آیا زمان تعویض باتری لپ تاپ شما رسیده است ؟

آیا زمان تعویض باتری لپ تاپ شما رسیده است ؟ روش های بررسی باتری لپ تاپ

بدون باتری ، لپ تاپ عملا یک کامپیوتر رومیزی است و کاربردی به عنوان یک وسیله قابل حمل ندارد ؛ متاسفانه دقیقا به اندازه اهمیت باتری در لپ تاپ و توجه به طول عمر آن ، کاربران اطلاعات کمی در ارتباط با نحوه نگهداری بهتر از باتری لپ تاپ و راهکارهایی برای افزایش طول عمر آن دارند. ابزارهایی که در ادامه معرفی می کنیم ، به شما کمک می کند تا از وضعیت فعلی باتری لپ تاپ خود آگاه باشید و روش های درست را در استفاده از آن به کارگیرید.

بهترین ابزار و روش های بررسی طول عمر باتری لپ تاپ

How to Analyze Laptop Battery Life

مشابه دلایل زود تمام شدن باتری موبایل ، باتری لپ تاپ نیز حساسیت های خاصی دارد که آنالیز و بررسی وضعیت آن با ابزارهای مختلف طول عمر مفید باتری لپ تاپ را افزایش می دهد.در ادامه بهترین روش های انجام اینکار را توسط نرم افزار و ترفندهای موجود میخوانید.

BatteryInfoView

انجام اقدامات لازم زمانی که چای ، آب و…روی لپ تاپ شما ریخت صدمات وارده را کم می کند اما در صورت آسیب دیدن باتری های لپ تاپ به جای بررسی و اقدامات سخت افزاری میتوان از ابزارهای نرم افزاری نیز  برای بررسی مشکل استفاده کرد ، یکی از ابزارهای رایگان که در قالب یک پکیج اطلاعات خوبی را درباره وضعیت باتری شما در حجم کم ارائه می دهد ، BatteryInfoView می باشد. این نرم افزار از دو بخش جداگانه تشکیل شده است : قسمت اول اطلاعاتی درباره ظرفیت فعلی باتری و میزان فرسایش آن نشان می دهد ؛ بخش دیگر اطلاعات جزئی تری را نظیر سرعت شارژ شدن ، ولتاژ مورد نیاز و…را نمایش می دهد.

از اطلاعاتی که مشاهده می کنید می توانید به صورت یک فایل خروجی تهیه کنید و به عنوان گزارش باتری لپ تاپ بررسی کنید.

 ابزار رایگان برای سنجش طول عمر باتری لپ تاپ

BatteryMon

شاید بهترین برنامه ای که ظرفیت و میزان تخلیه را به صورت هماهنگ و در قالب نمودار نشان می دهد، BatteryMon می باشد. با این نمودار مستقیما می توانید سلامت باتری خود را ارزیابی کنید. می توانید این برنامه را به صورت یک ویجت در اسکرین لپ تاپ داشته باشید و هر وقت نیاز داشتید آن را باز کنید. با هر بار ورود ، اطلاعاتی درباره وضعیت فعلی باتری شما ثبت میشود؛ بنابراین می توانید با مقایسه این اطلاعات با هم ، به نحوه استفاده خود از باتری لپ تاپ و عمر لپ تاپ خود تا به حال پی ببرید.

 ابزار رایگان برای سنجش طول عمر باتری لپ تاپ

BatteryCare

طبق نظر متخصصان در این زمینه ، باتری لپ تاپ هرگز نباید به صورت کامل شارژ و به صورت کامل نیز تخلیه شود. این مورد در دراز مدت ، باتری را فرسوده می کند. این که چه قدر انرژی در باتری لپ تاپ ذخیره شده است و چه قدر زمان نیاز داریم تا باتری به صورت بهینه شارژ شود مشکل است. BatteryCare به صورت بهینه اطلاعاتی در زمینه نگهداری باتری لپ تاپ و همچنین ظرفیت باتری نمایش می دهد.

 ابزار رایگان برای سنجش طول عمر باتری لپ تاپ

BatteryBar

این برنامه ، تولبار کوچکی است که دسترسی به اطلاعات و وضعیت فعلی باتری را ساده تر می کند. در لپ تاپ و در نوار ابزار ، معمولا آیکن باتری ، میزان باقی مانده از باتری شما و به طور کلی اطلاعات مختصری وجود دارد، اما این با نصب این برنامه کم حجم ، می توانید آیکن باتری را حرفه ای تر کنید و اطلاعات جزئی و کامل تری را در ارتباط با باتری ببینید.

آیکن برنامه نسبت به آیکن اصلی باتری در لپ تاپ بزرگتر است و با کلیک روی آن می توانید سطح فرسایش باتری را نیز ماینتور کنید.

 ابزار رایگان برای سنجش طول عمر باتری لپ تاپ

Windows 10 Battery Saver

در صورتی که از ویندوز ۱۰ استفاده می کنید ، ورژن جدیدی از آیکن و اطلاعات باتری را با استفاده از این ابزار می توانید مشاهده کنید. برای استفاده از آن ، وارد بخش تنظیمات شوید و یا از کلید های ترکیبی Windows + I استفاده کنید. مسیر System > Battery Saver > Battery Saver Settings را طی کنید تا بتوانید طول عمر باتری خود را مشاهده کنید.با تیک زدن باکس battery saver ،می توانید پس زمینه و جزئیات مربوط به آن را جهت مدیریت مصرف باتری فعال کنید. دقت داشته باشید که قبل از فعال کردن این بخش ، مطمئن شوید که این کار به سایر بخش های ویندوز صدمه ای وارد نمی کند.

Battery Saver اولین بار برای ویندوز فون ها معرفی شد که هم اکنون نیز با استفاده از آن در ویندوز ۱۰، می توانید وضعیت باتری را مشاهده کنید؛ اگرچه مشابه سایر ابزارهای معرفی شده ، هیچ گونه پیشنهادی بابت مصرف باتری و راهکارهایی برای افزایش عمر آن نمیبینید، اما با توجه به این که بخش هایی نظیر وای فای که مصرف باتری را افزایش می دهد، اطلاعاتی درباره عمرباتری را می توانید ببینید و به صورت خلاصه آثار مربوط به استفاده نامناسب از لپ تاپ و باتری آن را در دراز مدت ، در این بخش مشاهده کنید.

 ابزار رایگان برای سنجش طول عمر باتری لپ تاپ

بررسی مدت زمان باقی مانده عمر باتری لپ تاپ با استفاده از CMD ویندوز

راه حل دیگر ، استفاده از کامند ویندوز است. ابتدا cmd را در سرچ باکس ویندوز تایپ کنید و اینتر را بزنید. در پنجره ای که باز میشود ، در ویندوز ۱۰ عبارت powercfg /batteryreport را کپی و پیست وارد کنید و در ویندوز ۷ به پایین عبارت powercfg -energy  را وارد و در نهایت اینتر را بزنید. استفاده از این دستور ، سبب ساخته شدن یک فایل جدید میشود که اطلاعات سیستمی درباره مصرف باتری را می توانید در آن مشاهده کنید. حین ساخته شدن فایل ، ویندوز به شما خواهد گفت که فایل را در کدام قسمت ذخیره می کند. معمولا فایل در فولدر User ذخیره میشود.

بررسی مدت زمان باقی مانده عمر باتری لپ تاپ با استفاده از CMD ویندوز

بعد از ساخته شدن فایل ، آن را باز کنید. دو بخش مهم در لیست اطلاعاتی که نمایش داده میشود Design Capacity و Full Charge Capacity هستند که با مقایسه اعداد مقابل آنها میتوانید اطلاعات مفیدی درباره عمر باتری لپ تاپ خود کسب کنید.

هرچه قدر که لپ تاپ جدیدتر باشد یا استفاده کمتری از آن شده باشد ، تفاوت این مقادیر کمتر خواهد بود و این به معنای سلامت باتری است. و در صورتی فاصله اعداد این دو گزینه زیاد باشد به این معنی است که عمر باتری لپ تاپ شما رو به پایان میباشد و باید به فکر خرید یک باتری جدید باشید

تجربه و پیشنهادشما؟

چه برنامه های دیگری برای آنالیز مصرف باتری لپ تاپ و طول عمر آن می شناسید؟ تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

PowerShell در ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت آن با CMD و Bash
PowerShell در ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت آن با CMD و Bash
آموزش کامل تغییر مسیر در CMD
آموزش کامل تغییر مسیر در CMD
آموزش 14 روش باز کردن و دسترسی به CMD در ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش ۱۴ روش باز کردن و دسترسی به CMD در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
ریکاوری فایل های پاک شده در ویندوز 10 با ابزار جدید
آموزش ریکاوری فایل های پاک شده در ویندوز ۱۰ با ابزار جدید

نظرات