بررسی و محاسبه میزان مصرف برق کامپیوتر خانگی و لپ تاپ در حالت sleep، استندبای و..

بررسی و محاسبه میزان مصرف برق کامپیوتر خانگی و لپ تاپ در حالت کار، Sleep و..

همانطور که می دانید هر ماه ما قبض برق منزل یا محل کار خود را دریافت می کنیم. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که از مبلغ قابل پرداختی که در قبض برای شما تعریف شده است چه مقدار آن مربوط به میزان مصرف برق کامپیوتر خانگی و لپ تاپ شما است؟ اگر پاسخ تان منفی است پست امروز انزل وب که در مورد بررسی و محاسبه میزان مصرف برق کامپیوتر خانگی و لپ تاپ است را مطالعه بفرمایید.

مقدار مصرف برق کامپیوتر و لپ تاپ چقدر است؟ مقایسه مصرف  و هزینه برق لپ تاپ و کامپیوتر

How Much Electricity Do Computers and Laptop Use

یک کامپیوتر دسکتاپ معمولی حدود ۶۵ تا ۲۵۰ وات برق استفاده می کند. علاوه بر این مانیتور LCD حدود ۲۰ تا ۴۰ وات و در مانیتورهای CRT قدیمی ۸۰ وات برق استفاده می شود. کابل مودم حدود ۷ وات، روتر D-Link DI-604 حدود ۴.۵ وات استفاده می کنند، که همه این ها بسته به جنس و نوع ممکن است کمی متفاوت باشد. اکثر لپ تاپ ها ۱۵ تا ۶۰ وات برق مصرف می کنند که نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ مصرف بسیار کمتری دارند. اکثر دستگاه های شما دارای برچسب هستند که می توانید با نگاه کردن به آن متوجه میزان برق مصرفی شوید یا می توانید برچسب آداپتورهای دستگاه خود را نگاه کنید اما این مقدار حداکثر میزان انرژی مصرفی را به شما نشان می دهد در حالی که ممکن است در استفاده های معمولی انرژی مصرفی از این رقم بسیار کمتر باشد.

مقدار مصرف برق کامپیوتر و لپ تاپ چقدر است؟

به طور مثال کامپیوتری که دارای برچسب ۳۰۰ واتی است ممکن است فقط حدود ۷۰ وات را استفاده کند. وقتی که شما از کامپیوتر استفاده نمی کنید به حالت خواب یا آماده به کار می رود در این حالت کامپیوتر شما مقدار زیادی انرژی را ذخیره می کند. بعضی از افراد میزان برق مصرفی کامپیوتر و لپ تاپ برایشان مهم است اگر شما هم جزء این افراد هستید باید مطمئن شوید که زمانی که از سیستم استفاده نمی کنید سیستم به طور خودکار به حالت خواب می رود.

روش محاسبه هزینه برق مصرفی کامپیوتر و لپ تاپ

برای محاسبه هزینه برق مصرفی کامپیوتر و لپ تاپ می توان از فرمول زیر استفاده کرد:

نحوه محاسبه هزینه برق مصرفی کامپیوتر و لپ تاپ

که در این فرمول Watts میزان برق مصرفی براساس وات در تعداد ساعات استفاده ضرب می شود و بر ۱۰۰۰ تقسیم می شود سپس در هزینه هر کیلو وات ساعت ضرب می شود و هزینه کلی شما محاسبه می شود. برای مثال اگر شما از یک کامپیوتر با مانیتور CRT قدیمی و کارت گرافیک گیمینگ به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته استفاده کنید و حدود ۲۰۰ وات در ۱ ساعت را استفاده کنید برای محاسبه Cost Per kilowatt-Hour به این صورت عمل می کنیم:

۲۰۰ وات * ۲۴ ساعت* ۳۶۵ روز از یکسال = ۱۷۵۲۰۰۰ وات ساعت = ۱۷۵۲ کلیو وات ساعت

حالا اگر شما برای هر کیلو وات برق ۷۰ تومان بپردازید برای استفاده از کامپیوترتان باید ۱۲۲۶۴۰ تومان در سال بپردازید. البته این هزینه بستگی به نوع کامپیوتر شما و میزان مصرف و نرخ برق مصرفی کشور و منطقه شما دارد. اگر حوصله این محاسبات را ندارید می توانید از ماشین حساب سایت Energyusecalculator استفاده کنید. اما در پاسخ به سوال مصرف برق کامپیوتر چند آمپر است؟ باید بگوییم که شما می توانید از ماشین حساب سایت Rapidtables برای نمایش مصرف برق براساس وات، ولت، آمپر و اهم استفاده کنید.

نحوه مصرف برق کامپیوتر در حالت Sleep و استندبای

عواملی وجود دارد که در میزان برق مصرفی شما تاثیر می گذارد. کامپیوترهای مدرن وقتی که از آنها استفاده نمی کنید به طور خودکار به حالت خواب می روند در این حالت میزان برق مصرفی ۰ تا ۶ وات است. برای ذخیره انرژی مصرفی در کامپیوترهای قدیمی تنظیم حالت خواب بسیار مهم است اما در حال حاضر حالت خواب به صورت پیش فرض فعال است. برای تنظیم این حالت در ویندوز ۷ یا ویستا به مسیر Start > Control Panel > Power Options بروید. در مک به مسیر System Preferences > Energy Saver بروید.

Power Options

برای تبدیل واحدهای خود از بهترین ابزار تبدیل واحد آنلاین پول ، فشار ، لیتر و دیگر واحد های اندازه گیری استفاده کنید.

عوامل موثر در مصرف برق کامپیوتر و لپ تاپ

علاوه بر حالت خواب فعال بودن محافظ صفحه نمایش هم در میزان برق مصرفی تاثیر دارد. به طور مثال اگر شما از یک عکس به عنوان محافظ صفحه نمایش استفاده کنید برق بیشتری مصرف می شود. اما میزان استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ هم در مصرف برق تاثیر دارد مثلا اگر شما چندین برنامه را به طور همزمان اجرا کنید و تعداد کلیک زیادی کنید و به اصطلاح استفاده سنگینی داشته باشید مقدار برق مصرفی شما نسبت به وقتی که تنها در برنامه ورد تایپ می کنید بیشتر است.

 مصرف برق بیشتر

 مصرف برق کمتر

آماده استفاده

خواب / آماده

دسکتاپ

لپ تاپ

  پردازنده سریعتر

پردازنده کندتر

کامپیوتر

مک

  استفاده سنگین

 

استفاده سبک

 

در اینترنت

آفلاین

اینترنت به اندازه که شما فکر می کنید برق مصرف نمی کند. در سراسر جهان کامپیوترها تنها یک درصد برق را برای اینترنت مصرف می کنند. در حقیقت به دلیل عدم وجود صفحه نمایش های جدید به جای مانیتورهای CRT، عدم وجود لپ تاپ به جای کامپیوترهای دسکتاپ مصرف برق سیستم ها افزایش پیدا می کند. در نمودار زیر شما می توانید برق مصرفی سالانه مانیتورهای CRT را با LCD مقایسه کنید.

عوامل موثر در مصرف برق کامپیوتر و لپ تاپ

سایت UClue تخمین می زند که ۹.۴% از کل برق مورد استفاده در ایالات متحده برای اینترنت صرف می شود. مشکل این است که حتی اگر از اینترنت استفاده نشود کارکنان اداری هنوز هم مجبور هستند در تمام طول روز از کامپیوتر استفاده کنند و کاربران خانگی هم اگر از کامپیوتر استفاده نکنند احتمالا تلویزیون تماشا می کنند که برق بیشتری مصرف می کند. بنابراین اینترنت تنها دلیل مصرف برق نیست بلکه شاید بتوان گفت که در سوخت های فسیلی صرفه جویی می کند. به طور مثال وقتی شما یک خرید اینترنتی انجام می دهید و یا از طریق گوگل مپ یا برنامه های دیگر مقصد خود را مشخص می کنید، در واقع در سوخت فسیلی وسایل نقلیه هم صرفه جویی کردید.

در ادامه شما می توانید میزان برق مصرفی برخی از دستگاه های موجود را مشاهده بفرمایید.

 میزان برق مصرفی برخی از دستگاه ها

برنامه کاهش میزان مصرف برق کامپیوتر و لپ تاپ

Granola یک برنامه ویندوز / لینوکس است که به طور مداوم سرعت پردازنده کامپیوتر شما را برای ذخیره انرژی بیشتر بهبود می دهد. سازندگان این برنامه ادعا می کنند که ۱۰ تا ۳۵ درصد انرژی را بدون به خطر انداختن عملکرد ذخیره می کنند و کاربران لپ تاپ عمر باتری بیشتری خواهند داشت. Granola برای کاربران منفرد رایگان و برای کاربران کسب و کار برای هر ماشین قیمتی ۸ دلاری دارد. این برنامه برای کاربران مک در دسترس نیست. توجه داشته باشید که برنامه Granola جایگزین حالت آماده کامپیوتر شما نیست بلکه مکملی برای آن است.

برنامه کاهش میزان مصرف برق کامپیوتر و لپ تاپ

برای مدیریت مخارج خود از بهترین سرویس های رایگان مدیریت پول و حساب مالی آنلاین استفاده کنید.

نحوه صرفه جویی در مصرف برق کامپیوتر و لپ تاپ با خاموش کردن آنها

کامپیوترهای امروزی از استقامت خوبی برخوردار هستد و روشن و خاموش کردن چند باره آن در طول روز آسیبی به کامپیوتر نمی زند. شما اگر حرف ما را قبول نداشته باشید حتما حرف جاناتان کوممی که یکی از دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی است را می پذیرید که می گوید: ” خاموش و روشن کردن چند باره کامپیوترها به آن آسیبی نمی رساند هنگامی که با آن کار نمی کنید آن را خاموش کنید و نگران نباشید”.

خاموش کردن کامپیوتر بهتر از این است که کامپیوتر خود را روشن رها کنید. تنها دو دقیقه زمان لازم دارید تا دوباره سیستم خود را روشن کنید. این کار می تواند در برق مصرفی کامپیوتر و لپ تاپ صرفه جویی کند.

صرفه جویی در مصرف برق کامپیوتر و لپ تاپ با خاموش کردن آنها

لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ؟ مسئله این است

در مورد اینکه کامپیوتر دسکتاپ خود را با لپ تاپ عوض کنید فکر کنید. درست است که هزینه تعمیر لپ تاپ ها بیشتر از کامپیوترهای دسکتاپ هستند خیلی از افراد به خاطر این هزینه تصمیم دارند که به جای لپ تاپ یک کامپیوتر دسکتاپ خریداری کنند اما لپ تاپ ها می توانند باتری های شیمیایی را حذف کنند و در واقع تنها یک درصد از لپ تاپ ها خراب می شوند ما هنوز فکر می کنیم لپ تاپ ها نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ در مصرف برق صرفه جویی بیشتری می کنند.

لپ تاپ یا کامپیتور دسکتاپ؟ مسئله این است

۳۵ کار ضروری که قبل از ترک خانه و رفتن به مسافرت باید انجام دهید را مطالعه بفرمایید.

چه کامپیوترهایی برق کمتری مصرف می کنند؟

در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷، EPA شروع به تعریف رتبه Energy Star برای کارآمد کردن انرژی های کامپیوتر کرد. این رتبه بندی در موازات حالت خواب یا Sleep است به طور مثال وقتی که شما از کامپیوتر استفاده نمی کنید و به حالت خواب می رود انرژی کمتری مصرف می کند و در نتیجه Energy Star کامپیوتر شما بهتر است. منبع تغذیه کامپیوتر فقط ۵۵ تا ۸۸ درصد کارامد هستند. این بدان معناست که یک منبع تغذیه ارزان تقریبا نیمی از انرژی مصرفی را هدر می دهد. حداقل ۸۰ درصد از منبع تغذیه ها لازم است برچسب EPA Energy Star رابدست بیاورند. تعداد کمی از کامپیوترهای کم مصرف وجود دارند که از لینوکس به جای ویندوز استفاده می کنند و معمولا با مرورگر فایرفاکس و Open Office و پردازنده های کم مصرف استفاده می کنند.

  • زونبو یک مینی دسکتاپ است که تنها ۱۵ وات استفاده می کند.
  • لینوتوپ کامپیوترهای کوچکی هستند که ۵ تا ۸ وات استفاده می کنند.
  • Everex GPC ادعا می کند که به طور متوسط ​​فقط ۲ وات استفاده می کند.

چه کامپیوترهایی برق کمتری مصرف می کنند؟

در آخر توصیه می کنیم برای اینکه مصرف برق کمتری داشته باشید موارد زیر را انجام دهید:

  1. تنظیمات Power کامپیوتر خود را طوری اعمال کنید که بعد از اینکه ۱۵ دقیقه از کامپیوتر استفاده نکردید به حالت خواب برود.
  2. از کامپیوترهای لپ تاپ استفاده کنید چون نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ برق کمتری مصرف می کنند.
  3. اگر از کامپیوتر دسکتاپ استفاده می کنید مانیتور LCD را استفاده کنید که نسبت به مانیتورهای CRT برق کمتری استفاده می کنند.
  4. از مک یا برنامه Granola برای ویندوز یا لینوکس استفاده کنید. مک ها به طور کلی برق کمتری نسبت به اکثر کامپیوترها مصرف می کند.

در نمودار زیر شما می توانید مقایسه مصرف برق لپ تاپ و کامپیوتر و تبلت را برحسب کیلو وات در سال مشاهده بفرمایید.

مقایسه مصرف برق لپ تاپ و کامپیوتر

در آخر پیشنهاد می کنیم پست ۱۰ اشتباه خطرناک و دردسر ساز در سیم کشی برق ساختمان را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم پست بررسی و محاسبه میزان مصرف برق کامپیوتر خانگی و لپ تاپ برای شما کاربردی بوده باشد و با نحوه محاسبه برق مصرفی سیستم خود آشنایی پیدا کرده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 13 روش حل مشکل گزینه Sleep در ویندوز 11
آموزش ۱۳ روش حل مشکل گزینه Sleep در ویندوز ۱۱
حل مشکل غیر فعال شدن و نبود گزینه Sleep در ویندوز 10 ، 8 و 7
۱۱ روش حل مشکل غیر فعال شدن و نبود گزینه Sleep در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
6 روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ و کامپیوتر بعد از اسلیپ در ویندوز 10 ، 8 و 7
۶ روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ و کامپیوتر بعد از اسلیپ در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
تفاوت Sleep با Hibernate در ویندوز چیست؟ بررسی معایب و مزایا هرکدام
تفاوت Sleep با Hibernate در ویندوز چیست؟ بررسی مزایا هر کدام

نظرات

  • ایمانی says:

    سلام وقتتون بخیر.
    میزان برق مصرفی لپتاب را به صورتACو DCبا دستورات لینوکس چطور میشه محاسبه کرد؟؟

  • Arshia says:

    سلام من یه کامپیوتر دارم که کیس آن ۲۵۰ وات و مانیتورش هم ال سی دی هست استفاده میکنم. میخوام بدونم اگر با محاسبه ی سال ۹۹ حساب کنیم اگر در ماه روزانه یک ساعت بازی کنم چقدر (در ماه) هزینه میفته برام؟؟؟

  • R X D I C A L says:

    ایا یک کامپیوتر در ۲۴ ساعت چقدر برق مصرف میکند

  • محسن says:

    عالی بود ممنون