بررسی تاثیر آهنربا بر عابربانک و راه های محافظت در برابر این امواج

تاثیرات آهنربا بر روی کارت های اعتباری و روش های جلوگیری از آن

احتمالا شما هم شنیده باشید که قرار گیری عابر بانک در کنار موبایل، مواد مغناطیسی یا سایر کارت های اعتباری دیگر ممکن است سبب سوختن کارت یا آسیب دیدن آن شود. یکی از دغدغه های مشتریان و کسانی که عمدتا از کارت های اعتباری و عابربانک برای پرداخت های روزانه خود استفاده می کنند مسئله تاثیر مواد مغناطیسی بر کارت ها می باشد. اما آیا واقعا این مواد چنان چه که شنیده ایم به عابربانک صدمه می زنند؟ در این صورت چه تدابیری را برای ایمن نگه داشتن کارت اعتباری یا عابربانک باید اندیشید؟ مطلب امروز انزل وب پاسخی برای تمام سوال های بی جوابی خواهد بود که ذهن شما را به خود مشغول کرده است.

تاثیر آهنربا بر کارت اعتباری و عابر بانک و راه های محافظت در برابر این امواج

The effect of magnets on credit cards and how to protect them

کاربردهای آهنربا در زندگی روزمره ما متنوع و بسیار زیاد است اما زمانی که کارت شما در برابر امواج قرار گیرد نوار مغناطیسی چاپ شده روی آن است که به واسطه این امواج تحلیل می رود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. تاثیر واقعی مواد مغناطیسی بر کارت ها اعتباری و عابربانک به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع نوار مغناطیسی کارت، مدت قرار گیری کارت در معرض اشعه های مغناطیسی و از همه مهم تر فاصله ای که کارت شما با مواد منتشر کننده این امواج دارد در بررسی اثرات مخرب این امواج نقش دارند.

در ادامه به معرفی مختصر این عوامل می پردازیم.

تاثیر قدرت نوار مغناطیسی روی کارت ها

قدرت مغناطیسی نواری که روی کارت ها حک می شود اهمیت زیادی دارد. به صورت معمول در عابربانک و کارت های هدیه قدر این نوارها بیش تر است و برای از بین بردن آن ها نزدیک به ۴۰۰۰ گاوس نیرو نیاز داریم. (گاوس واحد اندازه گیری میدان مغناطیسی است)

این در حالی است که برای از بین بردن نوار یا تراشه مغناطیسی کارت های ساده تر مثل کارت های پرسنلی یا کارت اتاق های هتل نیروی بسیار کمتری در حدود ۳۰۰ گاوس کافی است.

بررسی تاثیر آهنربا بر عابربانک و راه های محافظت در برابر این امواج

برای این که قدرت کارت خود را تشخیص دهید به سادگی می توانید از روی اهمیت کارت این کار را انجام دهید. تراشه کارت هتل ها که ارزش مالی ندارند به رنگ قهوه ای متمایل تر است؛ در حالی که عابربانک و کارت های ATM تراشه مشکی رنگ دارند. هرچه قدر این تراشه قوی تر و تیره تر باشد تاثیر کم تری از وسایل مغناطیسی اطراف خود می پذیرد.

تاثیر مدت زمان در معرض قرار گرفتن کارت ها

علاوه بر قدرت این نوار مغناطیسی مدت زمانی که کارت در برابر ابزار آهنربایی که امواج مغناطیسی ساطع می کنند نیز مهم است.

فاصله قرار گیری کارت و مواد مغناطیسی

فاصله نیز اهمیت زیادی دارد. مثلا اگر عابربانک خود را به صورت مستقیم روی موبایلتان قرار دهید و مدت زمان زیادی طول بکشد احتمالا تراشه ها تحت تاثیر میدان بی اثر می شوند.

بررسی تاثیر آهنربا بر عابربانک و راه های محافظت در برابر این امواج

حفاظت از کارت های اعتباری در برابر امواج مغناطیسی آهنربا

همان طور که می دانید  نمی توان ابزارهایی که امواج مغناطیسی ساطع می کنند را از زندگی حذف کرد؛ از طرفی هم از بین رفتن تراشه مثل خم شدن کارت های اعتباری و عابربانک و راه های تعمیر آن ها چاره ای ندارد و کارت عملا بلااستفاده خواهد شد. بنابراین می توان با توجه به نکات ساده ای استفاده همزمان از کارت ها و وسایل مغناطیسی مثل موبایل را مدیریت کرد:

  • از قرار دادن کارت های اعتباری در کنار هم خودداری کنید. کیفی با چند جیب مختلف داشته باشید و هر کارت را در بخش جداگانه ای قرار دهید. اجازه ندهید تراشه ها رو به روی هم قرار گیرند.

بررسی تاثیر آهنربا بر عابربانک و راه های محافظت در برابر این امواج

  • اگر کاور یا پوشش جداگانه ای برای قرار دادن کارت اعتباری ندارید از کیف های پلاستیکی ساده استفاده کنید.

بررسی تاثیر آهنربا بر عابربانک و راه های محافظت در برابر این امواج

  • قرار گیری کارت در معرض منابع امواج مغناطیسی مثل دستگاه MRI خطرناک است. این دستگاه ها امواج قوی را از خود ساطع می کنند که حتی قرارگیری کارت در اتاقی که این دستگاه ها قرار دارند سبب مخدوش شدن تراشه ها خواهد شد.
  • از قرار دادن کارت اعتباری خود در مکان هایی که با برچسب امنیتی مشخص شده اند خودداری کنید. مثلا در برخی از فروشگاه ها قسمتی برای قرار دادن اشیای ارزشمند وجود دارد که معمولا تحت تابش مستقیم امواج مغناطیسی دوربین ها قرار دارند. بنابراین از قرار دادن کارت اعتباری خود جز در جاهای مطمئن خودداری کنید.
  •  آهنرباهای مخفی نسبت به امواج مغناطیسی آشکار تاثیر منفی بیش تری روی کارت های اعتباری می گذارند. مثلا در کیف ها معمولا یک آهنربا وجود دارد که برای باز و بسته کردن لازم است. این آهنربا در لایه های مختلف کیف مخفی شده است و اکثر افراد از آن غافل هستند. عدم رعایت فاصله مناسب میان کارت و این آهنربا ها به تراشه های آسیب می زند.

بررسی تاثیر آهنربا بر عابربانک و راه های محافظت در برابر این امواج

  • از پرتاب و رها کردن کارت در کیف خودداری کنید و همیشه کارت های اعتباری و عابربانک را در پوشش خاص خود قرار دهید.

تجربه و نظر شما؟

شما چه طور از کارت خود در برابر این امواج و آهنربا محافظت می کنید؟ نظرات و تجربه های خود را پیرامون تاثیر امواج مغناطیسی بر کارت های بانکی و راه های حفاظت از آن ها را با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

بررسی: آیا آهنربا برای بدن ضرر دارد؟
بررسی: آیا آهنربا برای بدن ضرر دارد؟
بررسی: آیا قاب آهنربایی یا قاب مگنتی برای گوشی ضرر دارد؟
بررسی: آیا قاب آهنربایی یا قاب مگنتی برای گوشی ضرر دارد؟
آموزش تصویری 6 روش باز و جدا کردن تگ امنیتی آهنربایی لباس
آموزش تصویری ۶ روش باز و جدا کردن تگ امنیتی آهنربایی لباس
آیا آهنربا برای گوشی ضرر دارد؟
بررسی: آیا آهنربا برای گوشی ضرر دارد؟

نظرات

  • سوری says:

    هردوتا کارت بانکی ام درمجاورت با یک قطعه کوچک آهن ربا سوختن تاثیر آهن ربا بیشتر از گوشی است چون یک سال هستش کارت هام رو در کیف گوشیم میزارم وموردی نبوده .

  • رامین says:

    درسته سهل انگاری کردم یک آهنربای کوچک اندازه عدس تو ماشین بود حدود یک ماه کارت سامان و کارت ملت را میذاشتم کنار آن. متأسفانه کارت سامان حالا بعضی جاها عمل میکنه اماکارت ملت پس ازیک هفته سوخت. حالا حداقل باید برای تعویض یک ساعت زمان در هر بانک بزارم.

  • محمدرضا طاهری says:

    با تشکر از راهنماییتون.کمتر از یک ماه دوبار کارت بانک ملی و یک بار هم سپه عوض کردم.تشکر

  • علی says:

    با سلام من روز یکشنبه جهت MRI به بیمارستان مراجعه نموده و در زمانی که در داخل تونل MRI قرار گرفتم ۲ عدد کارت عابر بانک در جیبم بود و در روز سه شنبه از یکی از کارت‌های عابر بانکم استفاده کردم که متاسفانه سوخته بود و روز چهارشنبه نیز از کارت دومم استفاده کنید کردم آن هم سو خته بود تنها دلیلش امواج مغناطیسی دستگاه MRI بوده که متاسفانه مسئولان MRI هم اطلاع یا ندارند یا اگر هم اطلاع دارند که دستگاه MRI می‌تواند باعث سوختن کارتهای عابر بانک شود به بیمار اطلاع رسانی نمیکنند