اضافه کردن حالت شب یا Night Mode در گوشی های اندروید و آیفون

۹ روش اضافه کردن حالت شب در گوشی های اندروید و آیفون

چشم ها عضو حیاتی انسان هستند و به علت نور آبی گوشی ها و در اثر کار و استفاده زیاد از گجت ها مخصوصا در هنگام شب که محیط تاریک است آسیب جدی می بینند، که به نوبه خود موجب خواب ضعیف و در نهایت تداخل در سلامت می شود، اما نگران نباشید امروز در انزل وب ما به شما آموزش می دهیم که چگونه با فعال کردن حالت شب یا Night Mode اندروید و آیفون به این مشکلات غلبه کنید.

آموزش فعال کردن حالت شب یا Night Mode در گوشی های اندروید و آیفون

How to Enable a “Night Mode” in Android and iPhone to Reduce Eyestrain

Night Mode یا حالت شب یک حالت بسیار کارآمد برای گوشی های اندروید می باشد که در آن نور و رنگ های آبی صفحه نمایش حذف می شود و رنگ گرم جایگزین آن می شود و چشم کاربران دیگر اذیت نمی شود. این قابلیت برای اولین بار در اسمارتفون های آیفون در نسخه iOS 9.33 به کار می رفت اما اکنون در بیشتر گوشی های هوشمند اندرویدی قابل استفاده است. این حالت مانند یک صافی عمل می کند و با به حداقل رساندن فشار وارد برچشم و کاهش نور به سلامت چشم شما کمک می کند و باعث می شود ساعت های طولانی تری از گوشی های هوشمند خود استفاده کنید قبلا در انزل وب نحوه جلوگیری از خستگی چشم را در پست چگونه از خستگی چشم ها حین کار با کامپیوتر جلوگیری کنیم؟ آموزش دادیم. اگر شما هم قبل از خواب شبکیه چشم را در معرض نور آبی قرار می‌دهید، باید بدانید که با این کار میزان ترشح ملاتونین در بدنتان به هم می‌ ریزید.

ملاتونین هورمونی است که ساعت خواب شما را در نور طبیعی تنظیم می‌ کند. در نتیجه، عادت چک کردن موبایل قبل از خواب ممکن است باعث بدخوابی شما شود شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر نور مصنوعی موبایل بر روی خواب پست قبلی انزل وب که در مورد تاثیر نور مصنوعی موبایل ، کامپیوتر و… روی خواب و راه های کنترل آن است را مطالعه بفرمایید. راه حلش این است که میزان نور آبی صفحه را کم کنید و دمای رنگ را گرم‌ تر کنید تا با  نور طبیعی خورشید هماهنگ باشد. به منظور استفاده از حالت شب در کامپیوترهای دسکتاب و لپ تاپ شما می توانید برنامه ای به نام f.lux استفاده کنید که بهترین شرایط استفاده از لپ تاپ را در تخت و محل کار را قبلا توضیح داده ایم، در دستگاه های iOS شما می توانید ویژگی Night Shift را استفاده کنید.

هر دوی این ویژگی ها نور آبی صفحه نمایش شما را حذف می کند و یک نور گرم به صفحه نمایش شما اضافه می کند. این باعث می شود که چشم های شما در تاریکی نور شب کمتر اذیت شود. امروز در انزل وب ما به شما آموزش می دهیم که چگونه این قابلیت را در گوشی های خود که به صورت پیش فرض دارای این قابلیت نیستند، فعال کنید این قابلیت برای افرادی که دچار کوررنگی هستند بسیار مفید است، افرادی که می خواهند بدانند آیا دچار کوررنگی شده اند یا نه پست قبلی انزل وب را که در مورد بهترین نرم افزار و سرویس های تست آنلاین بینایی و کوررنگی چشم ها است را مطالعه بفرمایند.

night

نحوه فعالسازی حالت شب در اندروید نوقا Nougat

اندروید نوقا یا Android Nugat یک نسخه بسیار بسیار پنهان از ویژگی حالت شب دارد که شما می توانید با استفاده از یک برنامه میانجی به آن دسترسی پیدا کنید. حالت شب نوقا در ابتدا در System UI Tuner نسخه بتا مخفی بود اما متاسفانه در نسخه نهایی حذف شد. این منو هنوز وجود دارد اما شما نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید.

night mode enabler

در ابتدا شما باید System UI Tuner را به کمک برنامه میانجی فعال کنید. این برنامه میانجی اپلیکیشن Night Mode Enabler نام دارد که پس از نصب و اجرا، از شما می خواهد که System UI Tuner  اندروید را با تپ روی آیکن چرخ دنده در قسمت اعلان های سیستم عامل فعال کنید.

Nougat 1

بعد از ۱۰ ثانیه دوباره به اپلیکیشن برگردید و روی گزینه Enable Night Mode تپ کنید.

Nougat

حالا به منوی دیگری هدایت می شوید که باید در آن سوئیچی برای فعالسازی حالت شب قرار گرفته باشد و پیغام Yay, you should now have a quick toggle for Night Mode available در انتهای صفحه برای شما قابل مشاهده باشد، با on کردن این قسمت بلافاصله باید نور صفحه نمایش شما به سمت رنگ گرم تمایل پیدا کند.

Nougat

اما برای عملکرد بهتر می توانید سوئیچ Turn on automatically را on کنید. این گزینه بسته به زمان روز نور آبی را فیلتر می کند به عنوان مثال در هنگام غروب آفتاب یک سایه روشن زرد نمایش داده خواهد شد اما در هنگام نیمه شب این سایه روشن به سمت سایه تیره تغییر پیدا می کند. برای تنظیم روشنایی تنها کافی است سوئیچ Adjust brightness را on  کنید.

Nougat

برخی از کاربران اعلام کرده اند که نمی توانند حالت شب را فعال کنند. اگر این اتفاق هم برای شما رخ داد بهترین کار ریستارت کردن تنظیمات و سپس اضافه کردن دوباره حالت شب است. برای انجام این کار روی منوی Edit در Quick Settings کلیک کنید و سپس روی سه نقطه در سمت راست کلیک کنید و reset را انتخاب کنید. این روش را می توانید برای غیرفعال کردن حالت شب هم بکار ببرید.

reset


کاربران غیر نوقایی که می خواهند حالت شب را در گوشی های هوشمند خود فعال کنند می توانند از سه برنامه فیلتر نور که در گوگل پلی وجود دارند استفاده کنند این سه برنامه CF.lumen، f.lux و twilight هستند. برنامه های CF.lumen و f.lux هر دو نیاز به روت دارند در حالی که Twilight نیازی به روت ندارد. باید یادآور شویم که برنامه های CF.lumen و f.lux نسبت به Twilight دارای ویژگی های بسیار قابل توجهی است. پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از برنامه های CF.lumen و f.lux از برنامه Twilight استفاده کنید و اگر شما نیاز به ویژگی های بیشتری دارید از برنامه های پیشرفته تر استفاده کنید.

دانلود برنامه حالت شب برای اندروید غیر نوقا

Twlight صفحه نمایش موبایل شما را با زمان روز هماهنگ می‌ کند و طبق زمانبندی شدت نور آبی را به‌ تدریج کم می‌ کند. این اپ نور قرمزی بر صفحه می‌ اندازد که هم می‌ توانید تنظیم شدت را به خود برنامه بسپارید و هم می‌ توانید خودتان تنظیمات لازم را انجام دهید. می‌توانید هر کدام از تنظیم‌ های نور را هم ذخیره کنید.

twilight

f.lux یک برنامه حالت شب برای اندروید غیر نوقا

f.lux یک برنامه سبک و ساده است که به منظور تنظیم خودکار میزان نور و رنگ های صفحه نمایش کامپیوتر شما نسبت به روشنایی روز/شب ارائه شده است و به این صورت کمک می کند تا در ساعات شب رنگ مانیتور شما از حالت استاندارد خارج شده و از نور آبی آن کاسته و به گرمی آن افزوده شود و به همین صورت باعت کاهش خستگی و اختلال در خواب کاربر می شود. f.lux به گونه ای ساخته شده است که بر اساس زمان کار می کند و برای تنظیم بهتر آن می توانید مکان جغرافیایی خود را به صورت دستی و به طور دقیق انتخاب کنید.

F.lux نسبت به ساعت دقیق سیستم شما و میزان نور خورشید در آن زمان، سطح روشنایی و رنگ مانیتور را به گونه ای تنظیم می کند تا مجبور نباشید هربار در روز میزان کنتراست مانیتور خود را بر روی بالاترین میزان تنظیم کرده و در هنگام کار در طول شب آن را کم کنید. البته گزینه ی “عدم فعالسازی نرم افزار برای یک ساعت” به کاربر این امکان را می دهد تا کارهای حساس به رنگ/کنتراست را انجام دهد. این نرم افزار همچنین دارای حالت Movie Mode برای نمایش با حفظ رنگ ها و جزئیات است.

F.lux-for-Android

فعال کردن night mode در اندروید غیر نوقا

با استفاده از CF.lumen قابلیت سازگار کردن میزان نور صفحه نمایش گوشی همراه خود را بسته به شرایط مختلف خواهید داشت. این اپلیکیشن به شما امکان هماهنگ کردن میزان نور صفحه گوشی را با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید، به شما خواهد داد. این موقعیت می تواند شامل قرارگیری در معرض نور آفتاب و موارد مختلف دیگر باشد. همچنین در برنامه CF.lumen امکان تناسب بندی رنگ هایی که در صفحه نمایش گوشی مورد نمایش قرار داده می شود نیز وجود دارد. با استفاده از این برنامه تناسب رنگ های صفحه گوشی همراه به صورت کامل رعایت خواهد شد.

cflumen

فعال کردن حالت شب در آیفون با کاهش نور صفحه با معکوس کردن رنگ ها

یکی از توانایی های فوق العاده Accessibility در آیفون Invert Colors نام دارد. این ویژگی می تواند در برخی مواقع و در برخی از نرم افزار ها کنتراست رنگ را بهبود بخشد و در نتیجه باعث بهبود دیدتان شود. برای برعکس کردن رنگ ها در آیفون باید به تنظیمات بروید و در آنجا General را انتخاب کنید. حالا به قسمت Accessibility بروید و سوئیچ invert colors را on کنید. حالا همه رنگ های صفحه نمایش آیفون معکوس می شود به طور مثال رنگ مشکی تبدیل به رنگ سفید، و رنگ قرمز  تبدیل به رنگ سبز می شود.

در iOS 11 گزینه ای به نام Smart Invert وجود دارد که رنگ های نمایشگر آیفون را معکوس می کند همانگونه که در این سال‌ها با گزینه Classic Invert اینکار انجام می شد. با این تفاوت که حالت معکوس جدید همه رنگ ها را معکوس نمی کند. مثلا رنگ عکس ها، مدیاها و اپلیکیشن هایی که از رنگ های با استایل مشکی استفاده می کنند را معکوس نمی کند. برای دسترسی به حالت جدید معکوس به مسیر Settings>General>Accessibility>Display Accommodations بروید. روی گزینه Display Accommodations کلیک کنید. در صفحه بعدی که باز می شود Smart Invert را ON کنید. می بینید که تغییرات اعمال می شود.

invert colors

حالت شب توییتر اندروید

حالت شب توییتر که مدتی است به اپلیکیشن آن اضافه شده است، ابزار خوبی است تا بتوانید در تاریکی شب بدون آزار دیدن بابت نور سفید پس زمینه اپلیکیشن در آن به فعالیت پرداخته و توییت های مورد علاقه تان را بخوانید. برای فعال کردن حالت شب در تویتر به تنطیمات برنامه بروید و زیر Display and Sound گزینه Night Mode را فعال کنید.

dark theme

فعال کردن night mode در VLC پلیر

کاربران اندروید فراموش نکنند که ویدیو پلیرها نیز حالت شب دارند. شما نیاز به آخرین نسخه برنامه VLC دارید که برای تمام آیفون ها هم قابل دسترس است. تنها برنامه را باز کنید و وارد settings شوید سپس interface را انتخاب کنید و Enable the black theme را فعال کنید. قبلا در انزل وب بهترین وب سایت های پخش صدا و موسیقی آرامش دهنده برای کار و خواب را به شما معرفی کردیم که در صورت بی خوابی های ناشی از استرس می توانید از آنها استفاده کنید.

vlc

آموزش فعال کردن حالت شب در گوگل مپ

اگر شما از google maps استفاده می کنید برای فعال کردن حالت شب روی سه نقطه در گوشه راست سمت راست کلیک کنید و سپس Navigation Settings را انتخاب کنید و زیر Color Scheme روی گزینه Night کلیک کنید.

google maps

حالت شب ردیت

Reddit یک وب‌گاه برای جمع‌آوری اخبار اجتماعی که در آن کاربران ثبت‌نام کرده قادرند اخبار را در قالب لینک یا متن ارسال کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. کاربران می‌توانند به پست یا گزارش‌های نوشته شده رأی دهند و جایگاه آن خبر را در صفحات ردیت و صفحهٔ اصلی مشخص کنند. در واقع کاربران هستند که در ردیت اهمیت خبر را تعیین می‌کنند. برای فعال کردن حالت شب به قسمت settings بروید و اسکرول را پایین بکشید رو روی Auto Night Theme کلیک کنید.

reddit

در انتها پیشنهاد می کنیم برای یادآوری استراحت های کوتاه مدت در حین کار به منظور جلوگیری از عوارض ناشی از کار طولانی مدت پست ۷ نرم افزار که در هنگام کار با کامپیوتر به سلامتی شما فکر میکنند را مطالعه بفرمایید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

در صورتی که از روش ها و ترفندهای فعال کردن حالت شب در آیفون و اندروید استفاده کردید و یا سرویس و برنامه های مشابه دیگری را میشناسید آن را در بخش نظرات معرفی کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • ابوالفضل تنها says:

    سلام، با جستجوی Dark Mode در فروشگاه های برنامه برنامه های متعددی وجود دارد اما در بعضی برنامه ها توسعه دهندگان این ویژگی را قطع کرده اند و روشن اجباری دارند مثل برنامه جستجوی گوگل

  • Neda says:

    داخل اندروید نوقا حالت شب به اسم eye comfirtوجود داره
    گوشی بنده honor 8liteهس

  • علی کبریتی says:

    بنده به شخصه برنامه darker pro رو به همه برنامه های بالا ترجیح میدم چون بسیار سادس بسیار کارآمده و در قسمت نوتیفیکیشن گوشی میتونی با یه ضربه انگشت پاوز یا فقط رنگ زمینه قرمز رو پاوز کنی این برنامه برای افراد مشکل پسند انتخاب ایده آلیه 🙂

    • طاها says:

      ببخشید خواهشاً یک برنامه برای ایفون۵sهم بگید که من بتونم روی حالت دارک مود بزارمش