ترکیب و انتخاب رنگ

۱۱ ابزار رایگان برای ست ، ترکیب و انتخاب رنگ مناسب

در هر حوزه ای که در حال فعالیت هستید انتخاب رنگ مناسب و ست کردن آنها یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در موفقیت و جذب مخاطب می باشد. اگر شما در انتخاب رنگ ها با مشکل مواجه هستید و کنار هم قرار دادن آنها برایتان وقت گیر است امروز با ما همراه باشید زیرا قصد داریم ۱۱ ابزار رایگان برای معرفی ترکیب رنگ های جذاب و انتخاب رنگ  مناسب را به شما معرفی کنیم.

بررسی ۱۱ ابزار برای ست کردن و انتخاب رنگ مناسب

Free 11 tools to finding the perfect color scheme and color combinations 

رنگ یکی از هفت عنصر اصلی هنر و یکی از جاذبه های اصلی طراحی است. از آنجایی که میزان تاثیرگذاری رنگ ها بر جذب کاربران از اهمیت بسزایی برخوردار است. نیاز می باشد تا اطلاعات اساسی در مورد تاثیرگذاری رنگ ها ، انتخاب ترکیب رنگ مناسب و یا ویژگی های رنگ های گرم و سرد را بدانید.

تحقیقات نشان میدهد که ۹۰ درصد ارزیابی کالاها براساس رنگ صورت می گیرد. بنابراین انتخاب رنگ مناسب برد شما را تضمین خواهد کرد. اگر طراح هستید ، تولیدی پوشاک دارید یا در زمینه چاپ فعالیت میکنید، در ساخت صنایع دستی مهارت دارید و یا در زمینه فروش در حال فعالیت هستید باید از میزان تاثیرگذاری رنگ ها آگاه باشید. رنگ و احساسات انسان ارتباط تنگاتنگی باهم دارند و میزان تاثیر رنگ ها در هر کشوری ، متناسب با فرهنگ آن کشور متفاوت خواهد بود. اگر شما در صنعت و حوزه ی خاصی در حال فعالیت می باشید و میخواهید بدانید تاثیرگذارترین رنگ ها در حوزه ی کاری شما چیست ، به عکس زیر توجه کنید. برای مشاهده عکس زیر در سایز بزرگ کلیک کنید. در تصویر زیر رنگ ها شماره گذاری شده و در سمت راست تصویر براساس شماره رنگ میتوانید مشاهده کنید چه رنگی متناسب با حوزه و فرهنگ مدنظر شما است.

1276_colours_in_culture

باید حتی در نظر داشته باشید که انتخاب رنگ در خانم ها و آقایان نیز متفاوت خواهد بود همان طور که در تصویر زیر مشخص است و براساس مطلب ذکر شده در وبلاگ Kissmetrics شما میتوانید سه رنگ شاخص که توسط خانم ها و آقایان انتخاب میشود را در زیر مشاهده کنید.

3-color-targeting-demographics

براساس آزمایش علمی اثبات شده که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، بین رنگ و احساسات شما ارتباط عمیقی وجود دارد. هر بار که شما یک رنگ را می ببینید، زنجیره ای از واکنش ها داخل هیپوتالاموس در مغزتان رخ میدهد. در نتیجه احساسات شما، رفتارتان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که ۶۲٪ تا ۹۰٪ از تصمیم گیری شما براساس رنگ صورت بگیرد. بنابراین توجه و استفاده از روانشناسی رنگ به طور قابل توجهی می تواند به افزایش کاربران وب سایت ها و یا خرید محصولات بی انجامد. در تصویر زیر طیف رنگ ها براساس میزان تاثیرگذاری آنها بر مغز مشخص شده است. مثلا طیف رنگ هایی که شادی ، راحتی ، هیجان ، میل و رغبت و یا قدرت را به مخاطب منتقل میکنند مشخص می باشد.

colorwheel

در انتخاب رنگ شما می بایست به چند وجه توجه داشته باشید تا بتوانید از حداکثر میزان تاثیرگذاری رنگ ها استفاده نمایید. در زیر ۴ وجه مهم در انتخاب رنگ مناسب را برای شما ذکر میکنیم :

  • تئوری رنگ ، ابتدا می بایست براساس مواردی که در بالا ذکر کردیم محدوده و تئوری انتخاب رنگ تان را مشخص کنید که بر چه اساسی میخواهید طیف رنگ تان انتخاب کنید.
  • کنتراست ، تعیین کنتراست مناسب با حوزه ی کاری شما میتواند رنگ ها را جذاب تر و دلپذیرتر کند.
  • رنگ های مکمل ، استفاده از رنگ هایی که مکمل و متمم هم هستند میتواند کمک بسزایی در ایجاد یک ترکیب بندی مناسب ایفا کند.
  • طراوت و چالاکی ، هر رنگ تداعی یک حالت خاص برای ما می باشد. رنگ های روشن تر و گرم (قرمز، نارنجی، زرد) تمایل به ایحاد انرژی و هشدار بیشتر در مخاطب و کاربر را دارد. در حالی که رنگ های تیره تر و سرد (سبز، آبی، بنفش) تمایل به ایجاد آرامش دارند. از این رو انتخاب رنگ متناسب با حوزه فعالیت شما میتواند چالاکی و هوشیاری را در کاربر زنده نگه دارد.

با توجه به موارد بالا ، حال نوبت به انتخاب و ترکیب رنگ مناسب می باشد. از این رو ما در ادامه ۱۱ ابزار رایگان برای ترکیب و انتخاب رنگ را برای شما معرفی خواهیم کرد.


وب سایت ۰to255 برای انتخاب رنگ در طیف های مختلف

وب سایت ۰to255 یک ابزار ساده برای انتخاب رنگ و مشاهده طیف های رنگ انتخاب شده است تا بتوانید متناسب با نیاز و سلیقه کاربرهایتان بهترین انتخاب را داشته باشید. شما میتوانید برای مشاهده عملکرد این ابزار کد رنگ مدنظرتان را وارد یا یک رنگ را به صورت تصادفی انتخاب کنید تا طیف کاملی از رنگ انتخاب شده با کنتراست و سایه های مختلف برای شما نمایش داده شود. برای کپی کردن کد رنگ مدنظرتان کافی است یکبار بر روی آن کلیک کنید.

0to255

وب سایت Colorhexa دانشنامه رنگ ها

ابزار Colorhexa که به صورت رایگان میتوانید از آن استفاده کنید یکی از کامل ترین و جامع ترین وب سایت ها در انتخاب رنگ است. از این رو میتوان به عنوان دانشنامه رنگ ها از آن نام برد. در این وب سایت میتوانید کد رنگ مد نظرتان را وارد کرده یا با استفاده از Color picker موجود رنگ مدنظرتان را انتخاب کنید. این ابزار در چندین بخش به شما کمک خواهد کرد؛ اولین موردی که برای طراحان خیلی موردنیاز می باشد این است که شما میتوانید کد css رنگ مربوطه را از این وب سایت دریافت کنید. همچنین قادرخواهید بود پیش نمایش از رنگ مدنظرتان را در حالت های مختلف ببینید. بخش جذاب این ابزار این است که بعد از انتخاب رنگ ، در بخش اول اطلاعات کاملی در مورد رنگ انتخاب شده می توانید مشاهده نمایید. مثلا اینکه در این رنگ چه درصدی از قرمز یا سبز موجود است و نهایتا میتوانید طیف کاملی از رنگ انتخاب شده را مشاهده کنید و یا از رنگ های مشابه آن مطلع شوید و اما یکی از جذاب ترین بخش های این وب سایت این است که این امکان را به شما میدهد تا ببینید رنگ انتخاب شده در دید افرادی که دچار کور رنگی هستند به چه صورت خواهد بود ، همچنین قبلا در زمینه بینایی و کوررمگی نیز قبلا در انزل وب در پست بهترین نرم افزار و سرویس های تست آنلاین بینایی و کوررنگی چشم ها  به صورت مفصل صحبت کردیم . توصیه ما این است که Colorhexa را به بوک مارک های مرورگر خود اضافه کنید تا از آن لذت ببرید.

colorhexa

وب سایت Colllor برای مشاهده طیف کامل رنگ ها

وب سایت Colllor جایگزین مناسبی برای افرادی است که از ابزار ۰to255 برای انتخاب طیف رنگ استفاده میکنند و در عین حال تنظیمات بیشتری برای اینکار نیاز دارند. این ابزار طیف مختلف یک رنگ را به شما نشان خواهد داد و همچنین شما میتوانید رنگهای مشابه آن طیف رنگ را نیز ببینید.

colllor

ابزار انتخاب رنگ Kuler شرکت ادوبی

یکی از قدیمی ترین و معروف ابزارهای انتخاب رنگ و ساخت پالت رنگ مربوط به شرکت Adobe می باشد. ابزار KULER ادوبی از دیرباز یکی از بهترین راه ها برای آزمایش طرح های رنگی مختلف بوده است. با استفاده از این ابزار شما قادر خواهید بود ورژن HEX و RGB هر رنگ را نیز مشاهده کنید.

color.adobe

وب سایت Coolors برای انتخاب بهترین ترکیب رنگ ها

وب سایت coolors.co یکی از ابزارهای تخصصی برای ساخت پالت رنگ سفارشی یا همان Color Scheme می باشد. با استفاده از این ابزار رایگان میتوانید Hue ، Saturation ، Brightness و Temperature رنگ ها را تعیین کنید. یکی از بخش های جذاب این ابزار گرفتن خروجی های مختلف از پالت رنگ ایجاد شده توسط شما می باشد. شما قادر خواهید بود خروجی Svg که برای طراحان از اهمیت بسزایی برخوردار است از Color Scheme مربوطه بگیرید. با استفاده از امکان خروجی گرفتن با فرمت های مختلفی که این ابزار فراهم نموده است، قادر خواهید بود برای موارد مختلف مانند طراحی وب یا برای استفاده در نرم افزارهای مختلف از پالت های تخصصی خود استفاده کنید.

Color Scheme

شعاری که در صفحه اول این وب سایت به چشم میخورد ، ساخت ، ذخیره و به اشتراک گذاری پالت در چند ثانیه است. توصیه میکنیم حتما به این وب سایت مراجعه کنید و با امکانات دیگر آن آشنا شوید. یکی دیگر از امکانات شاخصی که این ابزار دارد انتخاب رنگ از روی عکس موردنظر شما می باشد. شما حتی میتوانید پالت رنگ ایجاد کرده را با عضویت در این سایت ذخیره و یا با دوستانتان به اشتراک بگذارید و البته آخرین پالت های ایجاد شده توسط افراد مختلف در این وب سایت نیز قابل مشاهده است و در صورت علاقه میتوانید آن ها را ذخیره و یا به اشتراک بگذارید.

coolors.co

وب سایت Color Scheme Designer برای ساخت پالت رنگ و ترکیب رنگ مناسب

دومین وب سایت تخصصی که در زمینه ساخت پالت رنگ به شما معرفی میکنیم، ابزار Color Scheme Designer است. این یک ابزار ساده و پر از ویژگی های کاربردی است. یکی از ویژگی های خوب این ابزار این است که میتوانید پیش نمایش پالت انتخاب کرده را در حالت های مختلف مشاهده کنید. علاوه بر آن مثال هایی را از پالت شما با عنوان Example در قالب وب سایت برای شما نمایش میدهد. همچنین این ابزار شما را قادر میسازد تا از پالت ساخته شده انواع خروجی های html ، css ، sass ، less ، xml ، text را بگیرید. بخش جذاب این وب سایت این است شما می توانید از پالت خود خروجی برای نرم افزار های ویرایش عکس مانند فتوشاپ بگیرید زیرا علاوه بر خروجی های ذکر شده ، خروجی با سه فرمت PNG ، ACO ، GPL را نیز در اختیار شما قرار میدهد. برای مشاهده امکانات بیشتر توصیه می کنیم حتما این یکبار ازاین ابزار استفاده کنید. این ابزار ، امکانات مختلفی از جمله سفارشی سازی پالت براساس saturation و brightness در اختیار شما قرار میدهد.

paletton

ابزار Color Blender جهت ساخت پالت رنگ برای فتوشاپ و ایلوستریتور

Color Blender یک ابزار برای ترکیب رنگ و ساخت پالت رنگ می باشد. در پالت پیش فرض شما می توانید ۶ رنگ مشاهده کنید که با تغییر آنها در بخش Edit Active Color به پالت رنگ دلخواه خود برسید. شما میتوانید رنگ ها را براساس RGB و HSV تغییر دهید. همچنین میتوانید تعیین کنید که رنگ ها به صورت مستقیم و یا از طریق ابزار Edit Active Color قابل ویرایش باشند. نکته قابل توجه این ابزار برای طراحان و کسانی که در حوزه چاپ فعالیت دارند گرفتن خروجی با فرمت های (Photoshop Color Table (.ACT و (Illustrator Colors (.EPS برای نرم افزارهای فتوشاپ و ایلوستریتور می باشد.

color-blend

ColorExplorer ابزار همه کاره انتخاب رنگ

Color Explorer چندین ابزار انتخاب رنگ و ویژگی های مختلف را در اختیار شما میگذارد. شما میتوانید از بخش Color Libraries که یک کتابخانه از رنگ های استاندارد می باشد را مشاهده کنید و یا میتوانید برای ساخت پالت رنگ از این ابزار استفاده نمایید. همچنین میتوانید خروجی های مختلف برای نرم افزارهایی مانند فتوشاپ بگیرید. امکان دیگری که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد استفاده از تحلیل کنتراست رنگ (WCAG تست سازگاری) می باشد.

colorexplorer

Colors On The Web ابزاری برای طراحان وب

Colors On The Web یک ابزار ساده و کاربردی برای طراحان وب می باشد. شما کافی است در این سایت یک رنگ پایه انتخاب کنید تا براساس آن یک Color Schemes تحویل بگیرید. همچنین میتوانید طیف رنگ موردنظرتان را براساس نوع  Saturation ، Hue ، Tint and Shade مشاهده کنید.

Tint and Shade

وب سایت colormunki برای ایجاد پالت رنگ برای عکاسان

شما با استفاده از ابزار colormunki میتوانید عکس موردنظرتان را آپلود کرده تا این ابزار رنگ های استفاده شده در تصویر را استخراج کرده و در قالب پالت برای شما نمایش دهد. این وب سایت انتخاب مناسبی برای عکاسان و طراحان است. امکان دیگری که در این ابزار وجود دارد، Color Libraries می باشد که براساس Hue ، Value و Neutral طیف رنگ موردنظر را نمایش میدهد و شما را قادر میسازد تا از سیستم  PANTONE™ Goe coated برای ساخت پالت رنگ خود بهره ببرید. همچنین شما میتوانید رنگ اختصاصی خود را با استفاده از گزینه “Add Patch” به پالت خود اضافه نمایید.
colormunki
در نهایت در تب Harmony در این وب سایت ، پالت های مشابه که با هم تناسب دارند قابل مشاهده است. در این وب سایت میتوانید آخرین پالت های ایجاد شده توسط کاربران را نیز مشاهده کنید و آن را به عنوان پالت خود انتخاب و ذخیره کنید.

سایت انتخاب رنگ به زبان ساده و سریع

اگر چندان علاقه ای به زمان گذاشتن برای کنار هم قرار دادن رنگ ها ندارید و میخواهید بدانید چه رنگهایی با هم ست میشوند تا بسیار سریع یک ترکیب رنگ جذاب را برای نوشته ، لباس و.. خود انتخاب نمایید، پیشنهاد میکنیم به وب سایت Hello Color سر بزنید ، این وبسایت پس از ورود به آن از میان ترکیب رنگ هایی که قبلا در آن ایجاد شده است به صورت تصادفی یک نمونه را نمایش میدهد که در پایین صفحه نیز کد رنگ های نمایش داده شده قرار گرفته است.

سایت انتخاب رنگ به زیان ساده و سریع

در صورتی که ترکیب رنگ فعلی را دوست نداشتید بر روی صفحه کلیک کنید تا ست رنگ بعدی برایتان نمایش داده شود.


امیدواریم وب سایت ها و ابزارهای رایگانی که در بالا برای انتخاب رنگ ، تریکب رنگها و ساخت پالت های تخصصی رنگ برای شما معرفی شد، مفید فایده واقع شده باشد. لطفا اگر این مطلب را پسندید حتما آن را با دوستانتان در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و اگر هم میخواهید برای سرگرمی از رنگ ها استفاده کنید به پست معرفی بازی های آنلاین جالب و سرگرم کننده مرتبط با رنگ ها مراجعه نمایید.

تجربه و نظر شما ؟

اگر شما هم ابزار یا وب سایت رایگان دیگری برای ترکیب و انتخاب رنگ می شناسید ، تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

سرویس-آنلاین-بازی-رنگ-ها
معرفی بازی های آنلاین جالب و سرگرم کننده مرتبط با رنگ ها

نظرات