حل مشکل فرمت نشدن فلش مموری

۴ روش حل مشکل فرمت نشدن فلش مموری

فلش مموری و، اس دی کارت و میکرو رم ها امروزه به پر مصرف ترین گجت های کوچک نگهداری اطلاعات شخصی زندگی ما تبدیل شده اند ، با توجه به سایز کوچک و استفاده زیاد از این دستگاه ها احتمال بروز مشکل برای آنها بسیار زیاد است ، یکی از مشکلات رایج در این زمینه مشکل فرمت نشدن فلش مموری و.. در ویندوز و نمایش ارور windows was unable to complete the format میباشد که در ادامه ۴ نحوه رفع این خطا رایج را آموزش میدهیم

۴ راه برای رفع مشکل فرمت نشدن فلش ، مموری کارت و رم میکرو در ویندوز

Four tricks to solve the problem of flash memory is not formatted in Windows

آیا این سوال را از خود پرسیده اید چگونه می توان فلش مموری که به کامپیوتر متصل است و توسط سیستم نیز شناخته نمی شود ، فرمت کرد؟ در چنین مواردی که مموری کارت شما توسط سیستم شناخته نمی شود ، مشکل یا از ویندوز و یا از درایور فلش مموری شماست. اگر مشکل از ویندوز باشد شما می توانید با نصب مجدد درایور مموری کارت خود مشکل را برطرف کنید ولی اگر مشکل از USB شما باشد می بایست آن را به صورت عمیق فرمت کنید برای بررسی بیشتر این مشکل میتوانید پست قبلی ما در مورد بهترین روش های حل مشکل خطای USB Device Not Recognized ویندوز را بخوانید . حال اگر هنگام فرمت کردن رم ، فلش و SD Card با پیغام windows was unable to format رو برو شدید چه می کنید ؟ با ما همراه باشید تا در زیر راه حل هایی برای زمانی که شما قادر نیستید فلش خود را فرمت کنید را آموزش دهیم. همچنین اگر بعد از اتصال مموری کارت خود به کامپیوتر پیغام  You need to format the disk in drive before you can use it برای شما نمایش داده می شود، حتما پست مربوط به رفع مشکل پیغام فرمت You need to format the disk فلش مموری و هادر اکسترنال که قبلا در انزل وب منتشر شده است را مطالعه فرمایید.

روش اول ؛ تشخیص سالم و یا معیوب بودن فلش مموری

ابتدا فلش مموری خود را به کامپیوتر متصل کرده و سپس از منوی استارت ویندوز ، گزینه Disk Management را انتخاب کنید. شما در این بخش می توانید تمامی فلش مموری های متصل به کامپیوترتان را مشاهده و مدیریت کنید ، حتی اگر به درستی فرمت نشده باشند. برای دسترسی سریع به این بخش از طریق کیبورد می توانید دکمه های Windows key + R را همزمان نگه داشته و در پنجره باز شده عبارت “diskmgmt.msc” را تایپ کنید. اگر در پنجره باز شده نام فلش مموری خود را یافتید. این به این معناست که فلش شما به درستی فرمت نشده است برای یافتن راه حل جهت فرمت کردن مموری کارت خود با ما همراه باشید.

disk-managment

اولین مرحله فلش مموری خود با پورت های USB دیگر تست کنید چون امکان دارد پورت مربوطه مشکل داشته باشد. اگر از USB hub استفاده میکنید سعی کنید در این مورد به صورت مستقیم از پورت USB استفاده کنید. اگر مشکل برطرف شد و ویندوز ، فلش مموری شما را شناخت می بایست نسبت به تعویض پورت خراب در مادربورد کامیپوتر خود اقدام کنید.

Plug the drive into another USB slot

مرحله بعدی برای رفع ارور windows was unable to complete the format تست فلش مموری بر روی کامپیوتر و یا لپ تاپ های دیگر است و اگر باز هم فلش مموری شما شناخته نشد متاسفانه فلش مموری شما مشکل دارد ولی اگر فلش شما در کامپیوتر دیگر به درستی شناخته شد ممکن است درایورهای کامپیوتر شما دچار مشکل باشد. برای حل مشکل درایورها در بخش بعدی آموزش ما را همراهی کنید.

روش دوم ؛ حذف و نصب مجدد درایورها

برای چک ردن درایورها ، دکمه های Windows key + R  را با هم فشار داده تا پنجره run باز شود در پنجره باز شده “devmgmt.msc” را تایپ کنید تا وارد بخش Device Manager شوید.

Deleting and Reinstalling the Drivers

سپس در لیست نمایش داده شده ، بر روی فلش سمت چپ گزینه “Disk drives” کلیک کرده تا زیر مجموعه های آن که شامل درایورهای هارد دیسک و USB است برای شما به نمایش درآید.

Device Manager

سپس از لیست پیش رو درایور فلش مموری خود را یافته و روی آن کلیک راست کرده و گزینه “Uninstall” را بزنید تا این درایور از سیستم شما حذف شود.

Device Manager2

بعد از حذف درایور فلش مموری تان ، مموری کارت یا رم میکرو خود را از کامپیوتر جدا کرده و مجددا متصل کنید. بعد از اتصال ، ویندوز به صورت خودکار درایور را مجدد بر روی کامپیوتر شما نصب میکند.

در صورتی که شما آیکون تعجب زرد رنگ کنار درایورها می بینید این یعنی درایورهای مربوطه دچار مشکل هستند و اگر این علامت را در کنار Universal Serial Bus controllers دیدید یعنی USB درایورهای کامپیوتر شما نیاز به بروز رسانی دارند. ازین رو بر روی درایور مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه “Update Driver Software” را انتخاب کنید تا درایور مورد نظر آپدیت شود.

Device Manager4

روش سوم ؛ فرمت کردن فلش مموری از طریق Disk Management

همان طور که در بالا گفته شد، دکمه های Windows key + R را همزمان نگه داشته و در پنجره باز شده عبارت “diskmgmt.msc” را تایپت کنید تا وارد Disk Management شوید.  در اینجا شما قادر خواهید بود تمام پارتیشن ها و فلش مموری های کامپیوترتان را ببینید.

سپس بر روی پارتیشن مربوط به فلش مموری خود کلیک راست کرده و گزینه “Format” را انتخاب کنید.

Disk_Management

در پنجره باز شده مربوط به تنظیمات فرمت شما می بایست روش “FAT32” را برای فرمت کردن انتخاب کنید زیرا با اینکار فلش مموری شما توسط اکثرا سیستم ها از جمله ویندوز ، لینوکس ، OS X و یا کنسول های بازی خوانده میشود.

Disk_Management2

فراموش نکنید تیک گزینه “Perform a quick format” را بردارید تا فلش مموری شما به صورت کامل فرمت شده البته کمی زمان بر خواهد بود ولی کمک میکند ویندوز مشکلات فلش مموری شما را بر روی هارد دیسک تصحیح کند.

Disk_Management3

در پایان نیز بر روی دکمه OK کلیک کنید تا مراحل فرمت کردن آغاز شود. اگر فرمت کردن به درستی انجام شد باید در نظر داشته باشید. با فرمت کردن تمام اطلاعات موجود در فلش مموری شما حذف خواهد شد. ولی اگر فرمت کردن به درستی انجام نشد و هنوز با مشکل windows was unable to complete the format روبرو هستید می بایست ما را در بخش بعدی آموزش همراهی کنید.

روش چهارم ؛ فرمت کردن فلش مموری از طریق Command Prompt

ابتدا از منوی استارت Run را جستجو کرده و سپس در پنجره باز شده cmd را تایپ کنید تا محیط Command Prompt برای شما باز شود.

Open the Command Prompt

سپس در پنجره مشکی باز شده “diskpart” را تایپ کرده و Enter بزنید. برای انجام اینکار حتما باید با یوزر ادمین وارد شده باشید. پس از Enter زدن خواهید دید کلمه ای که تایپ کردید به  “<DISKPART ” تغییر یافت. و آماده گرفتن دستور بعدی از شماست.

Open the Command Prompt-2

سپس دستور بعدی “list disk” را تایپ کرده و Enter بزنید. با این دستور تمام دیسک های متصل به کامپیوترتان را برای شما نمایش میدهد.

Open the Command Prompt-3

اینبار دستور “# select disk” را تایپ کرده و Enter بزنید. فراموش نکنید به جای # شماره فلش مموری مربوطه خودتان را بنویسید. با این دستور شما در واقع مموری کارت مورد نظر خود را انتخاب میکنید تا در مرحله بعد آن را فرمت کنید.

Open the Command Prompt-4

بعد از دستور بالا می بایست دستور “clean” را تایپ کرده و Enter بزنید. با اینکار تمام اطلاعات فلش مموری شما پاک می شود.

Open the Command Prompt-5

حالا برای ساخت پارتیشن جدید بر روی مموری کارت خود می بایست دستور “create partition primary” را تایپ کرده و Enter بزنید.

Open the Command Prompt-6

برای فعال کردن پارتیشن ایجاد شده بر روی فلش مموری شما ، دستور “active” را تایپ کرده و Enter بزنید.

Open the Command Prompt-7

و در نهایت برای فرمت کردن پارتیشن ایجاد شده بر روی فلش مموری ، دستور ” format fs=fat32 ” را تایپ کرده و Enter بزنید. تا فلش مموری براساس FAT32 فرمت شود تا به تمام دستگاه ها همخوانی داشته باشد. در این مرحله فرمت کردن ممکن است کمی زمان ببرد.

Open the Command Prompt-8

سپس در مرحله آخر دستور “exit” را تایپ کرده و Enter بزنید تا ابزار DISKPART با استفاده از این دستور بسته شود. اگر با وجود تمامی مراحل بالا فلش مموری و مموری کارت شما باز هم توسط سیستم شناخته نشد متاسفانه فلش مموری شما خراب بوده و قابل استفاده نخواهد بود.

جمع بندی:

ما در بالا دو روش برای حل مشکل فرمت نشدن فلش windows was unable to format را آموزش دادیم. که توصیه میکنیم گام به گام مراحل بالا را طی کرده تا بتوانید به درستی دلیل اینکه چرا کامپیوترتان قادر به شناختن فلش مموری نیست ، عیب یابی کنید و در جهت برطرف کردن آن برآیید. با این وجود اکر هنگام اتصال مموری کارت هنوز هم با ارور Write Protection مواجه می شوید. حتما پست مربوط به ۷ روش حل مشکل ارور Write Protection در فلش و مموری کارت در انزل وب را مطالعه فرمایید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

در صورتی که راه حل دیگری برای حل مشکل فرمت نشدن فلش و پیغام windows was unable to format ویندوز میدانید ، تجربیات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

چگونه لینک پروفایل و کانال تلگرام و اسنپچت را به پروفایل اینستاگرام اضافه کنیم ؟
حل مشکل اضافه کردن لینک تلگرام و اسنپچت به پروفایل اینستاگرام
حل ارور You need to format the disk in drive before you can use it
رفع مشکل پیغام فرمت You need to format the disk فلش مموری و هادر اکسترنال
دلایل و راه های برطرف کردن خطای Missing Operating System
۵ راه حل کاربردی برای رفع خطای Missing Operating System ویندوز
در زمانی که کامپیوتر و لپ تاپ ناگهانی و به صورت خودکار پشت سر هم ریستارت میشود چکار کنیم؟
وقتی که کامپیوتر ناگهانی و پی در پی ریستارت میشود چکار کنیم؟

نظرات

  • omid says:

    سلام
    نشد که نشد هیچ راهی برای فرمت کردنش جواب نمیده

  • اخلاقی says:

    سلام
    من فلش‌ام رو با برنامه (Hard Disk Low Level Format Tool) فرمت کردم، الآن لپ‌تاپ آیکن فلش رو نمایش نمی‌دهد.
    در روش اول وقتی روی فلش کلیک می‌کنم فقط گزینه‌های (properties) و (help) قابل استفاده هستند و بقیه گزینه‌ها از جمله (Delete volume) قابل کلیک کردن نیستند؛ در روش دوم در فضای (Diskpart) فلش رو با حجمش نشان داد ولی باز هم به درست نشد.

    اگر راهنمایی بفرمائید ممنون می‌شوم

  • ali says:

    سلام من فلشم رو برای ریختن ویندوز ۱۰ بوت کردم الان کارم تموم شده و می خوام فلشم رو به حالت عادی برگردونم هرکاری میکنم فرمت نمیشه باید چی کار کنم؟؟

صفحات 1 4 5 6