها و دسکتاپ های امروزی از این قابلیت برخوردار هستند . من ترجیح می دهم تا فرایند انتقال هر چه سریعتر انجام شود و ما بتوانیم IPV6 را در تمامی جهان داشته باشیم .

• به نظرتان در آینده کاربران بیشتر از همه از چه بخش هایی از اینترنت استفاده خواهند کرد ؟

مسلما اگر برای این سوال پاسخ مناسبی داشتم ، سرمایه گذاری ویژه ای روی آن انجام می دادم . چیزی که از رفتار کاربران در شرایط فعلی قابل برداشت است این است که شبکه های اجتماعی بخش بزرگی از تقاضای کاربران را تشکیل می دهند .

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات