در زمانی که کامپیوتر و لپ تاپ ناگهانی و به صورت خودکار پشت سر هم ریستارت میشود چکار کنیم؟

وقتی که کامپیوتر ناگهانی و پی در پی ریستارت میشود چکار کنیم؟

جلوگیری از اتفاقی که علت آن نامعلوم است سخت و در بعضی مواقع آزارا دهنده است ، اگر این اتفاق عمل ریستات شدن مکرر باشد و برای کامپیوتر و لپ تاپ شما که شاید ابزار کارتان است رخ دهد وضعیت بسیار حیاتی و نگران کننده میباشد . در ادامه عوامل رایج و نحوه خطا یابی سیستم در حالتی که خودکار پشت سر هم ریستارت میشود را بررسی میکنیم.

در زمانی که کامپیوتر و لپ تاپ ناگهانی و به صورت خودکار پشت سرهم ریستارت میشود چکار کنیم؟

When your computer reboots itself over and over again

ما قبلا در انزل وب در زمینه عیب یابی و رفع مشکلات و اتفاقات ناگواری که میتوانند برای سیستم رخ دهد نرم افزار بسیار خوب Fixit و  بهترین روش های حل مشکل خطای USB Device Not Recognized ویندوز را معرفی کردیم. در ادامه نیز سعی میکنیم کاربردی ترین روش های جلوگیری از ریستارت شدن خود به خود و ناگهانی سیستم و خطایابی آنها را بررسی کنیم.

توجه داشته باشید که استفاده از روش های زیر به منزله درست شدن قطعی و حل مشکل سیستم شما نیست و در برخی مواقع احتمال دارد مشکل سخت افزاری باشد پس حتما پیشنهاد میکنیم اگر در زمینه سخت افزار آشنایی چندانی ندارید به یک فرد متخصص مراجعه کنید.

فعال کردن ثبت اطلاعات و مقاومت در برابر ریستارت شدن مکرر

برای اینکه مشخص شود در زمان ریستارت شدن سیستم (system crash) دقیقا چه اتفاقی در سیستم شما رخ میدهد و مشکل از کدام بخش سیستم است قبل از ریستارت شدن سیستم و در زمانی که ویندوز کار میکند ابتدا کلید ترکیبی win+r را نگه دارید و در پنجره باز شده عبارت sysdm.cpl را تایپ و اینتر کنید.

تب Advanced را انتخاب و سپس بر روی دکمه Settings  بخش Startup and Recovery کلیک کنید.

در زمانی که کامپیوتر و لپ تاپ ناگهانی و به صورت خودکار پشت سر هم ریستارت میشود چکار کنیم؟

تیک گزینه Automatically restart را بردارید و اگر گزینه Write an event to the system log تیک نخورده است تیک آن را بزنید تا رویداد و اتفاقاتی که در هنگام ریستارت ناگهانی رخ میدهد در سیستم ثبت شود،سپس پنجره ها را OK کنید.

از این مرحله به بعد سیستم شما براحتی در برابر اتفاقات کوچک سیستم که میتواند آنها را تحمل کند ریستارت نخواهد شد و در ورت ریستارت شدن نیز اطلاعات مربوط به این اتفاق را ثبت میکند که طریقه دسترسی به آنها را در بخش سوم توضیح میدهیم.

بررسی اطلاعات اتفاق رخ داده توسط صفحه آبی مرگ

با فرض اینکه از ویندوز ۱۰ یا ۸ استفاده نمیکنید شما هنوز قادر به دیدن صفحه آبی قدیمی و معروف مرگ (BSoD) در زمان اتفاقات ناگوار و ریستارت شدن ناگهانی سیستم هستید.

در زمان نمایش این صفحه اطلاعات فراوانی به کاربر نمایش داده میشود که برخی از آنها به درد ما نمیخورند اما جایی که شما باید دقیقا به آن توجه کنید پارگراف دوم که از پارگراف بالا و پایین خود جدا شده و اطلاعات بخش Technical information پایین صفحه است.

بررسی اطلاعات اتفاق رخ داده توسط صفحه آبی مرگ

پارگراف دوم شامل نام رویدادی است که منجر به ریستارت شدن سیستم و نمایش صفحه آبی میشود،پیشنهاد میکنیم در زمان نمایش صفحه حتما از آن عکس بگیرید یا عبارت مورد نظر را یادداشت کنید

در ویندوز ۱۰ و ۸ نیز که دارای صفحه مرگ آبی رنگ جدیدی هستند و در پارگراف دوم و قسمت مشخص شده در عکس نام رویدادی که باعث کرش شدن سیستم شما شده است نمایش داده میشود.

بررسی اطلاعات اتفاق رخ داده توسط صفحه آبی مرگ

پس از یاداشت نام رویداد باید اسم آن را در یک موتور جستجو بررسی کنید به طور مثال برای ارور DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL که مربوط به ایجاد مشکل در درایور های سیستم میباشد و با آپدیت و جایگزین کردن برخی از فایل های آنها ممکن است حل شود  مایکروسافت در دایرکتوری خطاهای خود به خوبی علت آن را توضیح داده است

توجه کنید در برخی از مواقع ممکن است مشکلات از RAM سیستم شما باشد و براحتی توسط نرم افزار قابل حل و جایگزینی نباشد که پیشنهاد میکنیم در این موارد حتما با یک فرد متخصص مشورت کنید.همچنین اگر از ویندوز ۳۲ بیتی استفاده میکنیم پیشنهاد میکنیم برای عیب یابی رم و مموری سیستم خود از نرم افزار memtest86 استفاده نمایید.

بررسی علت ریستارت ناگهانی و خطاهای ناگهانی سیستم توسط Event Viewer

بعد از فعال کردن امکان ثبت وقایع در بخش اول در صورتی که صفحه آبی مرگ نمایش و یا سیستم شما ناگهانی ریستارت شد ، مجددا وارد محیط ویندوز شوید کلید ترکیبی win+r را نگه دارید و در پنجره باز شده عبارت eventvwr را تایپ و اینتر کنید.

Event Viewer نمایش داده میشود ،سپس از سمت چپ بخش Windows Logs و از زیر منو آن System را انتخاب کنید

در سمت راست شما لیستی از رخداد های ویندوز را مشاهده میکیند ، آخرین رخداد که حاوی آیکن و نوشته Error را انتخاب کنید و از پنجره پایین علت و اطلاعات مربوط به آن که سبب نمایش صفحه آبی مرگ ، ریستارت های کامپیوتر و.. شده است را بررسی و همانند بخش دوم اطلاعات بدست آمده را در اینترنت جستجو کنید.

بررسی علت ریستارت و خطاهای ناگهانی سیستم توسط Event Viewer

همچنین ما قبلا در مورد خطاهای رایج ویندوز در انزل وب سیار صحبت کرده ایم اگر سیستم شما علاوه بر ریستارت خطاهایی مثل Msvcr110.dll is missing و یا Cannot Delete و Access Denied میدهد پیشنهاد میکنیم حتما مطالب قبلی ما در مورد روش های کاربردی حل ارورهای رایج ویندوز را مطالعه کنید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

تجربه شما در زمینه رفع اتفاقاتی مثل ریستارت های ناگهانی و پشت سر هم کامپیوتر و لپ تاپ و حل مشکل نمایش صفحه آبی مرگ در سیستم چیست؟ اگر جایگزین و پیشنهاد بهتری سراغ دارید آن را در بخش نظرات معرفی کنید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • بهاره says:

    سلام من کامپیوتر هنگام روشن بالا میاد وقتی به استارت ویندوز میاد دوباره ریستارت میشه هر چه قدرم که وایمیستم تمام نمیشه میشه بگید باید چی کار کنم.

  • sina says:

    سلام من سییستمم رو تازه جم کردم چن وقت اوکی بود و الان بعد از ۱۰ دقیقه ۲۰ دقیقه یا هر تایمی هردفعه یه تایمی سیستم ریستارت میشه بنظر شما مشکل از چی میتونه باشه؟

    • شهرام says:

      سلام دوست عزیز من خیلی تخصص ندارم
      ولی سیستمم که یک بار این شکلی شده بود
      دلیلش درست کار نکردن فن سی پی یو یا خوب متصل نشدنش به سی پی یو میتونه باشه که خوب گرما از سی پی یو به فن انتقال نمیده بعد از چند دقیقه سیستم خود به خود خاموش میشه

  • امیرعلی says:

    به محض اینکه ویندوز میاد بالا ری استارت میشه ، چیکار کنم

    • آرتین says:

      سلام این مشکل برای من هم پیش اومده بود شما وقتی که کامپیوتر روشن هست به طور مداوم روی دکمه دیلیت یا f8 یا f9 یا f11 و یا f1 و یا f2 و یا ese بستگی به کامپیوتر شما دارد بزنید که به مدت ۱ ساعت صفحه بالا میاد و فقط ۱ ساعت فرصت دارید از اطلاعات بک آپ بگیرید اگر این روش کار نکرد باید بدین براتون تعمیر کنن

  • مجتبی says:

    کامپیوتر رو روشن میکنم بعد از نیم ساعت کار کردن ریست میشه دیگه نمیاد بالاست کیس روشنه ولی روی مانیتور نماید سیاه است

  • محمد says:

    بسیار عالی

  • علی says:

    سلام من درایور گرافیک رو حذف کردم دوباره نصب کردم بعد سیستم تا روشن میشه بعد دوباره restart میشه الان چیکار کنم تورو خدا کمک کنید

  • جمشید says:

    با سلام خدمت شما عزیزان. ابتدا باید اعتراف کنم که شما کاملترین و منطقی ترین روش رفع مشکل را بیان نمودید.که بسیار جای تقدیر و تشکر دارد. اما نکته ای که ایجاد سوال در ذهنم نموده اینست که آیا منظور شما از گرفتن کلید های ترکیبی Windows+Rو عدم رها کردن و تایپ دستور هایی که بیان فرمودید .ایا این پروسه در خصوص سیستمی که بعلت خطای sub device not recogniz….که مداوم ریستارت میشه صدق میکند؟یعنی این اعمال (گرفتن نگهداشتن کلیدهای ترکیبی) قبل از استارت سیستم باید اعمال شود ؟یا خیر ؟ چون سیستم اصلا پایدار نیست تا بتوان در محیط ویندوز به روال عادی از منوی Runوارد ریشه ویندوز cmd شد. سپاسگزار خواهم شد ،چنانچه راهنمایی ام فرمائید.
    توضیح اینکه بر سیستم مورد بحث که ویندوز ۷نصب میشود ، مشکلی نیست.اما مشکل از زمانی شروع شد که ویندوز ۱۰ در سیستم نصب نمودم.لطفا راهکار رفع مشکل رذ

  • علی says:

    سلام منم همین مشکلل ذارم pewerباز کردم یه چند تا خازن باد کرده ایا از همون خازن ها هست ئختی دو تا فن میزنم به کامپیوتر فقد ریست میخئره شما میگید از همونه یا نه؟؟

  • Kimia says:

    سلام
    من چن روزه وقتی لپ تاپمو روشن میکنم و میرم توFirefox بعد یه ربع هنگ میکنه یا یه صفحه سفید میاد روش بعدشم ریستارت میشه بعضی وقتا هم وقتی میخام اهنگ بزارم با مدیا پلیر باز هنگ میکنه بعد دو دیقه لود میشه?

  • نیلوفر says:

    سلام چندروزه کامپیوترمو وقتی روشن میکنم بااومدن یه محیط dosریست میشه، دقیقا همین صفحه ی آبی هم میاد،ایراد ازکجاست؟لطفاراهنمایی کنید

  • صفا says:

    من سیستمم خیلی ری استارت میشه حتی چند بار ویندوز شو عوض کردم چند تا آنتی ویروس عوض کردم و مادربردشو تعمیر کردم و کلا نرم افزارارو تازه نصب کردم اما هنوزم ری استارت میشه
    اون صفحه آبی هم برای من میاره :BAD_POOL_HEADER
    اون قمست دوم هم کلا ی تیکه سیاه و چیزی ننوشته راهنماییم کنین که چیکار کنم

    • پوریا says:

      با سلام مشکل ریست شدن دلایل زیادی داره مشکلات نرم افزاری از جمله نصب ناقص درایور و یا نصب ناقص نرم افزار و تداخل برنامه ها و مشکلات سخت افزاری همون طور که خودتون گفتین مادربرد داغ شدن و خرابی اون که شما تعویض کردین داغ شدن cpu ه ببینید فن cpu درست کار میکنه و power که برق رسانی سیستم رو بر عهده داره شما باید تک تک این مشکلات رو بررسی کنید تا عیب رو ‍‍‍‍پیدا کنید و برطرف

  • rezaaboutalebi says:

    عالیهه از مطالبتون ممنون…

صفحات 1 2