تست باتری قلمی و افزایش شارژ باتری برای استفاده مجدد آن

۴ روش تست باتری قلمی و افزایش شارژ باطری قلمی برای استفاده مجدد آن

ما برای ساعت، اسباب بازی و هر وسیله دیجیتالی بدون منبع دائم الکتریکی دیگری به باتری نیاز داریم. باتری های خواه ناخواه در طول زمان تخلیه می شوند و به زباله تبدیل می شوند. اما ما بعد از اینکه مطمئن شدیم که باتری کنترل ، ساعت و.. مرده است می توانیم آن را شارژ مجدد کنیم و از آن استفاده کنیم. امروز در انزل وب قصد داریم نحوه تست باتری قلمی و روش های موقت افزایش شارژ آن بپردازیم.

روش احیا مجدد و افزایش شارژ باتری قلمی و تست باطری با مولتی متر و..

Ways to Make Your Batteries Last Longer and Revive a Dead Alkaline Battery

باتری یک منبع انرژی پتانسیل الکتریکی است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و شما می توانید این انرژی را از قطب های باتری دریافت کنید. به قطب یا سر مثبت باتری، آند و قطب یا سر منفی منفی آن کاتد می گویند. این باتری ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • باتری های غیرقابل شارژ : این باتری ها یکبار مصرف بوده و قادر به شارژ الکتریکی نیستند
  • باتری های قابل شارژ: این باتریها پس از دشارژ، با عبور جریان در جهت مخالف جریان دشارژ، بصورت الکتریکی قابل شارژ می‌باشند.

واقعیت این است که باتری ها به مرور زمان ضعیف می شوند و به زباله تبدیل می شوند. ما به طور سالانه ۳ میلیارد باتری را برای اسباب بازی ها و ابزارهای دیجیتالی خود مصرف می کنیم. حتی باتری های قابل شارژ بیش از حد در زباله ها دفن می شوند. خطر واقعی در مورد باتری های نیکل –کادیوم است که به علت خطرات زیست محیطی کادیوم در اروپا ممنوع شده اند. به همین علت برای کاهش خطرات ناشی از باتری ما باید از آنها به صورت مناسبی استفاده کنیم و طول عمر باتری ها را افزایش دهیم.

نحوه تست باتری قلمی با پرتاپ

وقتی که دستگاهی از کار می افتد شما با قطعیت نمی توانید بگویید که آیا مشکل از باتری است یا نه. در ادامه دو روش برای آزمایش باتری توضیح می دهیم.

اگر شما دستگاهی دارید که چندتا باتری دارد، بهتر است همه آنها را امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که این روش فقط برای باتری های قلیایی، به ویژه مدل های AA و AAA کار می کند.

Doing a Drop Test

سمت منفی باتری را رو به پایین نگه دارید و یک یا دو اینچ بالاتر یک سطح صاف مانند میز نگه دارید.

Doing a Drop Test

حالا باتری را رها کنید اگر بعد از برخورد باتری با میز باتری به اطراف پرتاب شد باتری خراب است اما اگر باتری به صورت ایستاده روی میز فرود آورد و کم تکان خورد یعنی باتری شما سالم است.

Doing a Drop Test

برای ساخت پاور بانک یا شارژر های همراه پیشنهاد می کنیم پست ۲ روش ساخت پاور بانک حرفه ای و قابل شارژ از باتری لپ تاپ و باتری قلمی را مطالعه بفرمایید.

تست انواع تست باتری قلمی ، کتابی ، نیم قلم و.. با مولتی متر

استفاده از این روش برای تست باتری های قلیایی و غیرقلیایی بسیار کارآمد است و می تواند برای باتری های غیر قلیایی و انواع مختلف باتری (مانند ۹ ولت، مدل های C و D) کار می کند. همچنین اگر شما نمی توانید با روش قبل وضعیت باتری را بفهمید این روش مفید است.

Using a Multimeter

حالا دکمه مولتی متر را از حالت off به حالت ۲۰ در DCV یا –V تغییر دهید. اطمینان حاصل کنید که این ولتاژ بالاتر از ولتاژ باتری است.

Using a Multimeter

پروب قرمز مولتی متر را به ترمینال مثبت باتری و پروب سیاه را به ترمینال منفی باتری بزنید.

Using a Multimeter

اگر عددی که به شما نمایش داده می شود نزدیک به ولتاژ باتری باشد باتری هنوز باید کار کند اگر اینطور نیست باتری خراب است.

Using a Multimeter

باتری های AA ، AAA، C و D دارای ولتاژ ۱.۵ هستند.

باتری های AA و AAA نیکل-کادمیوم / هیدرید نیکل دارای ولتاژ ۱.۲۵ هستند.

باتری های ۹ ولت هم که از اسم شان پیدا است ولتاژشان ۹ است.

برای ساخت هشداردهنده درب با کمک باتری پست آموزش ساخت هشدار دهنده درب با ساده ترین ابزار ممکن را مطالعه بفرمایید.

روش های افزایش شارژ و احیا باتری های قلمی مرده

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که نگه داشتن باتری در فریزر به آنها کمک می کند که برای مدت زمان طولانی تری شارژ را نگه داری کنند. نگه داشتن باترهای NiMH می تواند عمر باتری را ۹۰% افزایش دهد. این نسبت در باتری های قلیایی حدود ۵ درصد است.

باتری های قلیایی در دمای اتاق دارای نرخ تخلیه کمتر از ۲ درصد در سال است. به طوری که فریز یا انجماد می تواند به حفظ شارژ کمک کند. با این حال اگر باتریهای قلیایی را در دمای بالاتری نگه دارید شارژ باتری سریعتر خالی می شود. در ۸۵ درجه فارنهایت باتری های قلیایی تنها ۵ درصد شارژ از دست می دهند اما در ۱۰۰ درجه ۲۵ درصد را در سال از دست می دهد.بنابراین اگر شما در آب و هوای بسیار گرمی زندگی می کنید باید باتری های خود را در مکان های خنک نگهداری کنید.

باتری های NiMH و NiCd نسبت به باتری های قلیایی تخلیه سریعتری دارند. در حقیقت در دمای اتاق ( حدود ۷۰ درجه فارنهایت) باتری های NiMH و NiCd چند درصد از شارژ خود را در روز از دست می دهند. اما نگهداری آنها در دمای پایین تر باعث کاهش سریع شارژ می شود.

Batteries-In-Freezer

اگر شما قصد دارید بدون استفاده از شارژر گوشی خود را شارژ کنید پیشنهاد می کنیم پست روش های شگفت انگیز شارژ کردن گوشی بدون شارژر : از سیب تا ماساژ با دست را مطالعه بفرمایید.

شارژ باطری قلمی با آب جوش

شاید شنیده باشید که با جوشاندن باتری می توانید آن را شارژ کنید ولی در واقع این چنین نیست. در قسمت ابتدایی این آموزش توضیح دادیم که باتری انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. وقتی که شارژ باتری خالی می شود انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل نمی شود. وقتی که شما باتری را می جوشانید باقی مانده انرژش شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود به علاوه اینکه اینکار دارای خطرات جانی نیز میباشد!

نکاتی در مورد شارژ باتری قلمی

  • مکان هایی که باتری های قابل شارژ را بازیافت می کنند را پیدا کنید. اگر شما اطراف خود را خوب بررسی کنید ممکن است مراکز بازیافتی را پیدا کنید که برای باتری های مصرف شده شما را خریداری کنند.
  • باتری های خود را خنک نگه دارید چونکه باتری های قلیایی در سال کمتر از ۲% تخلیه دارند اما اگر به طور طولانی مدت در گرمای ۱۰۰ درجه نگهداری کنید یک چهارم از شارژ خود را تخلیه می کنند.
  • به جای باتری های نیکل کادیوم که به راحتی دشارژ می شوند و به محیط زیست آسیب می رسانند از باتری های جدید NiMH استفاده کنید که عمر بهتری دارند.
  • اگر باتری های یکبار مصرف زیادی را نیاز داید آنها را به صورت عمده خریداری کنید چونکه عمر مفید آنها حدود ۷ سال است
  • از باتری های لیتیوم که طول عمر بیشتری دارند استفاده کنید.
  • باتری های خود را در محل های خشک و خنک نگهداری کنید.
  • باتری های نیکل فلزی هیدرید (NiMH) از باتری های قلیایی بهتر هستند. NiMH ها می توانند هزاران بار شارژ شوند. باتری های NiCd  خود را با باتری های NiHM عوض کنید.
  • در صورتی که میخواهید برای چند دقیقه و لحظه باتری قلمی استفاده کنید میتوانید آنها را در دو کف دست خود تکان دهید و گرم کنید ، اینکار در بعضی مواقع باعث به کار افتادن لحظه ای باتری ها میشود.

در پایان اگر به غیر از باتری های قلمی به دنبال افزایش شارژ و نگهداری شارژ باتری های گوشی و لپ تاپ خود هستید مطال قبلی ما در زمینه شارژ باتری های وسایل الکتریکی را حتما مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

شما برای شارژ باطری های قلیایی و غیرقلیایی چه روشی را پیشنهاد می کنید؟ آیا روش هایی که امروز در انزل وب توضیح دادیم برای تست باتری کاربردی بوده است؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • یاسر حجازی says:

    داداشای گلم من ماکروویو رو امتحان کردم …روی ۱۸۰ بزارید واقعا شارژ میکنه ..تشتکتون میپره .. نصف زمان نو بودنش شارژ میشه

  • علی says:

    دوستان اگر میخواهید ساعت دیواری خود را برقی کنید این دو مدار را بسازید و با یک باتری (برای مواقعی که برق نیست) ساعت شما دیگر باتری خالی نمیکند.
    ۱. مقاومت پانصد اهم برای حفاظت از دیود ها و خازن یک میکرو فاراد بسته به میزان مصرف ساعت شما) ۴ دیود یکسوساز و خازن هزار میکروفارادی و دیود زنز کمترین ولتاژ ممکن و سه عدد دیود معمولی برای حفاظت از ساعت.
    ۲ . یک مقاومت بسته به مصرف ساعت شما زیر ۲۵۰ کیلو اهم دو وات و بالای ان مقاومت معمولی
    چهار دیود معمولی خازن هزار میکرو فارادی و زنر با کمترین ولتاژ ممکن.

  • طاها says:

    من باطری کتابی می خوم چکار کنم ۱۲ ولت دارد

  • يوسف تيموريان says:

    ببخشید شارژ باتری با آب جوش چه خطرات جانی داره؟

    • طاها says:

      منفجر می شه

    • استاد برق says:

      اگه باتری ساعت مچی باشه صداش از شلیک آر پی چی هم بیشتره حالا اگه قلمی باشه انفجارش به حدی هست که اگه ۳ تا بمب اتم رو منفجر کنی اینجور بلائی نمیاره
      چرا
      چون باتری از اتم ساخته شده
      و همچنین اگه منفجر بشه باعث تشعشعات رادیو اکتیو میشه

  • کاظم گراچ says:

    سلام . من دو روش برای شارژ هر گونه باطری بلدم . و فکر کنم جواب میده
    ۱ = باطری را بگذارید درون مایکروویو . البته دمای را پایین بگذارید را منفجر نشود .اشعه ی مایکروویو یک موج الکترومغناطیس است که میتواند با دادن انرژی به الکترون های باتری آن ها را در یک راستا قرار دهد تا در باطری انرژی الکتریکی تولید شود.
    ۲ = به دو قطب باتری آهنربا های کوچک ببندید . حالا مقداری سیم مس را به صورت مار پیچی دور بدنه ی باتری بپیچید . بعد به دو سر سیم مس برق وصل کنید ( با ولتاژ کم ) . پس از چند دقیقه باتری شارژ می شود . در این روش نیز مثل روش قبل الکترون ها در یک راستا قرار میگیرند . فقط به جای استفاده از اشعه از آهنربا و برق استفاده میشود .
    هشدار = در روش دوم پس از پایان کار باتری شارژ میشود ، اما احتمال دارد آهنربا ها قدرت مغناطیسی خودشان را از دست بدهند .
    البته توجه داشته باشید من هیچ یک از این روش ها را امتحان نکرده ام . و تضمینی نیستند.
    من فقط با علم و آگاهی خودم در باره ی انرژی الکترومغناطیس و رفتار الکترون ها حدس زدم که ممکن است این روش ها جواب دهند .
    هشدار = در هنگام انجام این کار ها نکات ایمنی را حتما رعایت کنید .

  • حسین says:

    باسلام این جواب سوالم بود یابیشتر وقت کشی و درامدزای برا شما

  • کمال says:

    سلام
    باطری کتابی ۹ ولت دارم که با مولتی متر اندازه می گیرم ۸.۵ ولت را نشان می دهد اما باز هم در یک مصرف کننده ۹ ولتی کار نمی کند .
    مشکل از چیه؟
    مصرف کننده سالم است و با باطری ۹ ولت دیگر کار می کند

  • Aliyakuza00 says:

    ایا میشود باطری قلمی قابل شارژ را در حالتی که در حال کار کردند (استفاده از آن است) شارژ کرد

  • امیر says:

    سلام باتری کتابی قابل شارژ هست

  • Shervin says:

    سلام ببخشید میشه باتری های دوراسل هم شارژ کرد

  • titan says:

    سلام.مطلبتون واقا عالی بووووود تشکر

    • داود says:

      کدوم قسمت مطلبش عالی بود
      اصلا مگه مطلبی هم گفت که عالی باشه یا نباشه؟

  • مهدی says:

    ببخشید میتونم دوتا باطری متفاوت رو یری کنم یه لیتیومی و یک کتابی ۹ ولت

  • میثم says:

    سلام آیا میتوان باطری های معمولی خود را بوسیله شارژر باطری های شارژی / شارژ نمود؟
    آیا اگر میشود خطرناک است؟

    • رضا says:

      منم همین سوال رو دارم اگر فهمیدین به من هم بگین

      • محمد says:

        خیر هرگز اینکارو نکنین. ممکنه مدت خیلی کمی دوباره کار بده ولی خطر اتش گرفتن و نشت کردن داره.

    • A min says:

      بله میشه انجام داد ولی مثل من یه سه ساعت نزار تو شارژ بمونه من اینکار رو کردم خیلی داغ کرد اخرشم سر مثبت باتری پُکید دل و رودی باتری هم ریخت بیرون .ولی دومین بار با زمان نیم ساعت(بخاطر اینکه این نوع از باتری زیاد داغ میکنه)انجام دادم شارژ شد و گذاشتمش تو ساعت دیواری.بعد به خیلی عوامل هم بستگی داره نوع و جنس باطری ایا اون باتری اولین باره شارژش تموم شده یا نه چون تا عمرش تموم نشده یه چندبار میشه انجام داد ولی اگه عمرش تموم شده شارژ نگه نمیداره.

  • مبین says:

    با سلام
    از کجا بفهمم باتری قلمی من قابل شارژه یا نه؟
    هرکس میدونه جواب دهد

  • محمد says:

    با سلام
    اگه باطری شارژی رو اصلا شارژ نکنیم تا چند سال سالم میمونه و بتونیم بعدها شارژ کنیم و استفاده کنیم

    • مازیار says:

      کمتر از شش ماه
      اگر فول شارژ کنیدش و بعد بزاریدش کنار تا یکسال دوسالی خراب نمیشه