انزل وب

مجموعه ترفندهای ویندوز ۸ – سری ۱

پس از انتشار و بررسی نسخه مصرف کننده ویندوز ۸ ،تصمیم گرفتیم مجموعه ای از ترفندهای ویندوز ۸ را در اختیار شما دوستان قرار دهیم تا شاید کار با این سیستم عامل که دارای رابط کاربری جدیدی است کمی از قبل آسان تر شود.

انزل وب

  • چند راه برای خاموش کردن سریع سیستم

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کرده بودیم خاموش  و ریست کردن سیستم در ویندوز ۸ کمی پیچیده تر از قبل است و شما باید مراحل و مسیر ها بیشتری برای خاموش کردن ویندوز طی کنید‌‌‌‌‌‌‌٬در ادامه روشهایی برای خامش کردن سریع و راحتر ویندوز ۸ معرفی میکنیم:

۱-ابتدا کلید ترکیبی Win+I را نگه دارید٬قسمت Settings بسیار سریع در Charms Bar نمایش داده میشود و شما میتوانید از طریقه گزینه Power سیستم را خاموش یا ریستارت کنید.

۲-در هنگامی که کار شما بر روی دسکتاپ تمام شد فقط کافیست  کلید میانبر Alt+F4 نگه دارید تا پنجره Shutdown برای شما نمایش داده شود.

۳-همچنین خود شما میتوانید میانبر هایی برای خاموش،ریستارت و.. کردن سیستم ایجاد کنید.بر روی دکستاپ کلیک راست کنید و از منو New گزینه Shortcut را انتخاب کنید.

انزل وب

در کادر متنی به دلخواه یکی از عبارت های زیر تایپ کنید:

انزل وب

برای خاموش کردن: Shutdown -s -t 00

برای ریستارت: Shutdown -r -t 00

برای لوگ آف: Shutdown.exe -L

برای هایبرنت: rundll32.exe PowrProf.dll, SetSuspendState

سپس بر روی Next کلیک و در مرحله بعد نیز پس از انتخاب نام بر روی Finish کلیک کنید.

انزل وب

حال شما میتوانید با کلیک راست بر روی میانبر و انتخاب گزینه Properties برای آن آیکن و یک کلید مینابر مانند F5 انتخاب کنید و یا اینکه از طریق گزینه Pin to Start / Pin to Taskbar کلیک راست آنرا به Start Screen یا تسکبار پین کنید.

انزل وب

انزل وب

  • دسترسی و اجرا نرم افزارهای مترو Start Screen از طریق دسکتاپ و تسکبار

زمانی که شما در دسکتاپ و محیط اکسپلورر  مشغول کار هستید شاید دسترسی و اجرا نرم افزار های مترو  Start Screen  کمی زمانبر و در طی دفعات مکرر خسته کننده باشد.در ادامه ترفندی را به شما معرفی میکنیم تا بتوانید در همه جای ویندوز به نرم افزارهای مترو (Metro Apps) دسترسی داشته باشید.

بر روی دکستاپ کلیک راست کنید و از منو New گزینه Shortcut را انتخاب کنید.در کادر متنی به دلخواه عبارت زیر تایپ کنید:

%windir%\explorer.exe shell:::{4234d49b-0245-4df3-b780-3893943456e1}

انزل وب

سپس بر روی Next کلیک و در مرحله بعد نیز پس از انتخاب نام بر روی Finish کلیک کنید.

انزل وب

حال با باز کردن پوشه میانبر ای که بر روی دسکتاپ ایجاد شده است میتوانید تمام نرم افزارهای موجود Start Screen را مشاهده کنید.شما میتوانید با کلیک راست بر روی میانبر و انتخاب گزینه Properties برای آن آیکن و یک کلید مینابر مانند F5 انتخاب کنید و یا اینکهاز طریق گزینه Pin to Start / Pin to Taskbarکلیک راست آنرا به Start Screen یا تسکبار پین کنید.

  • بازیابی و پشتیبان گیری از فایل و پوشه ها با استفاده از قابلیت File History

در ویندوز ۷ قابلیت File History به کاربران اجازه میداد تا طی یک روتین خاص و بدون نصب نرم افزار از پوشه و فایل ها نسخه پشتیبان تهیه کنند٬در ویندوز ۸ نیز این امکان برای کاربران فراهم شده اما با شکل و ویژگی های متفاوت تر.

برای دسترسی به این قابلیت ابتدا Control Panel را باز کنید و در زیر قسمت  System and Security بر روی گزینه Save backup copies of your files with File History کلیک کنید.

انزل وب

مشاهده میکنید File History در حالت Turn off (خاموش) میباشد و شما باید آنرا روشن کنید.برای فعال کردن این قابلیت بر خلاف ویندوز ۷ که با خود فضای هارد دیسک داخلی نیز کار میکرد نیاز است تا شما یک فضای جانبی مانند هارد اکسترنال را به ویندوز ۸ متصل کنید و یا اینکه از یک درایو شبکه استفاده کنید (اگر چه در ترفند بعدی ما یک راه برای استفاده از فضای هارد خود سیستم نیز به شما آموزش میدهیم )

انزل وب

پس از اتصال هارد اکسترنال در منو Auto Play درایو بر روی گزینه Configure this drive for backup کلیک کنید.پیغام ظاهر شده را Yes کنید.

انزل وب

حال مشاهده میکنید که این قابلیت فعال شده است .از طریق گزینه  Restore files میتوان نسخه های قبلی فایل ها را بازیابی کرد و یا اینکه از طریق گزینه Advance Settings  زمان بکاپ٬مدت زمان نگه داری و درصد کش (cache) کردن فایل ها را مشخص کرد.

انزل وب

انزل وب

  • اضافه کردن درایو های پیشفرض سیستم به File History

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم ویندوز ۸ به طور پیشفرض به کاربران اجازه نمیدهد تا از درایوهای دیسک داخلی سیستم برای ذخیره سازی نسخه های پشتیبان فایل ها استفاده کرد٬در ادامه ترفندی برای اضافه کردن درایو های پیشفرض سیستم به این قابلیت را به شما آموزش آموزش میدهیم.

یک درایو سیستم را (ترجیحا با فضای آزاد بیشتر ) به دلخواه انتخاب و بر روی آن کلیک راست و گزینه Properties انتخاب کنید.در پنجره باز شده تب Sharing را انتخاب نمایید.سپس بر روی دکمه Advance Sharing کلیک کنید.

سپس تیک گزینه Share this folder را بزنید و در قسمت Share Name یک نام دلخواه را تایپ کنید.پس از تعیین نام بر روی گزینه Permissions کلیک کنیدودر پنجره باز شده تیک گزینه Full Contorol را بزنید و پنجره ها را تک تک OK کنید و ببندید.

انزل وب

حال به قسمت File History مراجعه کنید و بر روی گزینه  Change drive سمت چپ کلیک کنید.در پنجره باز شده بر روی  دکمه Add Network Location کلیک کنید.مسیر فایل خود را به صورت زیر وارد کنید:

\\۱۲۷.۰.۰.۱\نام پوشه ای که انتخاب نمودید

انزل وب

انزل وب

سپس بر روی Select Folder > Save > OK کلیک کنید.اکنون فایلهای پشتیبان در پوشه و درایو مورد نظرتان ذخیره و نگهداری میشوند.

انزل وب

  • استفاده از کیبورد مجازی و شکلهای مخفی

در ویندوز ۸ همانند ویندوز ۷ شما میتوانید از کیبورد مجازی استفاده کنید٬این کیبورد مجازی که بیشتر برای صفحات لمسی تعبیه شده است دارای شکلک های مخفی نیز میباشد که شما میتوانید از آنها در چت و.. استفاده کنید.

برای فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۸ بر روی تسکبار کلیک راست کنید و از منو Toolbar گزینه Touch Keyboard را انتخاب نمایید.مشاهد میکنید که آیکن کیبورد به تسکبار شما اضافه شده است.

انزل وب

با کلیک بر روی آیکن کیبورد٬کیبورد مجازی نمایش داده میشود که شما میتوانید براحتی به وسلیه آن  از اعداد یا حروفی که بنا به دلایلی نمیتوانید با کیبور خود آنها را تایپ کنید استفاده کنید.

انزل وب

انزل وب

اگر به  دکمه هایی گه در ردیف پایینی این کیبور قرار دارند نگاه کنید٬دکمه Smily را می بینید.با کلیک بر روی این دکمه یکسری از شکلک ها و آیکن جدید و قدیمی Smily را مشاهده خواهید کرد که میتوانید از آنها در نوشته ها٬چت و.. خود استفاده کنید.

انزل وب

  • پس از ورود به ویندوز ۸ مسقیما به دسکتاپ منتقل شوید

شاید یکی از آزاردهنده ترین ویژگی ویندوز ۸ برای کاربران ویندوز ۷  و ویندوز های قبلی عدم انتقال مستقیم به دکستاپ پس از ورود به ویندوز است٬در ویندوز ۸ کاربران پس از ورود به کامپیوتر به صفحه Start Screen منتقل میشوند که این مساله ممکن است برای برخی از کاربران ناخوشایند باشد.در ادامه روشی را معرفی میکینم که میتوانید از طریق آن پس از ورود به ویندوز با دکستاپ مواجه شوید.

ابتدا در یک محیط خالی دکستاپ کلیک راست کنید و از منو New گزینه Text Document را انتخاب کنید.فایل منتی ایجاد شده را باز کنید و عبارت زیر عینا در داخل آن وارد کنید:

[Shell]
Command=2
IconFile=Explorer.exe,3

[Taskbar]
Command=ToggleDesktop

انزل وب

سپس فایل متنی را با نام ShowDesktop.scf  در یک مکان دلخواه ذخیره کنید (ShowDesktop نام اختیاری است اما پسوند فایل حتما باید .scf باشد)

نکته:فایل ایجاد شده دقیقا عملکرد گزینه ShowDesktop ویندوز XP را دارد.

حال به صفحه Start Screen (با زدن دکمه Win)مراجعه کنید و عبارت Schedule تایپ کنید.سپس بر روی آیکن Settings جستجوگر ویندوز کلیک کنید تا نرم افزار Schedule tasks نمایش داده شود.

انزل وب

بر روی Schedule tasks کلیک کنید در پنجره نرم افزار در سمت چپ بر روی پوشه Task Scheduler Library کلیک کنید.در سمت راست و قسمت بالایی نرم افزار کلیک راست کنید و گزینه Create New Task انتخاب کنید.

انزل وب

در پنجره ظاهر شده در قسمت Name یک نام به داخواه وارد کنید.سپس تب Triggers را انتخاب و بر روی دکمه New کلیک کنید.

انزل وب

در پنجره New Trigger از منو باز شده قسمت Begin the task گزینه At log on را انتخاب و پنجره را OK کنید.

انزل وب

سپس به تب Actions  را انتخاب و بر روی دکمه New کلیک کنید.در پنجره ظاهر شده از قسمت Settings بر دکمه Browse کلیک کنید و فایل ShowDesktop.scf را که قبلا ساخته بودید را انتخاب و پنجره را OK کنید.

انزل وب

به تب Conditions مراجعه کنید و تیک گزینه Start the task only if the computer is on AC power قسمت Power را بردارید (اگر اینکار را انجام ندهید زمانی که باتری  لپ تاپ شما کم است به دسکتاپ منتقل نمی شوید)

در نهایت پنجره Create Task را OK کنید. و برنامه Schedule tasks را ببندید.حال هر بار که وارد ویندوز میشوید بلافصله دکستاپ را مشاهده خواهید کرد.

  • غیر فعال کردن صفحه Lock Screen

صفحه Lock Screen پس از بوت شدن سیستم اولین صفحه ای است که شما مشاهده میکنید و با حرکت دادن آن به سمت بالا صفحه پسورد نمایش داده میشود٬اگر شما میخواهید پس از بوت شدن سیستم یا زمانی که کامپیوتر را قفل میکنید (توسط دکمه Win+L) فقط صفحه پسورد را مشاهده کنید در ادامه ترفندی برای انجام اینکار به شما معرفی میکینم.

کلید ترکیبی Win+R را نگه دارید و در پنجره ظاهر شده عبارت gpedit.msc را تایپ و Enter کنید.

انزل وب

سپس در پنجره Group Policy Editor مسیر زیر را دنبال کنید:

انزل وب

Computer Configuration\Administrative Templates\Control Panel\Personalization

در سمت راست بر روی Do not display the lock screen دابل کلیک کنید.در پنجره بعدی گزینه Enabled را انتخاب و پنجره OK کنید.

انزل وب

حال دیگر صفحه Lock Screen ویندوز ۸ شما غیر فعال شده است.(برای فعال کردن دوباره مسیر بالا را طی کنید و گزینه Disable را انتخاب نمایید)

  • نمایش Administrative Tools در Start Screen

به طور پیشفرض ویندوز۸ ابزارهایی مانند Event Viewer, Computer Management و.. قسمت Administrative Tools را در صفحه Start Screen نمایش نمیدهد٬در ادامه روشی برای اضافه کردن ابزارهای بخش Administrative Tools به Start Screen معرفی میکنیم.

ابتدا به Start Screen مراجعه کنید٬سپس توسط دکمه Win+C نوار Charms Bar را فراخوانی کنید.

در Charms Bar بر روی گزینه Settings کلیک کنید.

انزل وب

سپس اسلایدر Show administrative tools را به جهت مخالف بکشید تا در حالت Yes قرار گیرد.

انزل وب

حالا اگر به قسمت All Apps list صفحه Start Screen خود نگاه کنید میتوانید ابزار Administrative Tools را نیزمشاهده کنید.

انزل وب

  • تمام کلیدهای میانبر ویندوز ۸

در پست های گذشته بسیاری از کلیدهای میانبر ویندور ۸ را به شما معرفی کردیم٬اکنون میتوانید در این تصویر (آپدیت: لینک مایکروسافت مربوط تمام کلیدهای میانبر) تمامی کلیدهای میانبری که به شما کمک میکند تا رابط کاربری این ویندوز راحتر کار کنید را مشاهده کنید.

  • نمایش پیشفرض رابط کاربری Ribbon را به حالت کوچک شده تغییر دهید

رابط کاربری Ribbon اکسپلورر ویندوز دارای ابزار کاربردی خوبی است اما سایز بزرگ ابزار آن نمایش فایل و پوشه ها را کمی محدود میکند.در ادامه ترفندی را به شما معرفی میکنیم که بتوانید به صورت پیشفرض رابط کاربری Ribbon اکسپلورر ویندوز در حالت minimize قرار دهید و تنها در صورت نیاز توسط فلش کوچک کنار بالای پنجره (کلید ترکیبی Ctrl+F1)  حالت نمایش آنرا تغییر دهید.

کلید ترکیبی Win+R را نگه دارید و در پنجره ظاهر شده عبارت gpedit.msc درا تایپ و Enter کنید.

سپس در پنجره Group Policy Editor مسیر زیر را دنبال کنید:

Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Windows Explorer

انزل وب

سپس در سمت را ست گزینه Start Windows Explorer with Ribbon minimized را پیدا و بر روی آن دابل کلیک کنید.

در پنجره بعدی گزینه Enabled را انتخاب و پنجره OK کنید.

حال دیگر رابط کاربری Ribbon در اکسپلورر ویندوز به طور ییشفرض به صورت کوچک شده (minimize) نمایش داده میشود.

  • برخی نرم افزار های کاربردی مخصوص ویندوز ۸

علاوه بر ترفندهای فوق شما میتوانید برخی از قسمت های ویندوز ۸ را توسط نرم افزارهای مخصوص این سیستم عامل بر طبق سلیقه خود تغییر دهید در ادامه چند افزار که امکان دستکاری و شخصی سازی ویندوز ۸ را برای کاربران فراهم میکنند را معرفی میکنیم.

Windows 8 Manager : این نرم افزار دارای ابزاری است که به شما اجازه میدهد کاملا ویندوز ۸ خود را مدیریت٬تمیز و ویرایش کنید.Information, Optimizer, Cleaner, Customization, Security, Network و Misc. Utilities زمینه و قسمت های مدیریتی ویندوز ۸ این نرم افزار هستند.

انزل وب

My WCP Watermark Editor : این نرم افزار به شما این امکان را میدهد تا Watermark نمایش داده شده در سمت راست قسمت پایینی دکستاپ ویندوز ۸ را حذف یا ویرایش کنید.

انزل وب

Windows 8 Start Menu Toggle : توسط این نرم افزار کوچک میتوانید براحتی Start Menu و دکمه Start را به دکستاپ ویندوز ۸ بازگردانید. (در گذشته نیز نرم افزار مشابه برای اینکار معرفی کردیم)

انزل وب

My WCP CharmBar Customizer : از طریق این نرم افزار پرتابل میتوانید براحتی Charms Bar ویندوز ۸ را دستکاری کنید.

انزل وب

Nightfall / Starlight  theme : این دو تم (theme) اولین تم های رسمی و اضافی ویندوز ۸ میباشند که بتازگی توسط مایکروسافت معرفی شده اند.

انزل وب

شما نیز میتوانید ترفندهای کاربردی که در سیستم عامل ویندوز ۸ سراغ دارید را در بخش نظرات همین پست با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع:انزل وب

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

انزل وب
بررسی و راهنمای کامل استفاده از ویندوز ۸
انزل وب
تازه های ویندوز ۸ – بخش چهارم
تازه های ویندوز ۸ – بخش سوم
تازه های ویندوز ۸ – بخش دوم

نظرات

  • Arman says:

    سلام
    قسمت :پس از ورود به ویندوز ۸ مسقیما به دسکتاپ منتقل شوید
    همه اون کار هارا انجام دادم ولی نتیجه ی نگرفتم لطفا راهنماییم

  • علی says:

    سلام
    ایکن های دکستاپ،دوربین، وان درایو….در منوی استارت من رفته اشتباهی نمی دونم از چه فولدری پاک کردم میشه لوکایشن این ایکن هارو بدین بزارم سر جاش تا کامپیوترم درست شه راستی ویندوزم ۸است مرسی اقای مهاجر

  • اسعد معاذی شیخی says:

    با سلام
    واقعا مطالبتون مفید بود و تشکر میکنم
    من به تازگی ویندوز۸ رو نصب کردم دو مشکل دارم
    ۱- hotkeys های(مثلا کم و زیاد شدن صدا) لپ تاپم دیگه کار نمیکنند
    ۲- دکمه alt +shift right عملکرد تغییر زبان خود رو به فارسی از دست داده
    تو بقیه سایت ها هم گشتم چیزی واسه حل این مشکلات نگفته بودن اگر کمکم کنید ممنون میشم

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      برای مورد اول باید نرم افزار مخصوص رو از سایت سازنده لپ تاپ دانلود کنید
      یک کیبورد یگه امتحان کنید شاید مشکل از کیبوردتون هت اگر نه به device manager برید یکبار کیبورد رو حذف کنید دوباره نصبش کنید
      موفق باشید

  • saba says:

    از کجا میتونم هیستوری رو باز کنم ؟!

  • saba says:

    چرا برای من برنامه هایی ک توی منوی استارت هست مث کمرا ، فتو و استورو بازنمیکنه ؟! کمک کنید لطفن ?

  • مریم says:

    سلام
    دکمه های میانبر من کار نمیکنه
    مث کنترل اس
    یا الت و اف۴
    چجوری فعال کنم؟؟؟؟

  • fazel says:

    کسی نمی تونه کمکم کنه این مشکل رو حل کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • fazel says:

    با سلام
    من گوگل کرومم رو که باز میکنم داخل فضای دسکتاب باز نمیشه و میره داخل یه صفحه جداگونه که میشه از گوشه سمت چپ و بالای صفحه جای اون صفحه با دسکتاب رو تغییر داد … چجوری میتونم این صفحه رو حذف کنم که کروم داخل دسکتاب باز شه … ؟
    ممنون

  • علیرضا says:

    در ویندوز ۸.۱ یا ویندوز ۱۰ اگر با اکانت مایکروسافت وارد بشیم (و نه Local Account) با هر بار ورود به ویندوز پسورد اکانت مایکروسافت خواسته میشه
    چطوری برش دارم که دیگه پسورد نخواد؟ باتشکر

  • راحله says:

    سلام, چطور عکس یوزرمو حذف کنم. با تشکر

    • شهریار مهاجر says:

      سلام
      مسیر زیر رو دنبال کنید
      Control Panel\All Control Panel Items\User Accounts\Change Your Picture
      موفق باشید

  • A says:

    سلام چه طوری میشه در ویندوز ۱۰جلوی تغییرتغییرمکان ایکن رو گرفت؟

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      کلیک راست روی دکستاپ از گزینه view تیک auto arrange رو بزنید خودش فیکس میکنه آیکن ها رو
      موفق باشید

  • mahman says:

    سلام
    عالی بود ،
    تشکر

  • امیر says:

    سلام دوست عزیر
    مطالبتون واقغا عالیه
    ی سوال
    ویندوز ۸.۱ چطوری وقتی ایکون هایی که سمت راست به همراه ساعت تقریبا پایین سمت چپ میاد را خاموش کرد که نیاد
    نتفیکیشنی هستش که سرچ شر ستارت دیواس و ستینگ داره
    تور رو خدا ایمبل برن دیکه واقعا اعصاب خورد کن شده
    amiralishakuri@yahoo.com
    شماره تلگرام ۳۹۰۱-۳۲۲-۵۰۷(۱+)

  • صبا says:

    سلام من چجوری میتونم اکانت پیکچرمو عوض کنم ویندوزم ۸ و عکسمو گذاشتم اما حالا باید لپتابمو بدم دوستم نمیخوام عکسم بیوفته ذستش
    لطفا ج رو میل بزنید

  • بنیامین says:

    سلام
    من یه رمز رو لپ تابم گذاشتم اما رمز یادم رفته باید چه جوری رمز رو بردارم لپ تابم ویندو۸

  • nafas says:

    سلام،مطالب خیلی عالی بود ممنونم.
    از راهنمایهای دوستان هم خیلی متشکرم.

  • زهرا says:

    سلام به همگی.من امشب یه نرم افزار نصب کردمکه البته نصبش کامل هم نشد .فقط زحمت کشید به شدت آیکون و دسکتاپ رو بزرگ کرده.نمیتونم تغییرش بدم.نه توی view نه با تنظیماتScreen Resolution
    چیکارش کنم؟

  • mahdi says:

    مدتی هستش که برنامه kmplayer من هیچی بالا نمیاره و وقتی پخش فیلم به وسیله ی اونو میزنم میگه km player has stoped working چه کار کنم؟ پا کردم آپدیت نصب کردم بازم درست نشد این مشگگل در باره ی برنامه های پخش فیلم و انمیشین همزمان در پایین دسکتاپ هم دارم و میگه desktop video player has stoped working

  • aysooda says:

    واااااااااااییی دست درد نکنه چقدهههههههه دنبال این کیبورده بودمممممممممممممم مرررررررسییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

صفحات 1 2