مصاحبه با ”استفان الاپ”، مدیر عامل شرکت نوکیا

رقابت در صنعت تولید تلفن همراه

انزل وب

همیشه اتفاقاتى در حاشیه جهان فناورى رخ میدهد که تا مدتها توجه کارشناسان و افراد عادى را به خود جلب میکند. همانند تغییراتى که در شرکت هاى مختلف از نظر نحوه کارى یا تغییر استراتژى هاى سازمانى به وجود مى آید که براى بسیارى از افراد جالب است.
این موضوع ها میتواند حواشى داغى را ایجاد کند و باعث شود تا شرکتى که دچار تغییرات میشود،مرکز توجه رسانه ها قرار گیرد. از سال گذشته تا به حال بسیارى از شرک تها تصمیم گرفته اند علاوه بر فعالیتهاى عادى شان، در زمینه تولید گوشى هاى هوشمند تلفن همراه یا سیستم عامل ها و نرم افزار هاى آن ها نیز فعالیت داشته باشند.یکى از شرکت هایى که براى حفظ جایگاهش تصمیم به ایجاد تغییراتى در استراتژی هاى کارى اش گرفت،شرکت نوکیا بود. این شرکت تصمیم گرفت براى این که از دیگر تولیدکنندگان جدید عقب نماند، همکاری جدیدى را با شرکت معتبر و محبوب مایکروسافت آغاز کند.

اگر به اخبار فناورى علاقه داشته باشید، بدون شک این خبر را شنید هاید که بعد از سالیان دراز که شرکت نوکیا محبو بترین و پرفرو شترین شرکت تولیدکننده تلفن همراه بود، در ابتداى امسال شرکت اپل تنها با تولید گوشی هاى آیفون خود توانست رکورد فروش نوکیا را بشکند و به عنوان محبو بترین شرکت تولیدکننده تلفن همراه در صدر جدول قرار بگیرد. این موضوع باعث شد تا مدیران شرکت نوکیا احساس خطر کنند و تصمیم بگیرند که با ایجاد تغییرات در روال کاریشان دوباره به جایگاه قبلى خود دست پیدا کرده و به روزهاى اوج خود بازگردند. این بود که مدیرعامل جدید شرکت نوکیا تصمیم گرفت که به یکباره با ایجاد تغییرات و تحولات اساسى بار دیگر نام این شرکت را به ذهن کاربران برگرداند.

”استفان الاپ” که مدیرعامل کانادایى شرکت نوکیا است، از سال گذشته توانست به عنوان اولین مدیرعامل خارجى این شرکت، توجه کارشناسان بسیارى را به موفقیت هایش در نوکیا جلب کرده و با این کار باعث شود قراردادهاى کارى مهمى براى شرکت نوکیا بسته شود. البته از میان این قراردادها، قرارداد همکارى بین دو شرکت مایکروسافت و نوکیا مهم ترین اتفاق کارى او به حساب مى آمد و بر طبق قراردادى که انجام گرفت مایکروسافت براى در Windows Phone به کارگیرى سیستم عامل تلفنهاى همراه شرکت نوکیا گا مهاى اولیه خود رابرداشت.به تازگى مصاحبه هاى بسیارى با این مدیر انجام شده است تا دلیل انتخاب او براى همکارى با مایکروسافت مشخص شود.
سایت مجله Financial Post مصاحبه اى را با این مدیر در مورد نحوه رقابتش با گوگل و اپل و همکاری اش با مایکروسافت انجام داده است که درادامه مى خوانیم.

  • در حال حاضر شما از نظر کارى در شرکت نوکیا جا افتاد هاید.اکنون میشود این سئوال را مطرح کرد که اوضاع را چطور ارزیابى میکنید؟ آیا در این مدت تجاربى را در این شرکت به دست آورد هاید؟

من در این مدت جایگاه دقیق این شرکت را در جهان و تاثیر محصولاتش روى کاربران بسیار ارزیابى کرد هام و این نکته را در روند کار ىام در نظر دارم که صنعت تلفن همراه با سرعت زیادى در حال تغییراست و ما باید با توجه به این موضوع تصمیمات خود را براى اداره شرکت بگیریم. همکارى ما با مایکروسافت یکى از این تصمیمات بود که مسلما در آینده مشکلات بسیارى را به خاطر آن خواهیم داشت اما مهم این است که ما در حال برداشتن گام هایى رو به جلو هستیم.

  • مدیریت شرکتى به بزرگى و معتبرى نوکیا شما را هیجان زده نکرده است؟

من همیشه به تمامى همکاران در نوکیا م ىگویم که این شرکت ”چشم اندازى از چیزهاى خوب” است و مى توان در آن تمامى اتفاقات مهم مهندسى و نوآور ى هایى که در صنعت تلفن همراه وجود دارد را مشاهده کرد. با توجه به پیشرفتى که شرکت هاى دیگر در این زمینه داشته اند، من باز هم معتقدم که نوکیا در این زمینه پیشتاز است و قدرتمندترین شرکتى است که در این زمینه فعالیت دارد. سهم ما در بازارهاى در حال توسعه بسیار بالا است و بسیارى از کاربران ترجیح مى دهند که تنها از نرم افزارها و خدمات ارائه شده توسط شرکت ما استفاده کنند.

  • در رابطه با مایکروسافت چه نظرى دارید؟

ما در ابتدا سه گزینه براى همکارى داشتیم که یکى از آ نها مایکروسافت بود و به همین خاطر مذاکرات اولی هاى را با ”استیو بالمر” انجام دادیم و به فکر ایجاد یک همکارى قدرتمند و استراتژیک افتادیم، یکى دیگراز گزینه هایمان گوگل و سیستم عامل آندرویدش بود که با آنها به توافق نرسیدیم. شاید بتوان گفت که انگیزه بسیارى از شرکتهاى امروزى رقابت با اپل است و ما هم از این قاعده مستثنى نیستیم.

  • پیشبینى شما براى آینده این تغییراتى که ایجاد کرده اید چیست؟

اولین محصول ما در این راستا در سال ۲۰۱۲ به بازار خواهد آمد و ما تمام تلاش خود را براى رونمایى اولین دستگاه در آن سال خواهیم داشت.
در حال حاضر نمیتوان در مورد عکس العمل کاربران پیشبینى کرد.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

انزل وب
مصاحبه با Sridhar Vembu، مدیر سرویس‌های آنلاین ZOHO
انزل وب
مصاحبه با کارلوس اسلیم، مدیرعامل شرکت Telemex
انزل وب
مصاحبه با آقای Jonney Shih مدیر عامل شرکت Asus
انزل وب
مصاحبه با مایک لازاریدیس بنیان‌گذار و مدیرعامل بلک‌بری

نظرات