روش-های-ضد-ردیابی-نشدن-دیگران

با این ۴ روش موقعیت مکانی شما و دیگران ردیابی می شود ‍!

ردیاب، یک دستگاه کوچک الکترونیکی می باشد که در جایی مخفی شده و اگر شخص یا خودرو یا بار حمل کننده آن حرکت کند تمامی مسیرهای آن را ضبط کرده و برای کاربر آن ارسال میکند. به زبان ساده تر ردیاب مکان اختفای حامل خود را به کاربر نشان میدهد. امروزه، همه میدانند که گوشی های هوشمند و کامپیوتر ها موقعیت مکان را ردیابی میکنند. اکثر مردم به این موضوع اهمیتی نمی دهند و فکر میکنند که مزیت های قابلیت ردیابی موقعیت مکانی بیشتر از پیامد هایش است. کمپانی هایی هستند که موقعیت مکانی شما را ردیابی می کنند. این کمپانی ها با استفاده از روش هایی، اطلاعات شما را بدون اجازه دریافت میکنند و می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند. بعضی از این کمپانی ها این کار را بدون دلیل خاصی انجام می دهند و برخی هم به دلیل اهداف مالی خود این کار را انجام می دهند. امروز در انزل وب ۴ روش ردیابی را بیشتر به شما توضیح خواهیم داد.

موقعیت مکانی ما چگونه توسط دیگران ردیابی میشود ؟ روش های ضد ریابی

۴ Ways Your Location Is Being Tracked Everywhere You Go

جی‌پی‌اس (GPS) یا سامانه موقعیت یابی جهانی یک تکنولوژی‌ است که در آن ماهواره‌هایی که همیشه در مدار مشخصی حرکت می‌کنند، سیگنال‌هایی را به زمین ارسال می‌کنند. موقعیت ماهواره‌ها به گونه‌ای است که در هر سطحی از زمین حداقل ۴ ماهواره بر روی سرمان قرار گرفته است. گوشی‌ها با داشتن یک چیپ سخت افزاری مخصوص این سامانه، سیگنال‌ها را دریافت کرده و از آنجایی که سه پارامتر مکان ارسال، مکان دریافت و فاصله همیشه به یکدیگر بستگی دارند، می‌توانند با در دست داشتن مکان ماهواره و فاصله (که از داده‌های موجود در سیگنال‌ها محاسبه می‌شوند)، مکان ما را مشخص کند. قبلا در انزل وب در مورد ردیابی گوشی های گم شده در پست ۴ روش ردیابی و یافتن گوشی گم شده خاموش و روشن و نحوه ردیابی ایمیل ها در پست ۷ روش ردیابی و فهمیدن خوانده شدن ایمیل های فرستاده شده، صحبت کردیم. امروز در مورد ۴ روش که کمپانی ها موقعیت مکانی شما را ردیابی می کنند، صحبت می کنیم.

satellitenbahn

۱- ردیابی نشدن گوشی از طریق بیرون آوردن باتری گوشی های هوشمند

در گوشی های هوشمند شما طیف وسیعی از سخت افزارهای حساس به مکان و GPS وجود دارد که از طریق آنها شما می توانید ردیابی شوید. شما می توانید GPS  را خاموش کنید. با این کار تلفن شما مثل سابق توانایی انجام یک سری کارها را ندارد، اما حداقل توسعه دهندگان نرم افزار دیگر نمی توانند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند. طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ توسط محققان دانشگاه استنفور انجام شد، یک روش شگفت آور کشف شد که زیر نظر گرفتن میزان کم شدن باتری گوشی موقعیت مکانی گوشی تشخیص داده می شد.برخلاف ردیابی GPS و WiFi، دسترسی به اطلاعات مربوط به میزان استفاده از باتری برای تمام برنامه ها آزاد است و نیاز به مجوز خاصی ندارند. روشی که این تیم کشف کرده بودند شگفت آورد بود و ۹۰ درصد ردیابی موقعیت درست انجام می شد. اما روش آنها چطور کار می کرد؟ خیلی ساده، زمانی که یک گوشی نزدیک به یک برج مخابراتی است از باتری بیشتری نسبت به حالت عادی استفاده میکند. همچنین اگر تپه ها و ساختمان ها در راه ارتباط گوشی با برج مخابراتی باشند میزان باتری بیشتری نیز استفاده خواهد شد. اگر یک هکر استفاده از باتری را به مدت ۵ دقیقه نظارت کند، موقعیت و جهت حرکت را فورا تشخیص می دهد. خوشبختانه این روش جدید یک مشکل بزرگ دارد. هکری که از این روش میخواهد استفاده کند، جهت رصد کردن موقعیت مکانی و تشخیص شما از افراد دیگر، نیاز به اطلاعاتی راجع به مصرف باتری گوشی دارد. دسترسی به این اطلاعات ممکن است اما برای هکر ها بسیار زمان بر باشد.

shutterstock-battery-phone

توجه داشته باشید که با جدا کردن باتری اصلی، باز منبع انرژی دیگری داخل تلفن وجود دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرد (به‌طور مثال برای کارکردهایی نظیر فعال نگه داشتن ساعت داخلی تلفن در زمان خاموش بودن)، بنابراین باز هم این روش به‌ صورت کامل نمی‌تواند مانع از ردیابی و نفوذ به تلفن‌های همراه شود.

۲- ردیابی از طریق سیستم‌های اطلاعاتی و سرگرمی خودروها

در حال حاضر میان گوگل و اپل و سازندگان ماشین برای کنترل اتومبیل رقابت است. سرویس هایی مانند Android Auto و Car Play در چند سال اخیر ساخته شدند. Car Play یکی از امکانات اپل است که به وسیله آن می توانید گوشی آیفون را به ماشین خود متصل کنید و از امکانت گوشی خود در ماشین بهره ببرید. Car Play به کاربران اجازه می دهد تا صفحه نمایش ماشین خود را به صفحه گوشی خود تبدیل کنند و در حین رانندگی از آن استفاده کنند. با این امکان می توانید تماس برقرار کنید، پیامک ارسال کنید، موزیک ها را پخش کنید، از دستیار صوتی خود کمک بخواهید و از همه مهم تر نقشه را روی صفحه نمایش گوشی خود داشته باشید.

carplay

اندروید اتو (Android Auto) پاسخ گوگل به اپل Car Play و پلتفرمی برای هوشمندسازی استفاده از خودروهاست. Android Auto را می‌توان تلفیقی از تلفن هوشمند و رابط سیستم مولتی مدیا خودرو دانست که به وسیله آن می‌توانید روی موزیک در حال پخش کنترل داشته باشید یا در هنگام رانندگی، از طریق آن به مسیریابی بپردازید. هدف از تولید Android Auto، انجام کلیه کارهای مورد نیاز شخص راننده به وسیله لمس صفحه‌ای بزرگ و یا از طریق فرمان‌های صوتی است.

android-auto-system

اما سازندگان از این مبارزه عقب نماندند. برای مثال  فورد و تویوتا یک پروه به نام کنسرسیوم SmartDeviceLink تاسیس کردند. به معنای کلی، کاربران قادر خواهند بود اپلیکیشن‌ های موجود در گوشی هوشمند خود را از طریق ادوات کنترلی روی فرمان، نمایشگر لمسی داشبورد خودرو یا فرامین صوتی، کنترل کنند. اطلاعات موقعیت به معنای تبلیغات و تبلیغات به معنای پول است. با استفاده از اپلیکیشن هایی که توسط سازندگان طراحی می شود، خودروسازان می توانند به اطلاعات مکانی شما دست یابند. زمانی که شما نیاز به تعمیر دارید آنها تعمیرگاه هایی را به شما پیشنهاد می دهند، اگر شما تصادف کرده باشید آنها به شما یک شرکت بیمه معرفی می کنند، فروشگاه های مواد غذایی را برای تبلیغات به شما نشان می دهد و خیلی پیشنهادهای دیگر.

SmartDeviceLink

۳- چگونه دیگران را به وسیله پمپ بنزین ها و پارکینگ ها ردیابی کنیم؟

کمپانی های ماشین سازی راه های هوشمندانه زیادی برای ردیابی موقعیت مکانی شما دارند. در اتومبیل های برقی، حتی اگر شما از یک سیستم GPS استفاده نکنید باز هم سازندگان خیلی ساده موقعیت شما را ردیابی می کنند. مثلا در BMW i3 شانزده پمپ بنزین ، ۱۰۰ پارکینگ و مختصات جغرافیایی که ماشین خاموش و روشن شده است ثبت می شود. تمامی این اطلاعات به کمپانی BMW فرستاده می شود.

petrol-shutterstock

به طور نگران کننده ای سازندگان ماشین ها شیوه های استاندارد حفاظت از اطلاعات کاربران را دنبال نمی کنند. در سال ۲۰۱۴ دفتر پاسخگویی دولت آمریکا ۱۰ سازنده خودرو را بررسی کرد و ۵ سازنده را یافت که اطلاعات موقعیتی مشتریانش را به اشتراک می گذاشت.

bmwi3

۴- ردیابی از طریق گوشی های قابل شنود

قبلا در انزل وب ۱۵ موتور جستجو را برای پیدا کردن افراد در پست ۱۵ موتور جستجو برای پیدا کردن افراد از طریق نام ، شماره موبایل ، ایمیل و.. معرفی کردیم. بعضی از برنامه ها با استفاده از سیگنال های صوتی که از گوشی شما دریافت می کنند، می توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند. کمپانی ها می توانند صداهایی که گوشی شما می تواند آن ها را ضبط کند را شنود کنند. از طریق این صداها، کمپانی ها می توانند بفهمند که شما کجایید، چه چیزهایی را دیده اید و چه مدت در چه مکان هایی بوده اید. در حال حاضر برنامه ها برای دسترسی به میکروفون گوشی نیاز به اجازه شما دارند، بنابراین زمانی که برنامه ای نصب می کنید، آن برنامه از شما مجوز دسترسی به میکروفن را می خواهد. به هر برنامه ای اجازه دسترسی به میکروفن را ندهید. در مورد پیدا کردن دستگاه شنود در پست چگونه دستگاه‌ شنود ، دوربین مخفی و سایر ابزار جاسوسی را پیدا و شناسایی کنیم ؟ قبلا به صورت کامل صحبت کردیم.

phone
در انتها پیشنهاد می کنیم برای پیگیری مزاحمان تلفنی پست پیگیری موقعیت و پیدا کردن مشخصات مزاحم تلفنی،هکر تلگرام،واتس اپ،فیس بوک و .. را مطالعه بفرمایید.

تجربه و پیشنهاد شما؟

تجربه و پیشنهاد خود را در زمینه گوشی های غیرقابل شنود و روش های ضد ردیابی در بخش نظرات پست معرفی و تجربه ی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنما: شماره Private Number و Unknown Caller، No Number چیست؟
راهنما: شماره Private Number و Unknown Caller، No Number چیست؟
هشدار: هر کیو آر کدی را اسکن نکنید، هکرها در کمین اند!
هشدار: هر کیو آر کدی را اسکن نکنید، هکرها در کمین اند!
حمله فیشینگ اینستاگرام چیست و چگونه باید از شر آن در امان بمانیم؟
حمله فیشینگ اینستاگرام چیست و چگونه باید از شر آن در امان بمانیم؟
هک دوربین مدار بسته چگونه انجام میشود؟ آموزش روش های اساسی مقابله با آن
هک دوربین مدار بسته چگونه انجام میشود؟ آموزش روش های اساسی مقابله با آن

نظرات

  • داود says:

    ایا گوشیهای ماهواره ایی ثریا قابل ردیابی و شنود توسط دولتها هستند . ایا گوشی و سیم کارت ماهواره ایی وجود دارد که حکومتهای محلی نتوانند انها را شنود و ردیابی کنند . من در افغانستان زندگی میکنم و از گوشی های ستلیت استفاده میکنم اما توسط حکومت تحت سلطه طالبان مورد ازار و اذیت قرار میگیرم . باتشکر از سایت مفیدتون