تعمیر رفع بد سکتور هارد دیسک لپ تاپ کامپیوتر

۸ روش تعمیر و رفع بدسکتور هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر

بدسکتور بر روی هارد دیسک به تعریف ساده یک دسته کوچکی از فضای ذخیره سازی هارد ( سکتور ) است که معیوب به نظر می رسد . که این سکتور خراب به درخواستهای خواندن یا نوشتن پاسخ نخواهد داد. بدسکتور ها می توانند در هاردهای مغناطیسی و و هاردهای جدید SSD رخ دهند. دو نوع بد سکتور وجود دارد که یکی ناشی از آسیب های فیزیکی است که نمی توان آن را تعمیر کرد و دیگری از خطاهای نرم افزاری ایجاد می شود که قابل تعمیر است. امروز در انزل وب می خواهیم در مورد بدسکتور و روش های شناسایی و تعمیر بدسکتور هارد اکسترنال و هارد داخلی لپت تاپ و کامپیوتر صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

۸ روش بدسکتور گیری هارد اکسترنال و هارد دیسک داخلی لپ تاپ و کامپیوتر

Freeware To Check And Repair Hard Disk Bad Sectors

بد سکتور بر روی هارد دیسک به تعریف ساده یک دسته کوچکی از فضای ذخیره سازی هارد ( سکتور ) است که معیوب به نظر می رسد. که این سکتور خراب به درخواستهای خواندن یا نوشتن پاسخ نخواهد داد. قطاع‌ های خراب معمولا توسط یک ابزار نرم‌افزاری از قبیل CHKDSK یا SCANDISK در سیستم‌عامل ویندوز یا badblocks در سیستم‌عامل‌های شبه یونیکسی تشخیص داده می‌شود. هنگامی که بدسکتور یافت می شود، این برنامه‌ ها ممکن است این قطاع‌ها را به عنوان قطاعی غیرقابل استفاده برچسپ بزنند و سیستم‌عامل آنها را در آینده نادیده بگیرند.

بد سکتور موجب کند شدن و هنگ کردن سیستم یا فیریز شدن سیستم عامل میشود در صورتی که سخت افزاری باشد صداهایی نظیر تق تق و.. از لپ تاپ و سیستم شما شنیده میشود ، در ادامه آموزش امروز انزل وب در مورد انواع بدسکتور و دلایل بوجود آمدن آن و روش های شناسایی و تعمیر بدسکتور صحبت خواهیم کرد.

انواع بدسکتور هارد دیسک

دو نوع بد‌سکتور وجود دارد، بدسکتور نوع اول ناشی از صدمات فیزیکی است که قابل ترمیم نیست و بدسکتور فیزیکی یا سخت نامیده می شود و بدسکتور نوع دوم بر اساس اشکالات نرم‌افزاری ایجاد می‌ شود که قابل ترمیم نیز است و بدسکتور نرم افزاری یا نرم نامیده می شود. بدسکتور فیزیکی و یا سخت به کلاستری از فضای هارد دیسک گفته می ‌شود که به صورت فیزیکی صدمه دیده است. ممکن است هد هارددیسک با سطح هارد اتصال برقرار کرده و هارد صدمه دیده باشد، نفود گرد و غبار نیز به داخل هارد می‌ تواند منجر به بدسکتور شود، ممکن است فلش مموری solid درایو  فرسوده شده و دچار بدسکتور شود و یا اینکه صدمات فیزیکی باعث بدسکتور این مدل هارد جدید گردد.

بدسکتور سخت افزاری قابل ترمیم نیست. بدسکتور نرم‌افزاری به کلاستری از فضای هارددیسک گفته می‌ شود که دچار مشکلات نرم‌افزاری شده و به درستی کار نمی ‌کند. سیستم‌عامل برای خواندن اطلاعات از روی سکتور خراب تلاش می ‌کند اما با عدم تطابق اطلاعات (Error-correcting Code) مواجه می‌ شود. این سکتور ممکن است به عنوان سکتور خراب و یا همان بدسکتور علامت ‌گذاری شود اما با نوشتن مجدد اطلاعات خالی بر روی سکتور خراب، بدسکتور از بین می ‌رود، در گذشته از روش  Low Level Format نیز برای اینکار استفاده می ‌شد. ابراز چک دیسک ویندوز (Windows Check Disk) نیز می‌تواند بدسکتور‌های نرم‌افزاری را ترمیم کند.

hard drive

دلایل ایجاد بد سکتور سخت افزاری

ممکن است هارد‌دیسک شما از کارخانه با بدسکتور خارج شده باشد. این روزها روش‌های مدرن تولید محصولات بی ‌نقص نیستند و می ‌توان در هر محصول تولیدی اشکلاتی را مشاهده کرد. به همین دلیل است که solid درایو  نیز گاهی اوقات، با بلوک‌های خراب به بازار عرضه می‌ شود. solid درایو همچنین ممکن است نهایتا بر اثر استفاده زیاد و نوشته شدن اطلاعات دچار بدسکتور شود، این بدسکتورها مجدد در قسمت مازاد حافظه هارد جایگذاری می‌ شوند. زمانی که حافظه مازاد solidدرایو پر شد، بدسکتورهای ایجاد شده به قسمت اصلی هارد منتقل خواهند شد و در نتیجه از میزان فضای آزاد هارد کاسته خواهد شد. هارد مغناطیسی رایج در بازار نیز بر اثر ضربات فیزیکی دچار بدسکتور می‌ شوند. ممکن است هارد در هنگام تولید در کارخانه دچار بدسکتور شده باشد و یا مانند solid درایو  بر اثر استفاده زیاد و نوشته شدن اطلاعات دچار بدسکتور شود، افتادن هارد نیز باعث اتصال هد با سطح هارد شده و می‌ تواند از دلایل ایجاد بدسکتور باشد. همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ورود هوا و گرد و غبار به داخل محیط هارد نیز می‌تواند باعث ایجاد بدسکتور شود، در مجموع می‌ توان گفت عوامل زیادی در خرابی سکتورهای هارد مغناطیسی دخیل است.

bad sector

دلایل ایجاد بدسکتور نرم‌افزاری

بدسکتور‌هایی که بوسیله مشکلات نرم‌افزاری ایجاد می‌ شوند را بدسکتور نرم‌ افزاری می‌ نامند. برای مثال اگر کامپیوتر شما به صورت ناگهانی بر اثر قطعی برق خاموش شود، احتمال اینکه هارد شما در زمان نوشتن اطلاعات خاموش شده باشد زیاد است. در بعضی موارد نیز ممکن است اطلاعات خوانده شده تطابق نداشته باشند که این امر نیز باعث ایجاد بدسکتور می‌ شود.از طرف دیگر ویروس‌ ها و سایر بدافزارهای مخرب هم ممکن است باعث ایجاد بدسکتور‌های نرم‌افزاری شوند.

تعمیر و رفع بدسکتور هارد با برنامه ویندوز

ابزار شناسایی و تعمیر بدسکتور که به نام chkdsk شناخته می‌ شود، داخل سیستم‌ عامل ویندوز وجود دارد، این ابزار هارد دیسک شما را برای شناسایی بدسکتور اسکن کرده و سکتور‌هایی که به صورت سخت‌افزاری خراب شده‌اند را علامت گذاری کرده و سکتورهایی که مشکلات نرم‌افزاری دارند را تعمیر می‌کند. سیستم‌عامل ویندوز در صورتی که به مشکلی با هارد دیسک برخورد کند، به صورت اتوماتیک در هنگام بالا آمدن کامپیوتر آن را اسکن می‌کند.

البته شما هر زمان که تمایل داشتید می‌توانید برنامه تعمیر  و شناسایی بدسکتور را با تایپ chsdsk در منوی Run ویندوز فراخوانی کنید و یا اینکه می توانید روی درایو مورد نظر مانند درایو c راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید و در پنجره ظاهر شده سربرگ tools را انتخاب کنید و دکمه Check را کلیک کنید. سیستم‌عامل‌های دیگر نظیر لینوکس و OS X نیز ابزار‌های مخصوص به خود را برای شناسایی و تعمیر بدسکتورها دارند.

bad sector2

نرم افزار بد سکتور گیری هارد اکسترنال و هارد داخلی

Western Digital Data Lifeguard Diagnostics  یک نرم افزار تست سلامت هارد دیسک است و قابلیت های زیادی برای تست درایور دارد. برنامه Western Digital Data Lifeguard Diagnostics  قابلیت اندازه گیری و نشان دادن SMART Status و SMART Attribute و آزمایش های عیب یابی هارد را دارد. اگر خطای نرم افزاری وجود داشته باشد، امکان تعمیر کردن آن وجود دارد. این برنامه این قابلیت را دارد که تعمیرات خاص را انجام دهد و در ویندوزهای ویستا، ۷، ۸، ۸.۱ و ویندوز ۱۰ قابل اجرا است و هاردهایی نظیر SATA, USB, FireWire, SAS را تست می کند. همچنین این برنامه مدل، شماره سریال، وضعیت پارتیشن ها، ظرفیت و اطلاعات SMART هارد دیسک های شما را به نمایش می گذارد.

western-digital-data-lifeguard

بهترین نرم افزار رفع بد سکتور هارد دیسک “Seagate”

نرم افزار Seagate SeaTools برنامه ای رایگان از شرکت سیگیت Seagate است و شاید فکر کنید چون این برنامه را شرکت Seagate که خود از تولید کننده‌های هارددیسک است طراحی و منتشر کرده است تنها برروی حافظه‌ های سیگیت قابل اجراست اما اینطور نیست و کاربران با هر برند هارددیسک می‌توانند از این برنامه استفاده کنند. این برنامه برای هر درایو وضعیتی را نمایش خواهد داد که نشان دهنده اطلاعاتی درباره تست یا عدم توانایی تست و یا مشکلات احتمالی درایو‌ها می‌باشند. محیط کار این برنامه کاملا ساده است و قابلیت نمایش مقدار اضافی کل هارد و جمع آوری جزییات هارد دیسک را دارد و با اکثر ویندوز ها حتی ویندوز ۱۰ سازگار است.

seatools-seagate

EASEUS Partition Master یک نرم افزار رفع بدسکتور هارد

EASEUS Partition Master نام نرم افزاری قدرتمند در زمینه مدیریت بر پارتیشن ها و فضای هارد دیسک می باشد. به کمک این نرم افزار کاربران قادر خواهند بود تا با استفاده از ابزارهای موجود در برنامه هارد دیسک خود را پارتیشن بندی نموده و میزان فضای آن را مدیریت نمایند. در این نرم افزار کاربران می توانند بدون ایجاد مشکلات برای اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد اقدام به تغییر اندازه درایوهای خود نمود و حجم فضای دلخواه را به آن ها اضافه و کم نمایند. با استفاده از این نر افزار می توانید بدسکتور هارد دیسک خود را شناسایی و تعمیر کنید. هنگامی که بخش بدسکتور توسط این نرم افزار پیدا می شود رنگ آن بخش با رنگ قرمز نمایش داده می شود.

easeus-partition-master-surface-test

تعمیر بد سکتور هارد دیسک اکسترنال و اینترنال

Macrorit Disk Scanner نرم افزاری کاربردی است برای تشخیص اینکه آیا هارد دیسک یا حافظه قابل حملی دارای بدسکتور (bad sector) است یا خیر. وجود بد سکتور برای هارد دیسک و انواع حافظه ها شایع ترین مشکلات در زمینه ذخیره سازی اطلاعات محسوب می شود. اگر حافظه یا هارد دیسکی دارای بد سکتور باشد برای ذخیره سازی امن نیست و قابل اعتماد نیست چرا که هرلحظه ممکن است اطلاعات از دست برود یا غیرقابل خواندن شود.

همچنین بد سکتور باعث کند شدن اجرای سیستم یا فایل ها و برنامه ها خواهد شد و در برخی از موارد مشاهده صفحه آبی مرگ نیز مسبب آن است. این نرم افزار میتواند با شناسایی بد سکتورها به کاربر در نگهداری بهتر اطلاعاتش کمک کند. به سادگی نسبت به اسکن هارد دیسک می پردازد و تعداد خطاها و بدسکتورها را نمایش خواهد داد.نرم افزار Macrorit Disk Scanner جهت یافتن بدسکتور از هارد دیسک و دستگاه های زیر پشتیبانی می نماید : E HDD, SATA HDD, SCSI HDD, FireWire HDD, SSD, USB HDD, External HDD, Hardware RAID, Floppy drive, USB flash drive, Compact flash card, Secure Digital card, Memory card/Memory stick, Micro card, Zip drive, IPod و… چنانچه شما تمایل دارید که هارد اینترنال خود را به اکسترنال تبدیل کنید پست آموزش کامل تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را مطالعه بفرمایید.

macrorit-disk-scanner

تعمیر هارد بدسکتور شده با Abelssoft CheckDrive

Abelssoft CheckDrive یک برنامه برای توسعه هارد دیسک و تعمیر هرگونه ارور مربوط به هارد دیسک با اسکن کردن کل هارد برای رفع هرگونه خطاهای احتمالی می باشد. نرمر افزار Abelssoft CheckDrive یک برنامه کاربردی برای هارددیسک های کامپیوتر شما که یک رابط کاربری گرافیکی چشم نواز و زیبا با گزینه های ساده در تب استارت و با قابلیت چک درایو امکان انتخاب آسان آیتم اسکن را داراست و اطلاعات درایو را نمایش می دهد و همیشه میزان هاردیسک شما را کنترل می کند. قبلا در انزل وب روش های تخمین فضای مناسب برای ذخیره سازی در هارد را در پست چقدر هارد درایو برای کارهای خود نیاز داریم ؟ روش های تخمین فضا مناسب آموزش دادیم در صورت تمایل مطالعه بفرمایید.

checkdrive

معرفی نرم افزار شناسایی بدسکتور فلش ، هارد اکسترنال و داخلی

HDDScan یکی از بهترین و قوی ترین برنامه های تست هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر  است. در صورتی که اطلاعاتی در هارد دیسک دارید در استفاده از این نرم افزار دقت کنید. امکان دارد در صورت استفاده نادرست باعث شود اطلاعات هارد دیسک از بیین برود و قابل بازیابی نباشد. این برنامه تمامی هارد دیسکهای IDE و SATA و SCSI و حتی SSD و انواع فلش مموری های USB را پشتیبانی میکند.

hddscan-bad-sector

رفع بد سکتور هارد دیسک لپت تاپ و کامپیوتر با نرم افزار HDD Regenerator

علاوه بر نرم افزارهای فوق برنامه HDD Regenerator یکی از قدرتمند ترین برنامه های رفع بد سکتور نرم افزاری و تعمیر بد سکتور سخت افزاری با بلاک کردن بخش آسیب دیده میباشد. جهت استفاده از این برنامه حتما قبل از شروع فرآیند بد سکتور گیری هارد از اطلاعات مهم خود بکاپ بگیرید ، سپس برنامه را میتوانید از طریق بوت روی فلش (Bootable USB Flash) یا CD/DVD اجرا کنید.

رفع بد سکتور هارد دیسک لپت تاپ و کامپیوتر با نرم افزار HDD Regenerator

پس از ریستارت شدن سیستم و بوت شدن ، Normal Scan with /without repair یا Prescan Show Bad Zones انتخاب (به هیچ عنوان گزینه Regenerate all sectors in a range even if not bad انتخاب نکید) و سپس گزینه Scan and Repair (اسکن و تعمیر خودکار بدسکتور ها )  را انتخاب نمایید و با فشردن کلید ۱ فرآیند بد سکتور گیری هارد را شروع کنید و پس از آن با انتخاب گزینه Start Sector فرآیند اسکن و تعمیر را شروع کنید ، توجه کنید که ممکن است این کار به ساعت ها زمان نیاز داشته باشد.


می‌توان گفت بدسکتور یکی از مشکلات لاینفک هارد است و در نتیجه اگر هارد شما دچار بدسکتور شد، نگران نباشید. در نظر داشته باشید که همیشه از اطلاعات مهم خود پشتیبان تهیه کنید تا در صورت مواجه شدن با بدسکتور، اطلاعات مهم خود را از دست ندهید و اگر متوجه شدید که بدسکتورهای موجود بر روی هارد شما سریعا رو به افزایش است احتمال خرابی کامل هارد شما وجود دارد، قبلا در انزل وب ریکاوری دیتا و اطلاعات موجود در هارد دیسک آسیب دیده لپ تاپ سوخته را در پست ۳ روش برای بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ سوخته و معیوب آموزش دادیم.

تجربه و نظر شما ؟

کدام یک از برنامه های معرفی شده را برای شناسایی و تعمیر هارد بدسکتور شده تا به حال نصب کرده اید؟ اگر نرم افزار و روش دیگری را برای رفع بدسکتور هارد اکسترنال ، فلش درایو و.. می شناسید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش نحوه ریکاوری فایل و اطلاعات حذف شده در ویندوز 11
آموزش نحوه ریکاوری فایل و اطلاعات حذف شده در ویندوز ۱۱
بکاپ گرفتن و بازیابی اطلاعات ، پسورد ، بوکمارک و.. فایرفاکس
آموزش روش بکاپ گرفتن و بازیابی اطلاعات ، پسورد ، بوکمارک و.. فایرفاکس
ریکاوری سطل آشغال (Recycle Bin) ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش ۸ روش ریکاوری سطل آشغال (Recycle Bin) ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
پوشه LOST.DIR اندورید چیست؟ آموزش بازیابی اطلاعات
پوشه LOST.DIR اندروید، حافظه فلش و.. چیست؟ آموزش بازیابی اطلاعات از این پوشه

نظرات

  • peyman says:

    سلام لپ تاپ من چند روز میشه که سرغتش خیلی رفته بالا ولی دیگه نمیتونم منو استارت رو باز کنم اگه میشه راهنمایی کنید

  • محمد جوادی says:

    اکثر این نرم افزارها فقط بد سکتور را نشان می دهند و جز یک تست ساده کار زیادی انجام نمی دهند hdd regenerator هم رفع بد سکتور می کند اما میزان زیادی از فضای سالم هارد را غیر قابل استفاده مینماید تنها نرمافزار خوب و کاری که باید صبور هم باشید نرم افزار Seagate SeaTools هست البته تحت داس آن واقعاً عالی عمل می کند و یک راه حل برای کسانی که یک قسمت هاردشان بدسکتور زیادی دارد این است که سعی کنید آدرس قسمت های خراب را بدست آورده و یک پارتیشن در همان قسمت ایجاد نموده و با نرم افزارهای مدیریت پارتیشن آن پارتیشن را به حالت مخفی در آورید

  • مهدي says:

    لپ تاپ مدل ۵۵۲۰ فکر کنم برای سال ۲۰۱۳ یا ۱۴ باشه که جدیدا به سرعت داغ میکنه و این داغ کردن در حدی هست که بعد از ۱۰ دقیقه کار با لپ تاپ خود به خود خاموش میشه . مشکل از بدسکتور میتنه باشه یا چی . ؟

  • زهرا says:

    سلام. مرسی از مطلب خوبتون. لپ تاپ من مال ۲۰۱۲ هستش و چند ماهیه به شدت کند شده. خیلی چیزاشو بررسی کردم ولی مشکل رو پیدا نکردم. شخصی به من گفت شاید هارد بدسکتور شده باشه. من اون دوتا کد chkdsk و scandisk رو یک بار در پنجره RUN و یک بار در پنجره smd وارد کردم،اما ارور داد. لطفا به من بگید چکار کنم؟ ضمنا اینم بگم که من در طی این سالها کار زیادی از لپ تاپ نکشیدم فقط تایپ و موزیک گوش دادن و کار با افیس. ایا باید هارد رو عوض کنم؟ یا نرم افزارهای بدسکتور رو امتحان کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • محمد says:

    برنامه Partition Wizard Server Edition v7.6 کم حجم و پر قدرت است و بد سکتورهای فیزیکی را هم تا حد زیادی اصلاح می کند ولی بعد از چند ماه بد سکتورهای فیزیکی باز می گردد بهترین کار اینست که پارتیشن هارد بد سکتور را حذف کرد و سپس surface test انجام داد و قسمت های خوب را create partition کرد و قسمتهای بد هم ایجاد نشده باقی می ماند و روی آنها دیتا رایت نمی شود

  • فرید says:

    سلام. هارد ۶ ترا سیگیت دارم . با پست برام فرستادن. سوخته دستم رسید. بغلش یه ضربه کوچیک داره. نمیدونم به دلیل ضربه بوده یا چیز دیگه ولی دیگه کار نمیکنه. دیسک منیج میشناسه ولی به صورت خام هست. تو ویندوز پارتیشبندی درست نمیشه. بهت اجازه نمیده پارتیشن درایو بسازی.از ام بی ار به جی پی تی هم تبدیل نمیشه ارور میده. مشکلش کجاس. ایا با نرم افزار درست میشه؟ یا سخت افزاری تعمیر میشه ؟ یا کلا سوخته و کارش تمومه ؟ لطفا راهنمایی کنید

صفحات 1 2