ترفند های ساده برای افزایش سرما کولر با مصرف کمتر و کاهش هزینه برق

ترفند های ساده برای افزایش سرما کولر با مصرف کمتر و کاهش هزینه برق

تابستان یعنی کار کردن بدون وقفه کولرها.وقتی دما افزایش پیدا میکند کارایی این سیستمها نیز کاهش پیدا میکند.ترفندهای ساده برای بهبود کارایی و افزایش سرما کولر گازی و آبی وجود دارند که باعث صرفه جویی و کاهش مصرف برق می شوند که در ادامه آنها را با هم مرور میکنیم.

چگونه مصرف برق کولر گازی و آبی را کاهش دهیم ؟

Tips to reduce air conditioning bills

مطمئنا همه دوست دارند در روزهای گرم تابستانی در خانه ای خنک راحت باشند، اما باید حواستان به قبض برق هم باشد.در انزل وب ترفندهایی برای خنک شدن بدون استفاده از کولر را قبلا گفته ایم اما همیشه نمیتوان روز را در اوج گرما بدون ابزار الکترونیکی سرمایشی سپری کرد و باید به دنبال روش هایی برای افزایش باد و سرمای کولر و در عین حال کاهش مصرف برق آن باشیم ، در ادامه برخی از این ترفندهای ساده که میتواند موثر باشند را مرور میکنم .

برای شروع پیشنهاد میکنیم کولرها را در طی روز روشن کنید و شب خاموش باشند. در بعد از ظهر پنجره ها را باز کنید تا بتوانید از هوای مطبوع عصر استفاده کنید.

تنظیم دمای مناسب برای اتاق

اما اگر در منطقه زندگی شما وزش باد کم است ، کاهش مصرف برق کولر گازی با تنظیم دمای مناسب آغاز می شود.دمای اتاق را روی ۲۷ تنظیم کنید.به ازای هر درجها افزایش دمای اتاق یا خانه،بین ۳ تا ۵ درصد از میزان قبض برق مصرفی کاهش پیدا خواهد کرد.میتوانید ترموستات را برای تنظیم دما برنامه ریزی کنید و یا به صورت دستی آنرا تنظیم کنید.

برای کاهش ۱۰ درصدی هزینه برق،بهتر است لامپهایی با وات کمتر استفاده کنید.برای محیط های خارج از خانه هم بهتر است از لامپهای قدیمی و یا فلورسنت استفاده کنید.

استفاده از پنکه ها

برای محیطهای خارج خانه مثل حیاط یا بالکن بهتر است از پنکه ها برای خنک کردن فضا استفاده کنید.برای ذخیره بیشتر قبض برق،می توانید از پنکه ها به جای کولر استفاده کنید زیرا با صرف انرژی کمتری هوا را به گردش در می آورد و انرژی مصرفی پنکه ها به مراتب کمتر از کولرهاست.

بستن درز پنجره ها

برای خنک نگه داشتن خانه،راههای ورورد هوای گرم مثل درزهای پنجره ها را با درزگیرها کاملا ببندید.از رنگهای روشن برای دیوارها،پارچه های تزیینی و یا لوارمی استفاده کنید که نور را بازتاب دهند تا نیاز به تعداد لامپ کمتر باشد.

کشیدن پرده ها

نور طبیعی اگرچه باعث کاهش استفاده از لامپا می شود اما وقتی کسی در اتاق نباشد پرده ها را در طی روز بسته نگاه دارید.این امر به خصوص برای خانه های جنوبی و غربی مفید است.جلوگیری از ورورد نور به داخل خانه باعث کاهش دما و کارکرد بهتر خنک کننده ها می شود همپنین می توانید در برخی مواقع کولرها را شب خاموش کنید و از پنکه برای به جریان انداختن هوای سرد استفاده کنید.

خروج هوا در زمان آشپزی

در زمان آشپزی،برای خروج هوای گرم بهتر است از هودهای مناسب و یا پنکه استفاده کنید.اگر راه خروجی ندارید می توانید از پنکه های رومیزی نیز استفاده کنید.

دستگاه رطوبت گیر

در شرایطی که هوای شرجی است از دستگاههای رطوبت گیر می توان استفاده کرد.با کم شدن رطوبت هوا انتظار می رود هوا خنکتر شده و بتوانید دمای کولرها را افزایش دهید.

سایه-بان-کولر

بهترین مکان برای قرار دادن کولرها در قسمت شمالی ساختمان است.بهتر است موتور کولرها در مکانی دور از نور خورشید قرار داشته باشند مثلا زیر سایه درختان، زیرا باعث می شود بهتر بتوانند خانه را خنک کنند.

استفاده نکردن همزمان از چند وسیله برقی

تلویزیون را در صورتی که نیاز ندارید خاموش کنید زیرا گرمای زیادی تولید میکند.به صورت همزمان از چند وسیله الکترونیکی استفاده نکنید.مثلا در هنگام آشپزی،ماشین ظرفشویی یا جاروبرقی را روشن نکنید تا گرمای اضافی ایجاد نشود.

در آخر اگر از کولرهای پنجره ای یا اسپلیت برای خنک کردن خانه یا محل کار خود استفاده میکنید جهت افزایش باد و سرمای کولر و کارکرد در بهترین وضعیت در چند ماه گرما به صورت ماهانه فیلترهای هوا آنها را بشورید و تمیز کنید علاوه بر این اگر چند سال از عمر کولر شما میگذرد با اندکی هزینه برای سرویس آن به افزایش سرما و طول عمر آن کمک کنید ، در ادامه ویدیوهای  آموزش بیرون آوردن ، تمیز کردن و شستن فیلتر کولرهای پنجره ای و کولر اسپلیت را مشاهده میکنید :

ویدیو زیر روش ساده باز کردن دریچه هوا کولرهای پنجره ای و ، بیرون آورد فیلتر ، شستن و جا زدن مجدد آن را به خوبی نشان میدهد :

نظر و پیشنهاد شما؟

برای روزهای گرم تابستان و کاهش مصرف برق چه پیشنهادات و راه کارهایی به ذهن شما می رسد؟ تجربییات و نظرات خود در مورد افزایش کارایی و سرمای کولر ها با در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • مازندران says:

    مسئله ی پول برق تابستونا خیلی نگران کنندست
    از طرفی واقعا گرما خیلی شدیده و نمیشه کولر روشن نکرد
    تابستون مازندران خیییلی گرم میشه ولی تو تعرفه ی مصرف برق جزو مناطق عادی محاسبه میشه
    یعنی یا باید از گرما بمیریم،یا باید هر دوره حداقل ۲۰۰ هزارتومن پول برق بدیم

  • اهواز جهنمی says:

    اینجا اهواز الان ساعت ۱۱ شب داره باد بسیار گرم میوزه انگار فرقی با گرمای روز نداره کولر اگر ۲۰ دقیقه خاموش بشه شروع به عرق کردن میکنیم اگر ۲ روز برق نداشته باشیم کلی ادم کشته میشه از گرما و خفگی

  • علی کبریتی says:

    این آموزشها واسه اهواز شهر من کارایی نداره در همه حالت مردم دارن از گرما ذوب میشن