5 تصور اشتباه و رایج درباره استفاده از بلوتوث ها

۵ تصور اشتباه و رایج درباره استفاده از بلوتوث ها

مدت ها است که از بلوتوث به عنوان وسیله به اشتراک گذاری فایل ها و برقراری ارتباط در دستگاه های مختلف نظیر گوشی ، تبلت و.. استفاده میشود. تصورات رایج و اشتباهی درباره استفاده از این تکنولوژی بی سیم یا وایرلس وجود دارد که فواید Bluetooth را زیر سوال میبرد ، اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که نسبت به استفاده از بلوتوث دیدگاه منفی دارید، مطالعه نتیجه بررسی باورهای غلط متداول هنگام استفاده از بلوتوث را در پست امروز انزل وب به شما توصیه می نماییم.

باورهای غلط در مورد استفاده از بلوتوث

 Common Misconception about Bluetooth

قطعا استفاده مداوم از بلوتوث نظیر هر امواج دیگری مضرات خود را دارد؛ اما باید توجه داشت که بلوتوثی که در دستگاه های امروزی به کار گرفته میشود بلوتوث چند سال قبل نیست و اگر خطراتی در استفاده از دستگاه های مختلف وجود دارد نظیر خطرات استفاده از هندزفری و هدفون مربوط به استفاده مداوم از آن ها می باشد. برخی از تصورات رایج عبارتند از:

استفاده از بلوتوث عمر باتری را کاهش می دهد

اوایل عرضه گوشی های هوشمند، اولین باری که فناوری بلوتوث معرفی شد استفاده از آن باتری دستگاه را به شدت کاهش می داد. اما با گذشت زمان استانداردهای بلوتوث تغییر کرد و در ورژن ۴ و بالاتر بلوتوث ماژول جدیدی به نام Low Energy یا کم مصرف معرفی شد.

در نسخه جدید تر دستگاه های هوشمند شما به صورت دائمی به جست وجو دستگاه های مختلف برای جفت کردن آن ها میپردازید؛ بدون آن که مقدار قابل توجهی از انرژی مصرف شود. در این سیستم برخلاف گذشته بعد از جفت شدن یک دستگاه نظیر هندزفری یا هدفون نیازی به مصرف انرژی نداریم. میزان کاهش مصرف باتری با معرفی این ماژول جدید به بیش از یک دوم مصرف اولیه در گوشی های هوشمند قدیمی تر رسیده است. با این اوصاف اگر برای روشن شدن بلوتوث و اسکن کردن دستگاه های مجاور در اسمارت فون های قدیمی تر حدود ۱ وات باتری نیاز داشتیم در حال حاضر تنها ۰.۰۱ تا ۰.۵ وات توان یا باتری نیاز داریم.

باورهای غلط رایج در استفاده از بلوتوث

بنابراین بلوتوث ارتباطی با کاهش عمرباتری و مصرف زیاد باتری ندارد و اگر مسائل و مشکلاتی برای بخش های سخت افزاری گوشی و سایر دستگاه ها ایجاد میشود می تواند ناشی از اشتباهات سخت افزاری در استفاده از سیستم ها باشد.

استفاده از بلوتوث برای سلامتی مضر است

در مضرات وای فای برای سلامتی انسان یا استفاده از موبایل و امواج آن نظریه های مختلفی وجود دارد و نمی توان تصمیم گیری قطعی انجام داد؛ با این حال کم خطر بودن امواج بلوتوث مدت ها است که اثبات شده است.

حداکثر تابش امواج بلوتوث ۱۰۰ مگاوات است وبه طور کلی میزان تابش های بلوتوث به ندرت به ۱۰۰ مگاوات می رسد. اغلب دستگاه های بلوتوثی که استفاده می کنید حدود ۱ مگاوات انرژی مصرف می کنند و اسمارت فون ها نیز بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات را در صورت فعال بودن ۳G یا ۴G صرف می کنند. بنابراین استفاده از بلوتوث به خودی خود مضر نیست؛ اما هدست بلوتوثی می تواند خطرات آن را به حداقل برساند.

باورهای غلط رایج در استفاده از بلوتوث

محدوده استفاده از بلوتوث یک اتاق است

برخی تصور می کنند که از بلوتوث تنها می توان در محدوده یک اتاق استفاده کرد.اما بد نیست بدانید که رنج امواج بلوتوث به کلاس بلوتوثی که استفاده می کنید بستگی دارد:

  • کلاس ۳: در فواصل کم تر از ۱۰ متر قابل استفاده است.
  • کلاس۲: به صورت تقریبی تا فاصله ۱۰ متر قابل استفاده است.
  • کلاس ۱: رنج بلوتوث در این کلاس حدود ۱۰۰ متر است.

به صورت کلی کلاس ۱ بلوتوث تنها در دستگاه های قوی تری نظیر دستکتاپ کامپیوتر ها یا هدست های بلوتوثی برای فواصل دور قابل است و از کلاس ۲ و ۳ برای گوشی و تبلت استفاده میشود.

نکته قابل توجه دیگر این است که در کلاس ۲ و ۳ این ده متر شامل دیوار و موانع موجود نیز میشود و بنابراین گاهی اتصال و جفت شدن دستگاه ها مشکل است؛ چرا که امواج بلوتوث برخلاف وای فای به سختی از دیوار عبور می کنند.

حالت Non-Discoverable بلوتوث ایمن است

برخی تصور می کنند که اگر بلوتوث دستگاه خود را روی حالت Non-Discoverable قرار دهند تا سایر دستگاه ها نتوانند آن ها را مشاهده کنند در این حالت انتقالات فایل ها ایمن است. اما باید دقت کنید که امواج بلوتوث شناسه ای به نام BDA یا آدرس دستگاه بلوتوثی دارند که کشف آن ها برای هکر ها با استفاده از دستگاه های اسکنر مدت ها است که امکان پذیر شده است. نکته بعدی در استفاده از بلوتوث این است که رمز بلوتوث برای جفت شدن با دستگاه در اغلب موارد ۱۲۳۴ یا ۰۰۰۰ می باشد و بنابراین هک کردن و دسترسی به اطلاعات دستگاه شما بسیار ساده است؛ حتی اگر دستگاه شما روی حالت Non-Discoverable باشد!

بنابراین اولین گام در ایمن کردن بلوتوث دستگاه های مختلف این است که پسورد را تغییر دهید.

باورهای غلط رایج در استفاده از بلوتوث

بلوتوث با وای فای تداخل دارد

مثل تمام امواج بی سیم بلوتوث نیز از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می کند تا دیتا را تبادل کند. این فرکانس رادیویی توسط تمام امواج بی سیم منزل شما نظیر وای فای مورد استفاده قرار میگیرد و همین موضوع سبب شده است تا برخی تصور کنند استفاده از امواج وای فای با بلوتوث سبب تداخل امواج میشود.

در حقیقت بلوتوث از فرکانس رادیویی تطبیقی استفاده میکند؛ به این معنا که بلوتوث محدوده ای میان ۲۴۸۳.۵ تا ۲۵۰۰ مگاهرتز را پوشش می دهد و در واقع پیوسته بین دو کانال جداگانه در جهش است. هر زمان که یک کانال آزاد باشد به آن جهش پیدا می کند و نهایتا با این تطبیق فرکانس در امواج وای فای و بلوتوث تداخلی ایجاد نمیشود؛ تنها می توان گفت که بلوتوث و وای فای با هم تعامل دارند.

اگر شبکه وای فای شما کند است و قطع و وصلی های مداوم را تجربه میکنید ، حتما از سه راه حلی که برای مشکل قطع و وصل شدن وای فای مودم که قبلا در انزل وب منتشر کردیم استفاده نمایید.

تجربه و نظر شما ؟

چه میزان از بلوتوث استفاده می کنید؟ به نظر شما چه دلایلی باعث شده است که از بلوتوث کمتر از گذشته استفاده شود؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش سریع حذف تاریخچه بلوتوث در اندروید (اکثر دستگاه ها)
آموزش سریع حذف تاریخچه بلوتوث در اندروید (به زبان ساده در چند مرحله)
استفاده از قابلیت اتصال به چند بلوتوث Dual Bluetooth در اندروید
استفاده از قابلیت اتصال به چند بلوتوث Dual Bluetooth در اندروید
راهنما: قابلیت مولتی پوینت بلوتوث چیست و چه کاربردی دارد؟
راهنما: قابلیت مولتی پوینت بلوتوث چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش ردیابی و پیدا کردن دستگاه بلوتوث گم شده
آموزش ردیابی و پیدا کردن دستگاه بلوتوث گم شده

نظرات