آیا گوشی ، امواج موبایل ، مایکرویو و.. باعث خراب شدن یا سوختن کارت اعتباری و بانکی میشود؟

آیا گوشی ، امواج موبایل ، مایکروویو و.. باعث خراب شدن یا سوختن کارت اعتباری و بانکی میشوند؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام بیرون کشیدن پول از عابر بانک با پیغام این تراکنش نمی تواند تکمیل شود مواجه شده باشید، یا اینکه هتل دار به شما هشدار داده باشد که کلیدهای کارتی را از تلفن همراه خود دور نگه دارید. اما آیا امواج موبایل به کارت اعتباری آسیب می رساند ؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال پیشنهاد می کنیم پست امروز انزل وب را که در مورد دلایل خراب شدن کارت اعتباری است را مطالعه بفرمایید.

آیا قراردادن کارت بانکی، مترو، هتل و.. در کنار موبایل باعث سوختن آن می‌شود؟

Does a Mobile Phone Damage Credit Card Chips? How Do Credit Cards Become Demagnetized?

برای پیدا کردن جواب سوالی که در بالا مطرح کردیم ما باید ابتدا با نحوه کار کردن کارت های اعتباری و سایر کارت های اطلاعاتی که نوار اطلاعات مغناطیسی دارند آشنا شویم.

نوار مغناطیسی کارت اعتباری

اگر به پشت کارت هایی همچون کارت بانکی، گواهی نامه رانندگی، کلیدهای کارتی هتل و غیره خود نگاه کنید یک نوار مغناطیسی مشاهده خواهید کرد. این نوار مغناطیسی برای ذخیره اطلاعات شناسایی استفاده می شود. برای مثال نوار مغناطیسی کارت اعتباری شامل نام، شماره حساب، شماره پین، تاریخ انقضا، کشور صادره، کد امنیتی و سایر اطلاعات مرتبط است.

نوار مغناطیسی کارت اعتباری

نحوه کار کردن کارت های اعتباری

هنگامی که شما کارت را می کشید و یا وارد دستگاه عابر بانک می کنید، اسکنرهای کارت این اطلاعات برنامه ریزی شده را از نوارهای مغناطیسی می خوانند. نوار مغناطیسی از ذرات کوچک آهن ساخته شده است که اطلاعات را کد گذاری می کند. این ذرات آهن وقتی در یک میدان مغناطیسی قوی تر قرار می گیرند هم تراز می شوند. این بدان معناست که اطلاعاتی که در نوار هستند ممکن است با قرار گیری در یک میدان مغناطیسی قوی تر از کارت تخلیه و در واقع آسیب ببینند. هنگامی که این اتفاق می افتد آهنربای قوی تر اطلاعاتی را که روی نوار مغناطیسی کد گذاری شده است را از بین می برد.

خراب شدن نوار مغناطیسی کارت اعتباری

علت سوختن کارت عابر بانک

از علل رایج خراب شدن کارت عابربانک، کارت هتل، کارت سوخت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آهنربای درب یخچال

آهنربای درب یخچال یا مگنت ها، آهنربای بسیار قوی نیست و قرارگیری مداوم کارت در مقابل این آهنرباها می تواند به کارت آسیب بزند.

خراب شدن کارت اعتباری

آهنربای کیف پول

کیف پول شما حاوی یک آهنربا است که خیلی قوی نیست. شما در طی فعالیت های معمول مانند خرید کارت های اعتباری خود را بیرون می آورید. اگر کارت اعتباری شما یک اینچ بیشتر از آهنربا فاصله داشته باشد هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

خراب شدن کارت اعتباری

سیستم های امنیتی

سیستم EAS که در فروشگاه ها و مراکز خرید در قسمت درب خروج نصب می شود می تواند تعداد کالاهای عبوری از درب را مشخص کند. این سیستم ها از الکترو مغناطیس و امواج رادیویی استفاده می کنند. قبل از رد شدن از این سیستم های امنیتی سعی کنید کارت خود را در کیف قرار دهید.

خراب شدن کارت اعتباری

دستگاه های MRI

همانطور که می دانید ام آر آی یک روش تصویربرداری است که از امواج رادیویی و مغناطیسی برای تصویربرداری استفاده می کند. این دستگاه ها از میدان های مغناطیسی قوی استفاده می کنند تا از اجزای بدن تصاویری دقیق ایجاد کنند.

خراب شدن کارت اعتباری

آسیب فیزیکی

خراشیدن نوار مغناطیسی کارت، رها کردن کارت در ماشین آن هم در یک روز گرم، خم کردن، جاگذاشتن کارت در تستر و مایکرویوو، خیس شدن طولانی مدت و آسیب های فیزیکی مشابه می تواند کارت اعتباری، کارت هتل و غیره شما را خراب کند.

خراب شدن کارت اعتباری

آیا امواج موبایل ، مایکروویو و.. به کارت اعتباری آسیب می رساند ؟

کارت هایی که بر مبنای استانداردهای صنعتی هستند مانند کارت های بانکی تقرببا غیر ممکن است که با آهنرباهایی که در دسترس عموم مردم است مثل آهنربای داخل کیف یا کیف پول، مگنت های یخچال و فریزر، میدان مغناطیسی تلفن همراه و غیره خراب شوند. به طور کلی برای خراب شدن کارت اعتباری نیاز به یک میدان مغناطیسی ۱۰۰۰ گاوسی است.

یک دستگاه MRI ممکن است یک میدان مغناطیسی ۱۵۰۰۰ گاوس داشته باشد برای مثال یخچال مغناطیسی خوب می تواند دارای شدت میدان مغناطیسی ۱۰۰ گاوس باشد در حالی که میدان مغناطیسی تلفن همراه ممکن است در محدوده ۱.۲ تا ۱۰ میلی گاوس باشد. گفته می شود که بعید است که یک کارت اعتباری با نزدیک شدن به تلفن همراه خراب شود اما خراش ها و خمیدگی های کم می تواند برای غیر قابل خواندن اطلاعات کارت و یا به طور واضح تر خراب شدن کارت اعتباری کافی باشد.

برای جلوگیری از دزدیده شدن اطلاعات کارت بانکی تان پیشنهاد می کنیم پست ۴ روش خطرناک دزدی اطلاعات و کلاهبرداری در عابر بانک ها ( ATM ) را مطالعه بفرمایید.

خراب شدن  عابر کارت

گاهی اتفاق می افتد که با قرارگیری چند ثانیه ای کارت ها در میدان های مغناطیس مانند دستگاه MRI اتفاقی نیافتد و کارت ها خراب نشوند اما با قرار دادن مکرر و طولانی مدت یک کارت در مقابل یک میدان مغناطیسی مانند یک آهنربای معمولی کارت اعتباری شما خراب شود. پس مدت زمان در معرض قرار گرفتن کارت یک معیار مهم است.

خراب شدن کارت اعتباری

در صورتی که رسید خود پرداز شما پاک شده است پیشنهاد می کنیم پست ۴ روش ظاهر کردن متن محو و پاک شده رسید خودپرداز ،کارتخوان ، فروشگاه را مطالعه بفرمایید.

محافظت از کارت ها در مقابل خراب شدن

۱- برای اینکه از خراب شدن عابر بانک های خود جلوگیری کنید کارت ها را در اسلات های کیف پول خود نگهداری کنید. اگر تعداد کارت های شما زیاد بود به طوری که مجبور شدید در هر اسلات چند کارت نگهداری کنید کارت ها را طوری در اسلات قرار دهید که نوار های مغناطیسی با هم در ارتباط نباشند.

۲- گاهی اوقات صادرکننده کارت اعتباری کیف های کوچک پلاستیکی و کاغذی برای نگهداری و حمل کارت به شما می دهند. نگهداری کارت ها در این کیف ها باعث جلوگیری از خراش خوردن نوار مغناطیسی کارت های اعتباری شما می شود. کارت های هوشمند حاوی تراشه شناسایی فرکانس رادیویی هستند که از طریق استفاده از تکنولوژی بلوتوث می توان این تراشه ها را خواند. شما می توانید کارت هایتان ا در فویل آلومنیومی قرار دهید تا مانع از خواندن اطلاعات توسط دیگران شوید.

خراب شدن کارت اعتباری

۳- کارت های اعتباری وقتی که در معرض میدان مغناطیسی قرار می گیرند اطلاعات شان پاک می شود. شما با نگهداری کارت در کیف پول یا کیف های مخصوص دیگر می توانید تاثیر میدان مغناطیسی را کاهش دهید. تا جایی که ممکن است کارت های خود را در مقابل آهنربا و تلفن همراه یا هر وسیله دیگر که میدان مغناطیسی قوی را ایجاد می کند قرار ندهید.

۴- در صورتی که کارت شما خم شده از ۲ روش تعمیر کارت های اعتباری و عابر بانک خم شده که قبلا در انزل وب آموزش دادیم استفاده کنید.

۵- اگر هنگام خرید کارت شما تراکنش را انجام ندهد صندوقدار می تواند به صورت دستی شماره کارت اعتباری و تاریخ انقضا را در کارت خوان وارد کند. شما می توانید با صادر کننده کارت اعتباری خود تماس بگیرید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.

در آخر پیشنهاد می کنیم پست تاثیرات آهنربا بر روی کارت های اعتباری و روش های جلوگیری از آن را هم برای کامل شدن اطلاعاتتان مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما تجربه خراب شدن کارت اعتباری، کارت سوخت و دیگر کارت ها را دارید؟ کارت شما به چه دلیلی خراب شده است؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

بررسی: آیا قاب آهنربایی یا قاب مگنتی برای گوشی ضرر دارد؟
بررسی: آیا قاب آهنربایی یا قاب مگنتی برای گوشی ضرر دارد؟
آیا آهنربا برای گوشی ضرر دارد؟
بررسی: آیا آهنربا برای گوشی ضرر دارد؟
10 ترفند کاربردی استفاده از آهنربا در زندگی روزمره
۱۰ ترفند و کاربرد آهنربا برای استفاده در زندگی روزمره

نظرات

  • نازنین says:

    من کارت مترو ام به صورت اشتباهی برای ی مدت کوتاه داخل آب فرو رفته،کارت من سوخته؟

  • عبدالرحمان says:

    سلام کارت من میگه موجودی کافی نیس
    و بعد نوشته کدخطا چرا ایا کارت من خراب شده

  • عبدالوهاب says:

    کیف کارتهای عابر من آهنی و یک آهن ربا دارد بعداز یک ماه بیشتر یا کمتر از کار می افتاد اما کنار گوشی همچین اتفاقی نیفتاده بود ممنون از اطلاعات شما

  • علی کبریتی says:

    خخخ من همیشه سر این موضوع ک کارت عابر بانکم رو بزارم کنار موبایلم مشکل دارم