آموزش ساخت انتن خانگی برای تقویت سیگنال

چگونه با کمترین امکانات یک آنتن دست ساز قوی برای تلوزیون بسازیم ؟

چه از تلویزیون های آنالوگ و معمولی قدیمی استفاده کنید و یا محتوای دیجیتال را با استفاده از تلویزیون های هوشمند مشاهده می کنید کیفیت تصویر وابسته به آنتنی است که به دستگاه شما متصل شده است. انواع و اقسام مدل های آنتن در بازار موجود است که سیگنال دهی را تقویت می کنند و تجربه بهتری از مشاهده تلویزیون را برای افراد رقم می زنند؛ اما شاید کم تر آنتنی مشابه با آنتن فوق العاده هاورمن وجود داشته باشد که بتواند با الگوی خاص خود پخش دیجیتال و HD کانال ها را با این کیفیت ممکن کند. ساخت این آنتن به سادگی و با وسیله های پیش پا افتاده در منزل امکان پذیر است. اگر شما نیز به دنبال تعویض آنتن تلویزیون خود هستید پیشنهاد می کنیم آموزش امروز انزل وب را برای ساخت آنتن تلویزیون و تقویت سیگنال دهی و دریافت کانال های بیش تر دنبال کنید.

آموزش ساخت آنتن خانگی برای دریافت سیگنال بهتر

How to Build Super Antenna for Better Signal Strength & and find TV Channels 

طرح آنتن هاورمن اولین بار توسط مهندس هاورمن در سال ۱۹۵۹ و برای توسعه محدوده کانال های تلویزیون معرفی شد. با استفاده از این طرح کاربران توانستند به سادگی به ایستگاه های پخش تلویزیونی در ۶۰ تا ۸۰ کیلومتری خود متصل شوند و کانال های مختلف را دریافت کنند. اگرچه ایده هاورمن کمی قدیمی است اما همچنان پایه ساخت آنتن های قدرتمند تلویزیونی می باشد. شما نیز می توانید در منزل این آنتن را با وسایل ساده ای بسازید و مشابه ایده های ساخت روشنایی اضطراری در نبود برق از این آنتن در مواقع ضروری اما به صورت ثابت استفاده کنید.

روش های زیادی برای ساخت این آنتن فوق العاده وجود دارد. در ساده ترین روش می توان با استفاده از برد یونولیتی و نوار مس آنتن قوی و ارزانی را برای خارج از منزل تهیه نمود. در ادامه با شیوه ساخت این آنتن آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای ساخت آنتن فوق العاده هاورمن

مواد لازم برای ساخت این آنتن عبارتند از:

  • برد یونولیتی (فوم یونولیتی)
  • نوار مس
  • تبدیل کننده آنتن (سر آنتن که میتوانید آن را از آنتن های قدیمی جدا کنید و یا از لوزام الکتیریکی ها تهیه کنید)
  • پیچ برای اتصال به تبدیل کننده
  • کابل آنتن ( کواکسیال یا هم محور)

آموزش ساخت انتن خانگی برای تقویت سیگنال

نحوه ساخت آنتن

برای ساخت آنتن ابتدا به دیاگرام زیر توجه کنید. در این دیاگرام الگویی که قرار است نوارمسی روی فوم قرار بگیرد نشان داده شده است. تمام اندازه ها و زوایا با استفاده از خط کش و نقاله مشخص شده اند و لازم است شما نیز دقیقا همین مقادیر را روی فوم هسته ای درج کنید. به این اندازه ها دقت داشته باشید؛ چرا که عملکرد نهایی آنتن به دقت شما بستگی دارد.

آموزش ساخت انتن خانگی برای تقویت سیگنال

برای هر قسمتی نظیر گوشه ها که مشابه با شکل زیر باید جهت چسباندن نوار را تغییر دهید بهتر است نوار را قطع نکنید و آن را به صورت پیوسته ادامه دهید. دقت کنید که فاصله بین قله و دره ( بخشی که با خط قرمز در شکل بالا مشخص شده است) باید دقیقا ۸۱ میلی متر باشد. دو قسمت قله و دره ای که دقیقا در مرکز قرار دارند باید با استفاده از پیچ چوب فیکس شوند. در شکل بالا این دو قسمت سر پاره خط قرمز رنگ ۸۱ متری هستند. در مرکز همین خط ترانسفورماتور باید قرار گیرد.

آموزش ساخت انتن خانگی برای تقویت سیگنال

آنتن آماده است!

آموزش ساخت انتن خانگی برای تقویت سیگنال

راه اندازی و پیدا کردن ایستگاه با آنتن

آنتن را در هر موقعیتی که مایل هستید می توانید قرار دهید، اما باید مطمئن باشید که جهت آنتن به درستی تنظیم شده باشد. جهت درست همان سمتی است که شما قادر باشید به وسیله آن کانال های HDTV را دریافت کنید و کانال هایی با فراکانس بالا یا UHF را به خوبی مشاهده نمایید.

آموزش ساخت انتن خانگی برای تقویت سیگنال

برای این که بدانید چه ایستگاه هایی را با این آنتن دریافت کرده اید می توانید از ابزار آنلاین Fcc استفاده کنید. در این ابزار راهنمای دریافت کانال ها را مشاهده خواهید کرد.  از آن ها برای جهت یابی بهتر با استفاده از آنتن استفاده نمایید.

زمانی که جهت قطعی را پیدا کردید و آنتن را ثابت قرار دادید می توانید کابل کواکسیال را متصل کنید و در تلویزیون خود اسکن یا جست وجوی کانال را انجام دهید. پیشنهاد می کنیم متناسب با برند تلویزیون خود از auto-scan استفاده کنید. در صورتی که کابل هم محور با سایر کابل های تلویزیون درگیر شده است می توانید از روش های سازماندهی کابل ها و سیم ها که در انزل وب معرفی کرده ایم استفاده کنید.

ایده و نظر شما ؟

چه ایده های دیگری برای تقویت سیگنال دهی و دریافت کانال های بیش تر در تلویزیون پیشنهاد می دهید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • --- says:

    سلام. در ساخت آنتن UHF تلوزیون چند نکته مهمه:
    ۱- دوری و نزدیکی فرستنده به گیرنده: مثلا کسی که فاصله اش از فرستنده صدا و سیما ۵۰۰ متر هست یه تیکه سیم هم از تلوزیون بده بیرون و دو سرش رو از هم جدا کنه تلوزیونش میگیره ولی کسی که تو روستا با فاصله ۱۰۰ کیلومتر از این فرستنده هست دیگه نیاز به آنتن داره.
    ۲- جهت فرستنده: مثلا کسی که مثلا ۵۰۰ متری فرستنده باشه به هر جهتی بذاره راحت شبکه ها رو میگیره ولی کسی دورتر از فرستنده و مثلا در جهت غرب فرستنده باشه باید سر آنتن هم به سمت غرب تنظیم کنه. در آنتن های خطی UHF سر آنتن شاخکهای کوچیکتر داره و ته آنتن شاخکهای بزرگتری داره.
    ۳- تعداد و طول شاخک های آنتن UHF: هر چه دورتر از فرستنده باشید تعداد و طول شاخک ها هم بیشتر میشه.
    در این آموزش فقط عکس اولی رو نگاه کنید و عکس دیاگرام رو. باقی عکس ها کارآیی نداره. و نکته بعد اینکه با توجه به توضیحات بالا این عکس دیاگرام برای همه مناطق مناسب نیست و در مناطق دورتر باید طولش زیادتر باشه. آخر هم اینکه نیازی به نوار مسی هم نداره.
    و اما توضیحات:
    اکثر خونه ها از این سیم های آنتنی که پوسیده شده دارن. قسمت وسطش که مفتولی هست در بیارین میشه همون نوار مسی.
    نیازی هم نیست مفتول مسی رو از داخل روکشش بکشید بیرون. چیزی که مهمه اینه که جنسش از مس باشه.
    دو تا ۱۴۰ سانت از این سیم ها درست کنید و مثل عکس اولی زیگزاگی درست کنید. سعی کنید اندازه ها رو مثل عکس دیاگرام رعایت کنید.
    یه تیکه چوب ۱۴۰ سانتی آماده کنید.
    یکی از زیگراگها رو بالای چوب و اون یکی زیگزاگ رو پایین چوب قرار بدین.
    با بست پلاستیکی یا نوار چسب برق یا هر وسیله غیر رسانایی زیگزاگ ها رو به چوب محکم کنید.
    مفتول ها باید جوری رو هم قرار بگیره که مثل عکس اولی تشکیل دو تا لوزی کنار هم بده.
    سیم آنتنی که از تلوزیون در میاد یه مفتول مغزی داره و یه رشته افشان.
    رشته افشان رو بپیچونید که بشه یه رشته سیم.
    حالا سیم مفتول و رشته سیم رو از هم فاصله بدین.
    با توجه به عکس اولی جایی که دو تا لوزی به هم چسبیده، میشه نقطه وصل آنتن تلوزیون.
    سیم مفتولی آنتن رو به سیم زیگراگی بالایی بدین و رشته سیم به هم پیچیده رو به سیم زیگراگ پایینی بدین.
    تمام

  • قبادی says:

    والله چیزیی که گفته اید با آنچه در تصویر است مغایرت دارد هیچ نقطه قرمزیی وجود ندارد.اندازه ها هم مشخص نشده.خلاصه چندان کارایی ندارد

  • حسین says:

    انتن ما هی میپره و تصویر را درست و کامل نمیگیره این عیب چیه ممنون

  • Rsmi says:

    از جایی که چند روز ماهواره نداشتم تلوزیون رو به انتن پشبام وصل کردم و جواب خوبی نمیداد و جز دو کانال نمیومد،تا این که مجرور به تحقیق توی سایت ها شدم و هر چه دیدم و انجام دادم مزخرفی بیش نبود،با قوطی،با چنگال،با فیل مسی ،تا این که خودم شروع به ساختن کردم و اتنی رو درست کردم که حتی از طبقه پایین پشت نرده ها و طوری که رو به روش ساختمان هست شروع به گرفتن شبکه ها کرد البت چون از هم کف بود سیگنال ها خیلی خوب نبود،ولی کیفیتش بهتر از انتن صنعتی روی پشت بام بود،من این ایده رو از روی سیستم گوارش گرفتم،هر چه مقدار طول سیستم گوارش بیشتر باشه جذب هم بیشتره ولی این شرطی داره و شرطش اونه که فضای کمی هم بگیره،دوستان اینا رو گفتم که خودتون دست به کار شزد و از این سایت ها چیزی انجام ندید

  • علی مولائیان says:

    نفر چهارم به خاطر اینکه لباس پاره شده نفر چهارم دست مقتول است

  • مسعود says:

    سلام وقت بخیر ممنون از اطلاعات و ترفندتون فقط دوست عزیز حالا که زحمت کشیدید وقت صرف کردید اطلاعات خودتون رو در اختیار ما گذاشتین بهتر نبود یه مقدار بیشتر دقت میکردید در معرفی وسایل مورد نیاز فکر کنم اصلی ترین وسیله رو فراموش کردید هم نام ببرید هم اطلاعات دقیقش رو بفرمایید حتی ذدر موقع نصب هم کلا فراموش کردید با عرض معذرت ببخشید.

  • مهدی says:

    سلام ممنون از سایت خوبتون بنده یک ال ای دی پاناسونیک خریدم با انتن برقی سیماران ۱۰تاکانال اولو خوب میگیره بقیه رو پرش داره خصوصا شبکه های hd رو با همین انتن یه تلوزیون ۲۱شارپ داشتم مشکل نداشت اینجوری که گفتند ۱۰تا کانال اول از یک فرستند است وبقیه از فرستنده دیگه ضمنا انتن و با یه انتن شاخه ای انتن کار هم عوض کردم فرقی نکرد شاید بدتر هم شد ممنون میشم اگه راهنمایی کنید ضمنا در استان یزد زندگی میکنم

  • صابر says:

    سلام.خسته نباشبد تلوزیون دوو دارم. هی پرش داره و قطعو وصل میشه. تکنسیین اومد گفتدباید بوستر وصل کنی بازم وصل مردم ولی بهتر نشد.هی مینویسه سیگنال ناموجود. یاوقتی هم میاد شطرنجی میشه سوصدای وحشتناک میده. ولی تلوزیون قبلیم سامسونگ بود. فقط سیم انتن بهش وصل بود اونسرش هم به انتی وصل نبود تصویر و کیفیت عالی بود. کسی فرکانسهای استات گیلان برای تلوزیون دوو. میدونه یا راه حلی برای مشکلذمن میدون بگه ممنون از شما .

    • امین says:

      کجای گیلان هستید؟ اگه نزدیک رشت هستید انتن رشت رو به صورت دستی جستجو کن. اگه غرب هستی انتن زیبا کنار و تالش برای استارا هم انتن جداگانه هست. تمام کد شبکه ها و پوشش دهی ها در سایت صدا و سیما گیلان موجود هست.

  • رضا says:

    منظور از ترانسفورماتور چیه ؟
    و نحوه استفاده از fcc چطوریه؟
    ضمناً ۸۱ یا ۸۷ میلیمتر؟ عکس با توضیحات متفاوته؟

  • محمد says:

    سلام،خسته نباشید.ببخشید ،ما یه آنتن خریدیم برای دیجیتالمون،ولی شبکه ورزش و پویارو نمیگیره،چیکار کنم؟!ممنون میشم جواب بدید

  • محمد رضا says:

    ممنون فقط این نوار رو میتونم کجا پیدا کنم

  • مسعود قبادیان says:

    میتوان برای قویتر شدن آن دو عدد از آن ساخت وبطور موازی آنها را به هم وصل کرد.؟از راهنمایی شما ممنون میشوم.

  • siyavash says:

    واقعا که…اقای محترم مطلبی آموزشی باید با دقت توضیح داده بشه که واسه همه گروه ها قابل درک و فهم باشه.این انتن قرار نیست توسط یک کارشناس ساخته بشه

  • zara says:

    mofeed bood