آیا ریستارت کردن سخت افزاری کامپیوتر و لپ تاپ خطرناک است ؟

آیا ریستارت کردن سخت افزاری کامپیوتر و لپ تاپ خطرناک است ؟

با ریستارت کردن خیلی از مشکلات ویندوز برطرف می شود. این فقط محدود به ویندوز نمی شود، بلکه شامل همه نوع دستگاه های کامپیوتری می شود. همان طور که می دانید در دستگاه‌هایی مثل تبلت ها، گوشی های اندرویدی، روترهای وایرلس و دستگاه‌های دیگر ویژگی به اسم “try resetting it” وجود دارد. حتی این ویژگی در نرم افزار ها هم یافت می شود. مثلا در مرورگر فایرفاکس که در صورتی که کندی را در آن احساس کردید، می توانید آن را ببندید و دوباره اجرا کنید. ریستارت کردن چکاری انجام می دهد؟ چرا ریستارت کردن یا از نو راه اندازی کردن یک سخت افزار یا نرم افزار اکثر مشکلات آن را برطرف می کند؟ آیا ریستارت کردن سخت افزای به سیستم آسیب می زند؟ امروز در انزل وب به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید

آیا ریستارت کردن کامپیوتر و لپ تاپ توسط دکمه سخت افزاری سیستم ضرر دارد ؟

? Are Hard Reboots Dangerous

اغلب مشکلات سیستم با ری استارت کردن برطرف می شود و میلیون ها کد از اول اجرا خواهند شد. آیا به روزرسانی ها باعث کرش و اختلال سیستم شما می شوند؟ کند شدن دستگاه و تکنولوژی قدیمی بعد از مدتی امری طبیعی است؛ آیا سیستم شما هم کند شده است؟ مدام از حساب کاربری خود بیرون رانده می شوید و نمی توانید دسترسی مداوم داشته باشید؟ ری استارت کنید! حتی مشکلات مودم و سایر دستگاه های متصل به کامپیوتر هم با ریستارت برطرف می شود؛ چون ساختاری مشابه با یک کامپیوتر دارند.

reboot

وقتی کامپیوتر شما ریبوت می شود چه اتفاقی می افتد؟

اول از همه باید بدانید که ما دو نوع راه اندازی مجدد داریم: راه اندازی مجدد نرم افزاری یا گرم و راه اندازی سخت افزاری یا سرد.

وقتی که شما منوی start را باز می کنید و روی restart کلیک می کنید، شما یک راه اندازی نرم را شروع کرده اید: تمام پنجره های در حال اجرا و فرایندهای درحال اجرا بسته می شود و عملیات اخیر سیستم عامل به پایان میرسد و یک سیگنال ریبوت به مادربرد شما فرستاده می شود. مادربرد تمام اجزا را یک به یک ریست می کند سپس راه اندازی به ترتیب آغاز می شود.

توجه داشته باشید وقتی دکمه پاور را فشار می دهید، سیگنال به سیستم عامل ارسال گردیده و سیستم عامل انتخاب می کند که چگونه به سیگنال پاسخ دهد. چونکه شما می توانید عملیات دکمه پاور را در ویندوز به چیزی دیگری مانند حالت sleep یا Do nothing تغییر دهید. اما وقتی که سیستم عامل فریز است، سیستم عامل نمی تواند سیگنال را بررسی کند و به همین ترتیب دکمه پاور بی اثر است.

ریبوت سخت افزاری که ریبوت سرد هم نامیده می شود وقتی اتفاق می افتد که شما دکمه پاور را پایین نگه می دارید، برق های ذخیره شده در بخش های خاص مادربرد تخلیه می شود. هنگامی که برق به طور کامل تخلیه شد، مادربرد قدرت اش را از دست می دهد و تمام اجزای آن خاموش می شود. وقتی شما دکمه پاور را دوباره فشار می دهید، مدارات الکتریکی دوباره شارژ می شوند و مادربرد دوباره عملکرش را به دست می آورد.

این ویژگی در خود سخت افزار ساخته شده است که به عنوان خاموش کردن مکانیکی شناخته می شود بنابراین هیچ راهی برای غیرفعال کردن و یا تغییر آن وجود ندارد.

laptop-power-button

چرا راه اندازی مجدد برای عیب یابی موثر است؟

بسیاری از مشکلات راه حلی ساده دارند. سیستم قفل کرده است؟ سیستم را ریبوت کنید. سیستم شما به علت استفاده زیاد از حافظه کند شده است؟ سیستم را ریبوت کنید. درایور شما کرش شده؟ سیستم را ریبوت کنید. وای فای شما کار نمی کند؟ سیستم را ریبوت کنید و …

computer-ram-memory-modules

ریبوت یا راه اندازی مجدد باعث می شود که تمام اجزای سخت افزاری ریست شوند برای مثال در حالتی که سیستم شما به علت استفاده زیاد از حافظه کند شده است با راه اندازی مجدد سیستم شما، منابع اشغال شده بصورت کامل خالی می شوند و در اختیار سیستم عامل قرار می گیرد که همین موضوع باعث بالا رفتن سرعت سیستم عامل می شود. که برای حل مشکل کند شدن سیستم پیشنهاد می کنیم علت کند شدن سرعت کامپیوتر و لپ تاپ ، ۵ روش معجزه آسا افزایش سرعت را مطالعه بفرمایید.

درایور نرم افزاری است که به سیستم عامل اجازه کنترل یک قطعه سخت افزاری را می دهد. اگر یک درایور کرش بشود سیستم عامل کنترل سخت افزار را از دست می دهد ( کیبورد، ماوس، آداپتور وای فای و …). وقتی شما سیستم عامل را ریبوت می کنید نرم افزار درایور ریبوت می شود و دوباره اجازه کنترل سخت افزار را می دهد.

آیا راه اندازی مجدد به سیستم شما صدمه می زند؟

تنها در دو حالت راه اندازی مجدد نرم افزاری می تواند به سیستم شما آسیب بزند:

– در حالی که سیستم عامل خود را ارتقا می دهید شما یک راه اندازی مجدد را شروع کرده باشید و سیستم در وسط فرایند ارتقا خاموش شود که به طور بالقوه منجر به خرابی سیستم می شود.

– گرفتار برخی از نرم افزارهای مخرب شوید که باعث ریستارت پی در پی سیستم شما می شود. که برای حل مشکل ریستارت شدن پیشنهاد می کنیم وقتی که کامپیوتر ناگهانی و پی در پی ریستارت میشود چکار کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

این روزها، راه اندازی مجدد سخت افزاری هم خطرات بسیار کمی دارد.  چونکه راه اندازی مجدد سخت  افزاری جریان برق مادربرد را تخلیه می کند، و یک سیگنال خاموش کردن به سیستم عامل  هرگز ارسال نمی کند. این به این معنی است که سیستم عامل شانسی برای بستن برنامه ها، پاک کردن سیستم فایل ، ثبت فایل های لاگ، انجام تعمیر و نگهداری، و غیره نخواهد داشت.  وقتی شما راه اندازی سخت افزاری را انجام می دهید تمام این مراحل از قلم می افتند.

– بدترین حالت راه اندازی مجدد سخت افزاری در حالی  است که سیستم عامل در حال نوشتن داده بر روی دیسک است. در این حالت، فایل نوشته شده به احتمال زیاد خراب می شود، و اگر درایو اطلاعات شما HDD باشد ، هد خواندن / نوشتن ، آسیب مکانیکی را تجربه خواهد کرد.

hard-drive-internals-arm

اما از آنجا که راه اندازی مجدد سخت افزاری عمدتا هنگامی که سیستم عامل فریز است استفاده می شود، تقریبا هیچ خطری وجود ندارد. خرابی داده به احتمال زیاد در هنگام قطع ناگهانی برق و یا افزایش جریان الکتریکی به وجود می آید که با استفاده از یک منبع تغذیه اضطراری می توانید خود را در مقابل خرابی داده ناشی از قطع ناگهانی برق و یا افزایش جریان الکتریکی محافظت کنید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

نظرات و پیشنهادات خود را در مورد ریستارت یا خاموش کردن سخت افزاری سیستم توسط دکمه پاور و ریست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

10 روش کاربردی جلوگیری از خاموش شدن خودکار و دستی کامپیوتر و لپ تاپ
۱۰ روش کاربردی جلوگیری از خاموش شدن خودکار و دستی کامپیوتر و لپ تاپ
روش های تنظیم خاموش شدن خودکار کامپیوتر در زمان و روزهای مشخص
با یک کلیک در بوک مارک گوگل کروم را ریستارت کنید
با یک کلیک در بوک مارک گوگل کروم را ریستارت کنید
چگونه پیغام تایید بستن برنامه ها هنگام خاموش و ریستارت شدن ویندوز را حذف کنیم How to shut down Windows without prompting Force Shutdown
از نمایش پیغام های اضافی در هنگام خاموش شدن ویندوز جلوگیری کنید

نظرات

  • M.A says:

    سلام درود آیا کامپیوتر در طول روز ۳الا۵ بار خاموش روشن شود مشکلی دارد یا به همین عدد ریستارت

  • araa says:

    سلام من میخواستم هارد م رو به لب تاب بزنم ولی بالا نمیاره ولی توی گوگل خوندم اگه تنظیمات برم بخش recovery ریست رو بزنم ممکه حل بشه…ممکنه بعدش سیستمم مشکل بربخوره؟اطلاعاتم همش پاک میشه؟

  • زهره says:

    ببخشید‌من‌الان‌لپتاپم‌روریاستارت‌کردم.الان‌نزدیک‌یه‌ساعته‌صفحه‌همون‌آبیه‌ونوشته‌ری‌استارتینگ.چیکارکنم‌الان‌کمکم‌کنیدلطفا

  • محمد امین says:

    سلام ریستارت کردن روزی ۳یا ۴بار خوبه
    چون من یه بازی دارم کانتر۱.۶انلاین وقتی بخواد به شبیه سازش وصل شه که برم بزی کنم به سرور وصل نمیشه باید سیستمو ریستارتکنی تا وصل بشع ممنون میشم راهنمایی کنید؟

  • amirreza says:

    ریستارت شدن هفته ای سه یا دو بار برای سیستم مضر هست؟

  • شبنم says:

    لبتابم ازم میخواد ریست کنم اگه انجام بدم اطلاعاتم پاک میش؟

    • محمدامیت says:

      سلام ریستارت روزی ۳بار مشکل ندارع؟
      یه بازی دادم وقتی بخواد به شبیه سازش وصل شه نمیشه باید ریستارت کنی تا وصل شه چکار کنم ایا مشکلی داره یا نه وکلی لطفا راهنماییم کنید؟

  • Satan6 says:

    آیا امکان داره هنگام ریست فکتوری ویندوز۱۰ ویندوز مشکل پیدا کنه؟؟؟؟؟

    • مهدی جهانبخش says:

      سلام
      دوست عزیز با ریسیت فاکتوری کردن ویندوز حتما مشکل پیدا میکنه و باید دوباره ویندوز نصب کنی.
      در ضمن فرقی نمیکنه که چه ویندوزی باشه

  • سپیده says:

    سلام من در حال ریختن ی فیلم رو درایو Eبودم که این کار خیلی طول کشید بعد هرچی ایتم توقف کپی رو میزدم قطع نمیشد تا اینکه یهو لپ تاپمو ریستارت کردم ولی الان یک ساعت گذشته و هنوز رستارت لپ تاپم متوقف نشده واقعا نمیدونم چ کنم

    • راستین says:

      لب تابت ویروسی شده نشامه های ویروس مختل کردن سیستم و کند شدنش هست و اگه ریستارت کنی ویروس نمیزاره بیاد بالا باید ببری کامپیوتری درستش کنه

  • salimeh says:

    سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب خوبتون…
    سوال داشتم من چند وقت بیش لب تابم رمز رو تایب نمیکرد و وارد سیستم نمیشد منم خاموشش کردم و دوباره روشنش کردم بعدش تونستم رمز رو بزنم و وارد سیستم شدم ولی از اون به بعد همیشه یه الارم میاد رو صفحه که نوشته your hardware settings changed please reboot your computer for these changes to take effect چه کاری باید انجام بدم

  • hupload.ir says:

    به نظر من ریست سخت افزاری فقط میتونه به اطلاعات روی هارت صدمه بزنه
    چون باقی قطعات با روشن و خاموش شدن براشون اتفاقی نمیوفته
    ولی اگه در هرچیزی اغراق بشه مضرر خواهد بود

    • ثریا داسیان says:

      سلام ممنون از نظرتون بله و ما هم در متن گفتیم که به هارد اسیب میزنه

  • آرمان says:

    مطلب مفیدی بود. اگه میشه راجع به شارژر و اینکه اول به پریز وصل بشه و بعد به گوشی، مشکلی داره؟ یا اینکه اتصال شارژر گوشی های مختلف از برند های مختلف به گوشی های برند های دیگه چطور؟

    • ثریا داسیان says:

      سلام خوشحالیم که از مطلب خوشتون اومده
      تا جایی که می تونید اول شارژ رو به برق وصل کنید بعد به گوشی چون ممکنه که شارژرتون اتصالی داشته باشه و این کار احتمال داره گوشی شما رو خراب کنه
      در مورد استفاده از شارژ گوشی های دیگه باید بگم که خیلی دیرتر گوشی شما رو شارز می کنه و می تونه روی عمر باتری تون تاثیر بگذاره