روش ساخت پنل سلول خورشیدی در خانه

با این ۳ روش ساخت پنل سلول خورشیدی در خانه برق تولید کنید!

همانطور که میدانید روز به روز ما بیشتر به سمت معماری و انرژی سبز در حال حرکت هستیم. هدف معماری سبز کاهش مصرف انرژی های تجدید ناپذیر و استفاده از انرژی های تجدید پذیر است. نور خورشید یک انرژی تجدید پذیر است که ما می توانیم از آن برای تولید برق استفاده کنیم. در آموزش امروز انزل وب ما سه روش ساخت پنل و سلول خورشیدی را که در خانه می توانید بسازید را به شما آموزش خواهیم داد.

آموزش ساخت سلول و پنل خورشیدی در خانه با سی دی و.. برای تولید برق

How to Build a Solar Panel at Home by CD …

انرژی خورشیدی یک منبع تجدید پذیر انرژی است که نه تنها برای شما، بلکه برای محیط زیست نیز سودمند است. شما می توانید با ایجاد یک پنل خورشیدی خانگی، از کاهش مصرف سوخت فسیلی جلوگیری کنید. حتی می توانید در مصرف برق و در نتیجه هزینه ها صرفه جویی کنید. برای ساخت پنل خورشیدی، شما باید قطعات را مونتاژ کنید، سلول ها را وصل کنید، جعبه پنل را بسازید، پنل ها را ببندید، جعبه را ببندید، و سپس پنل خورشیدی تکمیل شده خود را نصب کنید.

در ادامه هر کدام از این مراحل را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد. علاوه بر این نحوه ساخت سلول خورشیدی با استفاده از دیود و سی دی را توضیح خواهیم داد.

روش ساخت سلول خورشیدی سیلیکونی

چند نوع مختلف از سلول های خورشیدی برای خرید وجود دارند که بهترین گزینه ها سلوهای خورشیدی ساخت ایالات متحده، چین یا ژاپن هستند. با این حال سلول های پلی کریستالی از نظر کارایی و هزینه بهترین گزینه هستند. تعداد سلول هایی که باید خریداری کنید بستگی به مقدار انرژی مورد نیاز شما دارد. در صورت امکان سلول های اضافه را خریداری کنید چون این سلول ها بسیار شکننده هستند.

سلول ها را خریداری کنید چند نوع مختلف از سلول های خورشیدی برای خرید وجود دارد و گزینه های بسیار خوبی در ایالات متحده، چین یا ژاپن ساخته می شوند. با این حال، بهترین گزینه هزینه به کارآیی، احتمالا سلولهای پلی کریستالی است. تعداد سلول هایی که باید بخرید بستگی به مقدار انرژی مورد نظر شما برای تولید دارد. هنگام خرید سلول ها باید مشخصات ذکر شود. ممکن است سلول ها نیاز به تمیز کردن داشته باشند چون احتمالا سازنده آنها را در موم نگهداری می کند. برای انجام این کار به آب داغ ( نه آب جوش) نیاز دارید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

شما به یک تخته نازک که از مواد نارسانا مانند شیشه، پلاستیک یا چوب ساخته شده است برای اتصال به سلول ها نیاز دارید. سلول ها را به ترتیبی که می خواهید استفاده کنید قرار دهید و بعد ابعاد را اندازه بگیرید و تخته را برش بزنید. در انتهای تخته یک یا دو اینچ اضافی باقی بگذارید. این فضا برای سیم هایی که ردیف ها را به هم وصل می کنند استفاده می شود. چوب یکی از رایج ترین موادی است که انتخاب می شود چونکه برای دریل کردن ( سوراخ کردن) ساده تر است. شما باید در تخته سوراخ خایی ایجاد کنید تا سیم های سلول ها را بتوان از آن عبور داد.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

سیم را اندازه بگیرید و برش بزنید. وقتی شما به سلول های پلی کریستالی خود نگاه می کنید تعداد زیادی خطوط کوچک را یک طرف می بینید (با فاصله زیاد) و دو خط بزرگتر را در طرف دیگر می بینید (با فاصله کم). شما باید سیم را از پایین دو خط بزرگتر رد کنید و به پشت سلول بعدی در آرایه وصل کنید. طول خط بزرگتر را اندازه بگیرید، طول را دو برابر کنید و بعد برای هر سلول دو تکه برش دهید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

با استفاده از یک قلم سرعت جریان ( flux pen)، در طول هر نوار سلولی۲ تا ۳ خط از جریان را اجرا کنید. اطمینان حاصل کنید که این کار را برای پشت سلول ها انجام داده اید. این کار باعث می شود تا حرارت ذوبی که منجربه اکسیداسیون می شود حفظ شود.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

با استفاده از لحیم کاری یک لایه نازک از لحیم را پشت نوار سلول ایجاد کنیم.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

سیم را به سلول ها جوش بزنید. نیمه اول یک تکه سیم را با لحیم کاری ذوب کنید و سپس انتهای سیم را به سلول وصل کنید. این پروسه را برای هر سلول تکرار کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

مقدار کمی چسب در مرکز پشت سلول بریزید و سپس آن را در محل قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که انتهای سیم پیچ خورده بین سلول ها قرار گرفته اند و می توانند حرکت کنند فقط دو قطعه مابین هر سلول چسپیده می شوند. بخاطر داشته باشید که یک ردیف در جهت مخالف دیگری باشد به طوری که سیم پیچ خورده در انتهای یک ردیف و در طرف مقابل دیگری قرار گرفته باشد.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

سلول ها را روی هم بگذارید. در هر سلول در طول دو خط ضخیم ( پدهای تماس) جریان اعمال کنید. بعد بخش های آزاد سیم را بردارید و آنها را به طول کلی پدها وصل کنید.  سیم پیچ خورده متصل به پشت یک سلول باید به جلوی سلول بعدی وصل شود.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

ردیف اول را با استفاده از سیم وصل کنید.  در ابتدا ردیف اول را با سیم به جلوی سلول اول وصل کنید. سیم پیچ خورده باید حدود یک اینچ طولانی تر از پوشش خطوط مورد نیاز باشد و باید به سمت شکاف اضافی در تخته گسترش یابد. این دو سیم را با یک قطعه سیم که اندازه مشابهی دارند به عنوان فاصله بین خطوط نازک سلول لحیم کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

مانند مرحله قبل ردیف دوم را به ردیف اول متصل کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

و بقیه ردیف ها را به همین صورت به هم وصل کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

پنل سلول را اندازه بگیرید. شما باید از برای ساخت جعبه از هر طرف یک اینچ بیشتر اندازه بگیرید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

براساس اندازه ای که گرفته اید تخته سه لا را برش بزنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

دو قطعه غیررسانا به طول ۱*۲ اینچ را برای طول و دو قطعه ۱*۲ را برای عرض جعبه برش بزنید. این قطعات را به هم وصل کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

با استفاده از پیچ و مهره اطراف جعبه را به هم وصل کنید توجه داشته باشید که شما نباید در هر طرف کمتر از سه پیچ و مهره استفاده کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

حالا جعبه را رنگ کنید. ترجیحا از رنگ های سفید یا منعکس کننده استفاده کنید چونکه خنک بدون جعبه را حفظ می کند و سلول ها هنگام خنک بودن بهتر عمل می کنند.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

بعد از اینکه جعبه تکمیل شد سلول خورشیدی را به جعبه وصل کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

مانند تصویر زیر انتهای یک سیم را به دیود وصل کنید و سیم دیگر را به طور مستقیم به پنل وصل کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

پنل خود را به یک کنترل کننده شارژ وصل کنید.. یک کنترل کننده شارژ بخرید و پانل را به کنترل کننده وصل کنید، مطمئن شوید که مثبت و منفی را به طور صحیح وصل کرده اید. با استفاده از یک سیم کد شده رنگی سیم ها را از بلوک ترمینال به کنترل کننده شارژ ببرید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

کنترل کننده شارژ را با توجه به دستورالعمل های سازنده به باتری وصل کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

بعد از اینکه باتری متصل شد و از پانل شارژ شد شما می توانید بسته به میزان برق مورد نیاز از باتری ها برق بگیرید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

یک قطعه پلکسی گلاس خریداری کنید و داخل جعبه ای که برای پانل خود ساخته اید قرار دهید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

یک تکه چوب با ابعاد ۱*۱ اینچ برش دهید و با چسب چوب به گوشه ها بچسپانید

ساخت سلول خورشیدی در خانه

پلکسی گلاس خود را وارد کنید را بالای تکه چوبهایی که وصل کردید قرار دهید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

حالا دور تا دور شیشه را با سیلیکون بپوشانید تا تمام درزها بسته شوند.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

پنل ها را در سبد خرید قرار دهید. با این کار شما می توانید پنل را در هر زاویه ای که دوست دارید قرار دهید اما در طول روز نیاز به ۲-۳ بار تنظیم شدن دارند.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

شما می توانید پنل ها را روی سقف خانه نصب کنید

ساخت سلول خورشیدی در خانه

و یا می توانید آنها را روی پایه های ماهواره نصب کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

برای ساخت روشنایی اضطراری پیشنهاد می کنیم پست ۴ ایده خلاقانه برای ساخت روشنایی اضطراری در صورت نبود برق را مطالعه بفرمایید.

آموزش ساخت سلول خورشیدی با دیود

دیود ها قطعات الکتریکی کوچکی هستند که با یک جریان الکتریکی در یک مدار کار می کنند. انواع مختلفی از دیودها وجود دارند مانند دیودهای یکسوکننده، سوئیچینگ، شاتکی، زونر و نوری. تمام دیودها قطب مثب و منفی دارند.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

ساخت سلول خورشیدی در خانه

دو روش برای وصل کردن دیودها وجود دارد. اگر ما آنها را به صورت سری بهم وصل کنیم ما حداکثر ولتاژ ممکن را داریم.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

توجه داشته باشید که بری افزایش ولتاژ خروجی دیودها را مثبت به منفی بچینید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

اگر ما دیودها را به صورت موازی به هم وصل کنیم حداکثر فشار و کمترین ولتاژ را دریافت خواهیم کرد.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

مولتی متر را تنظیم کنید. از آنجا که دیودها برق کمی تولید می کنند ما مولتی متر خود را به کمترین ولتاژ ممکن تنظیم خواهیم کرد. مولتی متر به ولتاژ زیر ۲۰۰ میلی ولت تنظیم شده است. پروب ها را به انتهای مدار بگذارید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

دیودها بیشترین الکتریسیته را تحت نور مستقیم خورشید تولید می کند. در صورتی که روز آفتابی نداشتید یک لامپ هالوژن کافی است. لامپ را تا حد ممکن به دیودها نزدیک کنید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

سطح ولتاژ صحیح را تنظیم کنید و دوباره پروب ها را به مدار وصل کنید. شما باید افزایش فوری از صفر تا چند صد میلی ولت را مشاهده کنید. به همین سادگی شما موفق به ساخت سلول خورشیدی در خانه شدید.

ساخت سلول خورشیدی در خانه

برای ساخت هشداردهنده در پیشنهاد می کنیم پست آموزش ساخت هشدار دهنده درب با ساده ترین ابزار ممکن را مطالعه بفرمایید.

ساخت سلول خورشیدی با سی دی

یک تیم از مهندسان دانشگاه Northwestern از دیسک های Blu-ray برای ساخت سلول خورشیدی استفاده کردند و آن را آزمایش کردند. این سلول های خورشیدی نور را به عنوان ورودی به دام می اندازند. این مهندسان لبه های یک دیسک Blu-ray را با استفاده از قیچی برش دادند. سپس دیسک را باز کردند و سطح الگودار دیسک را خارج کردند. آنها پلاستیک سیال را بر روی سطح الگودار ریختند و اجازه دادند تا پلاستیک سفت شود.

در همین حین آنها سلول های خورشیدی خود را در آزمایشگاه ساختند. وقتی پنل ها آماده شد مهندسان پلاستیک الگودار خود را بر روی پنل فشار دادند تا اگو روی پنل اجرا شود. در کنار این پنل های الگو دار، پنل هایی که سطح صافی داشتند و الگو نداشتند را به عنوان گروه کنترل ساختند. روی این دو پنل آزمایش هایی انجام شد و مشخص شد که پنل الگودار بسیار کارامدتر هستند.

در ادامه ویدیو نحوه ساخت سلول خورشیدی با سی دی در خانه را مشاهده میکیند :

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب قصد داشتیم به شما آموزش دهیم که در خانه خود سلول های خورشیدی بسازید. اگر شما از روش هایی که امروز برای ساخت پنل خورشیدی به شما معرفی کردیم استفاده کردید، تجربیات، نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • حسن حاجی‌زاده says:

    بسیار عالی بود ممنون از اینکه مطالب آموزشی گذاشتید.خدا قوت

  • کاظمی says:

    سلام
    اگه من بخواهم در حد تجاری پنلهای خورشیدی تولید کنم میتوانم از راهنماییهای شما استفاده کنم ؟
    البته هزینه پرداخت میکنم
    برای دایر کردن یک کارگاه تولید پنلهای خورشیدی که توجیه اقتصادی داشته باشه چقدر سرمایه لازم هست؟
    و کدام روش باسرفه تر هست؟

صفحات 1 2