نمایش اتوماتیک تمام پوشه و فایل ها بر اساس تاریخ و تغییر دسته جمعی تاریخ ایجاد

نمایش پیشفرض تمام پوشه و فایل ها بر اساس تاریخ و تغییر دسته جمعی تاریخ ایجاد

برخی اوقات با یک تغییر کوچک میتوان سرعت و عملکرد را در سیستم چند برابر کرد،یکی از این تغییرات کوچک،نمایش همه فایل و پوشه ها بر اساس آخرین زمان اضافه شدن در ویندوز است که دیگر نیاز به اسکرول لیست پنجره ها برای رسیدن به پوشه و فایل های جدید نباشد،به طور پیشفرض فایل و پوشه بر اساس نام (Name) در سیستم مرتب و نمایش داده میشود و برای تنظیم کردن حالت نمایش بر اساس تاریخ برای هر پوشه باید به صورت دستی اینکار را انجام داد که عملی وقت گیر است.در ادامه نحوه تنظیم اتوماتیک لیست پوشه های ویندوز بر اساس تاریخ ایجاد (Created Date – Date) به صورت پیشفرض و نحوه تغییر کلی تاریخ ایجاد فایل و پوشه ها را آموزش میدهیم.

چگونه تمام فایل و پوشه ها را به صورت پیشفرض و خودکار بر اساس تاریخ ایجاد در درایو های ویندوز نمایش دهیم؟

برای اینکار نیاز به برنامه خاصی ندارید و تنها با یک تنظیم ساده در قسمت Folder Option ویندوز این کار انجام پذیر است،این ترفند بر روی ویندوز ۱۰ ۸.۱ ۸ و ۷ قابل اجراست.

نحوه مرتب کردن فایل و پوشه های سیستم بر اساس درایو های ویندوز انجام میشود و شما باید مراحلی که در ادامه گفته میشود را برای هر یک از درایو های سیستم (Hard Disk Drives) خود انجام دهید.

به طور مثال ما در این آموزش میخواهیم تمامی فایل و پوشه های (File & Folders) درایو D سیستم را بر اساس تاریخ ایجاد مرتب کنیم به طوری که فایل و پوشه ها و تمامی فایل و پوشه داخل آنها بر اساس تاریخ ایجاد به صورت نزولی (نمایش فایل و پوشه های در اول لیست) مرتب شوند.

در درایو D جایی که تمام پوشه ها قرار دارند کلیک راست  و از زیر منو گزینه Sort By گزینه Created Date را انتخاب کنید.خب حالا تمامی پوشه های این قسمت بر اساس تاریخ ایجاد به صورت نزولی مرتب شدند (با کلیک بر روی نام ستون Date Modified و تغییر فلش رو به بالا میتوانید نحوه نمایش را را به صعودی تغییر دهید) اما هیچ تغییری در نحوه نشان دادن زیر پوشه های آنها انجام نشده است.

چگونه تمام فایل و پوشه ها را به صورت پیشفرض بر اساس تاریخ ایجاد در درایو های ویندوز نمایش دهیم؟

برای اعمال تغییر بر روی تمامی فایل و زیر پوشه های این قسمت از منو Organize بالا (یا از تب View بر روی گزینه Option در ویندوز ۱۰ ) گزینه Folder Options را انتخاب کنید.

نمایش اتوماتیک تمام پوشه و فایل ها بر اساس تاریخ و تغییر دسته جمعی تاریخ ایجاد

سپس در پنجره باز شده تب View را انتخاب و بر روی دکمه Apply to Folders کلیک و گزبنه Yes را از پیغام نمایش داده شده انتخاب کنید تا تنظیماتی که برای این بخش نمودید به صورت خودکار بر روی همه زیر پوشه ها و فایل های این درایو اعمال شود!

نمایش اتوماتیک تمام پوشه و فایل ها بر اساس تاریخ و تغییر دسته جمعی تاریخ ایجاد

همچنین در صورتی که از اعمال این تغییرات منصرف شدید و برای بازگشت به حالت اول از تب View پنجره Folder Options بر روی گزینه Reset folders کلیک و گزبنه Yes را انتخاب کنید

با تکرار این روش برای هر درایو به صورت اتوماتیک ویندوز این تنظیمات را برای همه زیر پوشه و فایل ها اعمال میکند.

شما از طریق همین ترفند میتوانید نحوه گروه بندی (Group By) حالت نمایش فولدر و فایل ها (View > Detail و..) پیش فرض سیستم را برای همه زیر پوشه و فایل ها تغییر دهید.

نکته : در صورتی که برای برخی از پوشه های موسیقی و عکس گزینه Created Date بخش Sort By را مشاهده نمیکنید بر روی گزینه more همین بخش کلیک و از لیست پنجره باز شده تیک Created Date را بزنید و پنجره را OK کنید تا این گزینه به فهرست اضافه شود.


 نحوه تغییر و تعیین دسته جمعی تاریخ و زمان ایجاد،دسترسی و تغییرات فایل و پوشه ها در ویندوز

حالا که نحوه مرتب سازی پیشفرض بر اساس تاریخ را یاد گرفتیم شاید مسائله دیگری که ممکن است برای در دسترس تر بودن پوشه ها مفید باشد نحوه تغییر کلی تاریخ ایجاد و.. آنها است زیرا ممکن است برخی از فایل و پوشه های مهم که میخواهیم در اول لیست قرار بگیرند تاریخ ایجاد آنها به زمان بسیار طولانی در سیستم باز گردد اما فایل و پوشه های درون آنها آپدیت ،بروز و مهم باشند اما در صورت مرتب سازی بر اساس تاریخ در آخر لیست نمایش قرار بگیرند.

جهت تغییر تاریخ و زمان، میتوانید از دو برنامه رایگان و کوچک کمک بگیرید.

Smart Timestamp

این برنامه دارای قابلیت تغییر تاریخ ایجاد فایل و پوشه ها (Creation Date)،تاریخ و زمان آخرین دستکاری پوشه و فایل (Modified Date) و آخرین زمان و تاریخ دسترسی به فایل و پوشه (Last access Date) را داراست و میتوانید براحتی زمان و تاریخ مورد نظر خود را انتخاب و آن را بر روی جمعی از فایل و پوشه های سیستم خود اعمال کنید.

تغییر تاریخ ایجاد فایل و پوشه ها (Creation Date)،تاریخ و زمان آخرین دستکاری پوشه و فایل (Modified Date) و آخرین زمان و تاریخ دسترسی به فایل و پوشه (Last access Date)

همچنین برنامه قابلیت فیلتر کردن و انتخاب یک نوع فایل خاص برای اعمال تغییرات (مثل تعیین فرمت jpg فقط برای اعمال دستکاری بر روی عکس ها) را نیز دارد.

 نحوه تغییر و تعیین دسته جمعی تاریخ و زمان ایجاد،دسترسی و تغییرات فایل و پوشه ها در ویندوز

FileDate Changer

این برنامه نسبت به برنامه قبلی دارای امکانات محدود تری مباشد اما فوق العاد کم حجم (۲۰kb) است و از طریق آن تنها میتوانید تغییرات را بر روی فایل ها اعمال کنید.

 تغییر کلی تاریخ ایجاد فایل و پوشه ها (Creation Date)،تاریخ و زمان آخرین دستکاری پوشه و فایل (Modified Date) و آخرین زمان و تاریخ دسترسی به فایل و پوشه (Last access Date)


اگر شما نیز نرم افزار یا ترفند خوب دیگری برای دسترسی سریعتر به فایل و پوشه های ویندوز سراغ دارید آن را در بخش نظرات همین پست معرفی کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • شهاب says:

    فوووووق العاااااده مفید و با توضیحات روان….خییییللللییییی ممنونم

  • نسیم says:

    وااای واقعا ممنونم عالی بود

  • ایمان فروردین says:

    مرسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسیییییی

  • علی زاده says:

    عالی بود
    واقعاممنون

    • حمید حسینی says:

      سلام ببخشید بنده میخام موقع تماشای عکسها درپوشه عکسها به صورت خودکارعوض شوند باید چیکارکنم ؟

      • کمک says:

        اگه ویندوزت ۷ هست باید علامت مربع وسط در زیر صفحه کلیک کنی تا همه ی عکس های پوشه به ترتیب نمایش داده شود

  • مهدی says:

    سلام من ویندوزم ۸.۱ هستش ..تازگیها وقتی میرم داخل فولدر تمام فولدرها به صورت details نمایش داده میشن و وقتی هم که در قسمت view اونها رو در حالت large icon میزارم بازهم بعد از جابجا شدن در فولدرها میبینم که به حالت details درامدن!!!!
    راه حلش چیه؟؟؟ ممنووون میشم بگییییین

  • نوید says:

    همیشه این قضیه برام سوال بود
    مرسی از شما

  • respond says:

    ایا نرم افزار هست که صفحات وب و عکس و غیره که در رایانه ذخیره کرده ایم
    به نرمافزار پوشه را معرفی{اسکن} کنیم با توجه به نام فایل و برچسپ های کاربر درستکرده فایلها برچسپ گذاری شود و در جستجو سریع نرم افزار پیداکنیم

  • abbas says:

    سلام
    من میخوام به صورت نام و قاطی باشن مثال فایل های زیپ به صورت جداگانه دست بندی شدن و فولدر ها همچنین میخوای اینتوری نباشه راهی هست ایا؟
    متشکر میشم کمکم کنید میخوام فایل های زیپ رو حذف کنم نمیدونم استخراج شون کردم یا نه خیلی زیادن

  • حسین ارشد says:

    بسیار عالی بود
    بنده مشکلم اعمال تغییرات برای فایل های داخل زیرپوشه ها بود که در آموزش موجود بود.
    مرسی خداقوت

  • fifa says:

    سلام یه سوال داشتم در رابطه با ویندوز سون
    همونطوری که میدونید در پوشه ها در قسمته بالا سمته راست یه قسمتی هست به اسمه: Change your view که میشه انتخاب کرد روی چه گزینه ای باشه برای انتخاب نمایش فایل ها-من تو کامپیوترم زیاد پوشه دارم که میخوام همه رو بزارم روی Large Icon باید دونه دونه این کارو بکنم میخواستم ببینم ترفندی وجود داره که بشه به طوره کلی این کارو انجام داد؟(یک دفعه همه بره روی اون اپشنه مورده نظر)

    • fifa says:

      جواب نمیدید؟

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      متاسفانه برنامه خاصی برای انجام اینکار نمیشناسم مگر اینکه تنظیمات رجیستری رو دستگاری کنید ، اگر برنامه پیدا کردم حتما در آینده معرفی میکنیمش

  • محمد says:

    با سلام
    با چه نرم افزاری می شه فهمید که مالک اولیه یک فایل کیست ؟مثلا یک سایتی راه اندازی کردیم و به کاربرا گفیتم تمرین را برای ما ارسال کنند بعضی هاشون از روی هم کپی می کنند و برای ما ارسال می کنند مثلا یکی فایل را آماده می کنه بقیه همونو برای ما راسال می کنن. من میخوام بفهمم که چه کسی روی این فایل زحمت کشیده و چه کسانی اون فایلو کپی کردن

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      متاسفانه راه چندان مطمئنی وجود نداره اما پیشنهادم میکنم در پنجره مشخصات فایل یا پوشه تاریخ ایجاد رو نگاه کنید
      موفق باشید

    • مجتبی says:

      برای اعمال تغییر بر روی تمامی فایل و زیر پوشه های این قسمت از منو Organize بالا گزینه Folder Options را انتخاب کنید.
      سپس در پنجره باز شده تب View را انتخاب و بر روی دکمه Apply to Folders کلیک و گزبنه Yes را از پیغام نمایش داده شده انتخاب کنید تا تنظیماتی که برای این بخش نمودید به صورت خودکار بر روی همه زیر پوشه ها و فایل های این درایو اعمال شود!

  • عرض سلام خدمت جناب آقای شهریاری
    با شیوه آموزش شما هر بی سوادی میتواند نهایت استفاده مفید را ببرد.
    دستتون پرتوان.سلامت باشید.

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      خوشحالم مفید بوده مطالب،هدف ما پیشرفت کردن دوستان و هم وطن های عزیزمون هست 🙂
      موفق باشید