آموزش کامل بکاپ گرفتن از پیام ها ، مدیا و.. چت ، گروه و کانال های تلگرام

آموزش کامل بکاپ گرفتن از پیام ها ، مدیا و.. چت ، گروه و کانال های تلگرام

پیام‌ رسان تلگرام (به انگلیسی: Telegram) یک سرویس پیام‌ رسان متن‌ باز مبتنی بر رایانش ابری است. کاربران تلگرام می‌توانند پیام‌ها، تصاویر، ویدئوها و اسناد خود را به صورت رمزنگاری‌ شده تبادل کنند. تلگرام رسماً برای اندروید، ویندوز فون و آی‌اواس (ازجمله تبلت‌ها و دستگاه‌های بدون وای-فای) قابل دسترسی است. کاربران نرم‌افزار می توانند تا ۱.۵ گیگابایت پیام، عکس، ویدیو و فایل را تبادل کنند. یکی از کمبود های پیام رسان تلگرام نداشتن امکان گرفتن بکاپ از چت های تلگرام است و با گمانه زنی هایی که در مورد تحریم و یا فیلترینگ این برنامه وجود دارد این نیاز بیش از پیش حس می شود. امروز در انزل وب قصد داریم نحوه بکاپ گیری از پیام های تلگرام را به شما عزیزان آموزش دهیم.

آموزش ذخیره چت و بکاپ گرفتن کامل از پیام های گروه ، کانال و اشخاص در تلگرام

How to backup your Telegram messages in chats , group and channels

گاهی اوقات ممکن است به اشتباه چت یا پیام های تلگرام را حذف کنید و یا به دلایل دیگری آن ها را از دست بدهید. هنگامی که این اتفاق به صورت غیر منتظره رخ می دهد متوجه خواهید شد که بازیابی پیام های حذف شده تلگرام چقدر دشوار است.  چرا که تلگرام فاقد امکانات پشتیبان گیری است. اما این بدان معنا نیست که بازیابی اطلاعات تلگرام غیر ممکن است. قبلا در انزل وب در مورد بکاپ گرفتن از داده های مهم در کامپیوتر و بکاپ گیری کامل از برنامه های نصب شده در ویندوز صحبت کردیم. امروز در مورد نحوه پشتیبان گیری از تلگرام صحبت خواهیم کرد.

مراحل بکاپ گیری از چت، عکس، ویدیو در تلگرام اندروید ، آیفون و..

۱- به منظور بک آپ گیری و ذخیره پیامهای تلگرام خود ابتدا نیاز به برنامه Telegram_Backup.jar داریم (جهت اطلاع بیشتر از نحوه عملکرد و طریقه کار به صفحه github برنامه Telegram_Backup مراجعه کنید)

برنامه را دانلود کنید ( که دارای حجم ۱۳.۲ مگابایت است) و آن را از حالت فشرده خارج کنید.

anzalweb-jar

۲- بعد از اینکه برنامه دانلود شد روی دکمه start ویندوزتان کلیک کنید و command prompt را انتخاب کنید. برای راحتی کار می توانید در کادر جستجو command prompt را جستجو کنید. برای فعال کردن command promt در کلیک راست می توانید پست فعال نمودن قابلیت Command Prompt Here در کلیک راست ویندوز۷ را مطالعه بفرمایید.

command prompt

۳- حالا دستور dir /p را وارد می کنیم تا لیستی از دایرکتوری ها به ما نمایش داده شود.

dir command

۴-  اگر فایل دانلود شده در پوشه downloads است با تایپ دستور cd downloads به پوشه دانلود می رویم و سپس با تایپ مجدد cd anzalweb به زیر پوشه anzalweb  همین داریکتوری وارد می شویم جایی که برنامه jar در آن قرار گرفته است (اگر اینکار برای شما مشکل است به پوشه که فایل jar دانلود شده قرار گفته است مراجعه ، در یک بخش خالی آن دکمه shift کیبورد را نگه دارید و سپس کلیک راست کنید و از منو کلیک راست گزینه open command window here را انتخاب کنید)

cd command

۵- پس از ورود به پوشه ، با تایپ دستور java -jar anzalweb.jar برنامه دانلود شده را اجرا می کنیم اما قبل از آن باید به این نکته اشاره کنیم که این دستور تمام مدیا ها و پیغام ها کانال ، گروه و چت هایی که در تلگرام شما فعال است را دانلود میکنید که باعث کم شدن حجم اینترنت و طولانی شدن مدت زمان آماده سازی میشود پس تا حد ممکن از کانال و گروه ای غیر ضروری به صورت موقت خارج شوید و یا اینکه از دستور دوم این بخش از آموزش انزل وب که دانلود بدون مدیا میباشد استفاده کنید. در هنگام تایپ دستور به کوچک و بزرگ بودن حروف توجه کنید. با این دستور از مکالمات، تصاویر، ویس، ویدیو تلگرام شما نسخه پشتیبان گرفته می شود.

در صورتی که بخواهید فقط از پیام ها به صورت متنی بدون میدیا شما بکاپ گرفته شود دستور java -jar anzalweb.jar –no-media را استفاده کنید ( توجه کنید که در ابتدای no دو تا خط تیره و در اول media یک خط تیره بگذارید).

همچنین توجه داشته باشید که در این مرحله حتما باید تلگرام شما باز باشد و به اینترنت وصل شده باشید.

run file jar

۶- حالا برنامه اجرا می شود در این قسمت شما باید شماره ای که با آن اکانت تلگرام را ساخته اید وارد کنید. توجه داشته باشید که  قبل از شماره خود +۹۸ را تایپ کنید. در صورتی که اکانت تلگرام شما هک، حذف و یا بلاک شده است پیشنهاد می کنیم پست چگونه به اکانت هک،اسپم،حذف و بلاک شده تلگرام دسترسی پیدا کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

inter number phone

۷- الان کدی به تلگرام شما فرستاده می شود که باید در command prompt وارد کنید در صورتی که تلگرام شما رمز داشته باشد در مرحله بعد از شما رمز خواسته می شود، رمز خود را وارد کنید. در صورتی لزوم می توانید رمز خود را به صورت موقت غیر فعال کنید.

inter code

۸- دوباره دستور java -jar anzalweb.jar را اجرا کنید . این بار برنامه بصورت اتوماتیک شروع به دانلود چت های تلگرام می کند. بعد از مدت زمانی معین که تمام پیام ها دانلود می شود برنامه شروع به دانلود مدیا ها می کند.

توجه : دانلود فایل ها می تواند بشدت حجیم باشد توصیه می شود که قبل بکاپ گیری از کانال ها خارج شوید چون کل فایل های آن را دانلود می کند.

همانطور که مشاهده می شود بعد از دانلود چت ها برنامه متوقف می شود.

run anzalweb.jar

وقتی همه چت ها دانلود شد در یک پایگاه داده قرار می گیرد که برای دسترسی به آن باید برنامه های دسترسی به پایگاه داده را داشته باشیم. برای سادگی کار ما این پایگاه داده را به html تبدیل می کنیم تا به وسیله مرورگر بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. برای آشنا شدن با مرورگر ها می توانید پست ۱۲ مرورگر ساخته شده بر پایه مرورگر های فایرفاکس و گوگل کروم را مطالعه بفرمایید.

تبدیل بکاپ تلگرام به فایل های HTML

برای مشاهده فایل بکاپ یا روی منوی start کلیک کنید و در کادر جستجو شماره اکانتان را وارد کنید و یا اینکه وارد درایو c سپس پوشه telegram_backup. شوید در این پوشه، پوشه ای به نام شماره اکانت تلگرامتان وجود دارد وارد آن شوید تا فایل بک آپ خود را مشاهده کنید.

در صورتی که بخواهید این مسیر پیش فرض را تغییر دهید باید هنگام فراخوانی دستور

— target <dir>

را وارد کنید که dir دایرکتوری مورد نظر شما است.

backup

برای تبدیل فایل پایگاه داده به فایل های قابل خواندن html دستور زیر را در command line وارد نمایید :

java -jar anzalweb.jar –-export html

توجه داشته باشید قبل از اکسپورت از دو خط تیره استفاده کنید.

export

بعد از اتمام تبدیل پیغام زیر ظاهر می شود.

output

پس از چند لحظه این کار تمام می شود و در مسیر مورد نظر فولدری بنام files ساخته می شود.

files

در پوشه files  پوشه dialogs واقع شده است آن را باز کنید.

dialogs

در پوشه دیالوگ فایل های html شما واقع شده است

html

باز باز کردن فایل html می توانید مکالمات خود را مشاهده کنید.

backup telegram

در صورتی که بخواهید از help برنامه استفاده کنید دستور java -jar anzalweb.jar –help را وارد کنید.

خب تمام شد توسط این برنامه کاربردی میتوانید براحتی از پیام ها در کانال ، گروه و چت های شخصی تلگرام بکاپ بگیرید و آنها را در کامپیتور یا هرجایی دیگر ذخیره کنید.برای اطلاعات بیشتر در مورد آموزش و ترفندهای کاربردی تلگرام پیشنهاد میکنیم مجموعه ترفند های تلگرام  را مطالعه بفرمایید.

 تجربه و پیشنهاد شما ؟

شما برای ذخیره چت و پشتیبان گیری از تلگرام خود از چه برنامه و روش هایی استفاده می کنید؟ مزیت برنامه مورد نظر شما نسبت به این برنامه بکاپ گیری چیست؟ تجربه و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

بررسی: چرا تلگرام من قابلیت استوری ندارد؟ (تنها راه حل کاربران ایرانی)
بررسی: چرا تلگرام من قابلیت استوری ندارد؟ (تنها راه حل کاربران ایرانی)
آموزش تصویری گذاشتن نظرسنجی در تلگرام ( 2 روش ساده و سریع)
آموزش تصویری گذاشتن نظرسنجی در تلگرام (۲ روش ساده و سریع)
آموزش کامل فعال سازی و تنظیم پروکسی تلگرام (اندروید ، آیفون و دسکتاپ)
آموزش کامل فعال سازی و تنظیم پروکسی تلگرام (اندروید ، آیفون و دسکتاپ)
آموزش 5 روش ارسال عکس با کیفیت اصلی در تلگرام
آموزش ۵ روش ارسال عکس با کیفیت اصلی در تلگرام

نظرات

  • Miss.red says:

    سلام ممنون از راهنماییهاتون این روشی ک توضیح دادین برای بک آپ از تلگرامی که تو کامپیوتر نصب شده بود؟منظورم اینه که با این روش که نمیشه تلگرام توی گوشی رو بک آپ گرفت درسته برای اون باید فکر دیگه کرد؟

  • امیر محمد says:

    با عرض سلام خدمت همه شما
    بنده بخاطر مشکلاتی نمیتونم این کار ها را انجام بدم اگر کسی انکارو برام انجام بده نقدا از خجالتش در میام ممنون میشم در تلگرام بهم خبر بدین۰۹۱۰۳۸۴۴..

  • مهدی says:

    با سلام و خسته نباشی
    من تمام مراحل رو اجرا کردم و تبدیل به html رو هم انجام دادم. اما هیچ دیالوگی در فایل من نیست!مشکل چیه؟

  • مهدی says:

    با سلام و خسته نباشی
    من تمام مراحل رو اجرا کردم و تبدیل به html رو هم انجام دادم. اما هیچ دیالوگی در فایل من نیست!

  • Ali says:

    سلام.خیلی مفید بود.ولی دردسرش زیاد.من برای تلگرامم رمز دوم گذاشتم.و ایمیل هم وارد نکردم ک forget password بزنم.و چتام رو هم لازم دارم خیلی هاش.راهی وجود داره ک از شر رمز دوم خلاص بشم؟

  • علی says:

    اونایی که اروره Unknown Source… دارن جاوا ۹ (JDK 9.0.4) نصب کنن اکی میشه
    ۱ساعت طول کشید تا اینو بفهمیم!
    و اونایی که این ارور رو دارن (unable to access jarfile anzalweb.jar) این دستورو (cd anzalweb) تایپ نکنن چون فولدری به این نام ساخته نشده که بخواد پیدا شه و مراحلو ادامه بدن

    با تشکر از خانم مدیر بابت مطالب و اسم زیبای سایت…

  • علیرضا says:

    error: unable to access jarfile anzalweb.jar این جواب رو میده باید چیکار کنم

  • علیرضا says:

    لطفا لینک فایل جاوا رو بزارین

  • امید says:

    سلام.میخام بدونم چطوری فقط از محتویات کانال تلگرام خودم بگاپ بگیرم؟ میشه اینو انتخاب کرد یا نه از همه کانال ها و گروه ها بکاپ میگیره؟

  • نرجس says:

    سلام خسته نباشید.من میخوام تلگراممو دیلیت اکانت کنم اما چنتا از پی ویا رو میخام نگهدارم.باید همینکاری که پست کردینو انجام بدم؟؟؟

  • مهدی says:

    اولا : خطایی که موقع اجرا میده به دلیل نصب نبودن برنامه جاوا هست. اول java رو سرچ و نصب کنید، بعدش این برنامه رو اجرا کنید
    دوما : همونطور که دوستان اشاره کردند، این برنامه عملا به تلگرام شخصیمون دسترسی پیدا میکنه که از نظر امنیتی عاقلانه نیست، هرچد برای اجراش لازمه.
    سوما : نکته مهم اینکه این برنامه همه کانالها و چتها رو بدون حق انتخاب، دانلود میکنه. یعنی نمیشه فقط چت یا کانال خاصی رو انتخاب و دانلود کرد. حساب کنید ببینید اگه بخواد کل مطالب و مدیای همه کانالها رو دانلو کنه، چی میشه !!!

  • حامد says:

    دوستان عزیز سلام
    با انجام دادن دستورات این سایت عملا آی دی خودتون رو در اختیار کدنویسان ایت ابزار قرار میدید. یه جایی بعد از انجام این دستورات ازتون کد احراز هویتی که تلگرام ارسال کرده رو میخواد و اگه دقت کنید خود تلگرام هشدار میده که فلان دستگاه در همدان به آی دی شما متصل شد .
    اگه انجام دادید سریع ترمینیت کنید .
    موفق باشیذ

  • شایان says:

    سلام از همه چی میشه بکاپ گرفت مثله آهنگ یا عکس و فیلم تو کانال ها یا نه فقط چت ها میشه ؟

  • ehsan says:

    من فقط میخوام شماره مخاطبین تلگرام و لیست گروه ها و کانالهام برگرده کاری به محتویات اونها ندارم چون می خوام ریست اکانت کنم راهی هست؟

  • فریبا says:

    سلام من واقعا نیاز به بکاپ چتها دارم ولی هر کاری می کنم اجرا نمیشه سر کلمه ی java خطا میده آیا باید چیزی نصب کنم یک دنیا ممنونم

    • سلام نه نیازی به نصب چیزی نیست و دقیقا مثلا توضیحی که دادیم عمل کنید فقط اون فایل java رو باید دانلود کنید حتما و مسیر هم باید دقت کنید

  • زهرا says:

    سلام دوست عزیز…
    با تشکر از مطلب خوب و مفیدتون. میخوام بدونم با استفاده از این مسیر member های کانالم.ن هم به شکلی بک آپ گیری میشن یا خیر؟
    پیشاپیش ممنون از جوابتون

  • حسام says:

    با سلام مراحل نصب و اجرای نرم افزار بکاپ تلگرام را انجام دادم ولی موفق نشدم
    ‘java’ is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file.

  • شیوا says:

    سلام من چت خودمو ( تو بخش you ) پاک کردم اشتباهی…
    با گوشی هم هستم توو تلگرام
    چجوری میتونم برش گردونم ؟؟؟
    روش شما مخصوص کامپیوتر‌بود … :(((

    • سلام روش دیگری هم هست که باز نیاز به کامپیوتر داره و روش هایی که تا الان دیدم همه کامپیوتر می خواد اما روش قبلی باید قبل از پاک شدن بکاپ می گرفتید اما این روش اگه بکاپ هم نگرفته باشید متن ها رو بازیابی می کنه حالا من این روش رو می گم اگه بدون کامپیوتر هم چیزی دیدم براتون میذارم
      برای بازیابی مکالمات و چت های پاک شده، از نرم افزار EaseUS MobiSaver استفاده کنید. ابتدا نرم افزار را دانلود و نصب کنبد، سپس گوشی اندرویدی خود را به کامپیوتر متصل کنید. سپس گزینه استارت (Start) را انتخاب کنید. این نرم افزار فایل هایی که امکان بازیابی و ریکاور کردن آن ها وجود دارد را به شما نمایش می دهد. سپس با انتخاب گزینه ریکاور (Recover)، فایل های و چت های پاک شده خود را باز گردانید.

  • زهرا says:

    من چطوری میتونم فقط پیام های تلگرام یک نفر رو بک آپ بگیرم؟ دستور خاصی با توجه به همین راهی که اینجا رفتیم داره؟
    خیلی برام مهمه….لطفا کمکم کنین…

    • این برنامه از کل اطلاعات شما بکاپ میگیره و براساس هر مخاطب یک پوشه ایجاد می کنه سایت رو مجدد بررسی کردم دستوری برای بکاپ گیری از یم فرد مشخص نداره

  • زهرا says:

    سلام…راستش من میخواستم ببین اصلا امکانش نیست که فقط پیام های یک نفر رو بک آپ بگیرم؟ نمیخوام همه ی پیام ها رو…فقط یک نفر! امکانش هست؟ و یا حداقل اگه این کارا رو بکنم با اون html که میده میشه پیام اشخاص رو به طور جداگانه دید؟ یا همش در همه؟ راستش میخوام این کارو اگه میتونم پیام های اونو به طور جدا داشته باشم انجام بدم.. لطفا به ایمیلم جواب بدین..خیلی حیاتیه برام…ممنون میشم…

  • mimix says:

    man app ro dl kardam monteha ejra nmishe.bayad chikr konm?

  • mimix says:

    man in app ro az koja mitunam download konam???

  • علی زارعی says:

    دوست عزیز این که دقیقا با دست خودمون داریم تلگرام رو میدیم به طرف دقیقا مهندسی اجتماعی یا بهتر بگم هک تلگرام خودمون هست که چون کد رو باید بدیم بهش

  • سعید says:

    با سلام
    خب بجای اینهمه مراحل (هف خان رستم) میریم تو تلگرام تحت وب و پیاما رو بصورت html ذخیره میکنیم حالا عکس و فیلما رو نمیشه اینجوری ذخیره کرد

  • fahim says:

    سلام. من فایل بک اپ رو که دانلود میکنم و از حالت فشرده سازی خارج میکنم باز به یک زیپ با همون نام بر میخورد که باز از حالت فشرده سازی خارج میکنم و یه پوشه با کلی فایل رو بهم میده و هیچ کدوم از فایل ها فایل اجرایی که شما نشون دادین ، نیستن. خواهش میکنم راهنمایی کنین من بشدت واسه ذخیره چت هام نیاز دارم.اگه امکانش هست فایل دانلود برنامه را برام ایمیل کنین.

  • احسان says:

    اگر پیامی رو قبلا حذف کرده باشیم که این نرم افزار دیگه رون رو بازیابی نمی کنه متوج همنظور م شدید که ؟

  • arash says:

    سلام ممنون از اموزش خوبتون اما متاسفانه من نتونستم عملیش کنم و خطا داد همون اول کار
    http://s9.picofile.com/file/8297839050/tttt.png
    اینم خطا ممنون می شم جواب بدید

    • ثریا داسیان says:

      سلام
      ببینید من فایل رو به اسم فایل شما تغییر دادم و بردم تو دسکتاپ و اجرا کردم اجرا شد

  • حححح says:

    سلام
    هنگامی که دستور java -jar —–.jar رو وارد میکنم (جای خالی نام فایله) با این پیغام خطا مواجه میشم
    ‘java’ is not recognized as an internal or external command,
    operable program or batch file
    چه کاری باید انجام داد؟

    • ثریا داسیان says:

      سلام برای راهنمایی دقیق تر ، دستوری که وارد کردید رو کامل وارد کنید

      • الهام says:

        حالا ی نفر رفته سوال مارو بپرسه شما دودرش کردین؟؟؟
        خب منم همین مشکلو دارم … اون ارور رومیده .. دیگه منظورت چیه خانومی ک میگی کل ارور رو بنویس؟؟؟؟

        • آیدا says:

          مشخصه دیگه میگه من برنامه ای نصب ندارم که چنین فرمانی داخلش باشه…
          باید جاوا runtime نصب کنید

  • مسعود says:

    ببخشید روشی برای بکاپ گرفتن مخاطبان تلگرام هم هست ؟

    • ثریا داسیان says:

      سلام
      ۱- نرم افزار contact to excel رو روی گوشی موبایلتان دانلود و نصب کنید.این برنامه بکاپ شماره تلفنهای شما را با ۲ فرمت اکسل و vcf میگیرد. همچنین میتواند بکاپی را که قبلا گرفته؛ روی گوشی برگرداند.۲- یک بکاپ از مخاطبین (دفتر تلفن گوشی) با اجرای برنامه فوق بگیرید. ۳-فایل اکسلی را که بدست آورده اید روی کامپیوتر کپی کنید.۴- با نرم افزار اکسل فایل مرحله ۳ را باز کنید. همچنین فایل اکسل قبلی (مثلا به نام A حاوی شماره تلفنهایی که داشتید و قرار است آنها را به تلگرام اضافه کنید) را هم باز کنید.۵- در فایل تولید شده در مرحله ۳ شماره های موجود را حذف کنید. سپس شماره ها و نام و فامیل موجود در فایل A را به فایل مرحله ۳ (در ستونهای مربوطه) اضافه کنید. نتیجه را ذخیره کنید و از نرم افزار اکسل خارج شوید.۶- فایل حاصل از مرحله ۵ را به گوشی منتقل نمایید۷- با اجرای مجدد برنامه contact to excel شماره های موجود در فایل اخیر را restore کنید. با این وصف، شماره های فایل A به مخاطبین گوشی اضافه میشوند.۸- کافیست وارد برنامه تلگرام شوید. پس از لاگین، تلگرام شماره های جدیدی که به مخاطبین گوشی اضافه شده را؛ به مخاطبین خود اضافه میکند.

  • hamid says:

    این همه کار واقعا ؟ روی خود تلگرام بک آپ داشته باشیم خیلی راحت تره که ، خدا رو شکر چیزی هم از روی تلگرام پاک نمیشه تا خودمون نخواهیم

    • ثریا داسیان says:

      سلام
      به هر حال امکان هر اتفاقی ( مثل از بین رفتن اطلاعات ) وجود داره مثل کامپیوتر که گاهی اطلاعات از بین می ره. کسانی که اطلاعات مهمی در تلگرام دارند حاضر هستند برای یک بار هم که شده این روش رو امتحان کنن. خیلی از افراد هستند که از طریق تلگرام کسب درامد می کنن و از بین رفتن یک فایل براشون اهمیت زیادی داره.

صفحات1 2