اشتباه رایج در نگهداری مواد غذایی در یخچال

۷ اشتباه رایج نگهداری مواد غذایی در یخچال که به سلامتی شما آسیب میزنند

فریز کردن و نگهداری از مواد غذایی بخش مهمی از امور زندگی جهت تهیه و مصرف غذای سالم است. دلیل اصلی استفاده از یخچال جلوگیری از رشد باکتری های سمی و حتی کشنده نظیر سالمونلا، اشریشیا کلای و سم بوتولیسم می باشد و به حفظ تازگی مواد غذایی نیز کمک می کند؛ به خصوص زمانی که حجم زیادی از مواد غذایی داشته باشیم. چگونگی نگهداری مواد غذایی در یخچال چندان هم ساده نیست. شیوه چینش و کنار هم قرار دادن آن ها و تنظیم دمای مناسب برای هر یک از مواد به دقت زیادی احتیاج دارد که معمولا اغلب افراد در تنظیم آن دچار اشتباه می شوند. در مطلب امروز انزل وب تلاش شده است برخی از اشتباهات متداول در نگهداری مواد غذایی در یخچال جمع آوری و معرفی شود. با ما همراه باشید.

اشتباهات متداول در نگهداری مواد غذایی و خوراکی در یخچال

Common Mistakes of food storage in the refrigerator

با تغییر سبک زندگی امروزی تقریبا همه به دنبال راه هایی برای کم خطر کردن شیوه زندگی و حفظ سلامتی هستند. از جست وجو پیرامون مضربودن امواج وای فای و سایر امواج مشابه تا شناخت مواد غذایی مفید برای سلامتی. در این بین نحوه نگهداری مواد غذایی اهمیت زیادی دارد و اشتباهات رایجی که در ادامه می خوانید در حفظ و سرد نگه داشتن آن ها می تواند مضر تر از هر امواج خطرناکی باشد!

قرار دادن گوشت خام در طبقات بالا

یکی از اشتباهات رایج در نگهداری مواد غذایی قرار دادن اشکال و انواع مختلف گوشت های خام که یخ آن ها ذوب شده است در طبقات بالا می باشد. گوشتی که به تازگی در فریزر یا یخچال قرار گیرد آب و خونابه هایی به همراه دارد که نفوذ آن ها به سایر مواد غذایی اشتباه است.

اشتباهات متداول در نگهداری مواد غذایی در یخچال

گوشت ها را در طبقات پایین تر و در حتما در کیسه ها و بسته بندی های مطمئنی که آب گوشت از آن ها خارج نمی شود نگهداری نمایید.

انباشته کردن یخچال با مواد غذایی فراوان

برای برخی شاید مشاهده مواد غذایی فراوان در یخچال لذت بخش باشد؛ اما از نگاه یک زیست شناس حضور همزمان انواع مواد غذایی با فشار و در نزدیکی هم در یخچال آغازی برای واکنش های مضر می باشد. این واکنش ها توسط باکتری هایی صورت می گیرد که به دلیل جریان نیافتن هوای سرد در یخچال فعال شده اند.

اشتباهات متداول در نگهداری مواد غذایی در یخچال

عدم توجه به دمای یخچال و فریزر

احتمالا درصد پایینی از افراد دمای فعلی یخچال خود را چک می کنند و بدان توجه دارند. دمای مناسب برای نگهداری مواد غذایی در یخچال بین ۳۲ تا ۴۰ درجه فارنهایت می باشد. این دما برای فریزر باید زیر صفر درجه فارنهایت باشد. در صورتی که دما از این محدوده فراتر یا پایین تر برود برای سلامت موادغذایی مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

در صورتی که یخچال شما قدیمی تر است و امکان مشاهده دمای فعلی را روی صفحه نمایش یخچال ندارید یک دماسنج معمولی خریداری کرده و در محیط یخچال قرار دهید و مطابق با آن عمل کنید. از باز نگه داشتن درب یخچال به صورت مداوم نیز خودداری کنید.

اشتباهات متداول در نگهداری مواد غذایی در یخچال

نگهداری میوه و سبزیجات در کنار هم

استباه متداول دیگر در نگهداری مواد غذایی قرار دادن سبزیجات و میوه ها در کنار هم و در یک کشو یا یک طبقه از یخچال می باشد. اولا دقت داشته باشید که تا زمانی به این دسته از مواد غذایی نیاز نداشتید خریداری نکنید و از نگهداری طولانی مدت آن ها بپرهیزید.  ثانیا کشو و طبقات مختلف را برای نگهداری هر یک انتخاب کنید. گاز اتیلن که به عنوان هورمون گیاهی از میوه ها منتشر می شود فساد سبزیجات را سریع تر می کند. به شیوه نگهداری محصولات و موادغذایی نظیر توجه مداوم به تناسب اندام با نرم افزارهای سلامتی دقت کنید. مواد غذایی سالم کلید سلامتی شما هستند!

اشتباهات متداول در نگهداری مواد غذایی در یخچال

قرار دادن تخم مرغ در درب یخچال

احتمالا قرار دادن تخم مرغ در هر جای دیگری از یخچال با توجه به طراحی موقعیت خاص در درب یخچال برای تخم مرغ ها مشکل باشد! درب یخچال دمای بالاتری نسبت به سایر بخش ها دارد و بنابراین برای نگهداری تخم مرغ مناسب نیست. تخم مرغ ها را درون همان بسته هایی که قرار دارند در بخش های خنک تر و انتهایی یخچال قرار دهید.

اشتباهات متداول در نگهداری مواد غذایی در یخچال

بازگردانی شیر به بطری یا بسته بندی اصلی

بازگردانی شیری که داخل لیوان ریخته شده است به بسته بندی اصلی از اشتباهات رایج و احتمالا بسیار مضر در نگهداری مواد غذایی می باشد. این کار شروع فرآیند مسمویت زایی موادغذایی است. لبنیات همواره باید در بخش های انتهایی یخچال که خنک تر هستند نگهداری شوند؛ به علاوه از مصرف لبنیات با بسته بندی کارخانه و قرار دادن مجدد آن در یخچال خودداری کنید! همیشه از لیوان استفاده کنید و مانع از پخش باکتری ها شوید.

اشتباهات متداول در نگهداری مواد غذایی در یخچال

عدم توجه به نظافت یخچال

با توجه به حضور موادغذایی درباز نظیر مربا، سس ها، کنسرو ها و…در یخچال احتمال حضور میکروب ها همواره در میان موادغذایی وجود دارد. بنابراین به صورت هفتگی یخچال را با آب، مواد شوینده و سرکه شست و شو دهید. بخش های مشبک و اطراف موتور را که احتمال نفوذ گرد و غبار بدان بیش تر است را فراموش نکنید.

اشتباهات متداول در نگهداری مواد غذایی در یخچال

تجربه و ایده شما ؟

چه ایده های دیگری برای حفظ مواد غذایی در یخچال و مواد مغذی موجود در آن ها دارید؟ ایده های خود را مطرح کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • مجید says:

    به نظر بنده بهترین روش برای نگهداری مواد غذایی در یخچال … وکیوم کردن مواد در ظرفهای مخصوص پلاستیکی و یا نایلونهای ۵ لایه انجام داد….لذا به وسیله ی اینکار هم ماندگاری بیشتردر مواد غذایی و هم از خروج میکروب و خونابه جلوگیری خواهند کرد.