انزل وب

مصاحبه با پیر امیدیار، موسس سایت حراجی e-Bay

بزرگترین حراجی جهان

ممکن بود که تا چند سال پیش اگر صحبتی از تجارت الکترونیک و ایجاد کسب و کار در فضای مجازی به میان می‌آمد، زیاد از آن استقبال نشود و افراد به دلیل نداشتن اطمینان کافی به این فضا از قبول فعالیت در فضای اینترنتی برای کسب درآمد خودداری کنند اما با توجه به افزایش قابل توجه تعداد کاربران اینترنتی در چند سال گذشته و مشخص شدن بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت در زندگی کاربران به آسانی می‌توان به این موضوع پی برد که تجارت آنلاین بیشترین میزان موفقیت را برای صاحبان خود در آینده در بر خواهد داشت.

انزل وب

به طور حتم برای هر کار و صنعت نوینی شروعی وجود دارد و بدون شک باعث افتخار ما خواهد بود اگر بدانیم بسیاری از مردم جهان پیر امیدیار ایرانی را که پایه‌گذار سایت خرید و فروش اینترنتی e-Bay است، به عنوان پدر کسب و کار اینترنتی می‌شناسند.

پیر امیدیار تا سال ۲۰۰۳ با داشتن ثروتی بالغ بر ۸ میلیارد دلار دومین ثروتمند زیر چهل سال و بیست و نهمین فرد ثروتمند در جهان بود.

او در سال ۱۹۹۵ سایتی را نوشت و در آن یک دستگاه سوراخ‌کن لیزری را به حراج گذاشت و این دستگاه به قیمت ۱۴ دلار توسط این پایگاه فروخته شد. بعد از این حراجی چنان رشدی در e-Bay به وجود آمد که باور آن حتی برای امیدیار هم بسیار مشکل بود زیرا تنها در عرض مدت زمانی کمتر از دو سال تعداد بازدیدکنندگان این سایت به حدود یک میلیون نفر در روز رسیده بود. پیر امیدیار ابتدا برای تفریح و سپری شدن اوقات فراغتش در منزل به برنامه‌نویسی این پایگاه مشغول شد اما بعد از مدتی همین سرگرمی ساده به شرکتی بسیار موفق و به نقطه عطف در زمینه تجارت آنلاین تبدیل شد.

سایت e-Bay در حال حاضر به عنوان یکی از موفق‌ترین فروشگاه‌های آنلاین جهان در حال فعالیت است و شاید بتوان گفت که هیچ فروشگاه دیگری را نمی‌توان در جهان مجازی پیدا کرد که میزان خرید و فروش کالا در آن به اندازه این سایت باشد.

امروزه بیش از ۱۲ میلیون کالا در این سایت به صورت روزانه به فروش می‌رسد و تعداد کارمندان این شرکت در حدود ۱۸ هزار نفر می‌باشد.

برای این که به محبوبیت بالای این سایت در میان مردم پی ببرید باید بدانید که در سال گذشته بیش از ۱۴۴ میلیون نفر از طریق این پایگاه به خرید یا فروش کالاهای مورد نظرشان پرداخته‌اند.

سایت ebayinkblog.com مصاحبه‌ای را با این مرد ایرانی تبار انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

  • آیا در دوران مدرسه شاگرد خوبی بودید؟

حقیقت این است که من اصلا درس نمی‌خواندم و فکر می‌کنم به همین دلیل نمی‌توانم بگویم شاگرد خوبی بودم اما به وسایل الکترونیکی علاقه خاصی داشتم و همیشه با آن‌ها سرگرم بودم. به همین خاطر عاشق رایانه شدم و بعد از دیدن اولین رایانه در دوران مدرسه تمام تلاشم این بود که از این وسیله به بهترین شکل ممکن استفاده کنم.

این بود که به سمت برنامه‌نویسی روی آوردم و اولین زبان برنامه‌نویسی که یاد گرفتم، بیسیک بود. شاید جالب باشد که بدانید از تمامی کلاس‌هایم می‌زدم تا بتوانم به اتاق رایانه مدرسه رفته و بازی کرده و یا برنامه‌نویسی کنم.

  • برای اولین بار در چه زمانی به صورت حرفه‌ای برنامه نویسی کردید؟

در دوران دبیرستان بود که تصمیم گرفتم به صورت جدی برای آینده کاری‌ام رشته علوم رایانه را انتخاب کنم و در آن زمان دوست داشتم که تمامی نکته‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را کشف کنم تا با ترکیب آن‌ها چیزهای بیشتری یاد بگیرم.

در همان دوران بود که به نوشتن برنامه‌های کوچک مشغول شدم و سعی کردم تا با گسترش توانایی‌هایم به نتایج دلخواهم برسم. اما نتیجه اصلی را در دوران دانشگاه یاد گرفتم. پس از گذارندن واحد برنامه‌نویسی زبان C، به صورت جدی برای رایانه‌های مکینتاش برنامه‌نویسی کردم.

  • در مورد e-Bay چه فکر می‌کنید؟ اصلا انتظار داشتید به جایگاه امروز برسید؟

راستش این سایت در ابتدا یک ایده بسیار کوچک بود که من به چشم تفریح به آن نگاه می‌کردم. بعد از این که کمی به این سایت جدی‌تر نگاه کردم فکر می‌کردم در عرض ۳ سال ممکن است بتوانم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد وضعیت حاضرش آن را توسعه دهم. در واقع برای هیچ تجارتی نمی‌توان انتظار داشت که رشد سریع در مدت زمان کمی اتفاق بیفتد.

اما در مورد e-Bay باید گفت که این پیشرفت به قدری سریع اتفاق افتاد که من ترسیدم و به دنبال چند متخصص در زمینه تجارت گشتم تا در این قضیه مرا راهنمایی کنند. آن‌ها هم در ابتدا بدبین بودند اما موفقیت این پایگاه تا به امروز همچنان ادامه داشته است.

  • اگر کسی هوس کند با شما رقابت کند، چه راهی را پیش پایش قرار می‌دهید؟

اگر هدفش ساختن یک e-Bay دیگر باشد باید بگویم که بهتر است که خودش را بیهوده به زحمت نیندازد مگر این که به فکر راه‌اندازی یک کار و ایده جدید بیفتد.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • عاطی says:

    سلام من به اقای امیدیار ایمیل دادم جواب ندادن کسی نمیدونه بایدچ کنمaati@kaami.com

  • ramin says:

    لطفا ایمیل آقای امیدیار را برایم بفرستید جهت همکاری بسیار ضروری است

  • مونا says:

    سلام
    میشه لطفا کمکم کنید
    از چه طریق می تونم با جناب پیر امیدوار ارتباط برقرار کنم و چیزی رو به حراج بگذارم؟

    • مهدی says:

      سلام مونا خانم. راستش من هم دنبال همین چیزی هستم که شما فرمودین یعنی به حراج گذاشتن در سایت جناب آقای امیدیار. فکر کنم این ایمیل ایشون باشه: pierre@ebay.com اگه نتیجه گرفتید لطفا به بنده هم یه اطلاعی بدین از طریق ایمیلم یعنی: me_za_ir@yahoo.com ممنون