راه اندازی گوشی های هوشمند برای سالمندان

ساده سازی و تنظیم گوشی های هوشمند برای افراد پیر و مبتدی

امروزه اکثر ما از طریق اینترنت و تکنولوژی میتوانیم با سرار افراد دنیا براحتی ارتباط صوتی و تصویری برقرار کنیم،این ارتباط به کمک دستگاه هایی مثل تبلت و گوشی های هوشمند یا همان اسمارت فون ها بسیار ساده تر نیز شده است اما کار با این دستگاه ها در عین سادگی برای کاربرانی جوان و کسانی که مدت زیادی در ارتباط به تکنولوژی نسل سوم قرار گرفتند، می تواند برای سالخوردگان و افرادی که کمتر با چنین ابزارهایی در ارتباط بوده اند مشکل و پیچیده باشد.لذا برای راه اندازی و آموزش استفاده از اسمارت فون ها به افراد سالخورده و مبتدی، باید به نکاتی توجه کرد که در این پست به توضیح نحوه ی راه اندازی ساده و آموزش استفاده از اسمارت فون ها (Smart Phones) را به سالمندان و تازه کار ها می پردازیم.

چگونه استفاده از یک گوشی هوشند را برای سالمندان راحت و ساده تر کنیم؟

در ابتدای آموزش بهتر است به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که قصد خریداری یک اسمارت فون را برای اعضای مسن تر خانواده دارید، از موبایل های هوشند ساده تری که نسبت به انوع حرفه ای تر ، نحوه ی استفاده از آن ها راحت تر است را انتخاب کنید.

گام اول: نصب حالت آسان یا Easy Mode روی گوشی هوشمند

یکی از بهترین را ها برای تسهیل در استفاده ، فعال سازی حالت آسان به جای استفاده از اپلیکیشن های صفحه اصلی  (home screen app) موجود در موبایل ها است. نصب این حالت را در تعداد زیادی از اسمارت فون ها هنگامی که برای اولین بار قصد روشن کردن و راه اندازی آن را دارید از شما پرسیده میشود.

یکی از بهترین اپلیکیشن های لانچر که برای ایجاد حالت آسان برای اسمارت فون ها منتشر شده است، Wiser – Simple Launcher (لینک کمکی) و Necta Launchera (لینک کمکی) می باشد.بعد از دانلود و نصب می توانید آیکن های لازم روی صفحه اصلی موبایل را در اندازه ای بزرگ و کاملا کاربردی ، به نحوی که کاربر با دیدن خود آیکن متوجه به کاربرد دقیق هر بخش شود، روی صفحه اصلی داشته باشید.

چگونه استفاده از یک گوشی هوشند را برای سالمندان تسهیل کنیم؟

گام دوم: کاهش تعداد اپلیکیشن ها و حذف آیکن های ان ها از صفحه اصلی

هنگامی که هر اپلیکیشن تازه ای نصب شود، آیکن آن علاوه بر منو، روی خود صفحه اصلی نیز قرار میگیرد. یکی از مواردی که باعث سردرگمی شخص مبتدی حین استفاده از اسمارت فون ها میشود، همین شلوغی بیش از حد صفحه اصلی می باشد.برای یادگیری بهتر افراد سالمند صفحه ی مربوط را تا حد ممکن خلوت کنید.

کاهش تعداد اپلیکیشن ها و حذف آیکن های ان ها از صفحه اصلی

گام سوم: غیرفعال کردن تصحیح خوکار صفحه کلید و سایر تنظیمات آن

یکی از مشکلاتی که خیلی از افراد مبتدی و سالمند برای اولین بار با آن مواجه میشوند، حالت پیش بینی خودکار صفحه کلید می باشد.حالتی که با وارد کردن هر حرف ، بخش دیگر را به شما پیشنهاد می دهد و در صورتی که نتوانید خوب آن را مدیریت کنید، نوشتن متن مشکل میشود.برای کیبورد (keyboard) یا صفحه کلید تنظیمات مختلفی وجود دارد که می توانید از طریق بخش پیام ها وارد تنظیمات و سپس تنظیمات مربوط به کیبورد شوید.

غیرفعال کردن تصحیح خوکار صفحه کلید و سایر تنظیمات آن

گام چهارم: افزایش سایز فونت اسمارت فون ها

راه دیگری که می توان برای ساده تر شدن استفاده از اسمارت فون ها پیش گرفت، افزایش سایز فونت ها می باشد.سایز فونت ها در اغلب اسمارت فون ها از طریق تنظیمات و بخش نمایش یا Display قابل تغییر می باشد.به علاوه با استفاده از دکمه ی تنظیم صدا نیز در برخی از مدل ها می توانید سایز تکست ها را تغییر دهید.

افزایش سایز فونت

گام پنجم: نصب AppLock جهت جلوگیری از تغییرات تصادفی توسط کاربر مبتدی

ممکن است فرد مبتدی برای آشنایی بیشتر با تنظیمات موجود ، در گوشی هوشمند جستجو هایی انجام دهد که ناخودآگاه سبب تغییراتی ناخواسته در تنظیمات شود.برای جلوگیری از این اتفاقات، ابتدا نرم افزار  AppLock (لینک کمکی) را برای امنیت اپلیکیشن ها نصب کنید.بعد از نصب ،باید یک حساب به عنوان مدیر یا administrator ایجاد کنید تا بتوانید تنظیمات را کنترل کنید.سپس با تعیین یک پین کد می توانید بخش های مختلف از جمله وای فای، بلوتوث و … را با زدن آیکن قفل مقابل آن ها، از دسترس خارج کنید.

چگونه استفاده از یک گوشی هوشند را برای سالمندان تسهیل کنیم؟

سخن آخر:

برای این که بتوانید روند یادگیری فرد سالخورده یا مبتدی در خانواده خود را سریع تر کنید، گام های معرفی شده را طی کنید و پس از این از توضیحات زیاد و خسته کننده که کاربر تازه کار را سردرگم کند بپرهیزید.اجازه دهید که کاربر به مرور زمان خود به قابلیت های دیگر گوشی پی ببرد و تنها برای شروع بخش های ضروری را به  وی یادآور شوید.مثلا به او بیاموزید که بعد از استفاده از گوشی هوشمند خود ، آن را روی حالت sleep قرار دهد، چگونه عکسبرداری کند و یا این که تایپ پیام را به وی آموزش دهید.

پیروز باشید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • حمید رضا عبدی says:

    باتشکر من ۵۰سالم تازه وارد این فضا شدم سوادم درحد زیر دیپلم است از راهنمایی که کردید ممنون خلاصاش خیلی صفر کیلومتر بچه ها یا حو صله ندارن یا وقت

  • علیرضا says:

    سلام
    من برای پدر مادر برای مکالمه و ارتباط میخوام از این کجت ها استفاده کنم اما من بین گوشی و تبلت گیر کردم که کدوم رو بخرم گوشی بین ۴.۵ و ۵ اینج بخاطر قابل حمل بودن و ارتباط با سیم کارت در هر مکان وجایی اما کوچیک بودن ایکن ها و تصویر مکالمه با وای فای و….. سختشونه اما تبلت بخاطر بزرگی و مکالمه بهتر نسبت به گوشی اما قابل حمل و هرجایی نمیشه باخودشون ببرند و تماس با سیمکارت بگیرند چون بزرگه و خجالت میکشند که چنین کجت بزرگی رو دم گوششون بگیرند

    راستی این توضیحاتتون برای تمام سیسم عامل ها صادق هست و همچنینی اتمکاناتی داره (ویندوزفون و اندروید و ای او اس ) کدومش بنظرتون بهتره برای این افراد کدوم مورد رو پیشنهاد میکند یا کدوم سیستم عامل قابل انحطافتر برای این افراد هست و میشه راحتر توضیح داد
    باتشکر از توضیحاتت سایت و نویسنده

  • AmirF says:

    مورد بعدی در تنظیمات call حتما تیک گزینه vibrate ‌را هم بزنیم تا اگر صدای نواختن زنگ تلفن را نشنیدند، ویبره آنها را از تماس مطلع کند.

  • AmirF says:

    یکی از مشکلات این افراد دوست داشتنی، جستجوی نام در دفتر تلفنشان است بهتر است اولا تعداد صفحات لانچر را به حداقل برسانیم و در یکی از صفحات با استفاده از ویجتهای direct dial نام چند نفری که نیاز آن سالمند برای تماس با آنها بیشتر است را روی صفحه لانچر قرار دهیم شایان ذکر است اگر عکس افراد هم قبلا در دفتر تلفن قرار داده شده باشد کار این عزیزان برای پیدا کردن آن فرد راحت تر می شود.