مصاحبه با “استیون ساسون” مخترع دوربین دیجیتال

عکاسی دیجیتال را از او داریم

یکی از لذت بخش‌ترین کارهایی که انسان‌ها در حال حاضر امکان انجام آن را دارند این است که به آسانی می‌توانند تمامی لحظات شیرینی را که در زندگی‌شان به وجود می‌آید با کمک عکس ماندگار کنند. عکس‌ها همیشه یادآور خاطرات خوب زندگی هستند و در هر دوره‌ای باعث می‌شوند تا همگان از دیدن آن‌ها لذت برده و به یاد خاطرات و لحظه‌های شیرین زندگی باشند. اکنون هر فردی تنها با در دست داشتن یک تلفن همراه هوشمند به آسانی قادر خواهد بود که از تمامی صحنه‌های مورد نظرش عکس تهیه کرده و تمام فرآیند گرفتن عکس و ظهور آن را می‌تواند در مدت زمانی کمتر از ۱ دقیقه انجام دهد.

این امکانات در گذشته وجود نداشته است. با اختراع جعبه جادویی عکاسی، بشر توانست به آرزوی دیرین خود برای نگهداری شیرینی‌ها و تلخی‌های زندگی‌اش دست یابد. با اختراع دوربین‌های دیجیتال، آماتورها و عکاسان حرفه‌ای استقبال چشم‌گیری از آن‌ها کردند.

آماتورها به دلیل راحت بودن کار با این دوربین‌ها و کاهش هزینه‌هایشان در حذف فیلم عکاسی و از طرف دیگر خبرنگاران و عکاسان حرفه‌ای به دلیل کیفیت بالای تصاویر این دوربین‌ها و سرعت بالای انتقال عکس‌ها، این نوع دوربین را بر دوربین‌های قدیمی ترجیح دادند.

امروزه مدت زمان انتظار برای مشاهده عکس گرفته شده به کمتر از ثانیه رسیده و حافظه‌های رایانه‌ای قادرند بیش از صدها عکس را درون خود جای دهند. آقای استیون ساسون (Steven Sasson) که مهندس الکترونیک است، سازنده این وسیله دیجیتالی ارزشمند می‌باشد. او که متولد سال ۱۹۵۰ است، موفق شد با کمک و همراهی دستیار باهوش خود، در شرکت بزرگ و مشهور کداک در سال ۱۹۷۵ اولین دوربین دیجیتالی را بسازد.

سایت Core77.com مصاحبه‌ای را با ایشان انجام داده است. به طور حتم می‌توان ایشان را یکی از تاثیرگذارترین افراد، در زندگی دیجیتالی امروزه دانست.

  • چه چیزی باعث شد تا به فکر اختراع دوربین دیجیتال بیفتید؟ برای این فکر از چه چیزی الهام گرفتید؟

در حدود ۳۰ سال پیش ما پروژه‌ای را در آزمایشگاه کداک آغاز کردیم و آزمایش‌های بسیاری را انجام دادیم. در سال ۱۹۷۴ من به‌طور تصادفی، دستگاه ناقصی را اختراع کردم که می‌توانست عکس بگیرد و تا مدتی آن را در خود نگه دارد. اما به نظر خودم آن وسیله ارزشی نداشت و این باعث شد تا تصمیم بگیرم دوربین دیجیتالی درست کنم که به‌راحتی قابل حمل باشد.

  • شرکت کداک چه راهی را پیمود تا از اولین دوربین دیجیتالی تولید شده به دوربین‌های دیجیتالی امروز برسد؟

ایده و بنیان بسیاری از نوآوری‌هایی که اکنون در وسایل دیجیتالی می‌بینیم، ۳۰ سال پیش در کداک شکل گرفته است. ما در آن‌جا افرادی را به خدمت گرفته بودیم که از پیشگامان هنر عکاسی و سازنده دوربین‌های اولیه بودند. در آن زمان ما در کداک اولین دوربین دیجیتال را ساختیم که در آن صحبت از بزرگ کردن و با کیفیت کردن عکس‌ها در حد مگا پیکسل بود. اولین رنگ‌آمیزی جالب و با کیفیت عکس توسط کداک و تیمی انجام شد که در آن‌جا پایه‌گذار ساخت این نوع دوربین بودند.

  • بزرگ‌ترین و جالب‌ترین موفقیتی که شما در شرکت کداک به‌دست آوردید، چه بوده است؟

دوره کاری من در کداک بسیار طولانی بوده است. من در آن‌جا این شانس را پیدا کردم که اولین عکس دیجیتال را ببینم و شاهد رشد و تکامل آن باشم. من با کیفیتی که به دوربینم دادم توانستم همکارانم را راضی کنم و کداک سرپرست چاپ حرارتی (فناوری به کار رفته در نسل نخست دوربین‌های دیجیتال) در سراسر جهان شد. بعد از گذشت ۳۰ سال من هم‌چنان در این زمینه کار می‌کنم و دوست دارم که مردم خاطراتشان را به بهترین و زیباترین شکل ممکن حفظ کنند و اگر آن‌ها در این زمینه از من راضی باشند، آدم بسیار خوشبختی خواهم بود.

  • آیا زمانی را متصور هستید که در آن پیشرفت صنعت و هنر عکاسی متوقف شود؟

پیشینه این صنعت به هزاران سال پیش باز می‌گردد، بیشتر مردم به آن علاقه پیدا کرده‌اند و روزبه‌روز برای پیشرفت آن زحمت کشیدند. به نظر شما چگونه ممکن است پیشرفت این هنر تاریخی متوقف شود؟!

  • شما آینده این هنر را چگونه می‌بینید و چه ایده‌ها و آرزوهایی را برای آن در سر دارید؟

من آینده را بسیار روشن می‌بینم. زمان انتظار شما از وقتی‌که تصمیم می‌گیرید تا عکسی را از خود روی کاغذ داشته باشید تا وقتی‌که آن عکس در دستان شما قرار خواهد گرفت، به کمتر از ۵ ثانیه می‌رسد. دیگر برای گرفتن عکسی با کیفیت و ظاهر کردن آن به عکاسی نمی‌روید و همه چیز در اختیار شما خواهد بود. در این دوره مردم می‌توانند به راحتی از بدو تولد کودکانشان خاطرات شیرین آن‌ها را ضبط کنند. در آینده دوربین‌های دیجیتالی کوچک‌تر و ارزان‌تر و با کیفیت‌تر خواهند شد.

  • به عکاسی به عنوان یک صنعت و حرفه جدی چگونه می‌نگرید؟

بسیاری از افراد عکاسی را تنها یک هنر و تفریح می‌دانند. اما امروزه می‌بینیم که با دوربین‌های دیجیتال علاوه بر عکس، فیلم هم گرفته می‌شود. ترکیب این دو هنر به حرفه‌ای تخصصی تبدیل خواهد شد که هر کسی از پس انجام آن برنمی‌آید.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

×