انزل وب

مصاحبه با آقای Rasmus Lerdorf ، خالق زبان PHP

زبانی برای داشتن یک خانه شخصی در اینترنت

انزل وب

در مورد تمامی اختراعات نکته بسیار جالبی به صورت مشترک به چشم می‌خورد که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد اما بیشتر مخترعین به دلیل نیازی که خودشان داشته‌اند به فکر یک اختراع افتاده‌اند. از این رو در حال حاضر بیشتر فناوری‌های نوینی که مشاهده می‌کنیم در ابتدا برای استفاده شخصی طراحی شده بود و کم‌کم به این مرحله رسیده است که برای استفاده دیگران نیز توسعه داده شود و به یک منبع درآمد بسیار مناسب برای مخترع خود تبدیل شود.

یکی از مهم‌ترین اختراعاتی که در حال حاضر بسیار به کمک افراد می‌آید و می‌توان با استفاده از آن نیازهای خود را در جهان مجازی اینترنت برآورده کرد، زبان‌های برنامه‌نویسی هستند. یکی از زبان‌هایی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، زبان برنامه‌نویسی PHP است. این زبان در سال ۱۹۹۴ توسط راسموس لردرف (Rasmus Lerdorf)، طراحی شد.

او این زبان را با هدف شمارش تعداد کاربرانی که از سوابق آنلاین او بازدید می‌کردند، طراحی کرد و در واقع این زبان در ابتدا برنامه کوچکی بود که برای استفاده شخصی او طراحی شده بود.

واژه PHP از اختصار کلمات Personal Home Page ساخته شده است و شاید هدف لردرف از انتخاب این نام این بوده است که با استفاده از این زبان هر کسی بتواند یک خانه شخصی برای خودش در اینترنت بنا کند. توانایی‌های این زبان روزبه‌روز به دلیل استفاده بیش از حد کاربران و استقبال آن‌ها از این زبان افزایش پیدا کرد و امروزه این زبان به یک پیش‌پردازنده‌های فرامتن تبدیل شده است. به این معنی که PHP قادر است، تمامی داده‌ها را قبل از این که به HTML تبدیل شوند، مدیریت کند. در حقیقت این زبان یک برنامه برای نوشتن اسکریپت‌هایی در سمت سرور است که قابل درج در اسناد HTML هستند. این توانایی باعث می‌شود تا برنامه‌هایی که با PHP نوشته می‌شوند با پلتفورم‌های مختلف سازگاری مناسبی داشته باشند. این زبان در سال ۱۹۹۵ گسترده‌تر شد و نسخه‌ای حرفه‌ای از آن در اختیار برنامه‌نویسان قرار گرفت.

جالب است بدانید شرکت‌های معروفی مانند یاهو، Mamma و Altheweb در حال حاضر برای گسترش بخش‌های مختلف پایگاه‌های اینترنتی‌شان از این زبان استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی که امروزه بسیار موفق هستند نیز با استفاده از این زبان نوشته شده‌اند.

پایگاه ixwebhosting.mobi به تازگی مصاحبه‌ای را با خالق PHP انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

  • در حال حاضر چه قدر درگیر توسعه زبان PHP هستید؟

در حدود ۱۰ یا ۱۵ سال است که من به شدت مشغول خواندن ایمیل‌هایی هستم که در این رابطه به دستم می‌رسد و با مخاطبانم در گفت‌وگو هستم تا بتوانم تمامی مشکلات نرم‌افزاری موجود در این زبان را برطرف سازم.

  • یعنی هنوز هم تیم PHP درگیر تغییر دادن ساختار آن هستند؟

ساختار آن ثابت است. ما در حال برطرف کردن ایرادهای جزئی هستیم.

  • چه کسی تصمیم نهایی را در مورد انجام این تغییرات می‌گیرد؟

همه افراد تیم کل نظرات موجود در رابطه با یک موضوع را می‌خوانند و نظر موافق یا مخالف خود را در آن رابطه می‌نویسند و در نهایت اگر تعداد آرای موافق بیشتر از مخالفان بود تغییرات لازم انجام خواهد گرفت.

  • اگر شرایطی پیش آید که تصمیم‌گیری مشکل شود، آیا شما حاضر به داوری در میان اعضای تیم هستید؟

بله حتما؛ من همیشه سعی داشته‌ام که نقش خودم را در تیم پایین بیاورم به این گونه که برای تصمیم‌گیری نهایی به من احتیاجی نباشد. یکی از بزرگترین خواسته‌هایم این است که تیم به صورت خودکار کارش را انجام دهد و دیگر وابسته به یک شخصی خاص نباشد.

  • نسخه آخر PHP بسیار آهسته توسعه پیدا کرد. چرا تیم این قدر آرام کار می‌کند؟

قرار ما بر این شده است تا نسخه‌ای را به کاربران ارائه کنیم که دارای کمترین مشکلات فنی باشد.

تیم تحلیل‌گر ما در حال شناسایی نیازهای دقیق افراد است و ما بر اساس این نیازها و برآورده کردن آن‌ها عملیات طراحی نسخه جدید را انجام خواهیم داد.

  • کدام زبان‌ها به شما ایده‌ای برای ساخت PHP داده‌اند؟

زبان‌های سی و پرل، دو زبانی بودند که به من در این زمینه ایده داده‌اند.

در ابتدا من فکری برای ایجاد یک زبان جدید نداشتم و تنها این دو زبان را با هم ترکیب کردم تا نیازهای شخصی خودم را برطرف سازم اما بعد از مدتی ساختار C++ و جاوا هم مورد توجه من قرار گرفتند و این گونه شد که ترکیبی از این زبان‌ها به صورت بهینه باعث شکل‌گیری PHP شد.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

12 تا از بهترین منابع برای دانلود قالب ایمیل رایگان
۱۲ تا از بهترین منابع برای دانلود قالب ایمیل رایگان
آموزش 6 روش سریع ذخیره و تبدیل صفحه وب به (Word)
آموزش ۶ روش سریع ذخیره و تبدیل صفحه وب به ورد (Word)
معرفی 13 تا از بهترین محیط برنامه نویسی IDE برای ویندوز 10 و ویندوز 11
معرفی ۱۳ تا از بهترین محیط برنامه نویسی IDE برای ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱
معرفی و دانلود 15 تا از بهترین برنامه های کد نویسی در اندروید
معرفی و دانلود ۱۵ تا از بهترین برنامه های کد نویسی در اندروید

نظرات