عیب یابی علت و رفع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

عیب یابی و حل مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ

تا کنون برایتان پیش آمده است شارژر لپ تاپ را به برق متصل کنید و هیچ تغییری در شارژ دستگاه ایجاد نشود؟ گاهی این مشکل می تواند ناشی از اتصالات سیم شارژر چه به دستگاه و چه در کابل شارژر باشد. گاهی هم با وجود این که سیم کاملا سالم است لپ تاپ شارژ نمی شود و ممکن است به تنظیمات لپ تاپ خود شک کنید. هر یک از موارد زیر که عامل عدم شارژ باتری لپ تاپ شما باشد با دو گام ساده ای که در ادامه مطلب امروز انزل وب می خوانید به راحتی قابل حل است.

عیب یابی علت و رفع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

How to Fix a Laptop that is not Charging

مشکلات زیادی برای باتری لپ تاپ ممکن است ایجاد شود. مثلا ریختن چای ، آب و مایعات روی لپ تاپ یا حمل و نقل نامناسب سیم شارژر هر یک به هر طریقی می توانند خود باتری و یا شارژر باتری را تحت تاثیر قرار دهند. به هر حال اولین قدم برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ عیب یابی می باشد.

عیب یابی شارژر لپ تاپ

جدا از برند لپ تاپ شما (Acer,Dell,HP,Asus,Lenovo و.. ) برای عیب یابی شارژ نشدن باتری لپ تاپ به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

خارج کردن شارژر از برق

زمانی که مشاده کردید با اتصال شارژر جریان برق برقرار نمی شود سریع شارژر را جدا کرده و از ورودی یا پریز دیگری برای اتصال شارژر استفاده کنید. به علاوه در اغلب موارد آداپتور دستگاه به دلیل افت یا شدت جریان برق از کار می افتد و به این وسیله از آسیب به دستگاه جلوگیری می نماید.

زمانی که جریان برق قطع شده است باتری دستگاه را (در صورت امکان ) جدا کنید. دکمه پاور را به مدت ۲ دقیقه نگه دارید و سپس مجددا باتری را وارد کنید و شارژر را به پریز دیگری متصل کنید.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

تست کابل شارژر

به کابل دقت کنید. اگر فرورفتگی، پارگی، پیچ خوردگی یا تغییر خاصی را در مسیر شارژر مشاهده می کنید ممکن است مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ به کابل برگردد. ضمنا قبل از تعویض کابل به گارنتی و ضوابط آن دقت داشته باشید.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

بررسی اتصالات

ممکن است اتصالات دستگاه مشکل داشته باشد و تصور کنید زمان عوض کردن باتری لپ تاپ فرا رسیده است. اما اشتباه نکنید؛ گاهی اتصال کابل به ورودی آن در لپ تاپ شل می شود و مثل قبل ثابت نمی ماند. ورودی شارژر را با خلال دندان چک کنید و سعی کنید مواد اضافی و مزاحمی که ممکن است داخل این فضا وجود داشته باشد را خارج نمایید و یا از هوا فشرده استفاده کنید.

آسیب های مربوط به ورودی شارژر خود دستگاه بسته به مدل لپ تاپ شما متفاوت است و بهتر است به نمایندگی مراجعه نمایید.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

ریستارت لپ تاپ و خارج سازی باتری

لپ تاپ را خاموش کنید، باتری را جدا کرده و سپس مجددا روشن نمایید. باتری را برای چند ثانیه جدا و سپس مجددا وصل نمایید. در همه لپ تاپ ها امکان جدا کردن باتری وجود ندارد و در این موارد تنها لپ تاپ را خاموش و روشن نمایید.

4how-to-fix-a-laptop-that-is-not-charging

خنک کردن لپ تاپ

خنک نگه داشتن و جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ در نگهداری از این وسیله ضروری است. این داغ شدن به دلیل فعالیت زیادی باتری ایجاد می شود. لپ تاپ را برای مدتی خاموش نگه دارید و با آن کار نکنید. در صورت از لزوم از هوا فشرده برای تمیز کردن منافذ فن لپ تاپ استفاده نمایید. دقت داشته باشید که به صورت مستقیم وارد منافذ نشوید و فقط گوشه ها را تمیز کنید. در صورتی که مهارت کافی برای جدا کردن بخش های مختلف دارید بد نیست کل بخش های لپ تاپ را با کمپرس هوا تمیز کنید.

5how-to-fix-a-laptop-that-is-not-charging

روشن کردن لپ تاپ بدون باتری

لپ تاپ را خاموش کنید و باتری را خارج نمایید. اگر بدون باتری لپ تاپ روشن شد مشکل قطعا از باتری است. در غیر این صورت کابل معیوب شده است. با این کار ممکن است مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ که به دلیل شل شدن باتری در محل مورد نظر رخ داده باشد برطرف شود. اگر باتری لپ تاپ شما جدا نمی شود مرحله بعدی را انجام دهید.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

تعویض شارژر

همان طور که در مراحل قبل اشاره کردیم گاهی آداپتور به دلایل مختلفی کار نمی کند تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. بنابراین برای عیب یابی شارژر را تعویض کنید یا نمونه جدید خریداری کرده و سپس روشن شدن لپ تاپ را تست نمایید.

بررسی تنظیمات و درایور ها ( ویندوز)

تنظیمات پاور دستگاه را چک کنید. بدین منظور مسیر Start → Control Panel → Power Options را در ویندوز طی نمایید. ممکن است گزینه دیگری هم در این بخش تحت عنوان low battery level دیده شود که باعث خاموش شدن دستگاه به جای شارژ کردن آن شود. بهترین راه این است که تنظیمات را به حالت پیش فرض خود برگردانید.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

در مرحله بعدی وارد تنظیمات Device Manager می شویم. جهت دسترسی به این بخش مسیر Start → Control Panel → System and Security → Device Manager را در ویندوز طی نمایید.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

در تب Batteries به تنظیمات باتری نگاه کنید.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

درایور ها را آپدیت کنید. زیر تب Batteries روی Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery کلیک کرده و سپس Update Driver Software را انتخاب نمایید.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

لپ تاپ را ری استارت کنید تا تغییرات شما روی درایور ها اعمال شود. در صورتی که درایوری جا مانده باشد مرحله قبل را تکرار کنید و سپس کامپیوتر را مجددا ری استارت نمایید.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

اگر هنوز مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ شما پا برجا باقی مانده است این بار روی گزینه Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery راست کلیک کرده و Uninstall را انتخاب نمایید تا درایو ها لغو نصب شوند. وقتی این مرحله تمام شد روی گزینه Scan for hardware changes در تولبار کلیک کنید. می توانید تب Action را باز کنید و Scan را برای تست سخت افزاری انتخاب نمایید.

حالا یک بار دیگر لپ تاپ را ری استارت کنید تا مطمئن شوید درایور ها لغو نصب شده اند.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

بررسی تنظیمات و درایور ها ( مک)

Systems Preferences را از طریق فولدر Applications باز کنید. روی Energy Saver کلیک کرده و دو تب Battery و Power Adapter را بررسی نمایید.

عیب یابی و ربع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ

در اغلب موارد مرحله قبلی کفایت نمی کند و باید System Management Controller برای تنظیم باتری ریست شود. جهت ریست کردن این بخش به دو صورت زیر می توانید عمل کنید:

  • لپ تاپ هایی با باتری جداناشدنی: لپ تاپ را خاموش کرده و آن را به منبع برق وصل کنید. سپس سه کلید shift و control و option در سمت چپ کیبورد و دکمه پاور لپ تاپ را به صورت همزمان فشار دهید.
  • لپ تاپ هایی با باتری جداشدنی: لپ تاپ را خاموش کرده و باتری را جدا کنید. دکمه پاور را به مدت ۵ ثانیه فشار دهید و باتری و اتصالات آن را مجددا برقرار کنید. حال کامپیوتر خود را روشن نمایید.

نظر و تجربه شما؟

شما مشکل کار نکردن باتری لپ تاپ یا شارژ نشدن آن را چه طور برطرف کردید؟ دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • m says:

    سلام
    لپ تاپم فقط در حالت اسلیپ یاخاموشی شارژ میکنه . در حالت روشن چراغ سبز میمونه هیچ شارژی انجام نمیشه. لطفا راهنمایی کنید

  • فریبا says:

    با سلام و تشکر از مطالب مفید در سایتتون ، من باتری را در آوردم دکمه پاور را زدم و در پریز دیگر امتحان کردم و شارژ شد .لپ تاپم هم dellهست.

  • Alireza says:

    من لپتاپم ایسوس k556هستش شارژ لپتاپم صدردصد نمیشه و رو ۹۹ میمونه

  • Elhamid says:

    سلام لپ تاپ من Dell xps L502x هستش چند روز پیش دچار مشکل شارژ نشدن باطری شد و پیغام plugged in not charging میداد چراغ مربوط به شارژ شدن باطری فقط چشمک نارنجی میزد و حتی در حالت خاموش هم باطری رو شارژ نمیکرد تمام این راههایی که توضیح داده شد رو رفتم حتی ویندوز رو ری استور کردم ولی فایده ای نداشت تمامی آپدیتهایی که خود ویندوز میداد رو هم انجام دادم ویندوز اورجینال ۱۰ که خود مایکروسافت داده هم نصب هست ، امروز با قند شکن وارد سایت دل شدم و بعد از شناسایی لپ تاپ و بررسی و چک توسط خود سایت اعلام کرد که یک فایل آپدیت برای بایوس موجوده و اونو انجام دادم و مشکل رفع شد جالب اینجاست که با نرم افرارهای چک آپدیت متفرقه چیزی برای آپدیت نشون نمیداد و میگفت سیستم بروزه تنها خود سایت سازنده ایراد رو پیدا کرد

    • SomeWho says:

      سلام
      من لپ تاپم ASUS k551ln هست
      وقتی به برقه میرم رو علامت باتری نوشته ۱۰۰ درصد شارژ شدا اما وقتی از برق میکشم میگه شارژ باتری کپ است بعد خاموش میشه
      ایراد کار از کجاس؟

  • مطهره says:

    سلام…لپ تاپ من hp حدودا یه سال پیش شارژش تموم شد و خاموش شد و هر کاری کردم شارژ نمی شد چند روز بعدش شارژر رو بهش زدم شارژ کرد و مشکلی نداشت…الان دوباره همین مشکل رو پیدا کردم خاموش شده و شارژ نمی شه…لطفا کمکم کنید…ممنون

  • امان امیری says:

    سلام لب تاپ من دل هست یکبار شارجر HPوصل کردم تا ده دقیقه کارم راتمام کردم بعد از یک ساعت شارجر خود دیل را وصل کردم لب تاپ چالان میشه شارج ذخیره نمیکنه
    لطفآ کمکم کنید ممنون

  • صادق says:

    لب تاب من بدون باطری کاملا سالم می باشد.
    باطری که نصب می شود شارژ نمی کند.
    تمامی مراحل فوق بی فایده بود.
    حتی ویندوز رو دوبار عوض کردم و جوابی نگرفتم.
    به این نتیجه رسیدم اشکال از باطریه.
    اما به طور اتفاقی فهمیدم باتری در لب تابی مشابه که باطریش همینه به درستی شارژ میشه و کار میکنه.
    شارژر همون لب تاب رو به لب تاب خودم با باطری زدم باز هم همون آش و همون کاسه.
    جالب اینجاست وقتی باطری رو در جایی دیگه شارژ میکنم و رو لب تاب نصب میکنم با باطری به درستی تا آخرین قطره های شارژ بهره می بره.
    اما وقتی به طور همزمان نصب میکنم شارژ نمیکنه.
    موندم.
    باطری سالم
    لب تاب سالم
    شارژر سالم
    ویندور جدید نصب میشه با تنظیماتی که فرمودین
    باز هم مشکل داره و شارژ نمیکنه

  • بهار says:

    من لب تاپم لنوو هستش ,شارژ باتری داشت تموم میشد با شارژر هم شارژ نمیشد خاموشش کردم دیگه شارژ نمیشه چراغش قرمز چشمک زن شده بنظرتون باتریش خراب شده

  • مریم says:

    سلام. من لپ تاپم ایسوس مدل x552l است. لپ تاپم رو که به شارژ می زنم حالت شارژ به خودش میگیره ولی شارژش همش ۰ میمونه. بعضی وقتا هم شروع میکنه چراغ شارژش به چشمک زدن. نمیدونم باید چکار کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • علی ایمانی صفت says:

    سلام من یه لپتاب ایسر مدل e15 شارژر سوخت ویه شارژر خریدم مشکا اینه همگام شارژ کردن اینترنت کسرعتش کم میشود یا کلا قطع میشود و جالب اینه که کل اینترنت مودم ضعیف میشه ویه شارژر دیگه اوردم اونم همینطور لطفا اگه حی دارین نجاتم بدین با تشکر منتظر جواب هستم

  • محمدامین says:

    سلام یه لپ تاپ دل داریم که دو سال بیشتره شارژ نمیشه حتی شباری نو براش خریدیم ولی بازم شارژ نمیشه باتریش و این دوسال بدون باتری و با اتصال مستقیم آداپتور بدون باتری ازش استفاده میکنیم به نظرتون اشکال از چی می‌تونه باشه؟

  • جاوید says:

    سلام !
    لپتاپ من دیل است مشکل عدم شارژ شدن باطری‌دارد میخام کمکم کنید چگونه دوباره به شارژ شدنش راه پیدا کند وقتی با شارژر وصل میکنم نوشته میشه ۰%available)plugged in charging)

  • Zahra says:

    سلام لپ تاپ من ایسوس هست….باطری رو درآوردم…لپ تاپ رو زدم ب شارژ روشن شد مشکل از کجاس

  • Ali says:

    Option چ کلیدیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • نیما says:

    سلام
    من لپ تاپ ایسوس مدل k556ur دارم….باطری لپ تاپ تا ۹۶ % شارژ میشه دیگه شارژ نمیشه یعنی فقط تا ۹۶% شارژ میشه ۱۰۰% نمیشه….باطریشم جدا نشدنی هست….چیکار باید کرد؟؟؟

  • محمد says:

    سلام
    من چند بار مشکل شارژ نشدن باطری رو داشتم ولی هر دفعه باطری یا شارژر مشکل داشتن
    الان من شارژر و باتری رو با هم خریدم و میبینم شارژ نمیشه لپتاپ مشکل چیه؟
    laptop Dell inspiron n5110

  • محسن says:

    سلام لب تاب من ایسوس هست آخرین سری که لب تاب و بدون شارزر روشن کردم بعد از استفاده از باتری بدون هشدار خاموش شد (قبلا هشدار میداد باتری x%شارژ داره ) الان شارژر رو وصل میکنم شارژ نمیشه و بدون شارژر هم روشن نمیشه و وقتی روشن میشه میزنه ۰% available (plugged in ,not charging)ممنون میشم راهنمایی کنید

  • حسین says:

    سلام
    لپ تاپ من ایسوز هست و تا مدتی قبل خوب بود ولی الان شارژ نمیشه.
    وقتی به سارژر وصل میکنیمش پراق باطری روی کیبورد قرمز میشه و بعد از مدتی قرمزو سبز میشه.
    روی باتری هم نوشته :
    ۰% avalable(plugged in , charging)

    میشه راهنماییم کنین؟

  • مهدی says:

    سلام ممنون از مطالبتون
    من یه لب تاپ دل دارم که یهو خاموش شد وقتی شارژر رو بهش وصل می کنم چراغ شارژر هم خاموش می شه مشکل چیه

    پاسخ

    • pc57 says:

      سلام در برد لپ تاپ شما اتصالی وجود دارد که باعث جریان برگشتگی میشه شارژر خاموش میشه. ۰۹۱۲۹۶۱۲۱۵۷

  • مهرناز says:

    سلام ممنون از مطالبتون
    من یه لب تاپ دل دارم که یهو خاموش شد وقتی شارژر رو بهش وصل می کنم چراغ شارژر هم خاموش می شه مشکل چیه

  • Shiva says:

    یه سوال ایا خطرناکه از شارژر یه لپ تاپ دیگه استفاده کرد؟

  • صادق says:

    سلام خسته نباشید
    چندماهی از باتری لب تابم استفاده نکردم
    بعد از وصل کردن باتری متوجه شدم باطری شارژ نمیشه
    ایا باطریم فاتحش خوندست ؟؟
    ممنون

  • ميم says:

    سلام میشه کمکم کنید؟
    لپ تابم تا چند روز پیش مشکلی نداشت ولی دو سه روزیه که وقتی میزنم به شارژ این پیامو میده plugged in-not chargingو هرچی هم سیم رو دست کاری میکنم هیچ تغییری نمیکنه
    تا الان مشکلی نداشته این چند روز نمیدونم واقعا چش شده
    کسی هست که چیزی بدونه در این باره
    در ضمن مارکش dellهست

    • رضا says:

      مشگل از سوزن وسط فیش ورودی به لپتاپ هست یه سیم بگیرید و آداپتور رو باز کنید و سیم” آداپتور به لپتاپ” رو عوض کنید. مال من هر چند ماه یه بار اینطوری میشه.

  • بهار says:

    خیلی ممنونم.دستتون درد نکنه

  • علیخانی says:

    روی لپ تاب k555d ایسوس من آب ریخته بود و با راهنمایی شما کمتر از یک دقیقه مشکل شارژ نشدن رو حل کردم،باتری جدا نشدنی هست
    کلید control,option,shift,power
    درست شد

    متشکرم

  • ابری says:

    من اخیرا هر چند روز یکبار لپ تاپم خاموش میشه نمیدونم علتش از چی میتونه باشه

  • علی نوری says:

    باسلام لب تاپ من ایسوسه لاطری جدانشدنی است.به برق وصل میشه شروع به شارز می کنه اما وقتی حالت اسلیپ میزارم بعد یه رب که بر میگردم روشن می کنم دیگه شارزر کار نمی کنه مکر با سیم و شارزر انقدر ور برم تا بازم شرو به شارز کنه دلیل چیه .با تعویض پریز برق حل میشه مشکل کلافم کرده قبلا اینجور نبود ممنون میشم راهنمایی کنید که آیا مشکل از سیم از باطریاز لب تاب از چیه
    باتشکر

    • مسعود says:

      سلام منم دقیقا همین مشکل رو دارم و همین لپ تاپ رو. با عوض کردن پریز مشکلش حل میشه فقط.

  • obaidi says:

    سلام باتری لب تاب من مدتی استت شارژ نمیشود و با برق مستقیم کار می کرد و لی اینبار با برق هم روشن نمیشود خروجی آداپتور رو هم چک کردم مشکلی نبود تعمیرگاه بردم میگن سالمه آوردم خونه به برق وصل کردم یک لحظه روشن شد وبعد چراغ پاورلبتاب خاموش شد و لبتاب هم خاموش شد و دیگه تو برق هم که میزنم چراغ پاور روشن نمیشد لطفا راهنمایی کنید
    سپاسگزارم

  • Mahsa ahmadi says:

    سلام من لپ تاپم dell هستش
    اخرین بار در حال کپی فایل خاموش شد زدمش شارژ اما دیگه شارژ نمیکنه باطری رو
    الان بدون باطری روشن میشه اما با باطری و درشارژ دائما چشمک قرمز میزنه شارژر کشیده میشه خاموش میشه باطری هم ۶۱ درصد شارژ رو نشون میده مشکل از چی میتونه باشه لطفا کمک کنید خیلی واجبه ممنونم

    • فرزاد says:

      با سلام
      لپتاپ من اچ پی هست وقتی سوکتو به شارژر وصل میکنم بعد از دو سه ثانیه چراغ سفید شارژرش قرمز میشه و کار نمیکنه. بع وقتی باطری رو جدا میکنم و بدون باطری کار میکنه. بنظر تون مشکل چیه؟

  • سهراب says:

    سلام خوبین
    من وقتی با لب تاب کار میکنم باید حتما شارژر بهش باشه

    یعنی وقتی شارژر رو از پریز در میارم لبت تاب چند ثانیه بعدش خاموش میشه

    ایا این مشکل از باتریه؟

    مشکل دوم اینه شارژر لب تاب رو سرش که وارد سوکت لب تاب میشه (اون قسمته استوانه ای) اونجارو باید یکمی تکون بدم تا اتصال وصل بشه

    ایا این مورد دوم هم نشون دهنده مشکل شارژره؟

    ممنون میشم راهنماییم کنید

صفحات1 2