بررسی به زبان ساده : بلاک چین یا Blockchain چیست؟ آموزش کار با Blockchain

بررسی به زبان ساده : بلاک چین یا Blockchain چیست و چگونه کار میکند؟

همانطور که می دانید بیتکوین، اتریوم و حتی جدیدترین ارز دیجیتال یعنی لایتکوین یک شبکه غیر متمرکز هستند که براساس Blockchain ساخته شده اند. اما این سوال برای ما پیش می آید که بلاک چین چیست و چه نقشی در ارزهای دیجیتال امروزی یا حتی تلگرام ایفا می کنند؟ برای پاسخ به این سوال از شما کاربران گرامی دعوت می کنیم ادامه پست امروز انزل وب را مطالعه بفرمایید.

بلاک چین چیست؟ آموزش کار Blockchain (بلاک چین) به زبان ساده

What Is Blockchain? How To Use The Blockchain Technology

در پست بیت کوین چیست؟ آموزش کامل استخراج بیت کوین در ۸ مرحله ! و همینطور پست ۱۰ تا از بهترین ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین برای خرید و فروش آنلاین ما واژه blockchain (بلاک چین) را بکار بردیم. شاید شما به واژه بلاک چین توجه زیادی نکرده باشید و یا فکر کنید که فقط یک اصطلاح IT است. اما در واقع بلاک چین یک تکنولوژی پیشرفته است که انتظار می رود در صنایع آینده تغییرات بیشتری را اعمال کند. امروز سعی خواهیم کرد در مورد بلاک چین بیشتر توضیح دهیم.

تکنولوژی blockchain چیست؟

 تکنولوژی بلاک چین (Blockchain technology) چیست؟

Blockchain در واقع یک پایگاه داده توزیع شده است که به طور همزمان در چند کامپیوتر وجود دارد. بلاک چین به طور مداوم در حال رشد است و مجموعه ای از رکوردهای جدید یا بلاک ها به آن اضافه می شود. هر بلاک حاوی اطلاعات زمانبندی و لینکی به بلاک قبلی است. بنابراین بلاک چین در واقع یک زنجیره را تشکیل می دهد. در شکل زیر شما می توانید تصویر بلاک های Blockchain را مشاهده کنید.

تکنولوژی blockchain چیست؟

این پایگاه داده توسط هیچ سازمان یا نهادی اداره نمی شود در عوض هر کسی که در این شبکه است یک کپی از کل پایگاه داده را می گیرد. بلاک های قدیمی برای همیشه محافظت می شوند و بلاک های جدید به طور غیر بازگشتی به الگوریتم اضافه می شود و امکان غیرفعال سازی اسناد، تراکنش ها و سایر اطلاعات را غیر ممکن می سازد.

تمام بلاک ها به شیوه ای خاص رمزگذاری می شوند، بنابراین هیچ کس نمی تواند به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشد، مگر اینکه کاربری که دارای کلید رمزنگاری خاص است یک رکورد جدید را به زنجیره خاص اضافه کند. هیچ کس نمی تواند تراکنش های شما را دستکاری کند (بجز کسی که کلید رمزنگاری شما را می داند) علاوه بر این رمزنگاری برای تضمین همگام سازی کپی های بلاک چین در هر کامپیوتر (یا گره) موجود در شبکه استفاده می شود.

تکنولوژی blockchain چیست؟

تعریف بلاک چین با یک مثال

فرض کنید که بلاک چین یک پرونده پزشکی دیجیتال است و هر رکورد یک بلاک است . وقتی که یک رکورد وارد می شود با تاریخ و زمان برچسب گذاری می شود. سابقه پزشکی برای اهداف تشخیصی و درمان بسیار مهم است بنابراین نه پزشک و نه بیمار قادر به تغییر پرونده هایی که قبل ساخته شده اند نیستند. با این وجود پزشک دارای یک کلید خصوصی است که به او امکان می دهد تا سوابق جدیدی ایجاد کنید. بیمار دارای یک کلید عمومی است که به او اجازه می دهد تا در هر زمانی به سوابق دسترسی داشته باشد. این روش باعث می شود که هر دو طرف به داده ها به صورت امن دسترسی داشته باشند.

تکنولوژی blockchain چیست؟

بنابراین، blockchain  تعریف مستقل، شفاف و امنی دارد. مزایای چنین منبع توزیعی آشکار است: بلاک چین باعث کاهش هزینه، خطر، افزایش امنیت داده ها، شفافیت تراکنش ها می شود و بسیاری از شرکت های صنعتی می توانند از این تکنولوژی جدید بهره مند شوند.

در ابتدا در یک مقاله تحقیقاتی در سال ۱۹۷۶ دستورالعمل های جدید رمزنگاری بیان شد. اما در سال ۲۰۰۸ یک شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بیتکوین (که به طلای دیجیتال معروف است) را معرفی کرد که تکنولوژی بلاک چین را برای ارز دیجیتال استفاده کرد. بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود و از این تکنولوژی برای تسهیل پرداخت های فوری استفاده می کرد. مهمتر از همه اینکه بیتکوین توسط هیچ کس تحت کنترل نیست و دستکاری نمی شود. پایداری، امنیت، توزیع بیت کوین باعث شد که خیلی سریع محبوب شود و در همین امسال قیمت آن بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یابد.

تکنولوژی blockchain چیست؟

تعریف فناوری Blockchain

از دید Don & Alex Tapscott بلاک چین یک کتاب الکترونیکی بی نظیر از تراکنش های اقتصادی است که نه تنها تراکنش های مالی در آن ثبت می شود بلکه هر تقریبا هر چیزی که ارزش ثبت داشته باشد در آن ثبت می شود.

تکنولوژی blockchain چیست؟

اما تعریف بلاک چین از دید William Mougayar بلاک چین مانند Google Docs است. در روش های سنتی اشتراک گذاری اطلاعات شما یک سند را برای همکارتان ارسال می کنید تا آن را ویرایش کند. مشکل این سناریو این است که باید منتظر دریافت نسخه بازگشتی باشید تا تغییرات دیگر را ببینید.

اما نحوه کار پایگاه داده های امروزی به این صورت است که دو نفر نمی توانند به صورت همزمان به یک رکورد دسترسی داشته باشند. به طور مثال نحوه انتقال پول در بانک را تصور کنید بعد از اینکه انتقال پول انجام شد دسترسی قفل می شود سپس بروزرسانی در طرف دیگر انجام می شود و مجدد بعد دسترسی باز می شود. اما در Google Docs یا Google Sheets هر دو طرف به صورت همزمان می توانند به یک نسخه مشابه از سند دسترسی داشته باشند.

تکنولوژی blockchain چیست؟

تعریف بیتکوین از نظر  Ian Khan سخنگوی TEDx به این صورت است که بلاک چین یک انقلاب است. Blockchain یک مکانیسم است که بالاترین سطح پاسخگویی را دارد و بیشتر تراکنش های اشتباه ناشی از خطاهای انسانی یا ماشینی است و نه نقص مفاهیم پایه، بنابراین این اعتبار تراکنش ها را ضمانت می کند.

مزایای بلاک چین به زبان ساده

امروزه همه ما تقریبا برای اشتراک گذاری اطلاعات از یک پلتفرم تعاملی غیر متمرکز مبتنی بر اینترنت استفاده می کنیم. اما هنگامی که مجبور به ارسال پول هستیم باید از همان خدمات قدیمی ارائه شده توسط موسسات مالی متمرکز یعنی بانک ها استفاده کنیم. مطمئنا روش های پرداخت اینترنتی مانند پی پال وجود دارند اما همه آنها با یک حساب بانکی یا کارت اعتباری ترکیب شده اند و بدون نظارت این موسسات متمرکز کار نمی کنند.

تکنولوژی Blockchain سه نقش مهم خدمات مالی سنتی را به عهده دارد :

  • ثبت تراکنش ها
  • تایید هویت
  • قرارداد

این واقعا امیدوار کننده است چون بزرگترین خدمات مالی بازار (از نظر سرمایه گذاری) را ارائه می دهد و چون که تراکنش ها به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه ای و به شکل دیجیتال مابین طرفین انجام می شود تراکنش ها سریعتر از همیشه انجام می شوند. به کمک بلاک چین تراکنش های شما امن، شفاف و سریع خواهد بود.

علاوه براین از بلاک چین نه تنها می توان برای ارسال پول دیجیتال استفاده کرد بلکه برای ردیابی کالاهای فیزیکی در زنجیره تامین استفاده می شود و به شرکت ها کمک می کند تا تامین کنندگانشان را به صورت بلادرنگ نظارت کنند.

تکنولوژی blockchain چیست؟

بلاک چین حتی برای بخش های خدمات غیر مالی هم مفید است. شما می توانید با استفاده از تکنولوژی بلاک چین هر نوع اطلاعات دیجیتالی از جمله کدهای کامپیوتر را ذخیره و استفاده کنید. با Blockchain شما می توانید هر قرارداد را به یک برنامه تبدیل کنید و تنها این برنامه زمانی اجرا شود که هر دو طرف با کلیدهایشان وارد شوند.

همین برنامه می تواند اطلاعات را از منابع داده خارجی (قیمت سهارم، پیش بینی آب و هوا، سرفصل های خبری و یا هر چیز دیگری که می تواند توسط کامپیوتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد) را ردیابی کند و وقتی شرایط خاصی اجرا شد قراردادهای ایجاد شده به طور خودکار اجرا شوند. به این مکانیسم قرارداده های هوشمند گفته می شود و زمینه های کاربردی آن تقریبا بی نهایت است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب در مورد اینکه بلاک چین چیست صحبت کردیم. برخی Blockchain را به یک پایگاه داده تشبیه می کنند برخی به یک فکس برخی دیگر به گوگل داک. به نظر شما بلاک چین شبیه چیست؟ آیا با مطالعه این پست توانستیم مفهوم بلاک چین را به شما منتقل کنیم؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

بررسی: آیا بیت کوین و بلاکچین هک میشود؟
بررسی: آیا بیت کوین و بلاکچین هک میشود؟
آموزش تصویری ثبت نام و ساخت کیف پول بیت کوین
آموزش کامل تصویری ثبت نام و ساخت کیف پول بیت کوین
8 راهکار جلوگیری از استخراج غیر قانونی بیت کوین در مرورگر کروم، فایرفاکس و.. کامپیوتر
۸ راهکار جلوگیری از استخراج غیر قانونی بیت کوین در مرورگر کروم، فایرفاکس و.. کامپیوتر
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین برای خرید و فروش آنلاین
۱۰ تا از بهترین ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین برای خرید و فروش آنلاین

نظرات

  • حسین says:

    ممنون از شما به دلیل مطالب مفیدی که قرار داده اید
    به نظر من بلاک چین هم دارای نواقصی است که به مرور زمان خود را نشان می دهد و هرگز نباید با امن بودن یک بخش به امن بودن کل مجموعه اعتماد کرد
    به عنوان مثال سارقان عابر بانک ها زمانی که دیدند خود عابر بانک از نظر امنیتی غیر قابل نفوذ است کل عابر بانک را با بولدوزر از جا کندند و به سرقت بردند و احتمالا حتی با وجود امن بودن بلاک چین ها ولی راههای نفوذ ساده دیگری وجود دارد که در آینده معلوم می شود.