انزل وب

مصاحبه با دانیل رایمر، سخن‌گوی شرکت RapidShare

سایت‌هایی که بر باد می‌روند
انزل وب

سایت‌های به اشتراک‌گذاری فایل از همان اول مورد توجه و علاقه تمامی کاربران اینترنت بوده‌اند. از جمله این سایت‌ها می‌توان به پایگاه‌های مجازی مگاآپلود یا RapidShare اشاره کرد.

پایگاه اینترنتی RapidShare که یک پایگاه آلمانی است از سال ۲۰۰۶ در حال فعالیت است و به میزبانی تمامی فایل‌ها می‌پردازد. این پایگاه خدماتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند با استفاده از آن‌ها تنها با یک کلیک خدمات کاملی را به صورت پولی یا امکانات محدودی را به صورت رایگان دریافت کنند. این پایگاه در کشور سوئیس اداره شده و با استفاده از همان پرداخت‌های مالی که توسط کاربران مشترک انجام می‌شود، مدیریت می‌شود. این سایت اگر بزرگترین وبگاه میزبانی فایل‌ها نباشد به طور حتم یکی از بزرگترین وبگاه‌ها در این زمینه است و در حال حاضر بیش از ۱۰ پتا بایت فایل را مدیریت کرده و بیش از ۳ میلیون کاربر را به صورت همزمان اداره می‌کند. بعد از دستگیری مدیران و تعطیلی سایت مگا آپلود، از گوشه و کنار شنیده می‌شود که هدف بعدی دولت آمریکا تعطیلی پایگاه RapidShare خواهد بود. پایگاه مگا آپلود به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت از جانب صنایع سرگرمی آمریکا با یک اتهام ۵۰۰ میلیون دلاری روبه‌رو شده است. کارشناسان در این رابطه اظهار داشته‌اند که از کار افتادن پایگاه مگا آپلود و دیگر پایگاه‌های مشابه با آن روی ترافیک اینترنت به شدت تاثیر خواهد گذاشت و مسلما اگر RapidShare هم تعطیل شود بعد از آن نوبت به سرویس‌های اینترنتی دیگر مانند فایل‌سونیک، DropBox، سرویس iCloud شرکت اپل، خدمات SkyDrive شرکت مایکروسافت و حتی در نهایت یوتیوب گوگل خواهد رسید.

با این اوصاف کاربران از این نحوه عملکرد بسیار خشمگین خواهند شد زیرا تمامی سایت‌های مورد علاقه آن‌ها با خطر مسدود شدن مواجه خواهند شد. دانیل رایمر (Daniel Raimer) که سخن‌گو و وکیل پایگاه RapidShare است در این زمینه اظهار می‌دارد که شاید RapidShare هم به سرنوشت مگا آپلود دچار شود. سایت Fastcompany، مصاحبه‌ای را با او در این رابطه انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

  • در مورد حمله به پایگاه مگا آپلود چه فکری می‌کنید؟

من نمی‌توانم در این مورد نظری بدهم زیرا در این رابطه هیات منصفه تصمیم نهایی را می‌گیرد. اما آن چه را که مگا آپلود انجام داده ما انجام نداده‌ایم و به همین دلیل نمی‌توانم تصمیمی بر گناه‌کار بودن یا نبودن آن‌ها بگیرم.

  • آیا فکر می‌کنید که هدف بعدی RapidShare خواهد بود؟

نه این احتمال وجود دارد که فناوری‌های به کار گرفته شده برای مگا آپلود و RapidShare به هم شبیه باشند اما حقیقت این است که در آن صورت فناوری‌های به کار گرفته شده برای پایگاه‌های شرکت اپل و مایکروسافت هم مانند ما خواهند بود. زمانی که یک فایل آپلود می‌شود، از سراسر جهان از طریق اینترنت به آن دسترسی وجود دارد و تنها مدل‌های تجاری که روی آن سوار شده‌اند با هم تفاوت دارد. اگر شما به دزدان اینترنتی کمک کنید، کار شما خلاف است اما اگر شما می‌خواهید تا رضایت‌مندی مشتریان خود را در سراسر جهان به دست آورید دیگر کار خلافی انجام نمی‌دهید. این کار بسیار سخت است زیرا باید تیم پشتیبانی قوی داشته باشید. با همه این اوصاف سیاست RapidShare این است که به دنبال کمک به قانون و استفاده‌های قانونی باشد و با دزدی اینترنت برخورد کند.

  • شما خود را با اپل، مایکروسافت یا گوگل مقایسه کرده‌اید. آیا می‌توانید بگویید که مدل تجاری شما شبیه مدل گوگل، اپل، مایکروسافت و یا شرکت DropBox است؟

بله ما از نظر مدل تجاری تا حد زیادی نزدیک به این شرکت‌ها هستیم و اگر زمانی RapidShare با خطر مسدود شدن مواجه شود، به طور حتم پایگاه‌های اینترنتی این ۴ شرکت هم باید مسدود شوند.

  • پس شما ادعا می‌کنید که با بسته شدن RapidShare آن‌ها و تمامی سرویس‌های مشابه هم بسته خواهند شد؟

بله زیرا معتقدم که ما بزرگترین مبارزه‌کننده با دزدان محتوای اینترنتی هستیم و اولین شرکتی هستیم که به اجرای قوانین سرقت آنلاین پرداخته‌ایم. اگر ما غیر قانونی باشیم مسلما اپل، گوگل و دیگر شرکت‌ها هم در این رابطه غیرقانونی عمل کرده‌اند. ما از سال ۲۰۰۶ تا به حال بزرگترین سرویس میزبانی را به کاربران ارائه کرده‌ایم و شاید به همین دلیل است که ما بیشتر در معرض فایل‌های غیرقانونی قرار گرفته‌ایم.

  • در آمریکا شرکت‌های اپل، مایکروسافت و گوگل بسیار معتبر و قانونی هستند و این در حالی است که مگا آپلود و RapidShare جزو سایت‌های خارجی به حساب می‌آیند. شاید به همین دلیل با آن‌ها برخورد نمی‌شود؟

این موضوع حقیقت ندارد. اگر برای ما اتفاقی در جهت مسدود شدن بیفتد من بسیار شگفت زده خواهم شد زیرا در این صورت این حرف شما صحت خواهد داشت.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات