کاهش مصرف اینترنت اندروید

۱۰ روش کاهش مصرف اینترنت و هزینه شارژ در گوشی های اندروید

امروزه دسترسی به اینترنت امری ضروری است اما شبکه وایرلس همیشه در دسترس کاربران نیست. از این رو به سمت استفاده از اینترنت داده موبایل سوق داده می شویم. این درحالیست که استفاده از اینترنت داده تلفن هوشمند هزینه بر است. در انزل وب همراه ما باشید تا با دلیل زود تمام شدن بسته اینترنت و ۱۰ راهکار برای مقابله با این افزایش مصرف بیشتر آشنا شوید.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

بهترین روش های کاهش مصرف حجم اینترنت تلگرام ، اینستاگرام و.. در گوشی اندروید

۱۰ Best Ways to Reduce Mobile Data Usage and Save Money on Android

تقریبا هر کاری که آنلاین در گوشی اندرویدی خود انجام می دهید، اینترنت داده مصرف می کند و ممکن است مصرف داده شما را به مخاطره اندازد. حتما برای شما نیز پیش آمده است که در زمان استفاده از اینترنت سیمکارت خود، با افزایش مصرف دیتا روبرو می شوید و اعتبار سیمکارتتان به پایان می رسد. در این مقاله قصد داریم چگونگی کاهش مصرف اینترنت را در تلفن اندرویدی به شما آموزش دهیم. قبلا در مطلبی به علل زود تمام شدن حجم اینترنت گوشی اشاره شد، اما در ادامه همراه انزل وب باشید تا با این علل و راهکارهای مقابله با آن بیشتر آشنا شوید.

غیرفعال کردن داده تلفن همراه سیم کارت ایرانسل ، همراه اول و.. در زمان عدم استفاده

اگر می خواهید در مصرف داده سیم کارت ایرانسل ، همراه اول ، رایتل و.. تلفن هوشمند صرفه جویی کنید بهترین روش خاموش کردن آن در زمانی است که مورد استفاده قرار نمی گیرد. با این کار از دسترسی برنامه های پس زمینه به اینترنت جلوگیری می کنید و از همه مهم تر در مصرف باتری نیز صرفه جویی می شود.

جلوگیری از مصرف اینترنت اندروید با محدود کردن مصرف داده

شما می توانید به راحتی مصرف دیتای تلفن اندرویدی خود را کنترل نمایید. برای این کار با رفتن به مسیر Setting > Data Usage از مصرف دیتا، زمان و مقدار استفاده شده داده به ازای هر برنامه آگاه می شوید.

محدود کرده داده تلفن اندرویدی

با فعال کردن گزینه Set cellular data limit داده موبایل و محدود کردن مصرف آن می توان مصرف داده را در ساعات و روز های مشخص کنترل کرد.

پیدا کردن جایگزینی برای اپ هایی که بیش از حد اینترنت مصرف می کنند

یکسری برنامه هایی وجود دارند که مستعد استفاده از اینترنت هستند. از این رو بهتر است همانطور که قبلا نیز در انزل وب اشاره کردیم از نسخه های سبک تر آنها به عنوان جایگزین استفاده کنیم.

به عنوان مثال می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

Facebook Lite  : این برنامه جایگزین مناسبی برای اپ فیسیوک است که در مصرف اینترنت داده و باتری صرفه جویی می کند.

Hermit Lite Apps : به واسطه این برنامه اندرویدی می توانید برنامه های بزرگ مصرف کننده داده را با برنامه های سبک مبتنی بر وب جایگزین کنید.

مدیریت مصرف اینترنت گوشی و تبلت اندروید با مرورگرهای صرفه جو

مرورگرهای صرفه جو

اپ های Opera Mini و UC Browser Mini دو نمونه از مرورگرهایی هستند که در مصرف دیتا صرفه جویی می کنند. مرورگر Flynx نیز به شما کمک می کند تا لینک ها را توسط هر برنامه دلخواهی از قبیل فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و … باز نمایید.

کنترل ترافیک اینترنت اندروید با بروز رسانی برنامه تنها از طریق وایرلس

به روزرسانی تنها با وایرلس

یکی از علت های تمام شدن سریع بسته اینترنت به روزرسانی برنامه هایتان در زمان استفاده از دیتای موبایل است. برای غیرفعال کردن به روزرسانی برنامه کافیست در Google Play منوی سمت چپ را باز نموده و در بخش تنظیمات، به روز رسانی آن را روی گزینه “auto-update over Wi-Fi only” قرار دهید تا تنها در صورت استفاده از اینترنت وایرلس، برنامه ها بروز رسانی شوند. قبلا در مطلبی از انزل وب محدود کردن استفاده وایرلس را نیز مرور کردیم.

جبوگیری از زود تمام شدن حجم اینترنت ایرانسل ، همراه اول و.. با محدود کردن داده های پس زمینه

محدود کردن داده های پس زمینه

اگر هنوز هم اصرار دارید از اپ های مصرف کننده دیتا استفاده کنید لازم است حداقل مصرف اینترنت داده را در پس زمینه برای آنها محدود کنید. برای این منظور کافیست به مسیر Setting > Data Usage  رفته و با انتخاب برنامه مورد نظر، گزینه “Restrict app background data” را برای آن فعال نمایید. دقت داشته باشید که با این کار اعلانات این برنامه ها نیز غیر فعال خواهند شد.

جلوگیری از کم شدن شارژ اینترنت با فعال سازی فشرده کردن داده در کروم

اگر از مرورگر کروم در گوشی اندرویدی خود استفاده می کنید، حتما گزینه Data Saver آن را فعال کنید تا دیتاها به صورت فشرده شده جا به جا شوند.

فشرده سازی داده

برای فعال سازی این گزینه کافیست به مسیر Settings -> Data Saver  رفته و گزینه ON را در مرورگر کروم فعال کنید.

 کش کردن محتوا برای استفاده آفلاین

یکی از روش های کاهش مصرف اینترنت داده تلفن هوشمند استفاده از محتوای کش شده است. به عنوان نمونه برنامه Google Maps از قابلیت کش کردن نقشه ها برای دسترسی آفلاین استفاده می کند. همچنین اپ Spotify با کش کردن موزیک ها و لیست موزیک های خود در تلفن همراه این امکان را برای کاربران فراهم می آورد تا در زمانی که به اینترنت دسترسی ندارند، به صورت آفلاین از آنها استفاده نمایند.

کش

لازم به ذکر است که برنامه YouTube نیز به شما این اجازه را می دهد زمانی که به  Wi-Fi متصل هستید، بتوانید ویدئو ها را در موبایل خود ذخیره کرده تا در زمان افلاین بودن نیز قابل مشاهده باشند. بنابراین باید از اپ هایی استفاده نمود که از قابلیت کش کردن محتوا برای پشتیبانی آفلاین به منظور کاهش مصرف دیتا پشتیبانی کنند.

فشرده سازی دیتا موبایل با “ Opera Max

اگر به طور جدی به دنبال کاهش مصرف اینترنت داده موبایل هستید، از Opera Max استفاده کنید. این برنامه تمامی دیتا های در حال ارسال به موبایل اندرویدی را فشرده می نماید. با این روش فشرده سازی می توانید در وب گردی، تماشای ویدئو و گوش دادن به موزیک به صورت آنلاین در هزینه استفاده از اینترنت داده موبایل صرفه جویی کنید.

Opera Max

البته باید توجه داشته باشید که با این فشرده سازی کیفیت کاهش می یابد.

مدیریت مصرف اینترنت با بهینه سازی تنظیمات برنامه های اندرویدی

بسیاری از اپ هایی که در موبایلتان نصب شده اند مثل تلگرام قابلیت بهینه سازی و کاهش مصرف اینترنت تلگرام دارند. برنامه هایی از قبیل توییتر، یوتیوب و اینستاگرام دارای گزینه هایی برای کمک به کاهش مصرف اینترنت داده تلفن هستند. در انزل وب با راهکار آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

کاهش مصرف اینترنت در “Twitter”

در منوی سمت چپ برنامه توییتر با دسترسی به مسیر  Setting and Privacy > Data Usage  می توانید پخش ویدئو ها را کنترل نمایید.

کاهش مصرف اینترنت در "Twitter"

کاهش مصرف اینترنت در ” Instagram”

در برنامه اینستاگرام برای کاهش مصرف داده تلفن همراه می توانید گزینه ” Use less data ” را در بخش ” Cellular Data Use” فعال نمایید تا بدین ترتیب از این ویژگی اینستاگرام بهره مند شوید.

کاهش مصرف اینترنت در " Instagram"

کاهش مصرف اینترنت در ” YouTube “

در برنامه یوتیوب نیز گزینه های مختلفی برای کنترل مصرف دیتا تعبیه شده است. به منوی برنامه رفته و در مسیر General  گزینه ” Limit mobile data usage ” را فعال نمایید. همچنین می توانید از پخش خودکار ویدئوها نیز جلوگیری کنید.

کاهش مصرف اینترنت در " YouTube "

در مقالات قبلی روش های جلوگیری از آپدیت خودکار برنامه ها در ویندوز نیز مطرح شد که می توانید در انزل وب آن را دنبال کنید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

کنترل مصرف اینترنت داده تلفن اندرویدی بسیار مشکل است، اما موضوعات مطرح شده به شما در کاهش مصرف اینترنت کمک خواهند کرد. آیا تاکنون از این روش های مطرح شده استفاده کرده اید؟ لطفا پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • علی says:

    بهترین راه کاهش مصرف و امنیت کامل و راحت‌ شدن از دست تبلیغات و سرقتهای گوگل و دیگر شرکت‌های اشغال پراکن، نصب رام /e/
    از سایت زیر
    https://doc.e.foundation/
    دانلود کنید

    البته همه موبایل ها را پوشش نمی دهد
    ولی عالیه

    تجربه یک موبایل امن و مطمئن و بدون هرگونه گوگل و سارقان قانونی و غیر قانونی

  • Amir says:

    سلام خسته نباشید من روش اول میخواهم انجام بدم ولی Set cellular data limit رو ندارم چیکار کنم

  • Am bozorg says:

    برنامه های شما بسیار عالی وعلمیست باتشکر وسپاس از لطف وراهنمایی شما ،بادرود فراوان

  • احمد says:

    تنها روش مطمئن اینه که بسته اینترنتی با مدت زمان و حجم کم و ساعتی تهیه کنیم و همون موقع هم تمومش کنیم . شارژ گوشی هم در حد ۲ تومن باشه .