4 روش خطرناک دزدی اطلاعات و کلاهبرادری در عابر بانک ها ( ATM )

۴ روش خطرناک دزدی اطلاعات و کلاهبرداری در عابر بانک ها ( ATM )

در سال های اخیر ، شاهد طیف وسیعی از روش های کلاهبرداری و دزدی اطلاعات در خود پرداز ها بوده ایم . یکی از عوامل اصلی در به وقوع پیوستن این حملات که به اسکیمینگ (Skimming) مشهور هستند ، مشغله زیاد افراد و عدم توجه به نشانه های موجود در اطراف است که ممکن است توسط سارقین ، در نقاط مختلف عابر بانک ، وجود داشته باشد.  آشنایی با چهار شیوه متداول سرقت از طریق خودپرداز ها که در مطلب امروز انزل وب به آن می پردازیم ، به شما کمک می کند که در در حفظ اطلاعات کارت بانکی خود در مقابل تبهکاران ، بیش از پیش کوشش کنید.

مراقب کلاه برداری و هک عابر کارت در خودپرداز ها باشید !

ATM Card Skimming And How To Avoid It

مشابه هک شدن موس و کیبورد در کامپیوتر  ، در خارج از فضای مجازی نیز احتمال سرقت اطلاعات به خصوص از طریق دستگاه های خودپرداز (ATM) ، بسیار زیاد است. زمانی که به دستگاه خودپرداز مراجعه می کنید و اقدام به برداشت  پول می کنید ، لازم است که به بخش های مختلف خودپرداز نگاه کنید تا در صورت وجود ،  ابزار هایی را که سارقین برای دزدی مخفی می کنند مشاهده کنید.

سه روش اسکیمینگ در خودپرداز ها عبارتند از:

اسکیمر چیست ؟  چگونه از آن برای دزدی اطلاعات استفاده میشود

اسکیمر ها به زبان ساده کارت خوان های مخرب هستند که در نگاه اول بسیار شبیه به ورودی های معمولی کارت خوان میباشند اما در باطن دستکاری شده و به عنوان یک دستگاه دزدی اطلاعات کارت استفاده میشوند . در سال های اخیر ، اسکیمر به گونه ای تغییر کرد که به صورت کامل با اندازه کارت هایی که وارد شکاف خودپرداز میشوند هماهنگ شوند. برخی از اسکیمر های پیشرفته قابلیت انتقال دیتا از طریق بلوتوث را دارند ؛ همین موضوع سبب شد تا سارقین کارت ها خود را با دستگاه ها جفت کنند و اطلاعات را دانلود نمایند.

برای این که از سلامت کارت خوان خودپرداز مطمئن شوید ، لازم است که حین دریافت پول از خودپرداز ها ، به نکات زیر توجه کنید:

  • توجه به محل قرار گیری خودپرداز: اگر خودپرداز در منطقه تاریک قرار دارد ، از دستگاه دیگری استفاده کنید.
  • تکان دادن شکاف ورود کارت خودپرداز: شکاف ورود کارت را تکان دهید ؛ اگر ثابت و محکم نباشد ، نشانه ای برای حضور سارقین است.
  • بررسی ساختار و رنگ و ظاهر دستگاه: نمای دستگاه را چک کنید که استاندارد باشد.
  • استفاده از دستگاه های دیگر: در صورتی که از باجه های خودپردازی استفاده می کنید که همزمان چند دستگاه دارند ، اگر یک دستگاه مشکوک بود، از دستگاه دیگر استفاده کنید.

روش های اسکیمینگ کارت بانکی در خودپرداز ها

در حال حاضر بسیاری از دستگاه های خودپرداز ، سیستم ضداسکیمینگ دارند که توسط یک دوربین کوچک در بالای دستگاه ، مانیتورینگ میشود و بر تمام امور آن نظارت میشود.

استفاده از دوربین های سوزنی دست ساز

دوربین های Pinhole یا سوزنی روی دستگاه های خودپرداز وجود دارند اما سارقین از دوربین های مشابه ولی در اندازه های کوچک تری برای سرقت رمز کارت های بانکی استفاده می کنند. این دوربین ها ، درجاهای مختلف و ترجیحا نزدیک به صفحه کلید خودپرداز نصب میشوند. Pinhole معمولا بسیار کوچک و همرنگ با دستگاه خود پرداز اصلی هستند تا در حد ممکن ، از دید کاربران خودپرداز دور بمانند.

روش های اسکیمینگ کارت بانکی در خودپرداز ها

برای شناسایی این دوربین ها بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • بخش های مختلف دستگاه عابر بانک را تکان دهید : این تکان دادن ، بهترین روش برای پی بردن به حضور سارقین است . چرا که معمولا برای سرقت ، بخش های مختلف خودپرداز دستکاری میشود و ثبات قبلی خود را ندارد.
  • بخش هایی که رنگ پریده هستند یا به طور کلی با بخش های دیگر خودپرداز هماهنگی ندارند ، احتمالا محل حضور دوربین های جاسوسی سارقین هستند.
  • مخفی کردن رمز هنگام وارد کردن آن : زمانی که می خواهید رمز خود را وارد کنید ، تا حد ممکن با دست خود صفحه کلید را بپوشانید و آن را از دید دوربین ها مخفی نگه دارید.

روش های اسکیمینگ کارت بانکی در خودپرداز ها

استفاده از صفحه کلید ثانویه

یکی از رایج ترین شیوه های کلاه برداری از طریق کارت بانکی ، استفاده از صفحه کلید های تقلبی و ثانویه می باشد که روی صفحه کلید اصلی ثابت میشوند. این صفحه کلید ها جایگزین دوربین های سوزنی هستند و با استفاده از نرم افزار های مخرب ، رمز شما را ثبت می کنند.

برای شناسایی صفحه کلید های  تقلبی ، به نکات زیر توجه کنید:

  • ابعاد صفحه کلید را بررسی کنید : این صفحه کلید ها معمولا دقیقا هم اندازه با صفحه کلید اصلی خودپرداز نیستند ، لذا بررسی طول و عرض آن به شما کمک می کند.
  • صفحه کلید را تکان دهید : صفحه کلید بر خلاف تصور شما ، نسبت به سایر بخش ها بیشتر تکان می خورد و اصلا ثابت نمیشود . تکان خوردن آن از نشانه های حملات اسکیمینگ  می باشد.
  • به شماره های صفحه کلید دقت کنید : صفحه کلید های تقلبی ، شماره های کمرنگ تر و گاهی با ظاهر متفاوت دارند که در کنار صفحه کلید اصلی به سادگی قابل تشخیص خواهند بود.
  • به لبه های صفحه کلید دقت کنید : اگر صفحه کلید اصلی باشد ، شیارهایی وجود دارد که صفحه را از سایر بخش ها مجزا می کند ؛ در حالی که در صفحه کلید تقلبی لبه ها مشخص نیستند.
  • به جدید بودن و قدیمی بودن دستگاه توجه کنید : اگر دستگاه خودپرداز به نظر خیلی قدیمی ، رنگ پریده و فرسوده می باشد ، از دستگاه دیگری استفاده کنید چرا که احتمال دستکاری شدن آن وجود دارد.

روش های اسکیمینگ کارت بانکی در خودپرداز ها

استفاده از بدافزارها

دقت داشته باشید که استفاده از روش های نرم افزاری ، بیشتر از تغییرات سخت افزاری خطرساز است و افراد زیادی به سرقت بانکی از طریق خود پرداز ها و به صورت مجازی اقدام می کنند . روش های نرم افزاری از طریق تزریق برنامه های مخرب انجام میشود که برای سارقان به صرفه تر و ایمن تر است. بد نیست بدانید که دستگاه های خودپرداز به هیچ وجه از نظر نرم افزاری ایمن نیستند و معمولا نسخه های قدیمی ویندوز XP روی آن ها نصب میشود که به هیچ وجه ایمن نیستند.

در بررسی های انجام شده توسط شرکت امنیتی Kaspersky ، حدود ۴۹ اصلاحیه برای تامین ایمنی دستگاه های خودپرداز ایمنی توصیه شده است که در حال حاضر هیچ یک از آن ها در دستگاه ها به کار گرفته نمیشود. این درحالی است که در سال ۲۰۱۵ ، هک های انجام شده روی خودپرداز ها ، ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته اند.

ویروس و بد افزارهای مربوط به دستگاه های ATM ، انواع مختلفی دارند که هدف های متفاوتی را نیز دنبال می کنند. برخی از آن ها جهت سرقت از افرادی است که از دستگاه پول دریافت می کنند و برخی نیز در سطح گسترده تر ، اعتبار مالی خودپرداز را تخلیه می کنند.

اولین گام برای جلوگیری از حملات اسکیمینگ به این صورت ، بعد از استفاده از مکان ها و روش های امن نگهداری پسورد و یوزنیم ، به روزرسانی سخت افزاری دستگاه های خودپرداز است. دستگاه ها باید یا قطعات به روز و مدرن که با آخرین تکنولوژی روز ساخته شده اند ، طراحی شوند. سارقان حرفه ای نما و نقشه دستگاه های ATM را به خوبی آموخته اند و بنابراین طراحی ایمن این دستگاه ها حائز اهمیت است.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

به کارگیری نکات گفته شده بر اساس موقعیتی که در آن قرار گرفته اید، به شما در جهت جلوگیری از وقوع حملات اسکیمینگ کمک می کند ؛ با این حال اگر متوجه مورد مشکوکی حین استفاده از دستگاه شدید ، با پلیس تماس بگیرید.

چه راه کارهای دیگری برای مقابله با اسکیمینگ می شناسید ؟ تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات