علت و چگونگی رفع نویز اسپیکر هنگام زنگ خوردن گوشی

علت ایجاد نویز در اسپیکر حین زنگ خوردن گوشی و روش رفع آن

گوشی ها منبع اشعه های الکترومغناطیسی هستند و امواجی که از آن ها منتشر می شوند مانا و پایدار هستند؛ طوری که هیچ مانعی نمی تواند سد راه آن ها شوند. حتی زمانی که گوشی بشکند یا احیانا صفحه موبایل آسیب ببیند و به طور کلی دیگر قادر به استفاده مجدد از آن نباشیم باز هم انتشار امواج در این دستگاه ها ادامه دارد. یکی از معضلاتی که این گوشی ها به دنبال دارند نویز یا سروصدایی است که به سایر دستگاه های الکتریکی القا می کنند. احتمالا متوجه نویز اسپیکر یا بوق تقریبا ممتد در خودرو خود شدید زمانی که گوشی همراهتان شروع به زنگ خوردن می کند. عامل این نویز و سوصدا اسپیکر حین زنگ خوردن گوشی موبایل چیست؟ چه طور می توان از بروز این نویز هنگام روشن بودن اسپیکر و زنگ خوردن گوشی جلوگیری نمود؟

علت و چگونگی از بین بردن نویز و سر و صدا اسپیکر هنگام زنگ خوردن موبایل

Why Do Speakers Make A Weird Noise Near a Ringing Phone

خود گوشی هم گاهی نویز و خش خش تولید می کند که قبلا در آموزش کلی رفع صدای نویز آزار دهنده اسپیکر گوشی ، لپ تاپ و کامپیوتر به شیوه برطرف کردن آن پرداختیم. ایجاد این نویز در اسپیکر هنگام زنگ خوردن گوشی طبیعی است و این ریشه در ماهیت عملکرد موبایل ها دارد.

علت و چگونگی رفع نویز اسپیکر هنگام زنگ خوردن گوشی

علت ایجاد نویز در اسپیکر های نزدیک به گوشی

گوشی ها پیش از این که وسیله ای برای سرگرمی یا تماس گرفتن باشند یک فرستنده رادیویی هستند. کار فرستنده رادیویی هم مشخص است. باید پالس های صوتی و فایل های داده دیجیتالی را به ایستگاه پایه (برج) انتقال دهد تا ارتباط دو طرفه برقرار گردد. بنابراین انتشار امواج در موبایل غیرقابل اجتناب است. اما علت بروز این نویز بیش تر مربوط به ساختمان و سیم کشی های داخلی اسپیکر ها می باشد که نسبت به فرکانس تولیدی توسط موبایل مقاوم نیستند. اگر یک ترانزیستور به صورت ثابت در همه اسپیکرها به کار برده شود امکان تشخیص سیگنال های رادیویی با فرکانس بالا فراهم می شود.

سیم کشی های غیرمقاوم داخل اسپیکر ها سیگنال های رادیویی منتشر شده از موبایل را به سیگنال های صوتی ضعیفی تبدیل می کند که همان امواجی هستند که برای ما ناخوشایند و آزاردهنده می شوند. این صدا ضعیف با صدا اصلی اسپیکر ترکیب شده و حتی شنیدن موزیک را مشکل می کنند. البته این مشکل برای گوشی هایی که مدار اسپیکر ندارند به وجود نمی آید و تداخلی میان آنتن اسپیکر و امواج منتشر شده ایجاد نخواهد شد؛ اما خب می دانیم که ۹۹ درصد گوشی ها اسپیکر دارند!

علت و چگونگی رفع نویز اسپیکر هنگام زنگ خوردن گوشی

به زبان ساده تر درون اسپیکر ها آنتنی قرار دارد که سیگنال های رادیویی را از پایگاه جذب می کند. وقتی که فردی به موبایل شما زنگ بزند در اثر این جذب ناکامل سیگنال سر و صدا یا نویزی از اسپیکر ها منتشر می شود که تا زمان قطع تماس ادامه دارد.

برطرف کردن نویز اسپیکر

بهترین راه برای جلوگیری از بروز این نویز حفظ فاصله مناسب بین گوشی همراه و اسپیکرها است. این فاصله به قدرت اسپیکر و نوع گوشی شما بستگی دارد. شاید ۱۰۰ سانتی متر فاصله مناسبی باشد؛ اما باز هم ممکن است نیاز داشته باشید بیش از ۱۰۰ سانتی متر بین اسپیکر و گوشی فاصله ایجاد کنید.

علت و چگونگی رفع نویز اسپیکر هنگام زنگ خوردن گوشی

راه قطعی برای جلوگیری از بروز این نویز خریداری اسپیکر با کیفیتی است که دارای کابل محافظ می باشد. اسپیکرهای دیجیتالی که با داده های دیجیتالی سروکار دارند بهتر هستند و نویز کمتری هم ایجاد می کنند. می توانید با استفاده از محافظ کابل اطراف آمپلی فایر یا تقویت کننده اسپیکر را بپوشانید تا دیگر نیازی به خرید اسپیکر جدید و گران قیمت نداشته باشید. حتی می توانید آمپلی فایر را با فویل نرم بپوشانید تا بخشی از نویز کم شود. همچنین برای جمع کردن سیم اسپیکر و دیگر سیم های اضافی محیط کار خود میتوانید ۱۵ ترفند جالب برای سازمان دهی کابل و سیم ها از که قبلا در انزل وب معرفی کردیم استفاده کنید.

علت و چگونگی رفع نویز اسپیکر هنگام زنگ خوردن گوشی

برخی از موبایل ها هم هستند که رفتار متفاوتی در پخش امواج دارند. تلفن های TDMA معمولا در ارسال این امواج و ایجاد نویز های فراوان شهرت دارند؛ در حالی که تلفن های CDMA بهتر هستند. برند Verizon تولید کننده مشهور تلفن های CDMA است.  به یاد داشته باشید که قطعا یک برند خاص برای رفع نویز در اسپیکر ها به شما کمک نمی کند و همه چیز به ساختمان تلفن بستگی دارد.

تجربه و نظرات شما ؟

به نظر ما بهتر است گوشی خود را داخل جیبتان بگذارید و اطراف اسپیکر های ارزان قیمت بی کیفیت نباشید. شما چه فکر می کنید؟

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 7 روش پخش صدا از مانیتور کامپیوتر ویندوز 11 و 10 و..
آموزش ۷ روش پخش صدا از مانیتور کامپیوتر ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و..
آموزش 15 روش افزایش صدای مکالمه گوشی اندروید
آموزش ۱۵ روش افزایش صدای مکالمه گوشی اندروید
حل مشکل خرابی و کار نکردن اسپیکر آیفون
آموزش ۱۰ روش حل مشکل خرابی و کار نکردن اسپیکر آیفون
حل مشکل صدا و کار نکردن اسپیکر لپ تاپ
آموزش ۸ روش حل مشکل صدا و کار نکردن اسپیکر لپ تاپ

نظرات