آموزش ساخت درایو مجازی در ویندوز 10 ، 8.1 و 7 بدون نرم افزار و با نرم افزار

آموزش ساخت درایو مجازی در ویندوز ۱۰ ، ۸.۱ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار

همانطور که میدانید ما بر روی سیستم هایمان هاردهای فیزیکی داریم که پارتیشن بندی شده و ما آنها را به صورت درایوهای C، D و غیره مشاهده خواهیم کرد. گاهی اوقات این فضای فیزیکی جوابگوی نیاز ما نیست به خاطر همین از هارد دیسک های مجازی یا VHD ها استفاده می کنیم. هارد دیسک مجازی، یک فایل VHD است که بر روی یکی از درایوهای تان ساخته می شود و همانند یک هارد دیسک مستقل در رایانه عمل می کند. در آموزش امروز انزل وب قصد داریم نحوه ساخت درایو مجازی را بدون نرم افزار و با نرم افزار آموزش دهیم.

آموزش تصویری ساخت درایو مجازی در ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ و..

How to Create A Virtual Hard Disk On Windows 10 , 8.1 and 7

از نسخه ویندوز ۷ به بعد قابلیتی به نام VHD که مخفف Virtual Hard Drive است به سیستم عامل ها اضافه شده است که در ادامه آموزش امروز انزل وب بیشتر در مورد VHD ها صحبت خواهیم کرد.

درایو مجازی چیست؟ چگونه درایو مجازی بسازیم ؟

درایرهای مجازی به صورت مجازی در سیستم شما ساخته می شوند و مانند درایوهای فیزیکی عمل می کنند. همان ساختاری که در درایوهای فیزیکی وجود دارد، در درایو مجازی نیز وجود دارد. شما به راحتی می توانید از VHD ها نسخه پشتیبان تهیه کنید. با استفاده از درایوهای مجازی شما می توانید ایمج های سی دی و دی وی دی را باز و اجرا کنید.

many-optical-discs-cd-dvd

حالتی را در نظر بگیرید که شما یک سی دی یا دی وی دی بازی را دارید و شما برای بازی مجبورید که سی دی یا دی وی دی بازی را در دی وی دی درایو قرار دهید، به مرور این کار موجب ایجاد خش در سی دی یا دی وی دی بازی مورد علاقه شما می شود و کم کم سی دی/ دی وی دی شما قابل خواندن نمی شود. شما می توانید با گرفتن Image از CD یا DVD خود، شما می توانید با درایو مجازی این ایمیج ها را باز کنید و  ازخراب شدن زود هنگام CD/DVD Drive خود جلوگیری کنید.

روش اول – آموزش ایجاد درایو مجازی ISO با Daemon tools

تمام نرم افزارهای رایت دی وی دی می توانند به جای ذخیره اطلاعات روی دیسک از آنها یک ایمیج یا تصویر بگیرند. این عبارت به دلیل انتقال یکسان اطلاعات در یک فایل به جای دیسک به کار می رود. ضمن اینکه استانداردهای مختلفی برای قالب این فایل وجود دارد که استاندارد ایزو معتبرترین آنها است و اغلب نرم افزارها از آن پشتیبانی می کنند. نرم افزار های زیادی وجود دارند که شما به کمک آنها می توانید ایمیج بسازید که عبارتند از:

که در ادامه ما نحوه ساخت ایمیج با نرم افزار دیمون آموزش خواهیم داد.

اول از همه شما باید نرم افزار دیمون را دانلود و نصب کنید.این نرم افزار حتی در سیستم عامل ویندوز ۱۰ قابل نصب است که قبلا در انزل وب بررسی و آموزش استفاده از ویندوز ۱۰ را توضیح دادیم. بعد از نصب برنامه دیمون را باز کنید. سی دی یا دی وی دی خود را در درایو بگذارید.

در نوار سمت چپ New Image را انتخاب کنید. بعد از گزینه ها Grab a Disc را انتخاب کنید. زیر Device درایوی که می خواهید را انتخاب کنید. در قسمت save as روی … کلیک کنید و مسیری که مد نظرتان است را انتخاب کنید و فرمت ISO را انتخاب کنید چونکه در بیشتر دستگاه ها و نرم افزارها پشتیبانی می شود. حالا روی start کلیک کنید و منتظر تمام شدن فرایند بمانید.

daemon-tools-lite-grab-disc

برنامه های رایگان زیادی وجود دارند که شما می توانید ایمیج هایی که در مرحله قبل ساخته اید را نصب کنید مثل برنامه WinCDEmu اما چون ما ایمیج ها را با استفاده از برنامه دیمون ایجاد کردیم برای نصب یا mount کردن هم از برنامه دیمون استفاده خواهیم کرد.

بعد از اینکه برنامه دیمون تولز را نصب کردید به طور خودکار اولین درایو مجازی برای شما ایجاد خواهد شد. برای نصب یک ایمیج دیسک روی آیکن ابزار دیمون کلیک راست کند و Virtual Devices را انتخاب کنید. درایوی که می خواهید را انتخاب کنید و سپس Mount را انتخاب کنید.

اگر شما می خواهید درایوهای مجای بیشتری داشته باشید مراحل زیر را دنبال کنید:

برنامه ایحاد درایو مجازی Daemon tools را باز کنید. در نوار سمت چپ روی Images کلیک کنید و گزینه Add drive را انتخاب کنید. زیر Virtual Drive یا DT یا SCSI و یا IDE را انتخاب کنید که به صورت پیش فرض SCSI استفاده می شود اما ابزار دیمون از IDE پشتیبانی می کند. در قسمت DVD Region عدد ۱ بگذارید و زیر Mount to Drive درایو مورد نظر خود را انتخاب کنید. حالا روی Add drive کلیک کنید و منتظر تمام شدن فرایند بمانید.

daemon-tools-lite-add-drive

روش دوم – ساخت درایو مجازی بدون نرم افزار در ویندوز ۷، ۸ و ۱۰

ساخت درایو مجازی در ویندوز ۱۰ ، ۸.۱ و ۷ در کادر منوی جستجو دستور “Administrative Tools” را تایپ کنید و بر روی کلید اینتر کلیک کنید.

admin tools

بر روی آیکون “Computer Management” دابل کلیک کنید تا اجرا شود .

computer management

کمی صبر کنید تا پنجره تنظیمات اجرا و به صورت کامل لود شود . در پنجره باز شده بر روی گزینه Disk Management کلیک راست و گزینه Create VHD را انتخاب کنید.

creat vhd

در این پنجره شما باید مسیر ذخیره سازی فایل دیسک مجازی را مشخص نمایید. بدین منظور بر روی Browse کلیک نمایید و مسیر خود را مشخص کنید.

vhd

سپس حجم مورد نظر خود برای این دیسک مجازی  مشخص نمایید و در بخش Virtual hard disk format فرمت فایل خروجی خود را مشخص نمایید. در بخش Virtual hard disk type نیز میتوانید مشخص نمایید که کل فضا به محض ساخت اختصاص داده شود و یا اینکه هر میزان که فایلی که به آن اضافه میشود ظرفیت آن نیز افزایش یابد و در نهایت به حجم در نظر گرفته شده برسد.

  •  Fixed Size: به معنای اندازه ثابت می باشد و ظرفیتی که شما تعریف می کنید توسط هارددیسک مجازی گرفته می شود.
  • Dynamically expanding: که به معنای گسترش پویا است در این حالت ظرفیت به طور کامل در ابتدا توسط دیسک مجازی استفاده نمی شود.

وقتی هارد دیسک مجازی ایجاد شد آن را راه اندازی کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. برای راه اندازی هارددیسک مجازی بر روی آن راست کلیک کنید و گزینه Initialize Disk را انتخاب کنید.

بر روی کلید OK کلیک کنید.

حالا بر روی پارتیشن کلیک راست کرده و گزینه “New Simple Volume.” را انتخاب کنید.

new simple

بر روی کلید “Next” کلیک کنید.

next1

بر روی کلید “Next” کلیک کنید.

next2

بر روی کلید “Next” کلیک کنید. می توانید از طریق لیست باز شو مشخص شده یک عنوان برای پارتیشن مجازی ساخته شده انتخاب کنید.

next3

در پنجره زیر نیز فایل سیستم NTFS را پذیرفته و نام را برای درایو مورد نظر در نظر بگیرید و بر روی Next کلیک نمایید. در پایان بر روی کلید “Finish” کلیک کنید.

next4

همانطور که مشاهده می کنید پارتیشن جدید ایجاد شد.

new vhd

بعد از وارد شدن به محیط ویندوز اکسپلورر می توانید پارتیشن جدید را مشاهده کنید.

هنگامی که شما با VHD کار می کنید، می توانید با کلیک راست بر روی آن و انتخاب گزینه “Eject” آن را از دسترس خارج کنید. اگر می خواهید VHD را به صورت دستی نصب کنید، وارد مسیر نصب شده و بر روی آن دابل کلیک کنید.

eject

این فایل VHD به سادگی قابل جابه جایی است و می توانید روی سیستم دیگر نصب و اجرا کنید. برای انجام این کار روی هارددیسک مجازی راست کلیک کنید و گزینه  Detach VHD را انتخاب کنید. بعد روی OK کلیک کنید.

برای متصل نمودن هارد دیسک مجازی از منوی Action گزینه Attach VHD را انتخاب کنید. مسیر فایل هارد دیسک مجازی را تعیین کنید. اگر می خواهید هارددیسک مجازی بصورت فقط خواندنی باشد گزینه Read-only را تیک بزنید و روی OK کلیک کنید.

امروز در انزل وب دو روش ساخت درایو مجازی را در ویندوز ۷ تا ۱۰ را به شما آموزش دادیم شما می توانید از این درایو مجازی برای بکاپ گرفتن از سی دی ها و دی وی دی های خود استفاده کنید و حتی می توانید از آنها در بکاپ گیری فایل و اطلاعات مهمی که قبل از نصب ویندوز باید از آنها بکاپ بگیرید استفاده کنید.

شما می توانید برای نصب ماشین های مجازی یا VMware ها از این درایو های مجازی استفاده کنید. قبلا در انزل وب آموزش کامل کار و نصب ویندوز ۱۰ و دیگر سیستم عامل ها در VMware Workstation را توضیح دادیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما ؟

پیشنهادات و نظرات خود را در مورد آموزش ساخت درایو مجازی در ویندوز ۷،۸ و ۱۰ را در بخش نظرات این پست در میان بگذارید و اگر روش و نرم افزار دیگری برای ساخت VHD ها می شناسید آن را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • شهریار says:

    درود بر شما. من درایو مجازی درست میکنم ولی متاسفانه هر چند روز یه بار این درایو میپره. میتونید بگید مشکل از کجاست؟؟. ممنون از راهنماییتون و سایت مفیدتون🙏🙏🙏

  • jasmine says:

    وقتی هارد دیسک درست میشه راست کلیک میکنم ولی گزینه initialize disk وجود نداره. مشکل از کجاست؟

  • عباس says:

    با درود از آموزش ساخت درایو مجازیتون استفاده کردم ممنون
    یه سوالی داشتم در مورد مشکلم
    متاسفانه درگاه های من ولتاژ مناسب نداشته و موجب میشه هارد اکسترنالهایم را درست پیدا نکند. میتوانید مرا راهنمایی کنید که چگونه میتوانم اندکی ولتاژ درگاه یو اس بی را افزایش دهم.با سپاس

  • ق says:

    عالی بود ممنون

  • مهدی says:

    عالی بود .
    ممنونم از بابت راهنمائی خوبتون .
    خدا خیرتون بده .

    • حسین says:

      داداش این درایو مجازیه بعد از خاموش روشن کردن پاک میشه چطوری بیارمش

  • بهزاد says:

    اصلا خودت فهمیدی چی رو آموزش دادی ؟ آموزش درایو مجازی رو قرار بود آموزش بدی ولی آموزش درایو پورتابل رو آموزش دادی .

  • حمید says:

    توضیحاتتان خیلی مبهم و غیرمفید بود انشاء نوشته ها خیلی سطح پائین و روش آموزشی بسیار غیرمنطقی داشتید امیدوارم ناراحت نشوید ولی نویسنده حتی هدف خود را در طی آموزش گم کرده و به همین دلیل خوانندۀ متن، فایده زیادی از این آموزش نمی برد.

  • A says:

    چزا ایمیج گرفتن از یه دی وی اموزشی انقد زمان میبره الان ۳۰ دقیقه اس فقط ۲ درصد پر شده مشکل چیه؟ به خاطر قفلشه؟

  • Hadiseh says:

    سلام خسته نباشید..من با روشی ک گفتید درایو ساختم..الان میخام بازی نصب کنم نیاز ب درایو مجازی داره..اموزش نصبو اجرا میکنم ..بازم ارور میده ک درایو cd /dvdوجود نداره چیکار کنم

  • a says:

    یکی لطفا بهم کمک کنه وقتی توی درایو مجازی چیزی میریزی توی اون درایوی که ذخیره کردی پر میشه برای چی

  • rad says:

    سلام
    اگه کامپیوتر ریستارت کنیم فایل مجازی حذف میشه

  • چیکو says:

    سلام
    من بهش مسیر میدم ولی ذخیره نمیکنه

  • اش says:

    توضیحات عالی بود ، فقط چرا فایل ایزو را که هشت گیگ شده بر روی فلش شانزده گیگی کپی نمی شود. ؟ در مورد ویروس کش شید هم بنویسید. ممنون اگه جواب به جیمیلم بزنید

    • حمید شیخی says:

      سلام دوست عزیز
      فلشتون احتمالا با فرمت FAT32 فرمت شده
      با فرمت NTFS فرمت کنید…تمام!

  • رضا says:

    آقا دست گلتون درد نکنه
    ان شا الله عاقبت به خیر بشین
    خیلی به دردم خود

  • احسان says:

    سلام
    روش حذف این درایو مجازی چطوریه؟

    • حمید شیخی says:

      سلام دوست عزیز
      کلیک راست روی آیکن درایو مجازی بعد properties و تب hardware سپس انتخاب درایو مجازی از داخل همان پنجره و از پایین صفحه مجددا properties رو کلیک کن و از تب drive روی uninstall کلیک کن

    • مسافر says:

      میشه درایو مجازی رو از طریق بوت استفاده کرد مثلاً برای نصب ویندوز