مصاحبه با Lars Bak، مدیر پروژه مرورگر گوگل کروم

کروم ۵۰ برابر سریع‌تر از اینترنت اکسپلورر

در حال حاضر رقابت در میان مرورگرهای نام آشنایی چون فایرفاکس که محصول شرکت موزیلا است و مرورگرهای اینترنـت اکسپلورر شرکت مایکروسافت و مرورگر کروم از شرکت گوگل، بیشتر از همه به چشم می‌خورد.

فایرفاکس و کروم در جبهه جهان نرم‌افزارهای متن‌باز در مقابل اینترنت اکسپلورر قرار گرفته‌اند اما باز هم می‌بینیم که این محصول شرکت مایکروسافت همچنان در صدر جدول مرورگرهای محبوب قرار گرفته است.

مرورگر اینترنتی کروم که محصولی از شرکت جوان و محبوب گوگل است در دوم سپتامبر سال ۲۰۰۸ تحت پروژه‌ای با نام Chromium، در اختیار کاربران قرار گرفت. نسخه ابتدایی این نرم افزار برای کار روی ویندوز پیاده‌سازی شده بود اما در حال حاضر گوگل اعلام کرده است که نسخه‌های سازگار با سیستم‌عامل‌های لینوکس و اپل هم توزیع می‌شود. سرپرستی تیم پروژه کروم را برنامه‌نویسی دانمارکی با نام لارس باک ”Lars Bak”، بر عهده دارد که ۴۵ سال سن دارد و در حـال حاضر هم در آرهـوس کشور دانمارک زندگی می‌کنـد. او در سال ۱۹۸۸ مدرک کارشناسی ارشـد خود را در رشتـه علـوم رایانه گرفت و از همان زمان به بعد در مورد طـراحی و پیاده‌سازی ماشین‌های مجازی شی‌گرا بـه مطالعه و فعالیت پرداخـت. بـاک تا به حال بیش از ۱۸ اختراع را در زمینه برنامه‌نویسی ماشین‌های مجازی برای خود به ثبت رسانده است و در سال ۲۰۰۴ توسط گوگل برای فعالیـت روی پـروژه کـروم در نظر گرفته شد.

او قبل از کار در گوگل و تاسیس شدن OOVM، رهبری فنی تیم HotSpot جاوا و ماشین‌های مجازی را در شرکت Sun Microsystems در کالیفرنیا به عهده داشت.

گوگل کروم به زبان‌های C++ و اسمبـلی برنامه‌نویسی شده است و باک ادعـا کـرده است که به خاطر سیستمی که در برنامه‌نـویسی و پیاده‌سازی کدهای جاوا اسکریپت آن به کـار گرفتـه شده اسـت، ۵۰ بار سریع‌تر از مرورگر محبـوب اینترنـت اکسپلـورر است.

شرکـت گوگـل به آینـده این محصـول خـود بسیـار امیدوار بـوده و روی آن سرمایه‌گذاری بسیـاری کـرده است. پایگاه Techradar مصاحبه‌ای را بـه تازگی با لارس باک انجـام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

 

  • آیا شما احساس می‌کنید که تمرکز خاص کروم روی جاوا اسکریپت و اختراعات شما باعث شده تا افراد بسیاری به کروم توجه نشان دهند؟

خوب ما این پروژه را با همین هدف شروع کردیم و قصد اصلی ما این بود تا برنامه‌ای نرم‌افزاری در وب داشته باشیم که از تمام برنامه‌های مشابه خود به شکل قابـل توجهـی سریع‌تـر باشد. در زمانی که ما این پروژه را آغاز کردیم می‌دانستیم که اینترنت اکسپلورر حرف اول را در میان مرورگرهای موجود می‌زند و محصول تولیدی ما بایـد تفاوت‌های بسیاری با آن داشته باشد و با کارایـی بالای خود بتواند جایی برای خود در میان کاربـران باز کند و من همه مرورگرها را از آینده‌ای که کـروم خواهد داشت، مى‌ترسانم.

 

  • به نظر می‌رسد بعضی از مرورگرها در حال حاضر راه و روش کروم را در پیش گرفته‌اند. این موضوع برای شما نگران کننده نیست؟

ما با آغـاز این پـروژه دوست داشتیـم تـا همـه را به ایجاد نـوآوری تشویـق کنیـم و من فکـر می‌کنـم کـه اگر دیگـران از کار مـا تقلیـد می‌کننـد جای خوشحالی هـم وجـود دارد چون حتما کـار ما به قدری خوب بوده است که باعـث شده تـا دیگران هم به سمت آن جلب شوند. ما بـه همیـن دلیل در جهان متن باز فعالیت کردیم تا همه قـدرت‌ها را به یک مسابقه بزرگ در جهان مرورگرها دعـوت کنیـم و بـه طور حتـم گوگـل اولیـن شرکت‌کننده این مسابقه بوده است.

 

  • فکر می‌کنید که با وجود سیستم‌عامل ویندوز ۷ در میان کاربران و این که مرورگر اینترنت اکسپلورر ۸ به صورت پیش‌فرض روی آن قرار گرفته است، باز هم امیدی وجود دارد تا کاربران از مرورگر دیگری چون فایرفاکس یا کروم استفاده کنند؟

من فکر می‌کنم از زمانی که دانلود این مرورگرها تنها با یک کلیک ساده امکان‌پذیر شده است، دیگر فرقی نمی‌کند که مرورگری به صورت پیش‌فرض روی سیستم‌عاملی قرار گرفته باشد. گذشته از این موضوع در حال حاضر کاربران در سطحی قرار گرفته‌اند که می‌توانند با یک مقایسه ساده بین محصولات مشابه، آن محصولی را انتخاب کنند که بیشتر نیازهای آن‌ها را جواب‌گو باشد. من مطمئنم که در آینده رقابت بین مرورگرها هم به زیبایی و جذابیت رقابت بین موتورهای جست‌وجو خواهد شد.

 

  • درست است که می‌گویند رنگ آبی میان لگوی کروم ارتباطی هم با لگوی IE دارد؟

من اطلاع زیادی از این موضوع ندارم اما از نظر من این آبی می‌تواند به این معنا باشد که در آینده کروم به قدری بزرگ می‌شود که آبی پر پیچ و خمی چون IE هم در درون کروم همانند یک نقطه کوچک قرار خواهد گرفت.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش تصویری پاک کردن کش کروم ویندوز ، اندروید و آیفون
آموزش تصویری پاک کردن کش کروم ویندوز ، اندروید و آیفون
آموزش 16 روش حل مشکل ارور Your Connection Is Not Private گوگل کروم
آموزش ۱۶ روش حل مشکل ارور Your Connection Is Not Private گوگل کروم
آموزش 13 روش کاهش مصرف رم کروم
آموزش ۱۳ روش کاهش مصرف رم کروم
آموزش 15 روش حل مشکل دانلود نکردن گوگل کروم کامپیوتر
آموزش ۱۵ روش حل مشکل دانلود نکردن گوگل کروم کامپیوتر

نظرات

×