اجرای بهتر و سریع تر بازی ها در کامپیوتر و لپ تاپ

۶ اقدام موثر برای اجرای بهتر و سریع تر بازی ها در کامپیوتر و لپ تاپ

بازی های کامپیوتری بخشی جداناپذیر و جذاب در دنیای تکنولوژی هستند و با توجه به پیشرفت هایی که در گرافیک این بازی ها صورت گرفته است نیاز به کامپیوتر هایی که بتوانند از پس این بازی های پیچیده و سنگین بر بیایند بیش از پیش احساس می شود. برای بهبود اجرای بازی های مختلف راه های زیادی وجود دارد. می توان کل سیستم و بخش های سخت افزاری را تغییر داد و آن ها را ارتقا داد؛ اما این کار هزینه های زیادی به دنبال دارد. برای اجرای بهتر و سریع تر بازی ها در کامپیوتر و لپ تاپ ترفند های دیگری نیز وجود دارد که با بررسی قسمت های نرم افزاری لذت بیش تری حین بازی تجربه خواهید کرد. اگر شما نیز از علاقمندان با بازی های کامپیوتری (گیمر) هستید این مطلب را از دست ندهید.

روش های بهبود اجرای بازی ها در لپ تاپ و کامپیوتر

 Ways To Improve Gaming Performance on Laptop and PC

افزایش رم کامپیوتر با استفاده از فضای هارد از متداول ترین ترفند ها برای برطرف کردن کندی سیستم حین بازی است. اگر این ترفند را به کار بردید و فایده ای نداشت، سایر روش هایی که در ادامه می خوانید احتمالا این مشکل را برای همیشه برطرف می کند.

اجرای بهتر بازی ها با نصب آخرین درایور ها

درایور هایی که از بخش های سخت افزاری زیادی شکل گرفته اند استاتیک هستند و به روزرسانی کمتری به صورت دوره ای در آن ها می بینیم. نصب درایور های جدید و بزرگ تر نیز تاثیر چندانی در بهبود اجرای بازی ها نخواهد داشت. اما کارت گرافیک درایور ها بخشی است که روی سرعت سیستم در اجرای برنامه ها تاثیرگذار است. Nvidia و ATI از دو سازندگان مطرح کارت گرافیک هستند که نه تنها این محصولات را تولید می کنند؛ بلکه با انتشار به روزرسانی درایور ها عملیات اجرایی کارت گرافیک را بهبود می بخشند.

در صورتی که از لپ تاپ برای بازی استفاده می کنید مطمئن شوید که آخرین درایور ها روی سیستم شما نصب شده باشد. در این مورد می توانید از ابزار های دانلود و به روزرسانی درایور های کامپیوتر و لپ تاپ استفاده نمایید که تا ۲۰ درصد اجرای برنامه ها را ارتقا می دهند.

بهبود اجرای بازی های در کامپیوتر و لپ تاپ

بهبود اجرای بازی های کامیپوتر با آورکلاک کردن GPU

آورکلاک کردن ترفندی برای بهبود سرعت بخش های سخت افزاری می شود. پردازنده گرافیکی یا GPU از جمله بخش های مهمی است که آورکلاک کردن آن تاثیر مستقیمی روی بازی ها دارد؛ هر چند که در لپ تاپ انجام آورکلاک با محدودیت هایی رو به رو است.

Nvidia و ATI امکان انجام آورکلاک را فراهم کرده اند. مموری کلاک و کور کلاک دو قسمتی است که در تنظیمات باید بدان توجه کنید. مموری کلاک سرعت بافر اطلاعات ویدیویی و مموری کلاک سرعت واقعی پردازش هسته های GPU می باشد. دقت داشته باشید که در آورکلاک نباید قدم های بزرگی برداشت و با عجله عمل کرد.

با انجام آورکلاک احتمالا قادر خواهید بود سرعت فن یا خنک کننده سیستم خود را تغییر دهید. در صورتی که به تنظیم این بخش دسترسی دارید می توانید آزادانه عمل کنید. این کار ممکن است سبب ایجاد نویز یا سر و صدا شود؛ اما باعث می شود آورکلاک به بهترین شکل انجام شود.

بهبود اجرای بازی های در کامپیوتر و لپ تاپ

افزایش سرعت اجرای بازی با بررسی باتری لپ تاپ

در لپ تاپ برخلاف دسکتاپ به جریان برق متنوب دسترسی ندارید. در دسکتاپ می توان اجرای برنامه ها را با دسترسی مستقیم به جریان برق تنظیم کرد؛ اما در لپ تاپ تنظیمات مختلفی برای باتری وجود دارد. ممکن است تنظیمات خاصی را در باتری لپ تاپ خود اعمال کرده باشید و بعد ها فراموش کنید آن را به حال قبلی برگردانید. در هر صورت برای اجرای سریع تر بازی ها در لپ تاپ لازم است از پروفایلی استفاده کنید که مطابق با باتری بهترین کیفیت اجرایی را فراهم کند.

در لپ تاپ های جدید قابلیت های بهتری برای مدیریت اجرای بازی ها وجود دارد. به عنوان مثال سوییچ کردن کارت گرافیک، جی پی یو لپ تاپ را در زمان بازی های سنگین فعال کرده و زمانی که استفاده معمولی از لپ تاپ دارید کارت گرافیک سوییچ می شود. حتما تنظیمات GPU را بررسی کنید و دقت کنید switchable graphics یا امکان سوییچ شدن گرافیک فعال باشد.

بهبود اجرای بازی های در کامپیوتر و لپ تاپ

بهبود اجرای بازی ها با کاهش مقادیر Texture & Shader در تنظیمات

بازی کردن با لپ تاپ گاهی توسط system video memory محدود می شود. حافظه کارت گرافیک اهمیت بالایی در بازی کردن و اجرای بهتر آن ها دارد؛ چرا که نظیر یک پل میان GPU و نمایش برنامه ها عمل می کند. ساده ترین راه برای ارتقا کیفیت اجرای بازی ها کاهش رزولوشن صفحه است؛ اما پیش از تغییر رزولوشن پیشنهاد می کنیم مقادیر Texture & Shader که در تنظیمات اغلب بازی های مدرن و سنگین وجود دارند را کاهش دهید؛ چرا که بخش زیادی از رم کارت گرافیک را اشغال می کنند که تاثیر زیادی روی کاهش سرعت بارگذاری بازی ها دارد.

بهبود اجرای بازی های در کامپیوتر و لپ تاپ

غیرفعال کردن برنامه های در حال اجرای پس زمینه

اصولا نباید تعداد زیادی برنامه را با هم و به صورت همزمان اجرا کنید. در صورتی که چند برنامه را اجرا کنید مقادیر زیادی از رم کارت گرافیک صرف پرداختن به برنامه هایی می شود که در پس زمینه در حال اجرا هستند. از آن جایی که قدرت لپ تاپ در اجرای برنامه ها نسبت به دسکتاپ کم تر است کندی اجرای بازی ها را با اجرای چند برنامه در لپ تاپ بیش تر حس خواهید کرد. البته گاهی ممکن است مشکلات سخت افزاری نیز وجود داشته باشد به طور مثال اگر احساس میکند مشکل از رم سیستم شماست  می توانید با استفاده از تست های سلامت رم کامپیوتر و لپ تاپ از سلامت سخت افزاری رم مطمئن شوید.

برای بستن برنامه های ساده تری که در پس زمینه در حال اجرا هستند می توانید از نرم افزار Game Booster 2 استفاده کنید که تنها با یک کلیک و فعال کردن gaming mode یا حالت بازی می توانید تمام برنامه ها را به صورت یک جا ببندید.

بهبود اجرای بازی های در کامپیوتر و لپ تاپ

بهبود اجرای بازی ها با نرم افزار Razer Cotex

Razer Cotex نرم افزاری برای بهینه سازی بخش های سخت افزاری سیستم است که با تخلیه رم کارت گرافیک مدیریت بازی ها را در کامپیوتر و لپ تاپ تسهیل می کند. برای استفاده از این برنامه گام های زیر را طی کنید:

  • ابتدا برنامه را دانلود کنید.
  • بعد از نصب برنامه را اجرا کنید. بخشی را تحت عنوان boost مشاهده خواهید کرد. روی boost کلیک کنید تا گزینه های مختلف را برای سفارشی سازی مشاهده می کنید.

بهبود اجرای بازی های در کامپیوتر و لپ تاپ

  • دقت کنید که گزینه automatic boost را فعال کرده باشید.
  • بعد از اعمال تنظیمات دلخواه خود تغییرات را ذخیره کنید.
  • در صورت نیاز می توانید از دو گزینه Diagnose و Fps برای ارتقای اجرای بازی خود استفاده کنید.

بهبود اجرای بازی های در کامپیوتر و لپ تاپ

تجربه و نظر شما ؟

اگر از گیمر ها و علاقمندان به بازی های کامپیوتری هستید تا به حال از چه ترفندهایی برای بهبود سرعت اجرا و بارگذاری بازی ها استفاده کرده اید؟ تجربه خود را مطرح کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

10 تا از بهترین برنامه های گرفتن بنچمارک از لپ تاپ و کامپیوتر رایگان
۱۰ تا از بهترین برنامه های گرفتن بنچمارک از لپ تاپ و کامپیوتر رایگان
گرافیک آنبرد چیست؟ آشنایی با کاربرد و تفاوت آن با کارت گرافیک
گرافیک آنبرد چیست؟ بررسی کاربرد و تفاوت آن با کارت گرافیک غیر آن برد
GPU چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی تفاوت بین CPU و GPU
GPU چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی تفاوت بین CPU و GPU
انزل وب
Google Map بزودی توسط نقشه های خود یک بازی معروف را تحت وب منتشر میکند

نظرات

  • nima says:

    سلام من نفهمیدم تو روش اول اور کلاک مموری کلاک رو دو دفعه گفتید من از کجا تشخیص بدم کدومه الان

  • مهدی says:

    اونایی که میگن بازی قدیمی رو سیستم جدید نمیاد همه ی ۴ تا دایرکت X رو نصب کنن.تو تابستون مخصوصن خنک کننده لبتاپ یادتون نره یا اگه زیاد با کامپیوتر کار میکنید حتمن خنک کننده داشته باشید.

صفحات 1 2