چگونه بهترین عکس را برای پروفایل خود انتخاب کنیم ؟ علم و روانشناسی این موضوع

چگونه بهترین عکس را برای پروفایل خود انتخاب کنیم ؟ علم و روانشناسی این موضوع

اولین کاری که پس از ورود به یک شبکه اجتماعی انجام می دهیم انتخاب عکس پروفایل است و این انتخاب گاهی دشوار است.معمولا عکسی را انتخاب میکنیم که به نظرمان خوب است و تاثیر آنرا روی سایرین در نظر نمیگیریم. تحقیقات زیادی انجام شده که هر کدام عناصری را که یک عکس پروفایل خوب باید داشته باشد را عنوان کرده اند. در ادامه روش ها و علم روانشناسی انتخاب بهترین عکس برای پروفایل را بررسی میکنیم.

انتخاب بهترین عکس و آواتار برای پروفایل کاربری به وسیله روانشناسی

The Research & Science Behind Finding Your Best Profile Picture

روانشناسی پشت هر عکس پروفایل مناسب می تواند راهنمایی برای تاثیرگذاری روی مخاطبین و هم چنین به دست آوردن دنبال کنندگان بیشتر شود. قبلا در انزل وب ابزار ساخت عکس پروفایل مناسب برای شبکه های اجتماعی را مطرح کرده ایم ، در ادامه این موضوع به بررسی موارد مهم در انتخاب این نوع عکسها می پردازیم.

انتخاب عکس پروفایل مناسب

در کسری از دقیقه با دیدن عکس پروفایل افراد می توانیم به یک نتیجه گیری درباره شخصیت آنها برسیم.موارد زیر نتیجه تحقیقات است که عناصری که یک عکس پروفایل مناسب می تواند داشته باشد را به ما معرفی میکند: لبخند در زمانی که دندانها مشخص است،لباس تیره،عکس با سر و گردن،ترکیب نا متقارن،دید بدون مانع.شاید بدترین موارد هم شامل پس زمینه روشن و نگاه نکردن به دوربین باشد.کارهایی هم هستند که بهتر است از آنها دوری کنید مثل استفاده از کلاه،عینک آفتابی،انداختن مو روی چشم،

کمک کننده و جذاب به نظر رسیدن در عکس پروفایل

محققان دانشگاه York هزار عکس چهره برای پیدا کردن ترفندها و ویژگی های چهره که باعث گذاشتن بیشترین تاثیر در نگاه اول می شود،را آنالیز و تحلیل کردند و به ۶۵ ویژگی مختلف مثل انحنای بینی،قرارگیری چانه دست پیدا کردند و برای هر کدام از این موارد سه بعد زیر را در نظر گرفتند:

قابلیت نزدیکی: آیا این فرد به من کمک میکند و یا آسیب می رساند؟

تسلط:این فرد می تواند به من کمک کند و یا ضرر برساند؟

جوانی و جذابیت: آیا این فرد می تواند یک شریک رمانتیک باشد یا یک رقیب؟

و اما یافته ها در جدول زیر آمده است.

آنالیز داده ها

به طور کلی محققان متوجه شدند که فاکتورهای با معنی در هر سه بعد، عوامل مشترک هستند.برای قابلیت نزدیکی دهان عنصر کلیدی است:منطقه دهان،ابعاد آن و انحنای لب پایین.همانطور که در تحقیقات قبلی هم دهان به عنوان فاکتور مهم در توانایی نزدیکی معرفی شده است.برای جوانی و جذابیت هم چشم، ابعاد آن اهمیت دارد و چشم بزگتر به جوانتر دیده شدن کمک میکند.برای تسلط هم ارتفاع ابرو،زاویه چانه،رنگ پوست اهمیت دارد.

در بررسی نهایی،محققین چهره ها را به صورت بازه ای از این سه بعد در کنار هم قرار دادند.مثلا از کمترین توانایی نزدیکی تا بیشترین از چپ به راست که با دیدین آن تغییرات یک صورت و تاثیر هر تغییر را به راحتی می توانید ببینید.

بازه ای از سه بعد

تاثیرگذار و مورد قبول به نظر رسیدن

PhotoFeeler یک ابزار است که به شما فیدبکی از عکس پروفایلتان با استفاده از رای افراد به آن عکس میدهد و یافته های آن براساس بیش از ۶۰ هزار امتیازدهی که در این اپلیکیشن به اشتراک گذاشته شده است،می باشد که شامل موارد زیر است:

هیچ وقت چشمهای خود را نپوشانید زیرا که مثلا عینک آفتابی امتیاز مورد قبول واقع شدن را کاهش میدهد و مو یا سایه برروی چشم امتیاز تاثیرگذاری را.خط فک خود را نگه دارید زیرا که سایه آن به مورد قبول واقع شدن کمک میکند.در زمان لبخند زدن بهتر است کمی از دندانهای شما مشخص باشد.لباس رسمی و تیره هم روی تاثیرگذاری تاثیر به سزایی دارد.نگاه کردن به صورت جذاب هم یکی دیگر از گزینه های تاثرگذار است که این نوع نگاه نشانه اعتماد به نفس و راحتی است.

نگاه جذاب

انتخاب آواتار مناسب

Katrina Fong محقق دانشگاه York مطالعه ای را روی آواتارهای دو بعدی انجام داده و نکاتی رسیده که می تواند به عکس پروفایل هم آنها را تعمیم داد.افراد شرکت کننده در این مطالعه برای دوستی با افرادی که آواتارهای آنها ویژگیهای زیر را داشتند بیشتر اشتیاق نشان دادند.چشمهای باز،صورت بیضی شکل،چهره با لبخند و موهای قهوه ای.هم چنینی اواتارهایی که بیانی خنثی یا منفی داشتند،موهای کوتاه یا مشکی و کلاه یا عینک آفتابی استفاده کرده بودند کمتر مورد توجه قرار گرفتند.در آموزشی از انزل وب نحوه ساخت آواتار برای عکس پروفایل و سایت ساخت آواتار را نیز آموزش داده ایم.

عکس پروفایل جذاب

روانشناس و محقق Elizabeth Daniels از ۱۱۸دختر نوجوان و زن جوان درباره برداشتشان از عکس پروفایل فیس بوک زن ۲۰ ساله سوال پرسیده است.نصف آنها عکسی با برتری های جنسی را نشان داده اند و بقیه تصویری محافظه کارانه تر را انتخاب کرده اند.بنابراین تصاویر محافظه کارانه تر در بین سه دسته جذابیت،اجتماعی و صلاحیت محبوبیت بیشتری دارد.

عکس پروفایل مهم تر است یا مشخصات افراد

سایت دوستیابی OkCupid به خوبی داده های خود را آنالیز میکند و جزییاتی را درباره مقایسه عکس پروفایل تاثیرگذار با توضیحات متنی را بیان میکند.در این آنالیز افراد به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه عکس پروفایل با متن و گروه دوم تنها عکس پروفایل را می توانستند ببینند. نتیجه این بود که تاثیر متن کمتر از ۱۰% روی فکر افراد نسبت به شما است.

تاثیر متن

موارد توصیه شده Canva’s Guy Kawasaki برای انتخاب عکس پروفایل

سایت Canva’s Guy Kawasaki که مجموعه ای برای تکنولوژی و شبکه اجتماعی است ۴ راه انتخاب عکس مناسب را بیان میکند.تنها در عکس شما باشید نه به همراه خانوده،دوست،حیوانات و غیره.منبع نور باید جلوی صورت شما باشد و حداقل عرض آن ۶۰۰ پیکسل باشد.

به دوربین نگاه کردن یا نکردن

یک درس دیگری که از OkCupid میگیریم این است که با نگاه کردن به عکس پروفایل ۷۱۰۰ کاربر متوجه شدند نگاه کردن یا نکردن به دوربین یکی از جالبترین موارد است.برای عکس پروفایل خانمها بهترین تاثیر را زمانی دارد که به دوربین نگاه می کنند.اما برای عکس پروفایل آقایان این تاثیرگذاری هنگامی است که به دوربین نگاه نمیکنند.

 عکس پروفایل خانمها

عکس پروفایل آقایان

تاثیر ردیابی چشم در انتخاب عکس پروفایل

“شما جایی را نگاه میکنید که بقیه نگاه میکنند” این نوشته ارزشمند از یک وبلاگ است که باعث تحقیقات بسیاری شده است.ما نگاه افراد را که در صفحه میبینیم دنبال میکنیم و نگاه مستقیم به دوربین میتواند ارتباط مستقیم با افراد را برقرار کند.نگاه کردن به چپ و یا راست باعث می شود نگاه افراد هم به همان جهت برود.تصویر زیر در مورد دیدگاه ها به خوبی در این باره بیان میکند.

تاثیر ردیابی چشم در انتخاب عکس پروفایل

پس زمینه روشن  برای عکس پروفایل

پس زمینه های مختلف را برای عکس خود انتخاب کنید اما پس زمینه های رنگی مثل نارنجی یا سبز و روشن بیشتر توصیه می شوند.

پس زمینه روشن

چگونه از بین عکس های خود بهترین عکس را برای پروفایل خود انتخاب کنیم ؟

در نهایت اگر تصمیم دارید با توجه به فاکتور های بالا بهترین عکس خود را برای پروفایل تلگرام ، اینستاگرام ، فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی انتخاب کنید در آخرین تحقیقات روزنامه Cognitive Research Principles and Implications نشان داده شده است که بهترین روش برای انتخاب عکس پروفایل ، انتخاب گزینه مناسب توسط افراد غریبه است که هیج آشنایی با شما و افزاد خانواده و دیگر دوستانتان ندارند!

تجربه و پیشنهاد شما؟

به نظر شما یک عکس پروفایل مناسب دارای چه ویژگی هایی است؟ چطور میتوانیم عکس مناسب را انتخاب کنیم و با استفاده از آن تاثیر بیشتری روی مخاطبین بگذاریم؟

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش ساخت آواتار واتساپ برای عکس پروفایل
آموزش ساخت آواتار واتساپ برای عکس پروفایل ، ارسال در چت و..
آموزش ساخت آواتار در اینستاگرام
آموزش ساخت آواتار در اینستاگرام
آموزش 3 روش تغییر و حذف عکس اکانت در ویندوز 10
آموزش ۳ روش تغییر و حذف عکس اکانت در ویندوز ۱۰
ثبت نام، تغییر عکس و کار با گراواتار (Gravatar) یا آواتار وردپرس
آموزش ثبت نام ، تغییر عکس و کار با گراواتار (Gravatar) یا آواتار وردپرس

نظرات