5 روش افزایش حافظه داخلی گوشی اندروید بدون نیاز به روت

۵ روش افزایش حافظه داخلی گوشی اندروید بدون نیاز به روت

گوشی و تبلت ها اندرویدی که با آن ها سروکار دارید ، به دلیل حجم بالای فایل و اپ یا برنامه هایی که با آن ها دانلود میشوند ، بالاخره حافظه آن ها پر میشود و مشکلات مختلفی از جمله کندی پردازش در انجام فرمان ها برای دستگاه ایجاد میشود. خالی کردن حافظه ی دستگاه های اندرویدی کار چندان مشکلی نیست که در ادامه ۵ روش متداول آن را بدون نیاز به روت کردن می خوانید.

چگونه حافظه دستگاه اندرویدی را بدون روت خالی کنیم؟

Ways to Free Up Space on Your Android Device without Root

برنامه هایی که حجم دستگاه شما را پر می کنند ، شامل فایل های چندرسانه ای نظیر ویدیو و موزیک و جست وجو های آفلاینی است که با ذخیره شدن مقدار زیادی cache صورت میگیرد. همچنین برنامه ها نیز حجمی از دستگاه را اشغال می کنند.

بد نیست بدانید که دستگاه های اندرویدی قدیمی تر ، حافظه موجود را به سه بخش system storage و USB storage یا internal SD card تقسیم می کردند. بخش حافظه ی داخلی یا internal نیز به خودی خود به دو بخش جداگانه تقسیم میشد: فایل های سیستمی و فایل های جانبی نظیر ویدیو و عکس

بنابراین پاک کردن برنامه ها در ورژن های قدیمی اندروید ، تاثیری بر آزادسازی فضا برای سایر فایل ها مثل ویدیو نداشت و هر فایلی ، حافظه ی محدود به خود را داشت. این محدودیت در ورژن های جدیدتر اندروید به طور کلی حذف شده است.

۵ راه اصلی برای آزاد کردن و افزایش حافظه گوشی یا تبلت اندرویدی عبارتند از:

استفاده از بخش Storage و ابزارهای آن در گوشی برای افزایش حجم حافظه داخلی

در تنظیمات گوشی های اندرویدی جدیدتر ، بخشی با عنوان Storage در نظر گرفته شده است که از ناحیه تنظیمات گوشی یا تبلت در دسترس است. در این قسمت می توانید مشاهده کنید که اولا چه میزان از حافظه دستگاه شما مصرف شده است ، ثانیا با دقت مشاهده کنید که کدام فایل ها ، مثلا کدام برنامه ها چه فضایی را اشغال کرده اند.

در بخش دانلود می توانید فایل هایی که دانلود شده اند را مشاهده و برنامه ها و تمام فایل های cache مربوط به آن را پاک کنید

چگونه حافظه دستگاه اندرویدی را خالی کنیم؟

در مشاهده ی فضای اشغال شده به این نکته توجه داشته باشید که حجمی که مشاهده می کنید ، مربوط به خود برنامه ، دیتا برنامه و کش (cache ) برنامه است. مثلا ممکن است برنامه هایی که برای گوش دادن آهنگ به صورت آفلاین باشند ، به خودی خود حجم محدودی داشته باشند ، اما در حدود یک گیگابایت را برای آهنگ هایی که به صورت آفلاین به شما پیشنهاد می دهند، اشغال کنند.

در تصویر پایین ، برنامه Pocket ، در حدود ۲۲ مگابایت حجم دارد؛ اما حدود ۱۶۷ مگابایت را برای وب پیج های آفلاین خود ، اشغال کرده است!

چگونه حافظه دستگاه اندرویدی را خالی کنیم؟

دسترسی برنامه ها به اینترنت ، یکی دیگر از مواردی است که سبب دانلود  بروزرسانی ها ، اطلاعات و ایجاد cache میشود. با کنترل دسترسی به اینترنت برنامه های اندروید ، این موضوع را مدیریت کنید.

افزایش حافظه داخلی گوشی با بررسی فایل ها و حجم مصرفی آن ها توسط برنامه ها

در این روش ، هر فایل یا فولدر را به صورت جداگانه از نظر میزان فضایی که اشغال کرده است ، مانیتور می کنیم. ابزار مورد استفاده ما ، برنامه هایی نظیر DiskUsage است که می توانید از گوگل پلی دانلود کنید و روی دستگاه خود نصب کنید.

با بررسی فایل ها و فولدر ها ، می توانید متوجه شوید که کدام برنامه فضای بیشتری را اشغال کرده است و سپس برای حذف یا تغییر آن اقدام کنید. حذف برنامه ها از طریق خود برنامه DiskUsage امکان پذیر است.

فایل هایی که می توانید حذف کنید ، متناسب با تصویر زیر است. دقت داشته باشید که تنها دیتا را زمانی حذف کنید که مطمئن باشید دیگر به این برنامه نیاز ندارید.

چگونه حافظه دستگاه اندرویدی را خالی کنیم؟

افزایش حافظه داخلی گوشی اندروید با استفاده از اس دی کارت

امروزه استفاده از حافظه داخلی دستگاه برای ذخیره سازی به صورت فابریک در گوشی ها کمتر متداول است و اغلب افراد اقدام به خرید حافظه های جانبی اس دی کارت (SD Card) میکنند. نصب برنامه ها در اغلب موارد روی حافظه اصلی دستگاه امکان پذیر است و می توانید فایل های صوتی و تصویری خود را روی آن ها ذخیره کنید. البته برخی از برنامه ها نیز روی اس دی کارت ها قابل جابه جایی هستند. در صورتی که به هر دلیلی اطلاعات شما روی اس دی کارت از دست رفت ، می توانید با استفاده از آموزش ریکاوری عکس از اس دی کارت ، بخشی از اطلاعات خود را بازگردانی کنید.

بعد از وارد کردن اس دی کارت ، موبایل خود را به کامپیوتر وصل کنید و تمامی فایل های صوتی و تصویری را روی آن انتقال دهید. همچنین در بخش تنظیمات حافظه اندروید میتوانید تعیین کنید  اطلاعات برنامه ها به صورت پیشفرض به جای حافظه داخلی دستگاه در SD Card که اغلب حافظه بالاتری دارند نگهداری شود ، در ادامه این پست انزل وب درباره این موضوع بیشتر میخوانید

چگونه حافظه دستگاه اندرویدی را خالی کنیم؟

جا به جایی برنامه ها روی مموری SD جهت افزایش حجم حافظه داخلی اندروید

در برخی از موبایل ها ، امکان جا به جایی برنامه ها روی مموری های جانبی وجود دارد. البته گوگل در ورژن های جدید اندروید ، این امکان را محدود کرده است که علت آن نیز امنیت و پایداری برنامه ها می باشد. همچنین در دستگاه های جدیدتر نیز این قابلیت به طور کلی برداشته شده است.

به نظر می رسد که از نسخه های Android 4.4 KitKat به بعد ، این محدودیت به وجود آمده است. با این حال موبایل های سامسونگ شاید این قابلیت را داشته باشند. کافی است که به اپ منیجر ( ممکن است هر اسمی در انواع گوشی ها داشته باشد) گوشی خود رجوع کنید و جزییات برنامه یا اپ ها را مشاهده کنید. در صورتی که از این قابلیت پشتیبانی شود ، در کنار گزینه Uninstall ، گزینه دیگر به نام Move to SD card نیز وجود دارد. به علاوه برای بازگردانی اطلاعات روی گوشی نیز گزینه Move to device storage در این دستگاه ها در نظر گرفته شده است.

اما دقت داشته باشید که هر برنامه ای با این گزینه قابل انتقال نیست. مثلا برخی از برنامه هایی که لزوما باید در پس زمینه قرار بگیرند، از این حالت پشتیبانی نمی کنند. همچنین برنامه های پیش فرض موبایل نیز قابل جا به جایی نیستند. اما میتوانید جهت افزایش حافظه داخلی گوشی اندروید بدون روت از آموزشی که قبلا در انزل وب برای تغییر و حذف برنامه های پیش فرض اندروید ، تمامی برنامه هایی که به آن ها احتیاج ندارید را حذف و یا انتقال کنید.

5Ways-to-Free-Up-Space-on-Your-Android-Device

ذخیره سازی ابری برای تصاویر جهت خالی شدن حافظه بدون روت

Google+ Photos ، Dropbox،  Microsoft OneDrive،  Flickr, و… از جمله فضاهای رایگانی هستند که امکان ذخیره سازی فایل ها را به صورت ابری ایجاد کرده اند. با توجه به این که معمولا تصاویر از بقیه فایل ها بیشتر هستند و حجم بالاتری را اشغال می کنند ، می توانید برای تصاویر خود از این سرویس ها استفاده کنید.

می توانید با استفاده از نرم افزارهای مختلفی که برای عکس وجود دارد ، کپی باقی مانده از هر عکس را نیز به صورت کلی پاک کنید تا شاهد آزاد شدن حجم قابل توجهی از دستگاه اندرویدی خود باشید.

این کار را برای هر نوع فایل حجیمی نیز می توانید انجام دهید و در صورت نیاز نیز می توانید با بک آپ گیری خودکار از تمامی بخش های اندروید ، نسخه ی اضافی را در جایی جداگانه ، ذخیره کنید.

چگونه حافظه دستگاه اندرویدی را خالی کنیم؟

تجربه و پیشنهادشما؟

در صورتی که راه های دیگری برای افزایش حافظه داخلی اندروید می شناسید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش تصویری پاک کردن کش کروم ویندوز ، اندروید و آیفون
آموزش تصویری پاک کردن کش کروم ویندوز ، اندروید و آیفون
حذف کش مرورگر کروم فایرفاکس ادج
آموزش ۱۰ روش حذف کش مرورگر کروم ، فایرفاکس ، اج و.. کامپیوتر و گوشی
آموزش 4 روش پاک کردن حافظه نهان Cache و داده های برنامه اندروید
آموزش ۴ روش پاک کردن حافظه پنهان کش Cache و داده های برنامه اندروید
بررسی محل پوشه ذخیره کش تلگرام در کامپیوتر و تغییر محل ذخیره دانلود فایل ها تلگرام ویندوز
بررسی محل پوشه ذخیره کش تلگرام در کامپیوتر و تغییر محل ذخیره دانلود فایل ها تلگرام ویندوز

نظرات

  • حمود says:

    تنها راهش روت کردن گوشی و سپس پارتیشن بندی مموری هستش. به این صورت که باید مموری رو فرمت کنید و بعد با استفاده از رم ریدر اونو به کامپیوتر متصل کنید. مقداری از حافظه مموری رو با استفاده از نرم افزارهای پارتیشن بندی (سرچ کنید) به عنوان حافظه داخی تعریف کنید، البته باید درنظر داشته باشید که فقط با استفاده از مموری پارتیشن بندی شده می تونید از این قابلیت استفاده کنید. توی مطلب بالا فقط راه های آزادسازی حافظه گفته شده.

  • امیر says:

    موادش نا خالصی داشته

  • Avina says:

    سلام خسته نباشید گوشی من حافظه داخلیش کلا خالیه و همه‌ی عکس و فیلم و… در کارت sd ثبت شدند گوشی کلا پنج تا اپلیکیشن داره ولی باز اخطار حافظه پر است میده چیکار کنم

    • Sasa says:

      دقیقا مشکل من هم همینه تگه روشی چیزی پیدا کردید که حافظه داخلی پر نشه یا …… لطفا به من هم اطلاع بدید. اینم ایدی تلگرام من @btps

  • کودک خشم says:

    نو کامنت

  • AfrA says:

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز ، بابت وب سایت مفید شما و همچنین طراحی زیبا و ایده‌آل و کاملا کاربردی که شما مهربانان که جهت رفاه حال ما هموطنان همیشه طلبکار و متوقع خودتون ، طراحی کرده‌اید تشکرمیکنم.
    در مورد شرح مطلب بالا و همچنین افزایش فضای حافظه گوشی ، عملابجز حذف برنامه های پیشفرض و ناکارآمد و همچنین اندک دیتای ذخیره شده راه دیگری وجود نداره.
    نکته مهمی که از نظر حقیر بسیار حائز اهمیت هست و من این مورد رو در برندهای مختلف گوشی دیدم در مورد برنامه های شبکه اجتماعی مثل واتساپ و تلگرام و وایبر و باقه برنامه‌هایی که کاربردی اینچنین دارند هست ، البته این موردی که میخوام ذکر کنم محتمل بر وجود اون توی برنامه نویسی اونها هست . به هر حال مورد اینه که تمامی عکس و فیلم و موزیک و باقیه فایل‌هایی هست که در موقع دریافت توی پوشه جداگانه ذخیره میشه ، حالا اگر ما نیز بخواهیم اون رو برای کس دیگه‌ای ارسال کنیم ، دوباره در یک پوشه دیگه ذخیره میشه که این به معنی وجود دو مورد یکسان از یه عکس ، فیلم ، موزیک یا فایل هست که بدلیل داشتن جزعیات یکسان تو گالری فقط یک مورد رو نشون میده و ما باید همیشه این رو در نظر داشته باشیم و نکته دیگه در مورد فایل‌های زیپ شدست که موقع آنزیپ پوشه دومی تشکیل میشه که همون حجم رو داره و ما باید حواسمان باشه که اگر به پوشه زیپ شده دیگه نیازی نداریم اون رو حتما حذف کنیم.
    بابت زیاده گویی عذر خواهی میکنم و از خدا متعال آرزوی موفقیت برای تمامی جوانان مظلوم کشورم رو دارم.

  • محمد says:

    سلام.در گوشی های اندروید جدید تر،تو قسمت storageدر تنظیمات،کنار تنظیمات رم قسمتی به نام use ram as storage وجود داره. یا اینکه وقتی رم رو برای اولین بار وارد میکنی،تو نوار اعلان پیام میاد که رم وارد شده.کنار همون پیام گزینهsettings یا use as storage وجود داره.این کار کمی طول می‌کشه ول انجام میگیره…. ممنون که گوش کردین . امیدوارم مفید واقع بشه……

  • حسین says:

    در مورد ارتقا همش چرته اینارو که خودم بلدم. فقط میخواستم بدونم اگه امکانش باشه حافظه گوشی رو ارتقا بدم نه اینکه حافظشو آزاد کنم :/

  • بینام says:

    اشتباه زدی داداچچچچچ

  • علی says:

    سلام گوشی خودم رو فلش کردم الان انتقال به مموری رو نداره یعنی فلش که کردم اشتباه بوده

  • مصطفی says:

    سلام به نظر شما میشه با پاک کردن عکس رو گوشی بازی n.o.v.a یا nfs نصب کرد?؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • عليرضا says:

    سلام
    تمام پیشنهادات شما را انجام داده ایم ولی تنها راش -فقط برگشت به تنظیمات دیفلات یا کارخانه سازنده است -بعد از بکاپ گیری از شمارها و غیره انجام شود