چگونه میکروب و آلودگی های خطرناکی که روی گوشی وجود دارند را پاک کنیم؟

چگونه از شر میکروب و آلودگی های خطرناک گوشی خود در امان باشیم؟

گوشی ها سرشار از میکروب ها و میکروارگانیسم هایی هستند که گاه خیلی مضر هستند و می توانند به سلامت بدن آسیب برساند و این موضوع ما را شگفت زده نمی کند؛ چون روزانه با سطوح مختلف زیادی تماس داریم که تقریبا زندگی ما را احاطه کرده اند. برخی از این باکتری ها موجب بیماری می شوند؛ در حالی که برخی مثل باکتری ای کلای با این که می توانند عفونت زا باشند طی یک رابطه همیاری گوارش مواد غذایی را در روده انسان تسهیل می کند. ناآگاهی مردم اغلب باعث می شود وسایل شخصی از جمله موبایل سطح مناسبی برای زیست و انتقال برخی از همین باکتری ها نظیر استافیلوکوکوس اورئوس و ای کلای باشد. بنابراین میکروب ها همیشه در کمین هستند. پس چه کنیم تا بتوانیم همزمان با وجود اجتناب ناپذیر این میکروب ها زندگی سالم و سلامتی داشته باشیم؟ همراه ما باشید تا پاسخ به این سوال را برای رفع آلودگی های خطرناک و میکروب های روی گوشی دریابید.

مراقب میکروب های کثیف ترین دستگاه دیجیتالی که هر روز استفاده میکنید باشید!

How to clean microbes on cell phone

شاید وقتی بوی بدی را در محیط آشپزخانه حس کنید سریعا در صدد رفع بوی بد یخچال فریزر و مراقبت از سلامتی برآیید. شاید هم دیدن کیسه زباله باعث شود فکر کنید میکروب ها در حال پراکنده شدن در محیط خانه هستند و هر چه سریع تر باید کیسه زباله به بیرون منتقل شود. اما هیچ گاه نسبت به موبایلی که هر لحظه در دستان شما قرار دارد این حس را ندارید. دستگاه ایمنی ما هفت روز هفته و بیست و چهار ساعته کار می کند تا میکروب هایی که به دلیل همین تماس های متعدد با گوشی موبایل به انسان منتقل می شوند را از بین ببرد. با این حال حتی اگر گوشی های خود را با خود به حمام ببرید( گوشی های دارای گواهینامه IP68 نظیر گلکسی اس ۷ و اس ۸ ) میکروب ها گاهی سرسخت تر از این هستند که با شستشو ساده از بین روند. در ادامه ترفند های کاربردی برای رفع آلودگی و از بین بردن ویرویس و میکروب های سطح گوشی را بررسی میکنیم.

حقایقی که باید درباره بهداشت گوشی خود بدانید

احتمالا نمی دانستید که:

  • گوشی های همراه آلوده ترین وسیله ای هستند که شما می توانید در طول روز با آن ها ارتباط داشته باشید. گفته می شود گوشی های همراه بیش تر از توالت های عمومی می توانند آلودگی و میکروب داشته باشند.
  • نه تنها باکتری ها بلکه مخرب ترین ویروس ها هم می توانند از راه گوشی به دست و سپس بدن منتقل شوند.
  • اگر در حوزه سلامت فعالیت می کنید (پرستاران، پزشکان ، دامپزشکان و…) باید بیش تر مراقب باشید. این افراد ناقل یا واسطه بین بیماران و جامعه سالم هستند و می توانند پاتوژن ها را از این طریق اشاعه دهند.

ترفند های کاربردی برای رفع آلودگی و میکروب های سطح گوشی

برخی از باکتری ها نسبت به دارو ها مقاومت پیدا کردند. باکتری ای کلای و استافیلو کوکوس اورئوس از جمله باکتری های مقاومی هستند که معمولا در سطح کیبورد و گوشی همراه زندگی می کنند.

ترفند های کاربردی برای رفع آلودگی و میکروب های سطح گوشی

از آن جایی که ما در اغلب موارد بدون شستن دست با موبایل کار می کنیم و حتی بعد از استفاده از موبایل دستان خود را نمی شوییم بنابراین موبایل منبع بزرگی از باکتری ها است. با دیدن تصویر زیر که شمای میکروسکوپی باکتری های سطح گوشی می باشد احتمالا به گستردگی باکتری های اطراف خود پی می برید.

ترفند های کاربردی برای رفع آلودگی و میکروب های سطح گوشی

دکتر Charles Gerba در ارتباط با میزان ماندگاری باکتری های سطح گوشی می گوید:

هر فرد به صورت متوسط در روز دو و نیم ساعت از موبایل خود استفاده می کند و در این مدت در معرض مستقیم باکتری ها و آلودگی های مختلف قرار دارد. روند انتقال این آلودگی ها مثل یک چرخه است. شما میکروب هایی که روی میز کار قرار دارند را به وسلیله موبایل به محیط خانه منتقل می کنید. موبایل در محیط های مختلف جا به جا می شوند و از همه مهم تر دستان و انگشتان شما است که ممکن است به هر روشی با دهان ارتباط پیدا کرده و مسبب انتقال آلودگی شود.

تمیز کردن و  از بین بردن میکروب و ویروس ها از روی گوشی و سایر سطوح مشابه

همواره گوشی خود را تمیز کنید و این کار را به صورت مداوم و دوره ای انجام دهید. در تمیز کردن موبایل خود به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از اسپری، حلال ها، پاک کننده ها و مایعاتی که حالت چکیدن دارند استفاده نکنید. برای تمیز کردن گوشی  همانند نحوه درست تمیز کردن LED و LCD یک دستمال نرم میکروفایبر را مرطوب کرده و تمام سطح را به واسطه آن تمیز کنید. از دستمال توالت و حوله های ضخیم برای پاک کردن گوشی خود استفاده نکنید و در انتخاب مایع پاک کننده نهایت دقت را به خرج دهید مبادا گوشی از کار بیفتد.
  • اپل پیشنهاد می دهد منبع تغذیه خارجی از دستگاه های الکتریکی حین تمیز کردن جدا شود که البته منطقی است. مواد ضد عفونی کننده را با استفاده از دستمال نرم روی گوشی یا وسیله دیگر بکشید. دقت کنید دستمال مرطوب باشد تا مایعات نتوانند با جاری شدن در کیبورد یا درز های دستگاه شما مشکل ایجاد کنند.
  • سامسونگ پیشنهاد می کند موبایل را به صورت دوره ای اما بدون هیچ گونه ماده پاک کننده ای تمیز کنید.
  • دقت کنید که ماده پاک کننده ای که انتخاب می کنید کم ترین میزان الکل را داشته باشد و حتما از دستمال مایکروفایبر استفاده نمایید.

ترفند های کاربردی برای رفع آلودگی و میکروب های سطح گوشی

بد نیست قبل از تماس مجدد با گوشی دستان خود را به صورت کامل بشویید تا انتقال باکتری ها به حداقل برسد.

شما چه فکر می کنید ؟

چه راه های دیگری برای برطرف کردن باکتری هایی که شب و روز با وجود گوشی ها با آن ها سر وکار داریم پیشنهاد می دهید؟

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نقشه آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای ایران آنلاين
۴ سرویس مشاهده نقشه آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای ایران آنلاین

نظرات

  • Mb says:

    اگر خلا (محوطه خالی از اکسیژن) در دسترس باشد گوشیرو درون ان قرار بدیم تا باکتریها در نبود اکسیژن نابود شوند