آموزش عکاسی در شب

ترفند ها و آموزش عکاسی در شب برای رفع مشکل تاری عکس

عکاسی در شب خیلی دشوار تر از روز و در حضور نور است. حتی نور مصنوعی هم نمی تواند دقیقا جای نور طبیعی را پر کند و معمولا عکس هایی که در شب ثبت می شوند بی کیفیت یا تار هستند. اما به هر حال ساعات شب هم بخشی از زمان عمر ما هستند و لازم است عکس های پرتره ، مناظر طبیعی یا حتی تغییرات آسمان را با همین دوربین های حرفه ای در شب بگیریم. مشکلاتی که برای عکاسی در شب وجود دارند قابل حل هستند و تا حد زیادی می توان عکس های باکیفیت و واضحی را در تاریکی ثبت نمود. تنها کافی است با ترفند های کاربردی که در ادامه پست امروز انزل وب می خوانید آشنا شوید؛ با استفاده از آن ها برای همیشه از شر تاری عکس ها در تاریکی خلاص می شوید.

ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

How to Take Photos at Night

بی کیفیتی عکس ها دلایل بسیاری دارد. اغلب عکس های تار به دلیل کندی سرعت شاتر دوربین ها ثبت می شوند. اگر سرعت شاتر کم تر از  ۱/۵۰ ثانیه باشد عکس ها رو به تاری می روند و ذره ای تکان دست می تواند باعث افت بیش تر کیفیت عکس شود. بنابراین یادگیری تکنیک عکاسی برای افزایش مهارت عکاسی با موبایل می تواند در وضوح تصاویری که خصوصا در شب گرفته می شوند تاثیر بگذارند.

تصویر زیر توسط دوربینی با سرعت شاتر ۱/۱۳ ثانیه ثبت شده است و به دلیل پایین بودن این سرعت است که تصویر خیلی تار و مبهم به نظر می رسد.

ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

حتی اگر سرعت شاتر بالا برود باز هم ممکن است تاخیر در ثبت عکس موجب ایجاد تاری شود. استفاده از دوربین هایی با سرعت شاتر صدم ثانیه به برطرف کردن مشکل تاری کمک می کنند. تصاویر ورزشی که در شب ثبت می شوند نیاز به دقت خیلی بالا و تجهیزات حرفه ای دارند.

فوکوس های از دست رفته که در تصاویر دیده می شود اغلب به دلیل فوکوس خودکار دوربین ها در عکاسی شب می باشند. از آن جایی که فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص کنتراست محیط است و در شب تشخیص کنتراست سخت است اکثر عکس های گرفته شده تار می شوند. بنابراین حتی اگر مشکل سرعت شاتر برطرف شود کمبود فوکوس در عکس باز هم منجر به تاری عکس می شود.

ترفند هایی برای عکاسی بهتر در شب

چه عکس سلفی می گیرید و چه از دوربین اول گوشی استفاده می کنید استفاده از ترفند های زیر وضوح تصویر را افزایش می دهند. البته بهتر است با استفاده از ترفند های کاربردی برای گرفتن عکس های سلفی جذاب تر زاویه و محل قرارگرفتن خود را نیز تنظیم کنید.

تنظیم دیافراگم

حین عکاسی در شب در اغلب موارد دوربین را روی حالت اولویت با دیافراگم قرار می دهند. دیافراگم برای عکاسی در شب باید بین  f/1.8 و f/4 تنظیم شود. مقدار دقیق به گستردگی لنز و میدان دیدی بستگی دارد که شما در اختیار دارید. لنز های گسترده تر اجازه ورود نور بیش تری را می دهند اما فوکوس عکس را در مقابل کم تر می کنند. دیافراگم تنگ تر از f/4 بدون استفاده از سه پایه جواب نمی دهد. به هر حال تنظیم دیافراگم نوعی برقراری تعادل است که متناسب با شرایط صورت می گیرد.

ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

سرعت شاتر

سرعت شاتر برای عکاسی در شب باید چیزی ما بین ۱/۵۰ و ۱/۲۰۰ در ثانیه باشد. سرعت کم تر برای ورود نور بهتر است اما برای ثبت سوژه های متحرک باید سرعت عمل بیش تری به خرج دهید. البته در صورتی که تنظیم دیافراگم در اولیت باشد شما به صورت مستقیم سرعت شاتر را تنظیم نخواهید کرد و به جای آن ISO و دیافراگم تحت کنترل شما می باشد.

ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

تنظیم ISO

برای این که به سرعت دلخواه شاتر دست یابید ISO را روی پایین ترین مقدار ممکن تنظیم کنید. مثلا برای تنظیم عکاسی پرتره در شب می توانید ISO را روی ۳۲۰۰ یا ۶۴۰۰ تنظیم کنید. اگر سرعت شاتر شما بالاتر از ۱/۲۰۰ بر ثانیه است احتمالا ISO بالا بوده است.

عکاسی با توجه به تاریکی و تغییرات محیط

زمانی که در شب عکاسی می کنید همه چیز به صورت مداوم در حال تغییر است. از نور خیابان تا فضای تاریکی که پشت سر شما قرار می گیرد. اگر در محیط باریکه نور وجود داشته باشد از آن حتما برای بهبود کیفیت عکس کمک بگیرید. حتی می توانید از ترفند های ایجاد دنباله نور در عکس استفاده کنید که شاید بعد از عکاسی به تصویر ثبت شده جان تازه ای ببخشد. برای عکاسی در چنین شرایطی اولین کار تنظیم دیافراگم روی حالت دستی است.

ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

دوربین متوجه نمی شود شما در حال عکسبرداری در شب هستید؛ بنابراین نوردهی را روی یک یا دو مرحله تنظیم کنید تا هم سرعت شاتر به بهترین حالت برسد و هم عکس های بهتری ثبت شود.

ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

تنظیم رنگ ها درشب

عکاسی در شب توازن رنگ مناسبی ندارد. اغلب رگه های نارنجی در عکس ایجاد می شود که حتی با فوتوشاپ هم قابل برطرف شدن نیستند. در صورتی که در عکس های ثبت شده این رگه ها را مشاهده می کنید از افکت سیاه و سفید استفاده کنید.

ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

تثبیت کننده تصویر

اگر لنز شما دارای تثبیت کننده تصویر است از آن حتما استفاده نمایید تا تکانه ها و حرکات اضافی حذف شوند. فراموش نکنید عکاسی در شب به معنای عکاسی با نور مصنوعی نیست. هنر عکاس واقعی زمانی مشخص می شود که بتواند با نور خروجی از پنجره ها، خودرو ها و روشنایی خیابان عکس های حرفه ای ثبت کند.

ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

ترفند عکاسی منظره

در صورتی که قصد عکاسی منظره در شب را دارید حتما از سه پایه استفاده کنید و سرعت شاتر را تا حد ممکن بالا ببرید. البته عکاسی منظره در شب آسان تر است. تصویر زیر HDR است. نوردهی آن ۸ ثانیه دیرتر انجام شده و مقادیر دیافراگم و ISO به ترتیب روی f/5.6 و ۴۰۰ تنظیم شده اند.

ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

برای تصاویر HDR اگر از منظره عکس می گیرید از بخش های مختلف با سرعت شاتر متفاوتی عکس برداری نمایید. سرعتی بین ۴ تا ۳۰ ثانیه به نظر خوب می رسد. اگر دوربین شما در پیدا کردن فوکوس مناسب موفق نمی شود آن را روی حالت autofocus قرار دهید تا از نقاطی با بیش ترین کنتراست به صورت خودکار فوکوس را تنظیم نماید و مجددا دوربین را به حالت فوکوس دستی برگردانید.

فراموش نکنید هیچ گاه نباید حتی در سطوح مبتدی از فلش تعبیه شده و ابتدایی دوربین های DSLR استفاده نکنید تا تصاویر زیباتری داشته باشید. البته فلش چشمک زن در دوربین ها خوب است و به عنوان منبع جانبی نور تلقی خواهد شد.

ترفندهای کاربردی برای عکاسی در شب

نظر و ایده شما ؟

از ترفند های معرفی شده استفاده کنید و تجربیات خود را در زمینه عکاسی در شب و برطرف کردن تاری تصاویر ثبت شده با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش عکاسی طلا و جواهر 16 نکته مهم که باید رعایت کرد!
آموزش عکاسی طلا و جواهر ، ۱۶ نکته مهم که باید رعایت کرد!
8 سایت فوق العاده برای ایده گرفتن در عکاسی
۸ سایت فوق العاده برای ایده گرفتن در عکاسی
آموزش و ترفندهای عکاسی حرفه ای در خانه
آموزش و ترفندهای عکاسی حرفه ای از خود در خانه
نکته مهم عکاسی از غذا برای اینستاگرام
آموزش ۲۱ نکته مهم عکاسی از غذا برای اینستاگرام و..

نظرات