انزل وب

مصاحبه با Sridhar Vembu، مدیر سرویس‌های آنلاین ZOHO

رقیب اینترنتی مایکروسافت آفیس
انزل وب

شرکت‌های بزرگی مانند یاهو، اپل و گوگل تا به‌حال سرویس‌های بسیاری را بـرای راحتـی در برقراری ارتباط افراد مختلف در سراسـر جهـان طراحـی و معرفی نموده‌اند.

در سال‌هـای گذشته گوگـل سرویـس‌هایـی بسیـار پیشـرفتـه از صفـحـات گسـتـرده بـه‌ نـام GoogleDocs را به کاربران هدیه داده است. این صفحات به شکلی وسیع مورد توجه کاربرانی که علاقه‌مند به ارتباط اینترنتی با افراد مختلف هستند، قرار گرفته است و به نوعی این سرویس‌ها جایگزین قدرتمندی برای نرم‌افزارهایی مانند مجموعه آفیس شرکت مایکروسافت محسوب می‌شود.

به تازگی تعداد این سرویس‌های اینترنتی بسیار بیشتر از گذشته شده است و شرکت‌های بسیاری تصمیم بر این گرفته‌اند تا کاربران را به انجام پردازش‌های ابری عادت دهند. به عنوان نمونه Zoho سایتی برای ویرایش آنلاین است که شامل بخش‌های مختلفی مانند Zoho Writer ،Zoho Chat، Zoho Sheet و موارد دیگر می‌باشد.

تقریبـا تمـام قسمت‌های آفیـس ماننـد Word و Excell و Power Point توسط این سیستم پرکاربرد به‌صورت آنلاین پوشش داده می‌شوند.

در این زمینه پایگاه vadivel.com گفت‌وگوی جالبی را با آقای Sridhar Vembu که سرپرست و مدیر تیم سرویس‌های Zoho می‌باشند، انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

  • برای شروع اگر می‌شود کمی در مورد صفحات Zoho برای ما توضیح بدهید.

به طور خلاصه هدف اصلی از طراحی صفحات Zoho ایجاد محیطی ساده برای راحتی کار همکاران اینترنتی بوده‌ است.

 

  • اگر بخواهیم کار خود را در این محیط انجام دهیم، نتیجه کار ما در Zohosheet کجا ذخیره می‌شود؟ آیا در فایل ذخیره می‌شود یا در یک بانک اطلاعاتی؟

در هر دو صورت ما به‌گونه‌ای این سیستم را طراحی کرده‌ایم که بهترین کارایی را داشته باشد و از سیستم ذخیره‌سازی در فایل در مواقعی که به I/O با سرعت بالا احتیاج داریم، استفاده می‌کنیم و در سایر مواقع هم نتیجه در بانک اطلاعاتی ذخیره خواهد شد.

 

  • آیا محتویات فایل‌ها کدگذاری خواهند شد؟

برای امنیت کاری کاربران، کد گذاری و رمز کردن اطلاعات احتیاج است. این امکان حتما در آینده به سیستم اضافه خواهد شد، اما اکنون فقط فایل‌هایی برای افزایش امنیت به سیستم اضافه شده است.

 

  • شما از چه فناوری‌هایی برای طراحی و پیاده‌سازی این سیستم استفاده کرده‌اید؟

برای نوشتن نرم‌افزار از جاوا و برای افزایش سرعت صفحات از AJAX استفاده شده است.

 

  • دلیل استفاده از این فناوری‌ها چیست؟

ترکیب جاوا و AJAX علاوه بر افزایش سرعت به طور جداگانه مزایای بسیاری دارند. جاوا با توابع کتابخانه‌ای قدرتمندی که دارد به راحتی قابل گسترش می‌باشد و با فناوری‌های جدید سازگار خواهد شد و AJAX هم کار با .NET 2.0 را آسان می‌کند.

 

  • شرکت حامی مالی شما AdventNet است و ادعا کرده است که استفاده از تمام سرویس‌های Zoho از قبیل Zoho Writer و Zoho Planner و Zoho Chat برای همیشه به صورت رایگان است. با این حساب هزینه تیم‌کاری از کجا تامین خواهد شد؟

مسلما این صحبت تنها برای استفاده از نسخه آزمایشی سیستم بوده است و اگر کاربران بخواهند از نسخه اصلی و کامل استفاده کنند باید هزینه‌ای را بپردازند اما این هزینه طوری در نظر گرفته شده که همه کاربران بتوانند سیستم را تهیه کنند و از آن استفاده نمایند.

 

  • بین Zoho و گوگل به خاطر سیستم‌های مشابه آفیس آنلاین دشمنی به‌وجود نمی‌آید؟

گوگل هیچ وقت آزاری برای ما نداشته و ما هم سعی کرده‌ایم که مزاحمتی برای آن نداشته باشیم. بیشتر فعالیت ما مربوط به مراکز تجارتی و گروه‌های کاری کوچک می‌باشد و گوگل در سطح گسترده‌تری فعالیت می‌کند.

 

  • با توجه به ساختار طراحی این سیستم چگونه تضمین می‌شود که حاصل کار و تلاش کاربران به‌راحتی در اختیار بقیه کاربران قرار نگیرد و از نتیجه کار سوء‌استفاده نشود؟

هر کاربر عضو در این سیستم، اعتباری خواهد داشت و اعتبار آن از طریق سیستم امنیتی که برای Zoho در نظر گرفته شده است، سنجیده می‌شود و می‌توان این اطمینان را به کاربران داد که نتیجه کار آن‌ها تنها توسط خودشان قابل دسترسی می‌باشد و تنها با اجازه خود کاربر بقیه افراد می‌توانند از کارش استفاده کنند.

 

  • سیستم گوگل زودتر از سیستم شما در اختیار کاربران قرار گرفت. آیا شما از کار آن‌ها برای طراحی و پیاده‌سازی الگو برداری کردید؟

موقعی که ما برای اجرای این طرح اقدام کردیم، انتظار داشتیم که افراد دیگری هم کاری مشابه کار ما انجام دهند و شاید هم زودتر از ما به نتیجه برسند اما این را هم باید در نظر بگیرید که گوگل بیشتر Word از مجموعه آفیس را شبیه‌سازی کرده و سیستم ما پیاده‌سازی امکانات بیشتری را در نظر داشته است.

منبع:روزنامه بایت

ویرایش و گردآوری:انزل وب

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

انزل وب
مصاحبه با کارلوس اسلیم، مدیرعامل شرکت Telemex
انزل وب
مصاحبه با آقای Jonney Shih مدیر عامل شرکت Asus
انزل وب
مصاحبه با مایک لازاریدیس بنیان‌گذار و مدیرعامل بلک‌بری
مصاحبه با ”استفان الاپ”، مدیر عامل شرکت نوکیا

نظرات