مدت زمان مناسب برای روشن نگه داشتن لپ تاپ و کامپیوتر چقدر است ؟

مزایا و معایب روشن نگه داشتن کامپیوتر و لپ تاپ در تمام روز

یکی از سوال های رایج در هنگام استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ ، مدت زمان مناسب برای روشن نگه داشتن آن ها می باشد. این که روشن نگه داشتن این وسایل چه تاثیری بر سلامت لپ تاپ یا کامپیوتر شما دارد و چه مدت می توانیم این وسایل را روشن بگذاریم ، سوالاتی هستند که برای پاسخ دادن به آن ها ، شما را به مطالعه مطلب امروز انزل وب دعوت می کنیم.

مدت زمان مناسب برای روشن نگه داشتن لپ تاپ و کامپیوتر چقدر است ؟

Advantages and disadvantages of keeping laptop computers turned on

مشابه تاثیر نور مصنوعی موبایل یا کامپیوتر روی سلامت بدن ، روشن نگه داشتن این وسایل ، به ویژه کامپیوتر که ساختاری پیچیده تر دارد ، روی عمر دستگاه تاثیر می گذارد. برخی موافق روشن نگه داشتن کامپیوتر ها در تمام اوقات روز و بدون وقفه هستند؛ حال آن که برخی معتقدند این ابزارها باید به صورت دوره ای خاموش شوند.

مزایای روشن نگه داشتن کامپیوتر

صرفه جویی در وقت

در هر صورت روشن و خاموش کردن کامپیوتر ، نیاز به زمان دارد. هر بار روشن کردن کامپیوتر ، چیزی در حدود ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه زمان احتیاج دارد که این مقدار بسته به نوع سیستم عامل و حجم برنامه هایی که روی آن نصب شده است ، بیشتر هم میشود ؛ این در حالی است که قرار دادن کامپیوتر روی حالت sleep ، کامپیوتر را روی حالت آماده باش قرار می دهد و خارج شدن از این حالت ، وقت زیادی نمیبرد.

می توان نتیجه گرفت که روشن نگه داشتن کامپیوتر و صرفه جویی در وقت امری کاملا نسبی است و به بخش های سخت افزاری سیستم شما بستگی دارد.

کامپیوتر را در مواقعی که به آن نیاز نداریم روشن نگه داریم یا نه؟

کامپیوتر به روز می ماند

با روشن ماندن کامپیوتر ، تمامی بخش ها به روز می مانند ؛ مثلا به صورت مرتب از بخش های مختلف بک آپ گیری میشود ،کامپیوتر اسکن میشود و دیتا ها به صورت دائمی از سیستم شما روی فضاهای ابری آپلود میشوند.

کامپیوتر را در مواقعی که به آن نیاز نداریم روشن نگه داریم یا نه؟

دسترسی دائمی به تمام بخش ها

با روشن ماندن کامپیوتر یا لپ تاپ ، برنامه هایی که باز کرده اید و بخش هایی در ویندوز که با خاموش کردن مجددا ری استارت میشوند ،مثل ابزار  Remote Desktop in Windows به حالت قبلی خود باقی می مانند. در صورت نیاز می توانید ابزارهای ریموت و کنترل از راه دور کامپیوتر ها را که قبلا در انزل وب معرفی کردیم ، مطالعه کنید.

کامپیوتر را در مواقعی که به آن نیاز نداریم روشن نگه داریم یا نه؟

معایب روشن نگه داشتن کامپیوتر

عمر محدود قطعات سیستم

قرار دادن کامپیوتر تحت گرما ، استرس و فشارهایی که بر اثر روشن مانده به آن وارد میشود ، عمر قطعات را کاهش می دهد. این موضوع در لپ تاپ اهمیت بیشتری دارد و گفته میشود که باتری لپ تاپ بعد از ۳۰۰ بار شارژ شدن ، به طور قابل توجهی در شارژدهی ضعیف میشود. بنابراین استفاده خود را از این وسایل محدود و کنترل کنید. اگر زمان تعویض باتری لپ تاپ را نمی توانید تشخیص دهید ، قبلا در انزل وب به آن پرداخته ایم و زمان عوض کردن باتری لپ تاپ را بر اساس فاکتورهای مختلف ، توضیح دادیم.

کامپیوتر را در مواقعی که به آن نیاز نداریم روشن نگه داریم یا نه؟

هدر دادن انرژی

برای یک آی مک تولید شده در سال ۲۰۱۲ ، میزان مصرف انرژی در حدود ۵۶ وات تخمین زده شده است ؛ این میزان در هر ۵ دقیقه به ۴۴ وات کاهش می یابد و با خاموش کردن اسکرین کامپیوتر به ۱۸ وات میرسد. همچنین وقتی که روی حالت sleep قرار میگیرد ، به یک وات میرسد.

با توجه به این که مصرف انرژی ، بحث روز زیست محیطی در تمام جهان است ، بنابراین به کار بردن موارد گفته شده مثل خاموش کردن مانیتور در صرفه جویی در انرژی موثر است. اگر نیاز دارید که کامپیوتر یا لپ تاپ شما دائم روشن باشد ، زمانی که از آن استفاده نمی کنید ، آن را روی حالت sleep قرار دهید.

محافظت دستگاه در برابر نوسانات برق

نوسان برق و کاهش امواج الکتریسیته ، امری اجتناب ناپذیر است که توسط عوامل مختلفی ایجاد میشود. در هر صورت هارد درایو مهم ترین بخشی است که بر اثر این نوسانات صدمه می بیند. بنابراین محافظت از دستگاه با استفاده از محافظ برق یا خرید UPS برای استفاده های وسیع تر ، می تواند سلامت دستگاه شما را تضمین کند. توجه داشته باشید که ریسک نوسانات در تمامی مواقعی که دستگاه روشن است وجود دارد و بنابراین توصیه میشود که دستگاه تا حد ممکن ، خاموش بماند.

کامپیوتر را در مواقعی که به آن نیاز نداریم روشن نگه داریم یا نه؟

ری استارت کردن کامپیوتر و تاثیر آن بر عملکرد اجرایی

خاموش و روشن کردن سیستم ، یکی از راه های ساده برای رفع مشکلاتی است که در کامپیوتر یا لپ تاپ ایجاد شده است. بنابراین اگر کامپیوتر را خاموش کرده و هر وقت بدان نیاز داشتید ، روشن کنید ، بسیاری از خطا و ارور هایی که حین استفاده از دستگاه بروز می دهد برطرف میشوند و در مجموع عملکرد اجرایی کامپیوتر بهتر میشود.

کامپیوتر را در مواقعی که به آن نیاز نداریم روشن نگه داریم یا نه؟

با اینکار ممکن است تمامی هشدار و پیغام هایی که در دستگاه وجود دارد ، از بین بروند و اگر بر اثر روشن ماندن دستگاه ، فن صدای غیر معمول داشته باشد ، این مشکل نیز برطرف شود.

نتیجه گیری

اینکه چه مقدار کامپیوتر را روشن نگه داریم ، بسته به سخت افزار کامپیوتر دارد. به علاوه نیاز شما تعیین می کند که بعد از هر بار استفاده لپ تاپ یا کامپیوتر خاموش شود یا خیر. به هر حال با روشن ماندن کامپیوتر به مدت طولانی ، آسیب هایی بخش های مختلف را دستخوش تغییر می کند.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

شما با روشن نگه داشتن کامپیوتر در تمام اوقات روی موافق هستید یا خاموش کردن آن در مواقعی که به آن نیاز نداریم؟ دلایل خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

پیدا کردن و ردیابی لپ تاپ سرقتی و گمشده
با بهترین روش های پیدا کردن و ردیابی لپ تاپ سرقتی و گمشده آشنا شوید!
برای انتخاب و خرید کیف لپ تاپ مناسب به این 7 نکته توجه کنید !
برای انتخاب و خرید کیف لپ تاپ مناسب به این ۷ نکته توجه کنید !
عوض شدن عکس دسکتاپ متناسب با ساعات روز
عوض شدن عکس دسکتاپ ، صداها و.. کامپیوتر متناسب با ساعات روز
7 دلیل اصلی خاموش شدن تصادفی لپ تاپ و کامپیوتر
۷ دلیل اصلی خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ

نظرات

  • AmirAgeee says:

    من هم یه لبتاب دارم رمش ۲ هست بازی ماینکرافت بازی میکنم چون سیستم کند برنامه باز میکنه مجبور میشم بزارم رو اسلیپ و روزانه هم زیاد استفاده نمیکنم مثلا ۴یا۳ساعت ایا براش ضرر داره؟

  • کاربر says:

    سلام
    من یک لپ تاپ ایسوس معمولی دارم که هر رو حداکثر باهاش دو ساعت کار میکنم و کارای سنگین انجام نمیدم
    حالا میگم که رو حالت استراحت بزارمش و روز بعد استفاده کنم و چند روز در میون کامل خاموش کنم بهتره یا کامل خاموشش کنم و روز بعدش روشن کنم و ۲ ساعت استفاده کنم
    کدوم بهتره؟

  • آریا says:

    به طور کلی مشکلی پیش نمیاد اگه کارای سنگین نکنید مثلا طرف اومدا ۲۴ ساعت روشن گزاشته و ازش داشته استخراج ویدیو میگرفته خب معلومه این اسیب میزنه ولی تو بری بازی کنی یا تو گوگل بچرخی و بری برنامه های سبک هیچی نمیشه من هم لپ تاپ دارم هم پی سی تجربه زیادی دارم 😂 مثلا ۱۴ ساعت دیروز بازی کردم

  • alireza says:

    من لپتاپم بعضی وقت شاید بیشتر از ۲۴ ساعت روشن باشه چون برنامه نویسم بعضی اوقات خاموش کردن و دوباره روشن شدن رو اعصابه.
    در کل میخوام بگم هیچ اشکالی نداره حتی پیشنهاد میشه بجای خاموش کردن کامل از حالت های دیگه ای استفاده کنید مثل sleep و یا توی ویندوز حالت بهتریم داریم که مصرف منابع خیلی کمی داره.

  • matin says:

    من میخام یه بازی دانلود کنم ۳۶ گیگ حجم اونه حدود هشت نه ساعت زمان میخاد اگه دانلود کنم و روشن بزارم مشکلی برای لپ تاب پیش نمیاد ؟

  • پروین says:

    سلام منم چون درس میخونم با لپ تاپ هر روز ۱۰ ساعت روشنه میترسم براش مشکل پیش بیاد

  • A.R says:

    با سلام،آیا در هنگام شاژ لپتاپ گذاشتن روی حالت sleep ضرر داره؟؟

  • mahdi says:

    سلام من یک سوال من شبا لبتاب داخل بازی باشه و روشن بمونه مشکلی پیش نمیاد البته بازی زیاد سنگین نیس ولی بازم مشکلی پیش نمیاد ؟؟

  • AmirDSH says:

    من لب تاپم رو معمولا سه چهار روز یکبار خاموش میکنم و مشکلی نداشتم تا الان. و یه پیشنهاد برای کسایی که لب تاپ دارن دارم اونم اینه که داخل taskbar حالت استفاده از باتری رو بزارید روی battery life و اگر لب تاپتون زیاد روشنه در تمام مدت به برق وصل کنید تا به باتری فشار نیاد.

    • Tanin says:

      یعنی تو چند روز ی بارم خاموش نمیشه همش روشن و باهاش کار میکنید؟!

      • ،mehdi says:

        سلام .ببخشید من لب تاپم اچ دی هستش .روزانه ۱۲ ساعت روشنه .کارم هم بازارهای مالی هستش ترید کردن .ولی باتری ضعیف شده .همش با برق مستقیم مار میکنم .مشکی داره یا نه .لطفا راهنمایی کنید

  • هادی says:

    روشن نگه داشتن باعث خرابی نمیشود ولی دائم روشن خاموش کردن پدرش رو در میاره

    • عباس says:

      منم موافقم ولی من از داغ کردن سیستمم میترسم

      • ،mehdi says:

        سلام .ببخشید من لب تاپم اچ دی هستش .روزانه ۱۲ ساعت روشنه .کارم هم بازارهای مالی هستش ترید کردن .ولی باتری ضعیف شده .همش با برق مستقیم مار میکنم .مشکی داره یا نه .لطفا راهنمایی کنید

  • سروش says:

    من خودم یه سایت دارم برای شروع از کامپیوتر خودم برای هاست استفاده کردم و تقریبا ۹ ماه خاموش نبود مشکلی پیش نیومد در حالت معمول هم شبا رو دانلود میزارم و روزا کار می کنم خواموش نمی کنمش الان ۱۲ سال عمر کامپیوتره ولی تا حالا هیچ مشکلی پیش نیومده

    • غزال says:

      سلام
      من بخاطر درسام که ویدئو هستن مجبورم حداقل ۱۲ ساعت بی وقفه لبتاب رو روشن بزارم باتری هم خیلی زود خالی میشه و مرتب باید شارژ کنم .اگه باتری لبتاب رو دربیارم و در طول مدت شارژر به لبتاب وصل باشه مشکلی پیش نمیاد؟ یا بهتره باتری رو درنیارم و مرتب شارژ کنم لبتاب رو؟از فن هم استفاده میکنم اگر که داغ بشه

      • علی says:

        سلام
        اگر در خانه یا جایی مناسبی هستید که می توانید لپ تاپ را به سیم شارژ اش متصل کنید .بهتر است است که باتری اش را دربیاورید چون که اگر باتری در لپ تاپ باشد از عمرش کم میشود و چون همه ی باتری های لپ تاپ ها عمر ساعتی دارند مثلا یک باتری معمولی ۲۰۰۰ ساعت الی ۳۰۰۰ ساعت عمر می کنند.

      • Sina says:

        داداش به شارژر وصلش کنی هیچیش نمیشه نگران نباش خودم دارم لپتاپ

  • سجاد says:

    من یه workstation hp z620 دارم اکثرا روشنه فعلا که مشکلی نداشته

  • محمد says:

    آقا سلام لطفاً راهنمایی ام کنید یه سوالی بدجور منو مشغول کرده اونم اینکه من کامپیوترم با این مشخصات
    سی پی یو ای ام دی دو هسته ای(AMD althon x2 5200)
    گرافیک ۱ گیگ (GeForce 8400gs)
    رم ۴ از نوع DDR2
    منبع تغذیه ۲۲۰ واتی
    ۱۲ ساعت روشن بزارم مشکلی پیش میاد؟

    • امیرحسن استاد says:

      نه نمیاد

    • غزال says:

      سلام
      من بخاطر درسام که ویدئو هستن مجبورم حداقل ۱۲ ساعت بی وقفه لبتاب رو روشن بزارم باتری هم خیلی زود خالی میشه و مرتب باید شارژ کنم .اگه باتری لبتاب رو دربیارم و در طول مدت شارژر به لبتاب وصل باشه مشکلی پیش نمیاد؟ یا بهتره باتری رو درنیارم و مرتب شارژ کنم لبتاب رو؟از فن هم استفاده میکنم اگر که داغ بشه

  • esideli says:

    سلام

    با توجه به اینکه من برنامه نویس هستم ^_^ همیشه با چند برنامه بصورت همزمان کار میکنم و اگه بخوام روزانه لپ تاپم رو خاموش کنم در دفعه بعد باید کلی برنامه و فایل رو از نو باز کنم. این مشکل وقتی جدی تر میشه که معمولا با مرورگر ۱۰ – ۲۰ تا تب باز میکنم و اگه بخوام سیستم رو خاموش کنم باز کردن این همه صفحه از نو کلی وقت و البته حال آدم رو میگیره. خیلی وقت ها شده لپتاپم بین ۷ تا ۱۰ روز یکسره روشن بوده.

    • امیرحسین says:

      سلام خسته نباشید من برای درسهایم که بصورت ویدیو می باشد مجبورم هر روز ۱۰ ساعت روشن بماند . ایا برای لپ تاپم مشکلی پیش نمیاد
      لپ تاپ لنوو ایدی پد رم ۸ گرافیک ۴ هارد ۱
      لطفا هرچه زودتر جواب بدید. ممنون

      • اریا جلیلیان says:

        سلام من لپتابم l3 لنوو فک نکنم کول پد یا فنت رو روشن بزار همین الان دارم لپتاپ رو برای ۴ ساعت روشن میزارم و gta v دانلود میکنم?

  • رضا says:

    به عنوان کسی که شغلش تولید نرم افزار هست ، بوت کردن مک بوک مدل ۲۰۱۲ من (روی os x) چیزی حدود ۲ دقیقه طول میکشه. استارت کردن سرویس ها و نرم افزارهای موردنیازم هم زمانی حدود ۵ دقیقه ازم میگیره. بخاطر جابجا شدن زیاد بین محل کار مشتریان و منزل ، این تایم با اینکه زیاد بنظر نمیاد ولی واقعا آزاردهنده میشه. بخاطر همین اگه توی پروژه بیفتم ممکنه تا ۴۰ روز لپتاپم خاموش نشه و موقع جابجایی فقط در حالت اسلیپ قرار بگیره و جابجا بشه. (تا ۷۰ روز هم سابقه داشته که خاموش یا ری استارت نشده!) ولی تابحال هیچ مشکلی برخورد نکردم و پیر شدن باطری هم بسیار عادی بوده. بیشترین مصرف باطری مک بوک در سیستم عامل ویندوز و کارهای سنگین پردازشی هست که هرازگاهی (مثل الان بخاطر ویژوال استودیو) ناگزیر هستیم انجام بدیم.
    پس دوستان توجه داشته باشن که ۲ مهم خیلی تاثیر گذار هستن روی این موضوع: یکی کیفیت قطعات بکار رفته در سیستم شما هست و دومی سیستم عاملی که استفاده میکنید. ازاونجا که گنولینوکس و os x خیلی مصرف برق کمتری دارن حتی بعضی برند های خاص لپتاپ ها برای ویندوز بهینه شدن و مصرف باطری زیادی در سیستم عامل ویندوز ندارند. بخاطر همین آزمون خطاهایی که داشتم و نتایجش رو عملا دیدم ، بنظرم بطور کلی این موضوع رو نمیشه به تمامی سیستم ها و سخت افزارها تعمیم داد که اگر روشن بمونن خراب میشن. مطمئن باشید که اگه سخت افزار و سیستم عاملتون برای همدیگه بهینه شده باشن و به سیستم فشار زیاد نیارید (مثلا کار یه دسکتاپ رو از لپتاپ نکشید) هیچ مشکلی پیش نمیاد.
    موفق باشید دوستان 😉