حل مشکل صدا دادن تق تق هارد کامپیوتر لپ تاپ حل مشکل صدا دادن هارد

چرا کامپیوتر و لپ تاپ شما صدایی شبیه به تق تق و کلیک میدهد ؟ روش های حل آن

کامپیوترها معمولا سرو صدای زیادی تولید میکنند،مانند صدای سی دی درایو زمانی که سی دی در حال چرخیدن است که این صداها برای سیستم ها عادی و نرمال هستند.اما برخی از آنها مثل صداهایی که از اسپیکرها به گوش می رسد ممکن است آزاردهنده باشند اما جای نگرانی ندارند. اما اگر سیستم شما صدایی مثل کلیک کردن ، تق تق یا خر خر می دهد، زمان آن رسیده که این صداها را مهم بدانید و بررسی برای علت آن انجام دهید.

علت صدای تق تق یا خر خر کامپیوتر و  لپ تاپ چیست ؟ شیوه های حل آن

Why Is My PC or Laptop Making a Clicking Noise

اگر صدایی شبیه به کلیک کردن و یا ضربه زدن(تق تق) از کامپیوتر خود می شنوید باید به دنبال علت ایجاد آن باشید و آنرا بررسی کنید.بیشتر قسمتهای متحرک در سیستم ها مانند فن،هارد و سی دی درایو حرکات چرخشی دارند و صدای کلیک کردن معمولا زمانی ایجاد می شود که یکی از بخشهای آنها درست عمل نمیکند. بنابراین بهتر است برخی از دلایل ایجاد این نوع صدا را بدانید. در مطلب امروز میخواهیم نگاهی کوتاه به برخی مشکلات که باعث می شود کامپیوتر این صداها را ایجاد کند،بیندازیم.

درست عمل نکردن و حل مشکل صدا دادن تق تق هارد

درست عمل نکردن هارد

معمولا از هاردها صدای خفیف تق تق به گوش می رسد. درون محفظه فلزی، هاردها مانند یک ضبط کننده صدا یا گرامافون هستند زیرا که یک صفحه چرخان که اطلاعات روی آن ذخیره می شود دارند و یک بازوی متحرک که داده را روی این صفحه می نویسد یا میخواند. در حین کار کردن هارد ممکن است صداهایی مثل همهمه و یا غیژغیژ به گوش برسد که علت آن چرخش دیسک است و یا صدایی شبیه به ضربه که صدای ایجاد شده توسط بازو متحرک است.

اما چیزی که ممکن است مشکل ساز شود صدای بلند تق تق یا ضربه خوردن است که معمولا به دلیل برخی مشکلات سخت افزاری دیسک یا بازو متحرک است و البته این بدان معناست که هارد شما دارای مشکل است. به سرعت و حتما از داده های خود یک نسخه پشتیبان بگیرید زیرا ممکن است هر لحظه هارد شما از کار بیفتد و نیاز به یک جایگزین برای آن خواهید داشت. بعضی از هاردها یک سیستم مانیتورینگ به نام (S.M.R.T(Self-Monitoring,Analysis,Reporting Technology دارند که با استفاده از آن می توانید مشکل هارد خود را پیدا کنید. البته در برخی موارد قادر خواهید بود اطلاعات خود را از هارد معیوب و یا سوخته بخوانید که در انزل وب این آموزش به شما داده شده است.

باید به این نکته توجه کنید که اگر سیستم شما از هارد SSD استفاده میکند و این نوع از هاردها قسمت متحرکی ندارند، می توانید مطمئن باشید که این صداها با هارد مرتبط نیستند.

رفع مشکل صدای تق تق در درایو CD/DVD

مشکل در درایو CD/DVD

از نظر حرکتی، درایو CD/DVD هم عملکردی مشابه آنچه در بالا برای هارد بیان کردیم دارد. زمانی که دیسکی در آن میچرخد و از بازوی متجرک استفاده می شود ممکن است صدای خفیفی از ضربه خوردن یا غیژغیژ به گوش برسد. صداهای بلندتر کلیک کردن ممکن است به دلیل خواندن داده از یک دیسک معیوب و یا درست کار نکردن قسمتی از موتور الکتریکی باشد. خوشبختانه خرابی این درایو امری خیلی حیاتی مثل هارد نیست مگر اینکه داده های مهمی را بخواهید از CD/DVD بخوانید. برای حل این مشکل کافی است درایو را جایگزین کنید و یک درایو جدید نصب کنید.حتی برخی از لپتاپها درایوهایی دارند که به آسانی از سیستم جدا می شوند و قابل جایگزینی هستند.هم چنین می توانید از درایوهایی که با USB به سیستم وصل می شوند استفاده کنید.

 حل مشکل صدا دادن فن لپ تاپ

درست کار نکردن فن خنک کننده

همانطور که قبل در بخش ۵ روش نجات بخش کاهش صدای زیاد فن لپ تاپ هنگام کار کردن به آن اشاره کردیم بیشتر کامپیوترهای Desktop سیستم های خنک کننده ای دارند که  فن کوچکی در آن است که هوا را برای خنک کردن اجزای سیستم به گردش درمی آورد. ممکن است  یکی از کابل و یا سیم های داخلی سیستم به پره های این فن گیر کند و صدای ضربه زدن و یا خراشیدن ایجاد کند.این اتفاق ممکن است زمانی بیفتد که اجزای کامپیوتر جا به جایی داشته اند مثلا در جا به جا کردن سیستم از یک مکان به مکان دیگر.برای حل این مشکل کافی است سیستم را خاموش کنید،با بیرون آوردن درپوش کیس، کابلها و سیم ها را چک کنید. هم چنین فن و کارت گرافیک را هم چک کنید.برای حل دایمی این مشکل ممکن است نیاز باشد برخی از کابلها را جا به جا کنید.

صدای کلیک کردن همچنین ممکن است نشانه خراب شدن فن و یا خاک گرفتن آن باشد. زمانیکه درپوش کیس را برداشته اید، سیستم را روشن کنید و به عملکرد فن دقت کنید.اگر فن به درست نمی چرخد احتمالا نیاز به  جایگزینی برای آن دارید و یا نیاز است آنرا تمیز کنید. برای تمیز کردن فن، ابتدا سیستم را خاموش کنید و سپس فن را جدا کنید. آنرا با استتفاده از دستمال و اسپری الکل تمیز کرده و اجازه دهید خشک شود. بعد از آن فن را در جای خود قرار دهید و ببینید آیا مشکل آن برطرف شده یا خیر.

وجود مشکل در مانیتور یا اسپیکر و رفع نویز آن

وجود مشکل در مانیتور یا اسپیکر

اسپیکرها ممکن است نویزهای آزار دهنده ای را تولید کنند که می توان با برخی ترفندها آنها را از بین برد. اما وجود صدای بلند تق تق که در زمان روشن و خاموش کردن اسپیکر از آن به گوش می رسد، ممکن است به دلیل مشکلات در اتصالات باشد. همین طور برای روشن و خاموش کردن مانیتور هم نباید صدایی بشنوید و اگر این صداها را می شنوید یکی از اجزا به درستی کار نمیکنند.

مشکل منبع تغذیه

اگر سیستم شما دقیقا قبل از خاموش شدن صدای کلیک کردن و تق تق می دهد،ممکن است منبع تغذیه یا همان پاور دچار خرابی شده باشد که بلند بودن این صدا ممکن است منجر به از کار افتادن پاور و سایر اجزا شود.دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد اما معمولا به دلیل جوش نامناسب پاور یا مادربورد اتفاق میفتد.کابلهای پاور سیستم را چک کنید تا از ایمنی اتصالات اجزای سیستم، مثل مارد بورد به پاور،هارد درایو به پاور و …  مطمئن شوید. اگر همه چیز درست بود و سیستم شما به صورت تصادفی خاموش می شود لازم است یک پاور یا مادربورد جدید تهیه کنید. جایگزین کردن پاور آسان است اما جایگزینی مادربورد آسان نیست و به معنی نو کردن سیستم است و در صورتی که تخصص انجام اینکار را ندارید از افراد متخصص و تعمیرکارهای کامپیوتر کمک بگیرید.

در بالا به علت صداهای غیر عادی از سیستم و احتمال خرابی برخی قطعات اشاره شد. در آموزش دیگری در انزل وب می توانید با نحوه نگهداری و جلوگیری از خرابی این قطعات مهم در سیستم ها آشنا شوید.

تجربه و پیشنهاد شما؟

اگر شما با این صداها در هارد دیسک ، فن و.. مواجه شدید و دلایل دیگری برای آن داشته اید تجربیات خود را برای ما نیز بیان کنید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 7 روش پخش صدا از مانیتور کامپیوتر ویندوز 11 و 10 و..
آموزش ۷ روش پخش صدا از مانیتور کامپیوتر ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و..
آموزش 15 روش افزایش صدای مکالمه گوشی اندروید
آموزش ۱۵ روش افزایش صدای مکالمه گوشی اندروید
حل مشکل خرابی و کار نکردن اسپیکر آیفون
آموزش ۱۰ روش حل مشکل خرابی و کار نکردن اسپیکر آیفون
حل مشکل صدا و کار نکردن اسپیکر لپ تاپ
آموزش ۸ روش حل مشکل صدا و کار نکردن اسپیکر لپ تاپ

نظرات

  • زهرا says:

    سلام بله منم لبتابم همینه همین صدای یواش هم داره شما متوجه مشکل لبتاب شدید منم هم راهنمایی کنید

  • عرفان says:

    من ۱ روز لپتاب گیمینگ ایسوس خریدم با اینکه فنش حتا روشنم نمیشه یه صدای تق تق میده خیلی صعیفه ولی نمیدونم از کجاشه

  • محمد حسين says:

    سلام من لپتاپ لنوو دوروزه خریدم از اولش وقتی روشن کردم این صدا به گوش میرسید …
    صدای تق تق و خر خر یا بودق نیست !!!!دقیقا دقیقا صدای مثل کلیک کردن ماوس هستش ،دیدین وقتی کلیک میکنید رو ماوس یه صدای ظریف و خاصی میده…این صدا هم رو لپ تاپ من همینجوریه ، انگار که یکی تو لپ تاپ داره هی کلیک ماوس رو میزنه سرعتشم متغییره بعضی وقت ها زیاده و پشت سر همه اما بعضی وقت ها کمه….میخواستم بدونم طبیعی یا نه ،هارد یترا بایت هم هست

    • علیرضا says:

      سلام دوست عزیز منم مشکل شما را دارم منم تازه خریدم و موقع روشن کردن و خاموش کردن صدا و سرعتش بیشتر هست. پیش فروشنده هم بردم ولی مشکل را نفهمید

      • مصطفی says:

        سلام دوست عزیز
        منم همین مشکل رو با لپتاپ نوی لنوو دارم. از نظرتون ۲ سال میگذره. دلیلش رو پیدا کردین؟

    • وحید says:

      سلام لپ تاپ شما جن زده شده یه جن رفته داخل لپ تاپ با موس کلیک میکنه

    • مصطفی says:

      سلام دوست عزیز
      منم همین مشکل رو با لپتاپ نوی لنوو دارم. از نظرتون ۲ سال میگذره. دلیلش رو پیدا کردین؟

  • مانی says:

    با سلام بنده به لپ تاپ با مشخصات زیر گرفتم به قیمت ۴۰ میلیون
    لپ تاپ ۱۵ اینچی ایسوس مدل
    ROG strix G512LI
    بد تحویل گرفتن لپ تاپ ۳ یا ۴ روز بد یه صدای تق ،تق میاد مثلا هر ۱ دقیقه بد نگران شدم میخواستم برم نمایندگی گفتم بزار یه بارم امتحان کنم صداش قطع شده بود منم ول کردم بد چند هفته بد بازم این صدا میاد و یه پیامی مبنی بر که اطلاعات خود را نجات بدهید برام اومد و تایم داشت که ۱۰ ،۲ ساعت ,۴ساعت بد لپ تاپ رو ریستارت کنه ریستارت کرد و بازم این صدا تق تق یا ناق ناق همچین چیزی میاد میشه کمک کنید بگید هارد مشکل داره؟ هارد بنده یه ترابایت SSD هست یا مشکل از جای دیگه است؟

    • محمد says:

      لپ تاپم لنوو گیمینگ ۳ ۵۱۲ اس اس دی و ی ترا اچ اچ دی کور ای ۷ نسل ۱۰ و ۱۶۵۰ تی ای هست وقتی میزنمش توش شارژ از پورتش صدای تق تق یا جز جز میاد

  • آرتین says:

    مشکل من اینه که صداش همیشه هست و خر خر می کنه و راحت صدا رو متوجه می شید و صداش کم زیاد میشه من فکر می کنم فنش گرد و خاک گرفته.

  • محمد says:

    اگر هارد بسوزه دیگه کامپبوتر روشن نمیشه؟

  • حسین says:

    سلام لپ تاپ من یه صدایی میده و یکمم لرزش چیکار کنم ؟
    تو قسمت چپش

  • amir says:

    سلام من لپ تاپم ذوهفتس وسطش صدای مشت میاد از لپ تاپ و هیچ چیز دیگه نیس ویروس خاص یا چیزی عاملشه؟ خیلیم سنگین کار میکنه

  • ماهان says:

    سلام دوستان من ۳ روزه یه لپتاپ ایسوس خریدم به محض روشن کردن صدای خرخر میده باید چیکار کنم
    مشکل خاصی هست یا نه؟

  • علی says:

    سلام من لب تاب G50 لنوو دارم و این صدای تق تق از هارد دیسکم می شنوم آیا این نرماله یا هاردم از بین رفته ممنون میشم زود جواب بدید

  • امیر says:

    سلام داداش من لب تاب گیمیمنگ دارم یه بازی ساده رم ۲ میخواد رو روش ریختم حین بازی یه صدای بوقی از لب تاب میاد و کمی مکث میکنه هارد لب تاب ssd هست و دی وی دی رایتر نداره

    • تنها says:

      از سی پی یوت زیاد کار میکشه توان سی پی یوت رو با مشخصات بازی بررسی کن و اگه سازگار نبود بهتره بازی نکنی چون به سی پی یوت آسیب میزنه
      .

  • امین says:

    سلام وقت بخیر
    مانیتور کامپیوتر رو وقتی که روشن میکنم صدای تق تق یا جرز برز میده،لطفا راهنمایی کنید
    وقتی خاموش صدایی نمیده ولی وقتی روشن صدا میده ، اگه راه حلی دارید لطفا راهنمایی کنید

  • my says:

    سلام وقت بخیر
    من لپ تاپ asus s510uf خریدم و از همون هفته اول صدایی شبیه به تک تک کردن یا کلیک کردن میداد .به این نکته اشاره کنم که وقتی لپ تاپ روشن هستش و مدتی باهاش کار نمیکنم , به هنگام خاموش شدن صفحه صدای تک تک چندبار پی در پی به فاصله چند ثانیه میده .
    ممنون میشم راهنماییم کنید .

    • Sara says:

      لپ تاپ منم همین مشکلو داره این مسئله جدیه یا واسه همه لپ تاپ ها اینجوری هست؟

  • فاطمه says:

    سلام
    یه سال پیش لپ تاپ من وقتی روشنش میکردم صدای تق تق میداد و روشن نمیشد …وقتی باتریشو در می آوردمو و دوباره مینداختم اوکی بود
    رفته رفته سرو صداش بیشتر شد تا اینکه اصلا روشن نشد و فقط صدای تق تق میداد
    درستش کردم ولی همین الان دوباره این مشکلو پیدا کرد..میشه راهنمایی کنین

    • نیما says:

      سلام
      من یه لپ تاپ لنووz50_75 دارم. وقتی روشنش میکنم صدای تق تق خفیف میده بعد هم بوی سوختگی ازش میاد. قبلا نه صدایی میداد نه بویی. چیکار کنم؟

  • Mj says:

    سلام وقت بخیر درباره ی صداهایی که کامپیوتر و لب تاب دارن و شما لطف کردید و مطالب مفیدی در سایت قرار دادین یه سوال داشتم.شارژر لب تابم رو تا به برق میزنم جلیز جلیز صدا میده(یه صدایی مثل اتصالی سیم)البته شارژ می کنه.منم از ترس اتصالی از شارژ کشیدمش.مشکل از کجاست؟ آیا شارژر خراب شده؟

  • Amir says:

    سلام لپ تاپ من از روزی که خریدم وقتی روشنش میکنم صدای خر خر یا تق میده چجوری این صدارو درستش کنم؟

  • فاطمه says:

    یه سوال دیگه اینکه وقتی لپ تاپ خاموشه و به شارژ زدم از کجا بفهمم باتریش فول شده و شارژر رو جدا کنم بدون روشن کردن دیوایس؟

    • Yazdan says:

      اگع قدیمی نباشه همون جایی که میزنیش چراغ سفید روشن میشه شاید برای تو جایی دیگ باشه و وقتی هم شارژ میشه خاموش میشه وقتی هم شارژ نداره و لاو هست نارنجی میشه ممکنه برای تو اپشنش فرق کنه
      با تشکر

  • فاطمه says:

    سلام
    من حدود ۴ هفته ی پیش یه لپ تاپ ایسوس k556uq i5 خریدم، بعد از راه اندازی لپ تاپ و نصب داریوا و ویندوز ۱۰، احساس کردم صدای لپ تاپ عادی نیست و صدایی که حین کار کردن میده بیش از حد عادیه، وقتی بردم نمایندگی گفتن هارد که تست کردن یکی دوبار تقه ی بلد داشته و هارد تعویض کردن، الان توی این یک هفته که هارد تعویض شده وقتی باهاش کار میکنم شاید به فاصله ی ۱۰ دقیقه یا کمتر صدای قرقر میده بدون اینکه خیلی به لپ تاپ نزدیک باشم، شاید ۱ یا ۲ ثانیه این صدا رو میده و بعد قطع میشه
    میخاستم بدونم این صدا عادیه؟

  • امیرعلی says:

    من یه لپ تاپ DELL دارم حدود ۶ سال پیش خریدم.تازگی ها وقتی CD یا DVD میزارم یکم که طول میکشه یهو شروع میکنه به صدا های بسیار بلند و عجیب.در ضمن اصلا هم نمیخونه.صداش مانند دددددییی تاقتاقتاقتاقتاق.لطفا کمکم کنید

    • سینا says:

      اصولا لیزر لب تاب بعد چند ماه کار کردن دیگه ضعیف میشه شما که شش ساال کار کردی دیگه جای گله نداره به نمایندگی های مجاز ببرید یا یک dvd جدا بگیرید و از اون استفاده کنید

  • riza says:

    منم همین مشکل علیرضا رو دارم لپتاپمو تازه خریدم msi gs73 بعد وقتی روشن میکنم یا وقتی میخام یه برنامه ای باز کنم و در طول کار کردنم با لپ تاپ یه صدای تق تق میاد وقتیم با run as administrator یه بازی یا نرم افزار باز میکنم یه لحظه این صدا رو میده و لحظه ای هنگ میکنه و یه صداییم مثل وز وز کردن زنبور میاد که دومی خیلی رو آزار دهندس و تقریبا همیشه هست. مشکل از کجاست؟ ببرم گارانتی؟ هفت میلیون پول دادم خیلی رو اعصابه لطفا راهنماییم کنین

  • عیلرضا says:

    من تازه یه هفتس یه ایسوس k556 خریدم . هیچ بازی نریخدم و هیچ کار سنگینی هم نکردم باهاش فقط وب گردی اونم خیلی کم . متوجه شدم همزمان با چشمک زدن اون چراغ هارد یه صدایی میاد. به قول شما صدای کلیک آزار دهنده نیست ولی هست در فاصله ی ۱ متری مثلا شنیده نمیشه. کلیک کردنی هم گاهی وقتا انگار یه صدای کلیک خیلی خیلی ضعیف از داخل خود لب تاپ میاد .؟ به نظرتون عادیه .
    ++ در ضمن باید بگم یه ساعت اینا کار میکنی باهاش صداش کم تر هم میشه اولش یکم بیش تر نمود میکنه .
    ممنون میکنم راهنمایی کنید . باتشکر.
    شما که خودتون صد در صد لب تاپ دارید. آیا لب تاپ شما صدای جزءی داره.؟ آیا . چون توی نت سرچ کردم مصل این که خیلیا در گیرن با این صدا.