فلش با قابلیت نصب چند نسخه از ویندوز

چگونه یک فلش با قابلیت نصب چند نسخه از ویندوز داشته باشیم ؟

مدتی است که استفاده از سی دی و دی وی دی برای انتقال فایل ها نسبت به گذشته کمتر شده است و از ابزارهای بهتری نظیر فلش مموری برای جا به جایی دیتا استفاده میشود. نصب ویندوز نیز با استفاده از فلش مموری متداول شده است و اغلب کاربران با فلش مموری ویندوز جدید را روی سیستم نصب می کنند. لازمه نصب ویندوز از روی فلش ابتدا دانلود فایل های Bootable  ویندوز و سپس ساخت فلش Bootable است ، در ادامه نحوه ساخت فلش با قابلیت انتخاب نصب چند نسخه از ویندوز را به شما آموزش میدهیم

آموزش ساخت فلش مولتی بوت برای نصب چند ورژن از ویندوز

Make a Bootable USB from an ISO File With WinSetupFromUSB

در صورتی که در حال تعویض سیستم عامل خود هستید و لازم است درایورهای مختلف را دانلود کنید، ابتدا با استفاده از ابزار آپدیت و نصب درایور، از درایورهای خود بکاپ بگیرید و یا درایور مناسب را دانلود کنید سپس ویندوز را از روی فلش مموری نصب کنید. به خاطر داشته باشید که با استفاده از این نرم افزار اطلاعات فلش فرمت میشود.

ساخت فلش مولتی بوت برای نصب چند ورژن از ویندوز

با استفاده از برنامه زیر میتوانید اکثر نسخه های ویندوز مثل  XP، ۷ ، ۸ ، ۸.۱ و ویندوز ۱۰ را با قابلیت انتخاب نصب بر روی فلش درایو خود داشته باشید

دانلود و نصب برنامه WinSetupFromUSB

برای شروع ابتدا آخرین نسخه برنامه WinSetupFromUSB را دانلود و نصب کنید. تنها برای ویندوز هایی با یک فایل ISO می توانید از این برنامه استفاده کنید و برای ویندوز هایی با دو فایل ISO که شامل نسخه ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی هستند نمی توانید از این برنامه استفاده کنید.

برای نصب ویندوز روی فلش ، حافظه فلش شما در حالت ایده آل باید ۱۶ گیابایت باشد تا بتواند تمام فایل های ISO ویندوز را در خود ذخیره کند.در صورتی که می خواهید فایل های ISO دیگری را نیز در فلش ذخیره کنید، باید ظرفیت فلش شما بالاتر باشد.

برنامه WinSetupFromUSB قابل حمل یا پروتابل است و نیازی به نصب ندارد. بعد از نصب تنها کافی است روی فایل زیپ دو بار کلیک کنید و آن را از حالت فشرده خارج کنید. در صورتی که نسخه ۶۴ بیتی ویندوز را روی فلش ذخیره می کنید، باید فایلی که در انتهای نامش x64 وجود دارد و برای ویندوز ۳۲ بیتی فایلی را که پسوند x64 ندارد از حالت فشرده خارج کنید.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

آموزش کار با برنامه WinSetupFromUSB

بعد از نصب برنامه، در صورتی که فلش را وارد کامپیوتر کرده باشید، نام فلش و ظرفیت آن در باکس بالا در پنجره مربوطه نمایش داده میشود.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

در پایین این پنجره تیک گزینه Advanced Options را بزنید.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

با زدن تیک Advanced Options پنجره جدیدی  مطابق با شکل زیر باز میشود. در این پنجره تیک گزینه Custom menu names for Vista/7/8/10/Server Source را بزنید.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

با انتخاب این گزینه شما قادر خواهید بود که نام دلخواه خود را برای فولدری که فایل ISO ویندوز در آن ذخیره میشود انتخاب کنید و زمانی که کامپیوتر را با درایو USB بوت می کنید این نام را مشاهده خواهید کرد.

در مرحله بعد باید تیک گزینه Auto format it with FBinst را بزنید. این گزینه به نرم افزار اجازه می دهد تا درایو را برای بوت شدن فرمت کند. برای فرمت کردن فلش از گزینه FAT32 یا گزینه NTFS نیز می توانید استفاده کنید.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

در مرحله بعد باید فایل های ISO ویندوز را انتخاب کنید. ابتدا تیک مربوط به چک باکس Windows Vista / 7 / 8 / 10 /Server 2008/2012 based ISO را مطابق با شکل زیر بزنید و سپس با انتخاب browse ، فایل را وارد کنید.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

در صورتی که حجم فایل ISO بالا است و از فایل های سیستمی FAT32 استفاده می کنید، با پیغام زیر مواجه می شوید که بزرگ بودن فایل را به شما یادآوری می کند و از شما می خواهد که فایل را به دو بخش جداگانه تقسیم نمایید.

در این حالت روی OK کلیک کنید.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

در صورتی که گزینه auto format  را انتخاب کرده باشید، پیغام هشداری به شکل زیر نشان داده میشود که به شما اعلام می کند با انتخاب گزینه Yes تمام فایل های موجود از بین میروند.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

در این مرحله نرم افزار درایو را فرمت می کند و سپس پنجره پاپ آپی باز میشود که در آن می توانید برای فولدر فایل های ISO نام دلخواه انتخاب کنید. نام فولدر باید حداکثر ۷ کاراکتر داشته باشد.اگر نامی را انتخاب نکنید، اسم پیش فرض برای فولدر قرار میگیرد.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

پنجره مشابه دیگری نیز در مرحله بعدی باز میشود که برای تعیین نام دلخواه بوت منو می باشد. نام انتخابی شما بین ۷ تا ۳۵ کاراکتر می تواند باشد و در صورتی که اسمی را انتخاب نکنید، نام پیش فرض جایگزین میشود.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

نرم افزار در ادامه شروع به ساخت فولدر و انتقال فایل های ISO به درایو USB می کند. این فرآیند کمی زمانبر است و می توانید پیشرفت انتقال داده ها را مطابق با شکل زیر مشاهده کنید.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

پیغام Job done در نهایت نشانه ساخت فلش Bootable و آماده شدن فایل ها برای نصب ویندوز می باشد.

ساخت فلش Bootable با نرم افزار WinSetupFromUSB

بعد از اتمام ساخت دیسک بوت می توانید از برنامه خارج شوید و فایل های ISO دلخواه خود را اضافه کنید و با استفاده از آموزش های موجود برای نصب ویندوز های مختلف از جمله  آموزش نصب ویندوز ۱۰ ، بدون استفاده از دیسک یا دی وی دی ویندوز را با فلش مولتی بوت به سادگی نصب کنید. برای افزودن فایل های بیشتر به دو نکته زیر توجه داشته باشید:

  • هنگام افزودن فایل های ISO دیگر دقت داشته باشید که تیک گزینه Auto format it with FBinst را که پیش تر معرفی کردیم نزده باشید. البته در صورتی که مجددا پنجره را باز کنید این تیک به صورت پیش فرض وجود ندارد؛ اما بد نیست مطمئن شوید.
  • هر بار که می خواهید فایل جدید ISO اضافه کنید، دقت داشته باشید که در Advanced Options ، تیک مربوط به چک باکس Custom menu names for Vista/7/8/10/Server Source را بزنید.

تجربه و نظر شما ؟

چه ابزارهای مشابه دیگری را برای ساخت فلش مموری با قابلیت نصب چند ویندوز رامی شناسید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش حل مشکل Press F1 هنگام بوت کامپیوتر و لپ تاپ
آموزش ۹ روش حل مشکل Press F1 هنگام بوت کامپیوتر و لپ تاپ
Clean Boot چیست؟ نحوه اجرای Clean Boot در ویندوز 10 ، 8 و 7
Clean Boot چیست؟ نحوه اجرای Clean Boot در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
رفع مشکل پیغام Startup Repair ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش ۷ روش رفع مشکل پیغام Startup Repair ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
حل مشکل ارور No Bootable Device در لپ تاپ و کامپیوتر
۸ روش حل مشکل ارور No Bootable Device در لپ تاپ و کامپیوتر

نظرات

  • سجاد says:

    سلام وقتتون بخیر بنده ویندوز ۷ و ۱۰ و ۱۱ رو دانلود کردم و همشون استخراج کردم فایل ISO آماده اس میخوام رو یک فلش ۱۶ گیگ ۳تا ویندوز بوت کنم ویندوز ۱۱ رو انتخاب میکنم ویندوز ۱۰ یا ۷ رو چجوری انتخاب کنم؟ میرم تو پوشه ویندوز ۱۰ انتخابش میکنم ویندوز ۱۱ نیس دیگ جایگزین ویندوز ۱۱ میشه ب جاش ویندوز ۱۰ میاد

  • محمد says:

    تشکر

  • علی says:

    سلام و سوال ؟ من میخوام فلش رو برای ویندوز UEFI بسازم ، مشکلی اینجا وجود داره زمانی که میخوای فایل های ویندوز رو معرفی کنی پیامی ارسال میشه مبنی بر اینکه اگه میخوای از حالت UEFI پشتیبانی بشه باید FAT32 رو انتخاب کنید اما خب همونطور که میدونی FAT32 بیش از ۴ گیگی رو پشتیبانی نمیکنه البته فکر میکنم فقط برای ویندوز ویستا سرویس پک یک این مسئله درست باشه طبق پیامی که میده ، من سه تا ویندوز دارم ۱۰ و ۸ و ۷ هر سه از uefi پشتیبانی میکنن اما زمانی که میخواد ایجاد شه از مقدار فضای دیسک ایراد میگیره راه حل برای ایجاد دیسک با مدل UEFI چی هستش ؟ و مشکل بعدی اینه که اولین بار میخوام اولین ویندوز رو معرفی کنم حجم فلش از بین میره و ۳۲ گیگ تبدیل میشه به ۹ مگ که البته فضای فلش رو بر میگردونم اما چندباری به این صورت میشه و بعد اوکی میشه چرا این مسئله وجود داره ؟ اخطار میده آنتی ویروس رو غیره فعالش کن ، غیره فعالش میکنم اما بازم این ایراد به وجود میاد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

  • محمد says:

    سلام آموزشتون عالی بود
    ۱سوال داشتم اگه ممکنه به سوالام پاسخ دهید
    سوال۱:برای ویندوز xp باید گزینه Advanced Options ، تیک مربوط به چک باکس Custom menu names for Vista/7/8/10/Server Source را بزنیم یا فقط برای ویندوز ۷/۸/۱۰/vista/server هست
    ممنون

  • علی says:

    با احترام
    برنامه easy2boot بمراتب قویتره

  • windows says:

    سلام
    یه آموزش قرار بدید که چطور نرم افزار به ستاپ ویندوز اضافه کنیم که همراه با نصب ویندوز به صورت اتومات نصب شن..دیگه بعد ویندوز دونه دونه نصب نکنیم وقت گیره
    ممنون

  • اسماعیل says:

    من باهاش کارکردم عالیه ویندوز اکس پی وسون ۶۴ و۳۲ روش دارم وراخت روی کامپیترنصب میکنم

  • عباس says:

    باسلام من وقتی که ویندوز ۱۰ را اضافه کردم خوب جواد داد ولی وقتی بعد از ان ویندوز ۸ رو می خوام اضافه کنم در همان سطر ارور می ده ولی ویندوز ۷ رو قبول می کنه لطفا راهنمایی بفرمائید

  • محسن says:

    برنامه YUMI را هم بررسی کنید . کم دردسر تره.