انزل وب

مصاحبه با خانم وینفرد میتچل بیکر مدیر شرکت موزیلا

روباه آتشین به دنبال اینترنت اکسپلورر

انزل وب

در بازار رقابتی، در کارها و ایده‌های نویی که در بین شرکت‌های رایانه‌ای وجود دارد همیشه افت‌وخیز بسیار جالبی وجود دارد.

ممکن است که در یک دوره، محصولات خاصی از یک شرکت در میان کاربران طرفدار زیادی داشته باشد اما یک شرکت تازه تاسیس با یک ایده نو و شیوه کاری جالب این بازار رقابتی را زیر و رو می‌کند و با ارائه یک محصول جدید میدان بسیار بزرگی را برای یک رقابت یا حتی یک جنگ آماده خواهد کرد.

گشت و گذار اینترنتی هم قبل از هر چیز به یک مرورگر خوب احتیاج دارد، به همین خاطر تا به حال شرکت‌های بسیاری در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مرورگرهای بسیاری تاکنون به بازار ارائه شده است. تا چند سال گذشته مرورگر اینترنت اکسپلورر که محصول شرکت معروف و مطرح مایکروسافت است در اوج قرار داشت و بیشتر از ۸۰ درصد از کاربران از این محصول استفاده می‌کردند.

اما بنا بر این قاعده که اگر یک محصول را راکد نگهداری و تلاشی برای به‌روز شدن آن نداشته باشی از دور خارج خواهی شد، مرورگر اینترنت اکسپلورر هم خیلی زود به این درد دچار شد و مرورگر شرکت موزیلا جای آن را کم‌کم گرفت و به خاطر برتری‌های چشم‌گیری که نسبت به دیگر مرورگرها داشت بسیار سریع به یک مرورگر محبوب و ثابت برای کاربران تبدیل شد. پس از این بود که شرکت مایکروسافت به فکر یک تغییر قابل توجه افتاد و سعی کرد که تا حدی جلوی این تغییر را بگیرد. فایرفاکس خصوصیات بسیار جالبی داشت که خیلی زود همه را به خود جذب کرد.

خانم وینفرد میتچل بیکر Winifred Mitchell Baker، مدیر شرکت موزیلا می‌باشد. او از اصلی‌ترین مدیران اجرایی پروژه فایرفاکس بوده است و با تلاش فراوان او و تیم کاری‌اش یک نسخه متن‌باز از موزیلا اینترنت، به کاربران عرضه شد. این نسخه شامل مرورگر فایرفاکس و موزیلا Thunderbird که یک کلاینت برای ایمیل می‌باشد، بود.

بیکر، در سال ۲۰۰۵ جزو ۱۰۰ انسان تاثیرگذار در جهان، توسط مجله تایمز انتخاب شد. او جزو معدود افرادی است که بسیار سریع وارد بازار کار شد. وی در ابتدا در شرکت نت‌اسکیپ کار می‌کرد و پس از آن به فکر ایجاد شرکتی قانونی برای انتشار نسخه‌های مختلف فایرفاکس و دیگر محصولات فعلی شرکت موزیلا افتاد.

به طور حتم سابقه و تجربه بالای کاری او از عوامل پیشرفتش در این زمینه بوده است. البته طبق آمار جدید انتهای سال ۲۰۱۱ هنوز هم مرورگر مایکروسافت پیشتاز است اما مرورگرهایی مثل کروم و فایرفاکس هم شانس زیادی برای پیشرفت دارند. سایتlivemint.com، مصاحبه‌ای را با ایشان انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

  • افسانه و داستان شرکت شما از کجا آغاز شده و به چه صورت بوده است؟

اگر منظور شما نحوه شکل‌گیری موزیلا است که باید بگویم بیشتر افراد اطلاع دارند که تاسیس این شرکت به یک‌باره و بر اساس یک تصمیم ناگهانی نبوده است. من خیلی در این مورد فکر کردم که مکانی پایه‌گذاری شود تا به هر ترتیبی که امکان دارد از شرکت نت‌اسکیپ موفق‌تر باشد.

در زمانی که به فکر گسترش یک مرورگر جدید افتادم، می‌دانستم که رقیب اصلی من شرکت مایکروسافت و مرورگر اینترنت اکسپلورر خواهد بود. در آن زمان شاید از هر ۱۰۰ نفر، ۹۷ نفر از مرورگر مایکروسافت استفاده می‌کرد. مایکروسافت این نرم‌افزار را بخشی از سیستم عاملش کرده بود و هر کسی که ویندوز را نصب می‌کرد این نرم افزار هم روی سیستمش نصب می‌شد. چرا این شرکت این مرورگر را جزئی از سیستم‌عاملش کرده است؟ همین سئوال کار مرا بسیار سخت می‌کرد اما انگیزه‌ام را برای پیروز شدن افزایش می‌داد.

  • تعریف شما از یک مرورگر چیست؟

این سئوال بسیار گسترده‌ای است که هر کسی می‌تواند تعریف متفاوتی را برای آن بیان کند اما به عنوان یک تعریف پایه می‌توانم بگویم که یک مرورگر بخشی از یک نرم‌افزار است که می‌داند چگونه باید با یک سرور صحبت کند. او می‌داند که چگونه می‌تواند درخواست یک کاربر را که موجودی زنده است به یک سرور که ماشین است و جان ندارد منتقل کند و پاسخ را دوباره به کاربر انتقال دهد. من اعتقاد دارم که می‌توان مرورگر را نوعی سیستم‌عامل پنداشت. چون تمام توانایی‌های یک سیستم‌عامل و شاید هم بیشتر از آن را دارد.

  • نظر شما در مورد فایرفاکس چگونه است؟ عامل موفقیت نسبی آن چه بود؟

من با این‌که می‌دانم اکنون هم بیشتر افراد از اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنند اما باز هم فایرفاکس را بسیار موفق‌تر از قبل می‌بینم. فایرفاکس این موفقیت را از ایده‌های نویی دارد که در پیاده‌سازی آن به کار گرفته شده است. ایده‌هایی مثل باز شدن چند صفحه در یک مکان و امکان Drag Drop کردن نوشته‌ها در نقاط مختلف صفحه که از نظر من ایده‌های بسیار جدید و جالبی بوده است.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات