حل مشکل 100 درصد شدن فضای دیسک کامپیوتر

۵ روش حل مشکل ۱۰۰ درصد شدن استفاده فضای دیسک کامپیوتر

شاید برای شما پیش آمده باشد که با پیغام Low Disk Space یا Disk Usage ۱۰۰% در کامپیوترتان روبه رو شده باشید، در چنین مواقعی چه میکنید اقدام به پاک کردن نرم افزارهای اضافی و یا اطلاعات خود میکنید. اگر میخواهید از شر این پیغام که توسط ویندوز روزانه برای شما در تسکبار نمایش داده میشود خلاص شوید امروز با انزل وب همراه باشید زیرا قصد داریم ۵ روش برای برطرف کردم پیغام ۱۰۰ درصد شدن فضای دیسک در ویندوز را به شما آموزش دهیم که بتوانید این مساله را در ویندوز عیب یابی و حل کنید.

۵ راه برای رفع پیغام کمبود فضای حافظه هارد دیسک ویندوز

Ways to Stop ‘۱۰۰% Disk Usage’ Problems on Windows

آیا شما هم دائما با پیغامی از سمت ویندوز که فضای کامپیوتر شما پرشده است روبه رو میشوید؟ شاید حتی زمانی این پیغام برای شما نمایش داده میشود که هیچ برنامه ای در حال اجرا نیست و از تمام فضای هارد خود نیز استفاده نکرده اید، اگر میخواهید دلیل نمایش این پیغام و روش برطرف کردن این مشکل را بدانید در ادامه با ما همراه باشید. ما قبلا در همین زمینه  ۶ راه حل مشکل ۱۰۰ درصد شدن استفاده CPU توسط سیستم را نیز توضیح داده ایم که پیشنهاد میکنیم آن را نیز مطالعه فرمایید.

غیرفعال کردن Windows Services

این خطا ممکن است به دلیل وجود برخی از خدمات که در پس زمینه ویندوز در حال اجرا هستند رخ دهد. شما میتوانید براحتی با متوقف کردن کردن تمام سرویس هایی که در پس زمینه ویندوز در حال اجرا شدن هستند و اجازه جهت اجرای مجدد آنها این مشکل را حل کنید.

برای اینکار از منوی استارت ویندوز و در باکس سرچ ، عبارت “services” را جستجو کنید سپس در لیست نمایش داده شده بروی Services کلیک کنید تا بعد از چند ثانیه پنجره ای برای شما باز شود. حال بخش خدمات ویندوز در پنجره ی پیش روی شما قابل رویت است. از بین سرویس های موجود “Superfetch” را بیابید و بروی آن کلیک راست کرده و آن را Stop کنید.

2016-09-29_000200

اینبار مجددا چک کنید که فضای دیسک شما آزاد شده و پیغام خطای کمبود فضای حافظه برطرف شده است یا خیر ، سپس می بایست اینبار “Background Intelligent Service” را یافته و آن را نیز Stop کنید. حال مشاهده خواهید کرد که فضای قابل توجهی آزاد شده و پیغام موردنظر برای شما نمایش داده نمیشود.

اجرای CheckDisk

در این مرحله CMD یا خط فرمان ویندوز را ران کنید. برای اینکار در منوی استارت عبارت CMD را تایپ و سپس بر روی آن کلیک کنید وقتی پنجره سیاه Command Prompt برای شما باز شد عبارت “:chk disk /f’ /r c” را تایپ کرده و Enter بزنید. توجه داشته باشید به جای تایپ C درایو موردنظرتان را تایپ کنید. سپس شما پاسخی دریافت خواهید کرد که پس از آن می بایست کامپیوتر خود را ریستارت کنید و بررسی کنید که آیا خطای کمبود حافظه برطرف گردیده است یا خیر. اگر این خطا به دلیل مشکلات جزیی ایجاد شده باشد با اینکار این خطا برطرف خواهد شد.

cmd

غیرفعال کردن Tips About Windows

غیرفعال کردن بخش Tips About Windows در خیلی از مواقع ثابت کرده است که راه حل مناسبی برای برطرف کردن خطا Disk Usage ۱۰۰% است. برای غیر فعال این بخش به ترتیب از منوهای  Start- > Settings -> System -> Notifications & Actions وارد بخش نوتیفیکیشن ها شده سپس فیلد “Show me tips about windows” را پیدا کنید و تیک را آن بردارید. البته که این مساله ممکن است ربطی به خطای کمبود حافظه دیسک نداشته باشد ولی طبق بررسی های انجام شده در خیلی از موارد غیرفعال کردن این بخش ویندوز این مشکل را حل کرده است.

win8-538x218

 تغییر محل ذخیره Pagefile در ویندوز

Pagefile یک نوع از فایل است که هنگام اجرای برنامه های سنگین در ویندوز به رم کمک میکند تا برنامه ها به درستی و با سهولت اجرا شود. اگر شما از دو هارد درایو بر روی کامپیوتر استفاده میکنید یا از هارد اکسترنال بهره می برید براحتی می توانید از شر این مشکل خلاص شوید. شما قادر خواهید بود با استفاده از چسباندن Pagefile پیش فرض هارد دیسک به هارددیسک دیگر مساله کمبود فضای حافظه را برطرف کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا بر روی My Computer کلیک راست کنید، گزینه properties را انتخاب کرده و سپس وارد بخش Advanced system settings شوید.
  • در پنجره باز شده از قسمت Performance بر روی گزینه Settings و سپس بر روی تب Advance کلیک کنید. حال از بخش virtual memory بر روی Change کلیک نمایید.
  • مجددا پنجره دیگری برای شما باز خواهد شد که می بایست تیک گزینه automatically manage paging file را برداشته و همانطور که در تصویر زیر مشخص است گزینه “No paging File” را انتخاب کرده و بر روی گزینه Set کلیک کنید، در این مرحله هارد دیسک مقصد را انتخاب کرده و اینبار گزینه “System Managed size” را انتخاب کنید و مجددا بر روی گزینه Set کلیک نمایید و نهایتا تنطیمات را OK کنید. در پایان نیز کامپیوتر خود را ریستارت کنید.

2016-09-29_013840

ما قبلا به صورت تخصصی این قسمت از ویندوز را در پست ۲ روش افزایش رم کامپیوتر با استفاده از فضای هارد توضیح داده ایم که توصیه میکنیم مطالعه فرمایید.

خرید هارد یا SSD

به عنوان راه حل پایانی اگر موارد ذکر شده در بالا مشکل شما را حل نکرد برای کاهش دادن فشار وارده به هارددیسک خود می بایست یک هارد اضافی یا SSD خریداری کنید. اگر شما نمی خواهید هارد خود را تعویض کنید به راحتی میتوانید با خریداری یک هارد اکسترنال مشکل کمبود خافظه کامپیوترتان را برطرف کنید.

old-hard-drive-into-an-external-drive

در صورتی که شما میخواهید از هاردهای اینترنال کامپیوتر قدیمی یا لپ تاپ تان به عنوان هارد اکسترنال استفاده کنید تا مجبور به هزینه اضافی نباشید حتما آموزش کامل تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را مطالعه فرمایید چون این پست نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

تجربه و نظر شما ؟

امروز با آموزش حل مشکل ۱۰۰ درصد شدن فضای دیسک کامپیوتر با شما همراه بودیم اگر شما هم راه حل خاصی در این زمینه می شناسید، نظرات خود را در در این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • جلال says:

    من بخاطر این مشکل خیلی اذیت شدم و کلی راه را امتحان کردم که یا اصلا جوابگو نبودن یا اگر تاثیر داشتن و مصرف دیسک را کم میکردن در عوضش مشکل بزرگتری درست میکردن مثلا اگر جستجوی ویندوز را غیرفعال کنیم که دیگه اسمش ویندوز نیست و باید بهش بگی دفترچه قسط.اما بالاخره خودم از روی تجربه و ازمون وخطا راهش پیدا کردم.مسلما هر کاربری واسه یک بار هم که شده افزایش سرعت کامپیوتر را سرچ کرده و توی راههایی که وب سایت های مختلف پیشنهاد دادن گزینه performance و قراردادنش را برروی حالت adjust for best performance را بکار برده که اتفاقا خیلی هم مفیده .اما علاج مشکل اشغال شدن ۱۰۰% دیسک هم در همین صفحه قرار داره .وقتی performance را بر روی adjust for best performance قرار دادید و تیکش زدید حالا سربرگ advance را انتخاب کنید و روش کلیک کنید و وقتی داخل این سربرگ شدید می بینید که نوشته adjust for best performance: و دوتا گزینه گذاشته که یکیش program و دیگری background service هستن .که واسه حل شدن مشکل ۱۰۰درصد شدن دیسک شما باید گزینه background service را تیک بزنید.توجه کنید که اگر جلوی program را تیک بزنید مشکلتون نه تنها حل نمیشه بلکه بدتر هم میشه

    • aref says:

      داداش دمت گرم خیلی دعات کردم من خیلی تو اینترنت رفتم دیگ نا امید شده بودم هرکاری میگفتن کردم نشد تا اینکه کاری که تو گفتیا کردم اوکی شد
      به قول خودت اگه بک گراندرا نزنیم بد ترم میشه
      من قبل این متن که گفتی بک گراند نمیزدم اصلا سیستم خیلییییی بد هنگ میکرد تازه

  • محمد مهدی says:

    سلام من همه مراحل بلارو میرم ولی بازم مشکلم حل نمیشه حتی چند بار ویندوز عوض کردم بازم همونطوره لپ تاپم شدیدا هنگ میکنه

  • Ali says:

    ایولا دستتون درد نکنه مرسییییی من یه بازی رو به زور باید میزاشتم تا ۱ روز نصب شه اما الان سرریع میاددد

  • مهدی says:

    خیلی خیلی ممنونم..همون گزینه اول درست کرد…تا الان نمیتونستم نرمافزار کار کنم ولی الان درست شد..خیلی ممنون

  • امیرحسین says:

    سلام.
    اون قسمتی که گفتید pagefile رو تغییر بدیم خواستم بگم کار مناسبی نیست چون موقع نصب ویندوز ، ویندوز به طور خودکار میزان رم رو میسنجه و به اندازه ی نیاز سیستم اون رو تنظیم می کنه و تغییر در سایز pagefile موجب تداخل و به هم ریختگی pagefile میشه و خاصیت مفیدش رو از دست میده.

  • MMD says:

    عالی بود مرسی از کمکتان

  • مهدی says:

    ممنون از سایت عااااااالی تون، هارد دیسکم ۱۰۰ درصد بود به سختی و آهستگی سایتو باز کردم و روش اولو انجام دادم یهو سرعت بالا رفت نگاه کردم هارد دیسکو دیدم نوشته ۰ درصد!! دمتون گرم مشکلم حل شد.

  • Mohamad says:

    عااالی بوود… مرسی