هک-موس-کیبورد-بی-سیم

موس و کیبورد بی سیم چقدر قابل هک شدن است ؟ روش های جلوگیری از هک آنها

شاید شنیده باشید که اگر از موس یا کیبورد بی سیم استفاده کنید، در معرض خطر هک شدن قرار می گیرید. بد نیست بدانید که طبق تحقیقات انجام شده، متاسفانه امکان هک شدن سیستم هایی که از موس یا کیبورد بی سیم استفاده می کنند وجود دارد؛ لذا در استفاده از نوع وایرلس این اقلام باید دقت بیشتری داشته باشید. در این پست تصمیم داریم مختصری در ارتباط با خطر هک شدن با استفاده از موس و کیبورد بی سیم و راه های جلوگیری از آن ، توضیح دهیم.

خطر هک شدن با استفاده از موس و کیبورد وایرلس و راه ها مقابله با آن

How Hackable Is Your Wireless Keyboard and Mouse

قبلا نحوه کنترل کامپیوتر از جهت قرار گرفتن در معرض هک جاسوسی را در انزل وب توضیح دادیم که مطالعه ی آن ، شما را در برابر خطرات موجود حین کار با کامپیوتر و در حالی که آنلاین هستید، آگاه می کند. یکی دیگر از مشکلات موجود، اتصال موس و کیبورد به کامپیوتر و جاسوسی اطلاعات ، حتی در زمانی که کامپیوتر شما خاموش است ، می باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا میشوید.

نحوه هک شدن به وسیله موس و کیبورد بی سیم

در این روش ، هکر ها با استفاده از آنتن های ضعیف ، به سیستم شما دسترسی پیدا می کنند و برخلاف حملات spear fishing و مشابه آن که نیاز به اطلاعات مختصر برای هک کردن جود دارد، فرد هکر می تواند با استفاده از همین سیگنال های ضعیف ، یک صفحه کلید بی سیم را نیز شبیه سازی کند.  بررسی های انجام شده نشان داده است که این ترفند از فاصله هایی حتی بیشتر از ۲۰۰ متر تا سیستم مد نظر ، کاربرد دارد و حتی اگر هکر نتواند صفحه نمایش یا مانیتور سیستم شما را مشاهده کند، می تواند با کامندها (دستورات) کیبورد ، هر عملیاتی را در کامپیوتر شما نظیر باز کردن صفحات مختلف در اینترنت و دانلود فایل های مخرب و حاوی ویروس را انجام دهد.

بنابر دلایل گفته شده ، استفاده از موس و کیبورد غیر بلوتوثی که تنها با استفاده از کابل به سیستم قابل استفاده خواهند بود، توصیه میشود.

راه های جلوگیری از هک شدن با استفاده از موس و کیبورد بی سیم

راه های زیادی برای جلوگیری از این حملات وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

خاموش کردن موس و کیبورد وقتی به آنها نیاز ندارید

اولین مورد ، خاموش نگاه داشتن موس یا کیبورد، در زمان هایی است که از آن استفاده نمی کنید؛ چرا که عملکرد موس ، وابسته به فعالیت دانگل است و اگر دستگاه به طور کلی خاموش باشد ، دانگل سیگنالی را دریافت نمی کند.

به روزرسانی فریمور موس های لاجیتک

شرکت لاجیتک که بخش عمده ای از موس و کیبورد موجود در بازار را تامین می کند، برای حل این مشکل و اختصاصی کردن موس و کیبورد، به روزرسانی دستگاه ها را پیشنهاد می کند. دقت داشته باشید که آپدیت موس و کیبورد هایی که تنها لوگو این شرکت روی آن ها ثبت شده است امکان پذیر است.

خطر هک شدن با استفاده از موس و کیبورد وایرلس

نحوه بروزرسانی موس ک کیبورد وایرلس لاجیتک

ابتدا Logitech’s Unifying Software (نرم افزار به یکسان سازی لاجیتک ) را دانلود و نصب کنید. دقت داشته باشید که گیرنده موس و کیبورد شما به پورت USB متصل باشد. برنامه را باز کنید و روی Advanced کلیک کنید.

با کشیدن موس ، عبارت Unifying Receiver را در سمت چپ انتخاب کنید و سپس در سمت راست به Firmware Version یا نسخه فریمور دقت کنید.

خطر هک شدن با استفاده از موس و کیبورد وایرلس

نسخه شما باید با اعداد ۰۲۱ یا ۰۲۴ شروع شود. در ادامه ، آپدیت فریمور متناسب با نسخه خود را از طریق لینک های زیر دانلود کنید:

  • Unifying Dongle Update, Version 012
  • Unifying Dongle Update, Version 024

در مرحله ی بعدی فایل EXE را در لاجیتک اجرا کنید. در این مرحله اطراف گزینه Update Firmware ، آبی رنگ میشود تا شما فایل EXE را اجرا کنید. زمانی که این گزینه قابل کلیک کردن شد ، روی آن کلیک کنید تا فرآیند آپدیت شروع شود.

خطر هک شدن با استفاده از موس و کیبورد وایرلس

کل فرآیند به روزرسانی در چند ثانیه انجام میشود و نهایتا پیغام انجام آن را به شکل زیر می بینید:

خطر هک شدن با استفاده از موس و کیبورد وایرلس

با این کار گیرنده های لاجیتک شما ، از حملاتی که با استفاده از آنتن های ضعیف ممکن است انجام شود، محفوظ باقی می ماند.

علاوه برای مواردی که گفته شد، توجه به مواردی که نباید در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند نیز در حفظ امنیت محتوای موبایل و کامپیوتر شما نیز موثر است.

برای سایر برند ها چه کنیم؟

محصولات مربوط به سایر برند ها، راه حلی را نظیر شرکت لاجیتک معرفی نکردند و هنوز هم چالش این قضیه ، برای کاربران برقرار است. در این بین شرکت Lenovo ، برای سری ۵۰۰ محصولات موس و کیبورد خود ، امکان مبادله محصولات را با فریمور های جدیدتر ، فراهم کرده است که متاسفانه این خدمات هنوز در ایران قابل دسترس نیست اما میتوانید لیست برند بیسیم خود در بخش دستگاه هایی که توسط روش MouseJack قابل هک شدن هستند سرویس سایت Bastille بررسی و در صورت لزوم موس و کیبورد خود را برای افزایش امنیت عوض کنید.

تجربه و پیشنهادشما؟

هر راه حلی که برای جلوگیری از هک شدن به کار میبرید، قطعا شما را از خطر هک شدن ایمن نمی کند؛ پس همواره مراقب باشید. اگر در زمینه جلوگیری از هک شدن از طریق موس و کیبورد بی سیم راهکاری های دیگری می شناسید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

Ethical Hacker یا هک اخلاقی چیست؟ هکر قانون مند کیست؟
بررسی: Ethical Hacking یا هک اخلاقی چیست؟ هکر قانونمند کیست؟
آشنایی با انواع هکرها: هکر کلاه سیاه ، سفید ، قرمز و.. کیست؟
آشنایی با انواع هکرها: هکر کلاه سیاه ، سفید ، قرمز و.. کیست؟
چرا نباید از اس ام اس برای تایید دو مرحله ای استفاده کرد؟ روش جایگزین مناسب چیست؟
چرا نباید از اس ام اس برای تایید دو مرحله ای استفاده کرد؟ روش جایگزین مناسب چیست؟
هکرها چگونه شما را میبینند ؟ روش های رایج هک دوربین ابزار دیجیتال
هکرها چگونه شما را میبینند؟ روش های رایج هک دوربین ابزار دیجیتال

نظرات

  • زنار says:

    مرسی از مطلب مفیدتون
    من یک ماوس و کیبورد لاجیتک دارم که دانگش گم شده آیا روشی هست یه دانگل دیگه رو به ماوس و کیبوردم معرفی کنم؟