آموزش ساخت ایجاد مسیر دنباله نور ماشین و چراغ ها در شب

چگونه در عکس های خود دنباله نور ایجاد کنیم ؟

شاید تا به حال ترفندهای زیادی برای عکسبرداری از مسیرهای نور در شب را خوانده باشید اما خیلی از مواقع هنگامی که موقع عکسبرداری در شب هستید معمولا به نتیجه راضی کننده دست پیدا نمیکنید . یکی از راه هایی که بتوانید عکس های زیبا و حرفه ای در شب ثبت کنید ایجاد مسیر یا دنباله های نور در شب است، که اغلب در مسیر حرکت ماشین ها یا پیاده رو ها که نورهای سفید و قرمز دیده میشوند، در ادامه با  ترفند عکاسی حرفه ای برای عکسبرداری از مسیرهای نور در شب با ما همراه باشید.

آموزش عکاسی از مسیر و دنباله نور در شب

Professional camera settings and tricks how to take photos at night

عکاسی در شب جذابیت های خاص خود را داشته و در عین حال برای گرفتن عکس های حرفه ای در شب باید به نکاتی نیز توجه داشته باشید تا بتوانید تصاویری حرفه ای را ثبت نمایید. پدیده مهمی که در شب وجود دارد مسیرهای نوری است که از ماشین ها و چراغ ها ساطع می شود و اگر بتوانید این مسیرهای نور را به خوبی در دوربین خود ضبط کنید توانسته اید عکس های خوبی بگیرید. اگر از موبایل برای عکس گرفتن در شب استفاده میکنید ما قبلا ۱۰ ترفند ساده برای افزایش مهارت عکاسی با موبایل را آموزش داده ایم که لازم است قبل از مطالعه این پست ، این ترفندها را نیز مطالعه فرمایید.

در ادامه چندین ترفند عکاسی حرفه ای برای عکسبرداری از مسیرهای نور در شب را برایتان ذکر میکنیم تا بدانید تنظیمات دوربین خود را بر روی چه حالتی قرار دهید تا بتوانید این مسیرهای نور را تبدیل به عکس هایی حرفه ای کنید.

تنظیم دوربین برای گرفتن عکس حرفه ای از دنباله های نور

مهم ترین نکته در عکسبرداری از مسیرها و اجسام نورانی تنظیم کردن شاتر دوربین به صورت دستی است. بهترین راه برای ثبت مسیرهای نورانی سرعت شاتر ( Shutter Speed ) طولانی مثلا حدود ۳۰ ثانیه است. هرچه این سرعت کوتاه تر باشد ممکن است برخی از جزئیات موجود در عکس نیز دیده شود. میتوانید اول سرعت شاتر را روی ۳۰ ثانیه و سپس ۲۰ و ۱۰ تست کنید تا بتوانید به عکس دلخواه خود برسید.

1-simple-light-trails

اگر شما در معرض نوردهی طولانی هستید خیلی مهم است که ISO دوربین شما هنگام عکسبرداری پایین باشد تا در عکس هایتان نویز وجود نداشته باشد. سرعت شاتر طولانی و ISO پایین دو فاکتور مهم هستند که کمک میکنند عکس های بهتری ثبت کنید. پیشنهاد میکنیم ایزو دوربین خود را بر روی ۱۰۰ تنظیم کنید.

فاکتور بعدی دیافراگم دوربین ( Aperture ) است که یکی از حیاتی ترین و در اصل کامل کننده دو فاکتور قبلی برای گرفتن عکس های حرفه ای دنباله نور است. برای گرفتن عکس از مسیرها یا همان دنباله های نور میتوانید دیافراگم دوربین را بر روی f/5.6 یا f/22 بسته به شرایط تنظیم نمایید. اگر شما به طور معمول نمی خواهید مسیرهای نور به صورت خطوط انتزاعی از سیاه و سفید باشند با تنظیم دیافراگم میتوانید تعیین کنید چه چیزی در محیط عکس قابل مشاهده باشد. میتوانید دیافراگم را بر روی f/8 یا f/16 نیز تنظیم کنید تا نهایتا بتوانید تفاوت ها را مشاهده نمایید.

fenceposts

بالا بودن عدد دیافراگم مثلا f/32 نشان دهنده دیافراگم کوچک است که باعث می شود هر آنچه در پس زمینه و جلوی عکس شما قرار دارد در محدوده فوکوس قرار بگیرد، ولی در f/1.4 تنها منطقه محدود سوژه شما در فوکوس خواهد بود و پس زمینه شما تار (Blur) می گردد. همچنین در تصویر بالا نیز میتوانید این تفاوت را مشاهده نمایید. در کل باید بدانید که با تنظیم مناسب سه فاکتور اصلی عکاسی یعنی سرعت شاتر دوربین ، ایزو و دیافراگم میتوانید تصاویر فوق العاده ای رقم بزنید.

برای گرفتن عکس هایی حرفه ای حتما فرمت عکس را بر روی RAW تنظیم کنید که با استفاده از آن جزئیات اطلاعات ورودی از سنسور دوربین حفظ شود تا بعدا بتوانید آنها را با دسترسی بیشتری ویرایش نمایید. عمق تصویر ، فوکوس ، رنگ ها و روشنایی از جمله مواردی هستند که در حالت RAW بهترین نتیجه را در اختیار شما قرار می دهند. همانطور که در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است تفاوت ثبت تصویر با استفاده از فرمت RAW و JPEG کاملا مشهود می باشد.

raw

استفاده از سه پایه و تنظیم فاصله کانونی برای گرفتن عکس

برای گرفتن یک عکس مناسب استفاده از یک سه پایه ضروری است زیرا احتمالا شما قادر به نگه داشتن دوربین خود به صورت کاملا ثابت برای ۳۰ ثانیه نخواهید بود. در این مرحله می بایست سه پایه دوربین خود در یک حالت پایدار تنظیم کنید و تصمیم بگیرید از چه زاویه ای میخواهید عکس بگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید، انتخاب زاویه عکس و ترکیب بندی مناسب و مدنظرتان است سپس فاصله کانونی و فریم مدنظرتان را تنظیم و عکس خود را بگیرید. برای گرفتن عکس از خیابان ها میتوانید از پشت بام و مکان های بلند برای عکسبرداری استفاده نمایید.

2-city-scene

اگر از فوکوس خودکار ( Autofocus ) برای زمان هایی که نور کم است استفاده میکنید ممکن است نتیجه نهایی مورد رضایت شما نباشد. براساس تکنیک های عکاسی توصیه می شود که اگر نور محیط اطراف شما کم است فوکوس خودکار را غیر فعال کرده و به صورت دستی فوکوس کنید تا نتیجه بهتری بدست آورید.

فشردن دکمه شاتر و گرفتن عکس

اگر همه موارد بالا را به درستی تنظیم کرده اید کافی است دکمه شاتر دوربین را بفشارید تا عکس شما ثبت شود. ایده بهتر استفاده از کنترل راه دور برای گرفتن عکس است تا از لغزش های احتمالی هنگامی که میخواهید دکمه شاتر را فشار دهید جلوگیری بعمل آید.

3-square-creative

اما راه حل دیگر برای زمان هایی که از کنترل راه دور برای گرفتن عکس استفاده نمیکنید تنظیم دوربین برای عکس برداری خودکار است تا به صورت خودکار هر دو ثانیه عکس گرفته شود بدون اینکه نیاز باشد هربار شما دکمه شاتر دوربین را بفشارید. مانند زمان هایی که میخواهید عکس خانوادگی بگیرید و میخواهید همه در عکس حضور داشته باشند.

تکرار روند عکاسی در زاویه های مختلف

معمولا بعد از گرفتن اولین عکس وسوسه می شوید تا نتیجه کار را مشاهده کنید ولی در واقع بهترین کار ثبت چندین تصویر و تکرار این روند است. شما میتوانید این روند را در زاویه های مختلف تکرار کنید زیرا گاها عکس هایی که به صورت تصادفی ثبت می شوند از جذابیت بیشتری برخوردار هستند.

ts-night-photography

می توانید فاصله کانونی را تغییر داده یا اینکه تصاویر مختلف با سرعت های شاتر متفاوت ثبت کنید و نهایتا آنها را با هم ترکیب و به بهترین زاویه و سرعت شاتر دست پیدا کنید تا بتوانید یک عکس جذاب بگیرید.

انتقال تصاویر به کامپیوتر و ویرایش عکس ها

ویرایش تصاویر فوق‌العاده مهم است. برای عکاسی به صورت خلاق و انتزاعی مانند مسیرهای پیاده روی نور این مساله از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا تصاویر ممکن است آنطور که شما در دوربین مشاهده میکنید نباشند.

4-simple-lighthouse

به همین دلیل برخی بخش ها که نیاز است شما در آنها عکس خود را ویرایش کنید در زیر ذکر شده است :

  • افزایش اشباع بخش دنباله های نور در عکس برای خودنمایی بیشتر
  • افزایش کنتراست تصویر برای خودنمایی بیشتر مسیر نور
  • تبدیل تصویر به سیاه و سفید جهت افزایش حس انتزاعی
  • حذف عناصر پس زمینه نامرتبط
  • مخلوط چندین دنباله نور در عکس برای افزایش اثر زیبایی

ترفندهای اضافی برای خلق عکس حرفه ای

توصیه ای که در این بخش به شما داریم مشاهده و فکر کردن در مورد نحوه حرکت دنباله های نوری و تجسم آنها در ذهن است تا بتوانید قبل از گرفتن عکس بهترین حالت را برای عکسبرداری تصور نمایید.

استفاده از ایده های ترکیبی و رعایت تقارن ها میتواند تصاویر شما را چشم نوازتر کند. فراموش نکنید تمرکز شما بر روی دنباله های نور باعث نشود بقیه عناصر موجود در تصویر را فراموش کنید. زیرا وجود عناصر اضافی در زمینه باعث منحرف شدن عکس خواهد شد.

5-abstract

همچنین حتما نیاز نیست که در شب از دنباله های نور عکاسی کنید بلکه هنگم غروب و طلوع آفتاب نیز می توانید نتایج خوبی کسب نمایید که شما را شگفت زده میکند.

اما اگر با وجود رعایت تمام نکات بالا میخواهید افکت های خاصی مانند افکت های اینستاگرام را بر روی تصویر خود اعمال کنید، میتوانید به پست آموزشی استفاده از افکت های عکس اینستاگرام روی تصاویر بدون نیاز به آپلود مراحعه نمایید.

تجربه و نظر شما ؟

امروز در انزل وب ترفند عکاسی حرفه ای برای عکسبرداری از مسیرهای نور در شب را برایتان بازگو کردیم اما اگر شما نکته یا ترفندی برای عکسبرداری از مسیرهای نور می دانید که ما در بالا مطرح نکردیم، حتما از طریق دیدگاه در این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات